Alexandru Nazare
Alexandru Nazare
Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.67/13-06-2014

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
01-03-2021 (joint)
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 03-06-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.47 Alexandru Nazare - declarație politică: - "«Republica Mazăre» pune mâna pe Portul Constanța";

Domnul Alexandru Nazare:

"«Republica Mazăre» pune mâna pe Portul Constanța"

Iată că după ce a încercat în nenumărate rânduri, visul domnului edil Mazăre este pe cale să se adeverească: va avea Portul Constanța la discreție, cu girul mai-marilor de la conducerea Guvernului. Așa se face că, sub oblăduirea domnului prim-ministru Ponta și a ministrului Șova, "Republica Mazăre" mai primește 13% din acțiunile pe care le deține Ministerul Transporturilor din Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța. Dacă mai punem la socoteală și intenția viitoare a Guvernului de a scoate pe bursă încă 14% din acțiunile portului, statul nu va mai avea niciun control asupra acestui obiectiv de interes național strategic.

Prim-ministrul Ponta se declară mulțumit și îi făgăduiește în public lui Mazăre că "facem cum am vorbit, indiferent cine se supără".

Luat la întrebări, ministrul Șova o ține întruna că acest transfer face parte dintr-o anumită strategie a ministerului de apartenență a României la UE și că cele mai mari porturi din UE sunt administrate majoritar de autoritățile locale. În schimb, nu știe să spună care vor fi avantajele economice ale acestui transfer și dă din umeri când aude că acele porturi europene pe care le invocă drept model au început demersurile pentru a trece în administrarea majoritară a statului. Mai mult, girează acest transfer printr-un act lipsit de legalitate, după cum tocmai experții din minister au afirmat, întrucât singurele metode de diminuare a participației statului la o companie sunt vânzarea de acțiuni și majorarea capitalului social prin aport de capital privat.

Argumentația domnului Mazăre, care vede în această preluare o soluționare pentru problemele primăriei în ceea ce privește plata gigacaloriei, demonstrează că în loc să avem o viziune pe termen lung pentru dezvoltarea portului prin investiții, vom avea în fapt o nouă "vacă de muls" pentru carnavalurile edilului constănțean.

E inadmisibil să dai un activ al statului de importanță strategică unei autorități locale fără să ai un plan de dezvoltare pentru acesta. Domnul Mazăre ar trebui să ne prezinte mai întâi cum vede Primăria Constanța dezvoltarea Portului Constanța în următorii 10 ani. Deja există o serie de rapoarte care atestă faptul că potențialul portului este să fie al doilea din Europa, principala poartă de intrare și ieșire din Uniunea Europeană. Cu toate acestea, singurul plan anunțat de domnul Mazăre este de a mări tarifele, ceea ce nu va face altceva decât să reducă și mai mult competitivitatea Constanței în raport cu celelalte porturi din regiune.

Tot domnul Mazăre ne anunța că managementul privat nu este necesar, iar actuala conducere este oricum formată din membri ai PSD Constanța. La ce bun, la o adică? Portul oricum scoate profit, n-avem nevoie de mai mult. Greșit! Mai multe investigații din ultimii ani ne-au dovedit că Portul Constanța a fost acaparat de diferite grupuri de interese, și doar un management privat, neimplicat politic, poate asigura un plan de dezvoltare coerentă a portului.

Masterplanul Portului Constanța ne va arăta care sunt direcțiile prioritare pe care trebuie să se axeze dezvoltarea portului. În transporturi nu ne mai permitem să acționăm după cum vor diverși politicieni ajunși în funcții de decizie, ci trebuie să avem clar stabilite priorități, să asigurăm finanțare în funcție de aceste priorități, pentru a fi într-adevăr o economie competitivă.

Dacă tot este în căutare de active pe care să le ia de la Ministerul Transporturilor, de ce nu cere domnul Mazăre Spitalul CF Constanța? Cu siguranță constănțenii ar avea de profitat dacă acest spital ar fi în administrare locală și ar putea beneficia astfel de servicii medicale.

Urmând același exemplu, de ce să nu trecem și Centrala Nucleară de la Cernavodă în administrarea autorităților locale sau Porțile de Fier să le administreze baronul Duicu de la Mehedinți?!

Domnul Mazăre nu este nici pe departe interesat de binele constănțenilor, ci de resurse noi pentru extravaganțele sale și de absența oricărui tip de control. Așa cum el însuși afirma, trecerea în administrarea locală va însemna că "cei de la București nu vor mai putea trimite controale". Deja influența PSD Constanța asupra conducerii portului a avut consecințe dezastruoase și este suficient să vedem cazul înstrăinării pavilionului național sau al contractului pentru extinderea digului de larg, unde Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a constatat prejudicii de câteva zeci de milioane de lei. Cea mai bună dovadă a indiferenței domnului Mazăre față de interesele constănțenilor este ruina celebrului cazinou, simbolul orașului de pe malul mării, care a fost obiectul unui joc continuu de ping-pong între primărie și Guvern.

Deciziile privind dezvoltarea portului trebuie luate în urma elaborării Masterplanului, document care va analiza potențialul acestuia și oportunitățile care trebuie valorificate. Până la realizarea acestuia, solicităm premierului Ponta și ministrului Șova să stopeze orice demers, ilegal de altfel, de a ceda acțiunile în detrimentul "Republicii Mazăre". Mai mult, PDL susține numirea unui management profesionist la conducerea Portului Constanța și respectarea angajamentului legal pentru listarea la bursă a 5% dintre acțiuni, asigurând astfel transparența operațiunilor, fără a pierde controlul asupra unui obiectiv strategic.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 2 march 2021, 20:01
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro