Constantin Avram
Constantin Avram
Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.67/13-06-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 03-06-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.22 Constantin Avram - declarație politică: - "Slăbiciunile Uniunii Europene";

Domnul Constantin Avram:

"Slăbiciunile Uniunii Europene"

Așa cum am prevăzut, și nu sunt singurul care am anticipat, evoluția evenimentelor din sud-estul Ucrainei a căpătat accente tot mai periculoase, prin faptul că s-a trecut la confruntări cu folosirea armelor de foc însoțite de identificarea unei soluții negociate care să detensioneze situația. Ba mai mult, organizarea de referendumuri în orașele din estul Ucrainei de către separatiștii proruși agită spiritele și mai mult, chiar dacă țările din UE, mai exact Franța și Germania, le-au declarat ilegale și nedemocratice. Recomandările președintelui Rusiei, Vladimir Putin, de a se renunța la organizarea referendumurilor în 11 mai 2014 nu au fost luate în seamă, tocmai pentru că aceste recomandări au fost făcute la presiunile țărilor occidentale din UE și, cum se zice adeseori, de ochii lumii...

Și pentru ca peisajul european sa fie complet, presupusa poziționare a Rusiei față de Republica Moldova se conturează foarte rapid, în sensul lansării unor amenințări directe "cu consecințe foarte grave...", în sensul în care Moldova avansează negocierile de aderare la Uniunea Europeană. Comportamentul Rusiei era oarecum previzibil atât în criza din Ucraina, dar și față de problema transnistreană a Republicii Moldova, pentru că pozițiile țărilor din UE față de manifestările extremiste ale minorităților din Transilvania sau estul Slovaciei au lipsit cu desăvârșire, în așa fel încât o atitudine fermă a UE față de problema minorităților din Ucraina sau Republica Moldova nu mai era credibilă în noul context est-european. Să ne amintim aici de tăcerea vinovată a UE față de manifestările extremiste ale Jobbik în 15 martie 2014 din Transilvania românească.

Iritarea diplomației de la Moscova și chiar a lui Putin este chiar datorată lipsei de atitudine fermă a UE în problemele de mai sus, motiv pentru care Rusia nu înțelege și nu ia în seamă pozițiile țărilor occidentale în cazul minorităților rusofone din Ucraina, Georgia sau Moldova. Nu vrea să înțeleagă așa-zisa "grijă a țărilor occidentale, membre UE", față de situația din Ucraina sau Moldova, tocmai că Moldova a sesizat dubla măsură a Uniunii Europene în cazul minorităților din estul Europei. De ce minoritatea maghiară din Slovacia și România s-ar bucura de dreptul la autodeterminare, dreptul la autonomie teritorială, în final la înțelegerea țărilor europene membre UE, iar minoritatea rusofonă din sud-estul Ucrainei, Moldova sau Georgia nu ar avea acest drept?! În opinia mea, dubla măsură afișată de țările UE pe problema minorităților din estul Uniunii Europene și estul Europei a fost un semn de mare slăbiciune, care a încurajat atitudinea Moscovei.

În acest moment, repoziționarea Uniunii Europene pare imposibilă, deoarece precedentul a fost deja creat. Faptul că în spatele problemei minorităților din estul Europei se ascund și interese economice majore este o altă problemă, diferită de interesele geopolitice din această zonă, dar foarte importantă. Nu este întâmplătoare vizita vicepremierului rus Dimitri Rogozin la Tiraspol și nici amenințările la adresa României nu sunt tocmai întâmplătoare. Atitudinea și declarațiile acestuia în perioada electorală din România sunt mai degrabă provocatoare și generatoare de tensiuni la nivel diplomatic, decât niște vorbe aruncate așa, la întâmplare. Și tocmai în această perioadă, se zvonește că UDMR, partid aflat la guvernarea României, pregătește un nou proiect de lege privind autonomia așa-zisului Ținut Secuiesc. Nu cred că este o simplă coincidență, ci mai degrabă o etapă dintr-un program de revendicări teritoriale ale minorității maghiare din Transilvania, întocmit prin anumite cancelarii, medii diplomatice sau chiar guverne, de care Federația Rusă nu este străină.

Ar fi indicat ca diplomația românească să solicite garanții suplimentare Uniunii Europene și NATO pentru a preîntâmpina situații asemănătoare Ucrainei și asta până nu este prea târziu. Sau, fără să vrem, suntem contemporani, suntem martori ai unei noi reîmpărțiri ai lumii!

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 20 february 2020, 23:55
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro