You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 25-03-2014

Sittings of the Chamber of Deputies of March 25, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.105 Ioan Munteanu - replică la un articol publicat în ziarul "Ceahlăul";

Domnul Ioan Munteanu:

Domnului doctor Răzeșu, cu toată considerația,

Aș dori să vă mulțumesc pentru modul nepărtinitor în care ați dezvoltat subiectul elevilor stresați pe care eu l-am abordat într-una din declarațiile mele politice. Apreciez analiza pe care ați făcut-o, dar aș dori să ofer câteva explicații legate de opiniile exprimate, și nicidecum un drept la replică.

Am atacat acest subiect plecând de la situația nepoților mei care se confruntă cu examinări presărate cu tot felul de "capcane" și cerințe insuficient de bine formulate, dar și de la plângerile pe care le auzi de la toți cei care au copii la școală. Așa s-a întâmplat atunci când s-a pus problema admiterii în așa-zisa clasă zero, la fel cu testările naționale de la clasa I, cu olimpiadele de la clasa a II-a, cu cele de la a IV-a, a VI-a, ca să nu mai vorbim de simulările de la a VIII-a și a XII-a, de teze, teste, extemporale, examene, concursuri, olimpiade etc.

Luarea mea de poziție s-a vrut, de fapt, o pledoarie în favoarea copilului și a unui învățământ bazat pe un conținut inteligent ales, fără miile de lucruri grele și inutile pe care elevii trebuie să le tocească, să le uite și apoi să-și umple din nou mintea cu alte chestii și mai grele, și mai nefolositoare. Acesta a fost contextul în care am făcut trimiterea la școala finlandeză, școală europeană cu rezultate de excepție, unde există o adevărată știință a programării didactice, fără exagerările și inutilitățile din sistemul românesc. Evident, trimiterea aceasta nu înseamnă copierea modelului oferit de țara în care nivelul de trai, de civilizație și de educație este la zeci de ani distanță de mult reformatul sistem de la noi și unde nu se fac economii atunci când este vorba despre devenirea umană.

Dincolo de reflecțiile pe care declarația mea vi le-a provocat, mă simt onorat de faptul că m-am aflat în atenția dumneavoastră și că nu v-a fost indiferent mesajul pe care eu l-am dus în Parlament. O declarație politică însă nu-i decât o intervenție scurtă, fără divagații sau explicații, care se referă la o chestiune precisă și care trebuie să cuprindă esențialul în cât mai puține propoziții. Din fericire, opiniile dumneavoastră au meritul de a continua și de a completa ceea ce eu spusesem deja.

Această penultimă luare de cuvânt în plen vine să aducă încă o nuanță la tematica largă pe care am abordat-o în cei 10 ani de activitate parlamentară. Cred că puține sunt subiectele de interes public și cetățenesc, sănătate, protecție socială, educație, justiție care să fi rămas neatinse, și toate acestea, plecând de la situații de viață concrete pe care le-am cunoscut în relațiile mele cu oamenii din Neamț, la fel ca și interpelările pe care le-am adresat guvernanților, în speranța sprijinirii cetățenilor aflați în impas. Pentru cei care vor să afle câte din grijile nemțenilor am luat cu mine la Parlament, există site-ul doveditor (C.dep, deputat Ioan Munteanu).

Domnule doctor Virgil Răzeșu, respectul meu pentru dumneavoastră crește pe măsură ce mă apropii de sfârșitul articolului și apreciez poziția pe care ați luat-o. Îmi doresc să mă aflu și altă dată în postura de om care vă provoacă la asemenea interpretări. Sunt mulțumit că un text de-al meu, preluat de pe site-ul Camerei Deputaților de către jurnaliștii de la "Ceahlăul", poate conduce spre o dezbatere publică. Consider că este un câștig pentru noi toți, ținând cont că în acest fel putem ajunge la soluții ce se caută de ani de zile pentru problemele din învățământ.

Vă mulțumesc pentru că n-ați rămas indiferent la o declarație politică devenită articol de jurnal.