Daniel-Ionuț Bărbulescu
Daniel-Ionuț Bărbulescu
Sittings of the Chamber of Deputies of March 25, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.36/03-04-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 25-03-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 25, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.34 Daniel-Ionuț Bărbulescu - declarație politică având tema "Desființarea instanțelor afectează accesul liber la justiție";

Domnul Daniel-Ionuț Bărbulescu:

"Desființarea instanțelor afectează accesul liber la justiție"

Accesul liber al cetățenilor români la justiție este un drept garantat prin art. 21 din Constituția României, populația de pe întreg teritoriul țării noastre trebuind deci să aibă o posibilitate neîngrădită în a-și apăra sau susține un drept garantat constituțional. Din punctul meu de vedere, măsura inițiată de Ministerul Justiției de desființare a unor instanțe nu se poate susține, criteriul de eficientizare a justiției putând fi atins nu doar prin desființare, dar și prin o mai bună organizare a instanțelor. În cele ce urmează o să mă refer strict la Judecătoria Balș din județul Olt, pe care îl reprezint în Parlamentul României.

Desființarea Judecătoriei Balș nu va conduce la eficientizarea activității niciunei alte instanțe care ar prelua localități din raza de competență teritorială a acesteia, efectul imediat fiind cu certitudine sporirea cheltuielilor bugetare. In situația desființării, cel puțin probabil localitățile din raza de competență a Judecătoriei Balș ar fi arondate Judecătoriei Slatina, caz în care potențiali justițiabili ar urma să parcurgă între localitatea de domiciliu și sediul instanței distanțe cuprinse între 25 km și 60 km, în prezent distanța maximă fiind de 38 km. Mai mult, gradul de încărcare al Judecătoriei Slatina ar crește, iar spațiul afectat desfășurării activității va deveni insuficient, desfășurarea activității mai multor persoane în același imobil conducând, cu siguranță, la disconfort. Având în vedere că opt dintre cei zece magistrați ai instanței și parchetului și un grefier domiciliază în municipiul Craiova, iar trei magistrați și treisprezece grefieri domiciliază în orașul Balș, deplasarea în municipiul Craiova ar presupune cheltuieli bugetare importante pentru acoperirea costurilor acesteia, de cel puțin 7.000 lei lunar, fiind astfel evidentă o creștere a cheltuielilor, nicidecum o limitare a lor.

Desființarea instanței nu se impune nici prin prisma faptului că sediul instanței este într-o stare foarte bună, iar mobilierul din sala de ședință a fost schimbat în anul 2010 și nu poate fi folosit pentru alte activități ale Ministerului Justiției, aceeași fiind situația și pentru sediul parchetului. Mai mult, sediul Judecătoriei Slatina nu oferă nici în prezent condiții optime pentru magistrați, pentru personalul auxiliar și pentru justițiabili, sporirea competenței teritoriale conducând la o posibilă blocare a activității.

În altă ordine de idei, apreciem că este discreționară și discriminatorie măsura desființării unei instanțe judecătorești sau a unui parchet, având drept criteriu de selecție volumul de activitate, fără a se ține cont și de schema de personal și calitatea activității, apreciată după criteriile specifice acesteia. În acest context, apare de neînțeles propunerea de a fi desființată o instanță judecătorească cu un număr anual de 3.300-3.500 cauze înregistrate, menținându-se altele cu un număr de cauze mult mai mic, chiar sub 2.000, pentru care schema include trei, patru sau cinci magistrați. Comparativ cu anul anterior, și la unitatea de parchet numărul de dosare a crescut semnificativ, cu aproximativ 500.

Totodată, consider că aplicarea noului Cod penal și a noului Cod de procedură penală poate fi realizată cu eficiență în actuala organizare a instanței sau a parchetului, având în vedere schema de personal completă.

În noul cadru procesual penal, dispozițiile referitore la procedura de cameră preliminară sunt cele susceptibile de a presupune resurse suplimentare față de cele necesare desfășurării procesului după regulile actuale. Noile prevederi legale presupun costuri rezultate, în esență, din creșterea numărului de judecători, fiind deja stabilit că o instanță penală nu poate funcționa potrivit noilor reglementări, decât cu un număr minim de patru judecători. În acest sens, concluziile studiului de impact au evidențiat necesitatea unei scheme ocupate de cel puțin patru posturi de judecători, în cazul judecătoriilor, dintre care 3 judecători în materie penală și un judecător în materie civilă, propunându-se ajustarea schemelor de personal. În condițiile în care schema Judecătoriei Balș este de opt posturi, toate ocupate, instanța fiind una atractivă, măsura desființării apare ca nerațională.

În încheiere, apreciez, de asemenea, că eficiența activității parchetului ar scădea în condițiile în care organele de poliție judiciară din cadrul Poliției orașului Balș și a posturilor arondate ar fi nevoite să se deplaseze la un parchet din altă localitate, fiind cunoscute și restricțiile bugetare la nivelul Ministerului de Interne.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 26 august 2019, 12:47
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro