Raluca Surdu
Raluca Surdu
Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.67/13-06-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 03-06-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.31 Raluca Surdu - declarație politică privind "Importanța inițiativei legislative care vizează reglementarea profesiei de bonă sau babysitter";

Doamna Raluca Surdu:

Prin intermediul declarației mele vreau să reiterez importanța adoptării inițiativei legislative care vizează reglementarea profesiei de bonă sau babysitter.

În România cunoaștem cu toții faptul că numărul de locuri pentru copiii noștri în creșe sau în grădinițe este insuficient. De aceea, suntem nevoiți să găsim o soluție alternativă, iar de cele mai multe ori aceasta presupune să facem apel la o bonă sau un babysitter.

Dar, în cele mai multe situații, în familiile unde există o bonă există și ceea ce numim muncă la negru, aspect care este ilegal și are consecințe negative pentru toate părțile implicate. Bugetul statului suferă prejudicii prin perpetuarea muncii la negru, care înseamnă neplata contribuțiilor. Persoanele care asigură serviciul de bonă sau babysitter sunt private de numeroase drepturi ce decurg dintr-un contract de muncă legal.

Țara noastră nu beneficiază de nicio reglementare care să faciliteze accesul legal persoanelor doritoare să activeze în această profesie. Mai mult, nu există nici cadrul adecvat de formare profesională, astfel că aceia care în final au acces la această profesie și au grijă de copiii noștri sunt cel mult bine intenționați, dar de multe ori lipsiți total de o minimă pregătire în ceea ce privește îngrijirea sau supravegherea copiilor. Firmele care totuși organizează în prezent cursuri de pregătire în acest domeniu jonglează la marginea legii, iar aceste programe de formare sunt neacreditate.

Pe considerentele de mai sus, am convingerea că o astfel de lege trebuie să întrunească un consens din partea noastră, a politicienilor din toate partidele parlamentare, fiind o măsură care trebuie analizată și văzută doar din perspectiva utilității acesteia, și nu dintr-o perspectivă politică partizană.

Reglementarea reală a acestui segment de activitate înseamnă în primul rând crearea premiselor pentru respectarea legii și crearea contextului pentru ca acele familii care au nevoie de bonă sau babysitter să aibă parte de standarde europene în ceea ce privește acest aspect. În al doilea rând, prin reglementarea profesiei de babysitter sau de bonă este creat contextul apariției unui număr semnificativ de noi locuri de muncă, iar beneficiar este atât bugetul de stat, cât și cei care vor deveni angajați în mod legal.

Un alt avantaj imediat, ce decurge din adoptarea unei astfel de legi, este unul complementar cu creșterea gradului de supraveghere a copiilor, prin eliminarea riscurilor de accidente pentru acei copii supravegheați în mod necorespunzător de către bonă sau babysitter, actualmente lipsiți de pregătire. În cazul familiilor cu venituri modeste, care nu și-ar permite angajarea unei bone, această propunere legislativă va permite îngrijirea și supravegherea unuia dintre copii la domiciliul bonei, ceea ce ar presupune o consistentă diminuare a costurilor.

De asemenea, în reglementarea domeniului de îngrijire și supraveghere a copiilor la domiciliu, ar putea fi introdusă finanțarea parțială sau chiar integrală pentru îngrijirea copiilor ai căror părinți sunt plecați la muncă într-o altă localitate sau chiar într-o altă țară.

Printre principalele schimbări preconizate prin această inițiativă legislativă regăsim crearea unui domeniu complementar creșelor și grădinițelor, îmbunătățirea și profesionalizarea celor care au grijă de copii, fiscalizarea acestui segment de activitate și, astfel, intrarea în legalitate atât a celor care desfășoară o astfel de activitate, cât și a celor care decid să îi angajeze.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 15 november 2019, 4:08
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro