Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 25, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.36/03-04-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 25-03-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 25, 2014

14. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a educației naționale (Pl-x 38/2014). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 38/2014

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

11. Ultimul proiect de lege, tot pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a educației naționale.

Înainte de a da cuvântul, dacă vrea inițiatorul?

Pe procedură, domnul deputat Cezar Preda. Domnule deputat, aveți cuvântul, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cezar-Florin Preda:

Domnule președinte, pe procedură. Am o rugăminte: nu mai fiți atât de selectiv în a întrerupe oamenii care vin la microfon. Primul care a jignit, într-adevăr, foarte mulți colegi deputați a fost colegul nostru... colegul de la PSD, care a spus că niciunul de la Partidul Democrat Liberal nu are nicio legătură cu școala românească și cu sistemul, ceea ce cred că este nepermis, iar dumneavoastră trebuia să fiți omul, la funcția pe care o aveți, care să întrerupeți o asemenea expunere.

Vă mulțumesc.

Scuzați-mă, condiția era să fiți și atent! Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți dreptate, dar ați fi fost de la început, de la ora... dacă erați de la ora 10,55 aici ați fi văzut discursurile dinainte, care erau mult mai dure și mai jignitoare. Aici aveți dreptate și de aia am și dat cuvântul doamnei deputat în dreptul la replică. Și sunt și prezent, și atent, domnule deputat. Mă bucur că sunteți și dumneavoastră prezent.

Domnul Oajdea, inițiatorul acestui proiect de lege. Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Vasile Oajdea:

Domnilor colegi,

Legea pe care vreau să o susțin aici și pe care am inițiat-o se referă la reducerea numărului de ore obligatorii petrecute de elevi în sălile de clasă și la reintroducerea manualelor unice.

Concret, astăzi s-a ajuns în situația în care un elev de clasa a VII-a pleacă de la ora 7,00 dimineața, ca să ajungă la școală, să înceapă orele de la 8,00, și stă la școală până la 3,00, ajunge la 4,00 acasă. Este normal, nu are când să mai învețe, mi se pare absolut corect. De aceea, eu am propus, prin inițiativa legislativă, ca elevii din clasele I-IV să petreacă maximum 4 ore pe zi obligatorii, cei din clasele V-VIII, maximum 5 ore pe zi obligatorii în școală și cei din liceu, maximum 6. De ce? Foarte simplu. Și profesorii spun că au nevoie să se pregătească pentru a doua zi și e normal. Un elev nu trebuie și el să se pregătească?! Pentru că dacă noi îl ținem la școală peste 7 ore încontinuu și-i predăm diverse discipline, trebuie să-i dăm și timpul ca să învețe pentru a doua zi.

De aceea, cred că este absolut normal să limităm, prin lege, aceste ore petrecute obligatoriu de elevi la școală. Nu are legătură cu after-school, care este altceva.

Tot în această inițiativă legislativă am propus reintroducerea manualelor unice.

Astăzi probabil mulți dintre noi știm că elevi de la aceeași specializare, fie că este vorba de licee și așa mai departe, lucrează după manuale diferite, multe dintre ele conțin greșeli, știm cu toții cum au fost aprobate. Mi se pare mult mai corect să avem manuale unice pentru fiecare profil în parte, la nivel național, astfel încât să fim siguri că sunt și bune, și am veni și în întâmpinarea părinților. Să nu uităm că sunt părinți care au mai mulți copii, unul e într-o clasă, urmează celălalt, chiar dacă e la același liceu trebuie să cumpere alt manual care are un conținut diferit.

De aceea, cred că având în vedere și faptul că evaluările sunt unice la nivel național, iar copiii învață după cărți diferite, de multe ori cu greșeli, cred că s-ar impune revenirea la manualele unice, pe care să le stabilească, evident, Ministerul Educației, printr-o comisie de specialitate, care să fie corectate, să nu mai conțină erori. Și cred că astfel am avea și rezultate mult mai bune la învățătură pentru copii.

De aceea, vă rog să susțineți această inițiativă legislativă, că o consider bună și cu un rol important în procesul de învățare.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Președintele comisiei, raportul, vă rog frumos. Raportul comisiei. Măcar dezbateri generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit, spre dezbatere în fond, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011.

Propunerea are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr.1, cu modificările și completările ulterioare, în vederea reglementării numărului maxim de ore pe săptămână pentru fiecare an de studiu în învățământul secundar, gimnazial și liceal, precum și reintroducerea în sistemul de învățământ a manualelor unice pentru fiecare profil în parte.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, iar Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședințele din 11 martie 2014, comisia a propus respingerea propunerii legislative. Nu mai citesc motivele, pentru că probabil la dezbaterile generale vor fi invocate de vorbitori.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Zlati, la dezbateri generale, domnul Pambuccian, după care doamna deputat Turcan și încheiem lista.

Video in format Flash/IOS

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Ideea manualelor alternative este una dintre puținele idei pe care o consider ca bun câștigat în lungul proces de reformă a învățământului românesc.

Deși inițiativa cuprinde și elemente pozitive, fie și numai această prevedere, de reintroducere a manualului unic, ne face pe noi, Grupul parlamentar liberal, să ne abținem de la a vota această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Vă reamintesc că, totuși, raportul comisiei este de respingere a inițiativei.

Domnul deputat Pambuccian.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am să fac câteva considerații care par poate mai puțin legate de subiect, dar sunt extrem de legate.

Sistemul de învățământ în lume astăzi este probabil sistemul aflat în cea mai mare criză. El s-a cristalizat cu mult timp înainte în forma pe care o avem acum, la începutul primei revoluții industriale, și aveau un unic scop: să creeze un om pe modelul cel mai de succes al momentului - care era fabrica. Din păcate, de atunci a trecut mult timp, suntem în momentul celei de-a treia revoluții industriale, în care accentul nu se mai pune pe un om capabil să facă procese repetitive întocmai și la timp pe tot cuprinsul vieții, și exact elementele care-l structurau pe el, pe sistemul de învățământ, ca pe o fabrică, sunt elementele care acum nu mai au nicio legătură cu lumea în care trăim.

O reîntoarcere la acest model, după ce am făcut pași timizi, după ce va trece mult timp până când vom avea curajul să ajungem la diversitate curriculară, la destructurarea sistemului actual, la liberalizarea lui, mi se pare o mare eroare, și nu cred că e bine să o facem.

Grupul nostru parlamentar nu va vota acest proiect.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Doamna deputat Turcan.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Eu nu cred că sistemul din România naște tâmpiți. Dimpotrivă! Eu cred că sistemul de educație din România generează copii cu abilități mult mai ridicate decât copiii din alte țări. Problema este că aceste abilități nu sunt corelate cu piața muncii. Problema este că profesorii din România nu sunt stimulați să performeze și nu există o evaluare a performanțelor astfel încât să se acorde stimularea.

Sistemul de educație are multe hibe, dar nu-l denigrați, că nu merită această denigrare.

Pe fond, această inițiativă este greșită. Și Partidul Democrat Liberal nu susține această inițiativă. Pentru că nu putem încuraja scăderea orelor de studiu în România în condițiile în care România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană ca număr de ore de studiu într-un an. În Marea Britanie, unde sunt 190 de ore de studiu pe an, dezbaterea este să crească numărul de ore de studiu, să ne apropiem de numărul de ore de muncă al celor din partea asiatică a lumii, care în momentul în care intră în școală, au un IQ cu 10% mai mic decât IQ-ul copiilor europeni, însă după ce termină patru ani de școală, ajung să fie peste performanța, peste media de inteligență a copiilor din Uniunea Europeană. Și asta se datorează muncii.

Deci, cred că România are nevoie de mai multe ore de studiu, însă, are nevoie să i se fixeze un obiectiv. Și obiectivul este ca atunci când termini să ai abilități care să fie corelate cu cerințele pieții muncii.

Dezbaterea este mult mai amplă și sper ca în Parlamentul României să participăm vreodată la dezbaterea anuală care, prin Legea educației naționale, obligă ministerul să prezinte un raport de activitate, o strategie pentru creșterea performanței. Vreau să vă spun că de când ați preluat guvernarea n-a existat o astfel de dezbatere în Parlament, testarea învățământului românesc pe soluțiile pentru creșterea performanței învățământului românesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

În încheiere, domnul deputat Oajdea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Vasile Oajdea:

Domnilor colegi,

Nu am putut să mă abțin. Deci, când aud că 7 ore pe zi pentru un copil, 7 ore de curs e puțin, în condițiile în care și când muncești e limitat la 8 ore pe zi, mi se pare o aberație care poate fi rostită de la tribuna Parlamentului. Haideți să le punem 12 ore pe zi la copii, s-o mulțumesc pe colega, să învețe, să le predăm 12 ore încontinuu, și după aia o să avem un învățământ performant, de top, susținut de PDL.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dragi colegi,

Vă reamintesc că raportul comisiei sesizate în fond propune respingerea acestei inițiative legislative. Conform art.104 din regulament, nefiind amendamente, merge la votul final. Are caracter organic.

Aici se închide ziua noastră de dezbateri. În cinci minute ne revedem pentru votul final.

Vă reamintesc de ședința Comitetului liderilor grupurilor parlamentare și cu membrii Biroului permanent. După aceea, Birou permanent, urmând să mergem și la Biroul permanent reunit de la ora 14, cum ați primit pe SMS.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 15:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro