Domnul Alexandru Nazare: "Ceferiștii plătesc cu slujbele lor incompetența PSD și PNL" Anul acesta, tocmai de Ziua Feroviarului, după ce le-a ajuns cuțitul la os, ceferiștii au decis să tragă un semnal de alarmă cu privire la nedreptățile la care sunt supuși de către conducătorii companiilor de cale ferată. Astfel, aproximativ 32.000 de salariați nemulțumiți au participat la protestul care a blocat aproape 600 de trenuri, solicitând creșterea salariilor cu 10%, odată cu reînnoirea contractului colectiv de muncă și renunțarea la planul de disponibilizare a 2500 de salariați de la CFR Marfă. Deși greva s-a încheiat, rămâne totuși întrebarea cum s-a ajuns la această situație, și, mai ales, există vreo garanție că nu se va repeta. Cu siguranță nu, atât timp cât premierul Ponta și ministrul Șova nu încetează cu practica numirilor politice în fruntea companiilor feroviare și nu aduc un management profesionist care să fie capabil să cheltuie banii europeni alocați pentru acest domeniu. Greva din sistemul feroviar nu a fost altceva decât un nou semnal de alarmă față de incompetența promovată de guvernările PSD-PNL. Eșecul privatizării cu cântec a CFR Marfă va fi plătit de cei 2500 de angajați care urmează a fi concediați, în timp ce compania acumulează în continuare datorii. În ultimii doi ani managerii profesioniști selectați pentru companiile feroviare au fost forțați să plece, iar proiectele de modernizare și creștere a vitezei de deplasare pe liniile ferate finanțate din fonduri europene stagnează. Salariații au tot dreptul să fie nemulțumiți atunci când văd că, pe de o parte, se șterg datoriile pe care le au companiile, dar pe de altă parte nu există niciun proiect de dezvoltare a transportului feroviar. Mai mult, există riscul iminent ca România să piardă aproape 1 miliard de euro din proiectele pentru modernizarea liniilor de cale ferată. Proiectele cu finanțare asigurată din fonduri europene, contractate în perioada guvernării PDL, înregistrează întârzieri foarte mari deja, iar dacă nu vor fi gata până la 31 decembrie 2015, va trebui să dăm banii înapoi la Bruxelles. Mai mult, pentru fondurile europene din bugetul 2014-2020 nu există niciun proiect identificat pentru sistemul feroviar, iar ministrul Șova desenează pe hartă numai autostrăzi pentru baronii locali. Jumătate din fondurile pentru transport alocate de Uniunea Europeană trebuie cheltuite pentru sistemul feroviar, adică aproximativ 3 miliarde de euro. Sunt bani și pentru modernizarea liniilor și creșterea vitezei de deplasare, dar și pentru înlocuirea materialului rulant prin scheme speciale de ajutor de stat.
|