Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/13-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 04-03-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.100 Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - "Modernizați, nu desființați!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Modernizați, nu desființați!"

În județul Suceava, la începutul anului școlar 2013-2014, din 822 de unități școlare, aproximativ 600 nu dețineau autorizație de funcționare din partea Direcției de Sănătate Publică Suceava. La nivel național situația stă la fel de dramatic. Majoritatea unităților neautorizate sunt în mediul rural și nu îndeplinesc reglementări în vigoare privind dotarea cu: grupuri sanitare, apă curentă, apă conformă chimic și bacteriologic, număr suficient de cabine raportat la numărul de elevi.

Nu am informații ca această situație să se fi schimbat. Am însă certitudinea că autoritățile locale, în speță primăriile, marea majoritate din fonduri mai mult decât modeste, au făcut și fac mari eforturi pentru reabilitarea și modernizarea unităților de învățământ. Ne-am convins însă cu toții că niciun primar, oricât de bine intenționat, de gospodar, cum ne place nouă sa spunem în politică, de preocupat de Educație ar fi, nu poate face minuni. Căci tind să cred că în Educație e nevoie de un miracol. Mulți dintre primari, ordonatori de credite pentru școlile din localitățile pe care le conduc, privesc cu neputință și deznădejde cum la nivel de Guvern nu se face nimic pentru școala românească. Este incredibilă discrepanța dintre politica Guvernului condus de Victor Ponta, dintre politica de la nivel de minister de resort condus de un ministru care are cu totul alte preocupări și politica unei primării care oferă felia cea mai bogată din bugetul sărac pe care îl are către școală, Primărie care, deși cu frică de Dumnezeu, ia de la Biserică și dirijează fonduri tot către școală.

Sunt profesor. Am predat și elevilor din Tomești - Iași și elevilor din centrul municipiului Suceava. Acum predau și coordonez studenți, masteranzi și doctoranzi într-un important centru universitar. M-am convins: niciodată nu va fi prea mult când vine vorba de finanțarea învățământului românesc, având în vedere lista lungă a nevoilor. Niciunui copil, indiferent din ce cătun provine, nu i se poate lua dreptul la educație, nicio școală nu e mai puțin importantă ca alta.

Nu cred că o soluție este să închidem școlile. Sunt convinsă că autoritățile se vor lupta pentru fiecare elev în parte și se vor face eforturi la nivel local, se vor face presiuni la nivel de Guvern, astfel încât anul școlar 2014-2015 să nu înceapă sub presiunea unor desființări de unități școlare. Nu sunt adepta construcțiilor în zadar, recunosc nevoia unui anume pragmatism și renunțarea la proiecte fără sfârșit, începute și abandonate de miniștri inconștienți și fără viziune, dar nu cred că România de astăzi își permite să închidă școli.

Nu am reușit, ca stat membru al Uniunii Europene, să ne atingem ținta privind abandonul școlar, prin urmare mă întreb dacă mai crede cineva că prin închiderea școlilor ne vom apropia de procentul pe care ni l-am propus. L-am ratat în 2014, îl vom rata sigur în 2020 cu o asemenea viziune.

La nivel de Parlament, PDL susține cu demnitate și argumente un modest minim 5% din PIB pentru Educație și 1% pentru Cercetare prin Constituție. Această măsură ar fi o garanție că în România nu se vor închide școli, că unitățile de învățământ vor beneficia de modernizările necesare autorizării și că elevii vor face performanță sub îndrumarea unor cadre didactice corect remunerate.

Educația rămâne bunul cel mai de preț al unui stat, iar rezultatele elevilor români la examene, rata abandonului școlar, rata șomajului în rândul tinerilor absolvenți, nenumăratele acte de violență din școli, inclusiv cele desfășurate sub ochii cadrelor didactice resemnate, numărul dramatic de mare al cazurilor de eleve minore care rămân însărcinate, numărul scăzut al copiilor romi care termină o școală arată că nu suntem pe un drum bun, și toate acestea ar trebui să ne împiedice să luam orice măsură care au putea îngrădi în vreun fel accesul la educație.

Personal nu aș încuraja autoritățile locale să închidă școlile, oricât de bine arată această măsură pe hârtie din punct de vedere financiar, ci i-aș invita, stimați colegi, să intre pe cea mai utilizată rețea de socializare, pe care și eu și Domniile Lor și dumneavoastră o folosim pentru a comunica cu electoratul, și să vadă cum se exprimă elevii români, ce preocupări au aceștia și cu siguranță acest simplu test îi va determina să lupte alături de noi pentru o finanțare corectă a Educației.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 11 decembrie 2019, 18:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro