Gheorghe Udriște
Gheorghe Udriște
Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/13-06-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 03-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.38 Gheorghe Udriște - declarație politică având ca temă "La nivelul UE, investițiile în infrastructura feroviară vor crește considerabil. România desființează linii de cale ferată";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Gheorghe Udriște:

"La nivelul UE, investițiile în infrastructura feroviară vor crește considerabil. România desființează linii de cale ferată."

Actualul Guvern a luat hotărârea săptămâna trecută să desființeze în perioada următoare 10.000 de km de cale ferată și să reducă rețeaua națională la 6.200 km (10.000 km de linie desfășurată). Pe motiv că decizia ar fi fost comunicată de Fondul Monetar Internațional, care ar fi negociat această măsură în acordul cu țara noastră, Guvernul plănuiește să înlocuiască liniile care nu mai sunt folosite sau sunt dezafectate cu drumuri pentru transportul în comun, artere pietonale și piste pentru bicicliști.

Aceasta este soluția ultimă a Guvernului actual pentru eficientizarea sectorului feroviar și rezolvarea problemelor cu care se confruntă CFR-ul. Practic, Guvernul a decis să nu mai investească într-un sector unde gradul de poluare este redus și să nu mai valorifice infrastructura deja existentă. Incapabil să profite de pe urma infrastructurii actuale, acest Guvern, care de doi ani nu a reușit să deschidă niciun șantier pentru infrastructură, desființează o sursă care ar putea contribui în mod semnificativ la economia țării noastre.

Voi da un scurt exemplu: cu o zi înainte de căderea Guvernului PDL în 2012, au fost semnate nouă contracte în valoare de 183,5 milioane euro din fonduri europene nerambursabile pentru CFR. Proiectele aveau ca obiectiv modernizarea infrastructurii feroviare. Acestea au venit după ce Comisia Europeană aprobase pentru România o finanțare nerambursabilă pentru două proiecte majore de infrastructură feroviară, cu o valoare totală de 944 de milioane de euro, dovezi că există soluții pentru modernizarea și salvarea infrastructurii feroviare din România, utilizând bani europeni.

De cealaltă parte, Guvernul actual nu știe să pună în valoare infrastructura feroviară existentă și atunci o desființează, iar această decizie și-o asumă acei reprezentanți ai Guvernului care nu au fost capabili să deschidă niciun șantier de infrastructură. Uniunea Europeană se concentrează pe finanțarea, extinderea și modernizarea infrastructurii feroviare, iar România desființează 10.000 de km de cale ferată.

În următorii ani, la nivelul UE, investițiile în infrastructura feroviară vor crește considerabil, comparativ cu investițiile în domeniul rutier. Motivul? Rețelele feroviare pot aduce creștere și competitivitate economică, eficiență în domeniul transporturilor și reducere a emisiilor. De finanțările UE pe acest domeniu vor beneficia mai mult statele Europei Centrale și de Est, pentru a-și pune la punct sectorul feroviar în scopul dezvoltării economiei, a calității vieții și a mediului înconjurător. În România, din acest punct de vedere, situația este critică, pentru că alegem să investim mai mult în sectorul rutier. Cum este posibil atunci ca Guvernul României să desființeze linii de cale ferată?

Uniunea Europeană vrea ca până în 2050 traficul de marfă feroviar să crească cu 80%, cel de călători cu 50%, iar emisiile să scadă cu 60%. Această țintă nu va putea fi îndeplinită dacă investițiile nu vor fi direcționate către proiectele de infrastructură feroviară, iar statele membre nu vor înțelege importanța finanțării transportului feroviar. Pare-se că în România Guvernul nu conștientizează gravitatea deciziei pe care tocmai a luat-o. Investind inteligent în infrastructura feroviară, înseamnă beneficii multiple atât din punct de vedere economic, cât și social. Nu ne permitem să desființăm infrastructură când noi nu suntem în stare să construim alta la loc!

Înainte de 1990, oferta de transport feroviar era foarte eficientă și nu înregistra pierderi. Odată cu scăderea industriei românești, infrastructura feroviară a început să aibă pierderi din ce în ce mai mari cu fiecare an. România a dovedit de-a lungul acestor ani că nu știe să se adapteze noilor cerințe și condiții.

CFR a fost administrat politic și a dus lipsă de orice strategie pentru a aduce profit sectorului feroviar. Prețurile ridicate ale biletelor, rutele calculate greșit și modul în care este administrat transportul feroviar au dus la o scădere drastică a numărului de călători. CFR Călători a înregistrat anul trecut pierderi de 395 milioane lei, iar CFR Marfă, după eșecul privatizării, a terminat anul trecut cu o pierdere de 220 milioane lei. Ambele companii au înregistrat pierderi mai mari decât în anul precedent.

Ultimul an când CFR Marfă a înregistrat profit a fost în 2007, cu un câștig de 6,12 milioane lei, dar în scădere cu 85,7% față de anul precedent. CFR Călători nu a mai înregistrat niciun profit din 2008 încoace. Guvernul nu vrea însă să permită un proces transparent și complet al privatizărilor acestor companii, pe care statul se pare că nu poate să le mențină pe profit, și păstrează managementul privat care s-a dovedit un mare eșec.

Avem nevoie de infrastructura feroviară, iar modernizarea ei este în acord cu trendul la nivel european. Ar trebui să ne preocupe extinderea infrastructurii feroviare, modernizarea ei, și nicidecum desființarea unor linii de cale ferată pe care le-am putea utiliza eficient, dacă am ști să elaborăm o strategie inteligentă în acest sens. Nu desființați dacă știți că nu puteți construi la loc!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 14 noiembrie 2019, 11:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro