Iuliu Nosa
Iuliu Nosa
Ședința Camerei Deputaților din 25 martie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.36/03-04-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-03-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 martie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.110 Iuliu Nosa - declarație politică cu titlul: "Trebuie să prevenim abandonul școlar";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Iuliu Nosa:

Titlul declarației mele de astăzi este "Trebuie să prevenim abandonul școlar".

În declarația de astăzi, aș dori să abordez un alt subiect extrem de important, și anume abandonul școlar, care reprezintă o problemă a sistemului românesc de învățământ insuficient tratată și care are nevoie de acțiuni urgente. Este un fenomen serios și larg răspândit, care ar trebui să fie o prioritate pentru toți cei implicați în procesul de educație: politicieni, factori de decizie, părinți, profesori și elevi.

Cel mai adesea, elevii care ajung să renunțe la educație provin din familii în care părinții nu au mai mult de opt clase. Mai mult, familiile numeroase, dezorganizate, lipsite de resurse, care au probleme în a asigura îmbrăcămintea adecvată tuturor copiilor, resimt uneori nevoia de forță de muncă, așa că aleg să-și îndrume copii spre angajare. Astfel, aceștia ajung să fie zilieri, să desfășoare activități regulate ca barman, de prostituție sau cerșetorie. Prezența pe durata semestrelor școlare în astfel de activități aducătoare de venit constituie elemente de risc ce se soldează aproape mereu cu renunțarea prematură la educație.

La nivelul școlii, situațiile de abandon pot fi determinate de repetențiile repetate și frecvente, de integrarea insuficientă în colectivul clasei de elevi sau de calitatea relațiilor cu profesorii și cu colegii.

Activitatea de prevenire este complexă, deoarece presupune intervenții concrete care să ducă la reducerea cât mai mult a fenomenului de abandon școlar, prin acțiuni menite să limiteze sau să înlăture, unde este posibil, cauzele abandonului școlar. De aceea este nevoie să existe preocupări reale pentru prevenirea abandonului școlar, atât din sfera politică, cât și din partea societății civile. Astfel, abandonul școlar s-ar îmbunătăți prin existența unor programe guvernamentale care să vizeze prevenirea abandonului școlar. Aceste programe trebuie să fie mereu îmbunătățite, să se țină cont de toți factorii care pot determina abandonul școlar și, în consecință, programele să conțină măsuri concrete de limitare a acțiunii factorilor de risc.

De asemenea, avem nevoie de programe inițiate de ONG-uri, care să urmărească reducerea sau chiar eradicarea fenomenului de abandon școlar, dar și de acțiuni eficiente ale organismelor locale care se ocupă cu prevenirea și combaterea abandonului școlar, precum și cu ajutarea copilului aflat în situația de abandon școlar.

Totodată, la nivelul școlii sunt foarte puține acțiuni care să prevină abandonul școlar, deși cadrele didactice pot avea un rol important în prevenirea abandonului școlar timpuriu. Aceștia sunt în permanent contact cu elevii, pot identifica și diagnostica problemele acestora și pot atrage atenția autorităților sau organizațiilor nonguvernamentale competente pentru a interveni la nevoie.

Eu personal consider că prevenirea abandonului școlar merită o atenție sporită, iar Guvernul trebuie să elaboreze programe specifice de prevenire, dar și proiecte, campanii și diferite planuri de acțiuni, astfel încât fenomenul abandonului școlar să fie stopat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 13:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro