Costel Șoptică
Costel Șoptică
Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.67/13-06-2014

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
01-03-2021 (joint)
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 03-06-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 3, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.63 Costel Șoptică - declarație politică: "Guvernul Ponta 3 - incompetență sau furt față de fermierii afectați de calamități naturale";

Domnul Costel Șoptică:

"Guvernul Ponta 3 - incompetență sau furt față de fermierii afectați de calamități naturale"

Partidul Național Liberal urmărește cu îngrijorare modul în care Guvernul Ponta 3, Ministerul Agriculturii, aplică legile necesare fermierilor să activeze pe o piață comună în condiții de competitivitate.

De la începutul anilor 2000 a fost promovată o lege prin care agricultorii beneficiau de anumite facilități în ceea ce privește asigurările. S-a plecat de la ideea că firmele de asigurări nu vor să încheie polițe de asigurare pentru cele mai frecvente calamități naturale întâlnite în agricultură - seceta și înghețul târziu. În ideea de a obișnui fermierii cu încheierea polițelor de asigurare, autoritățile au promovat legi prin care agricultorii puteau beneficia de despăgubiri din partea statului pentru pagubele produse de anumite calamități naturale, numai dacă aveau asigurări la firmele de profil.

Aderarea la Uniunea Europeană a introdus noi reguli, iar Guvernul României, oricare a fost el, a trebuit să adapteze legislația națională, astfel încât și agricultorii să fie protejați în fața calamităților naturale și a pagubelor produse de acestea.

În anul 2010 a fost promovată Ordonanța nr. 14 privind măsurile financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, având în vedere că perioada de tranziție, de trei ani de la aderare, expirase. Prin acest act normativ se introduceau ajutoare de stat în sectorul agricol și silvic, astfel încât acestea să fie în conformitate cu liniile directoare comunitare în domeniile vizate. Scopul promovării acestor ajutoare de stat a fost, în opinia Uniunii Europene, acela de a asigura realizarea unor producții competitive, a securității alimentare a populației, precum și pentru protecția mediului.

Prin acest nou act normativ au apărut măsuri de subvenționare a primelor de asigurare în agricultură. Astfel, statul ar urma să deconteze 50%-70% din cuantumul primelor plătite firmelor de specialitate, pentru asigurarea culturilor agricole, animalelor sau albinelor. HG nr. 756/2010 a stabilit condițiile de accesare a acestor ajutoare de stat, dar și procedura de urmat.

Despăgubirile ce trebuiau acordate în 2013 au fost amânate până pe 30 iunie 2014. Suma pusă la dispoziție prin buget este de 31 milioane de lei, aproximativ 7 milioane de euro.

Agricultorii s-au plâns că Ministerul Agriculturii tărăgănează acordarea acestor despăgubiri, fapt ce afectează și mai mult finanțele fermierilor români, ce se confruntă cu o decapitalizare cronică. Chiar dacă au respectat regulile, fermierii înregistrează o tergiversare perseverentă din partea Ministerului Agriculturii în a nu-și îndeplini obligațiile. Atitudinea Ministerului Agriculturii este cu atât mai de condamnat cu cât bani există în buget, iar fermierii au respectat regulile pentru a beneficia de despăgubirile promovate chiar de către Uniunea Europeană. O astfel de abordare a obligațiilor de serviciu nu poate arăta decât lipsă de profesionalism din partea reprezentanților Ministerului Agriculturii și o delăsare crasă a acestora!

Nu vreau să mă gândesc la faptul că această tergiversare ar putea avea alte explicații, care să acopere incompetența Guvernului Ponta. Banii pentru plata primelor de asigurare sunt incluși într-un buget comun cu alte trei subvenții, dintre care cea mai importantă se referă la subvenționarea accizei la motorina pentru agricultură. Din tot bugetul de peste 520 milioane de lei, 473 milioane sunt pentru motorină, iar 31 milioane pentru plata primei de asigurare.

De la 1 aprilie 2014 Guvernul Ponta 3 a introdus acciza suplimentară la carburant, de 7 cenți/litru, astfel că motorina pentru agricultură nu mai avea acciza de 21 euro/1000 litri, așa cum prevede legea. Această subvenție are sumă fixă, la fel și cantitatea de carburant care intră sub incidența legislației în domeniu. Premierul Victor Ponta și ministrul agriculturii Daniel Constantin au declarat, la acea vreme, că agricultorii nu vor fi păgubiți de acciza suplimentară, iar cantitatea stabilită pentru subvenționare va fi respectată, chiar dacă nu s-au operat modificări legislative care să acopere declarațiile lor. Vicepremierul Daniel Constantin a susținut că nu este nevoie de o prevedere legislativă, având în vedere că preconizează economii la alte capitole de cheltuieli din cadrul bugetului ministerului pe care în conduce, care să acopere banii lipsă.

Îmi este imposibil să nu fac o corelare între tergiversarea plății despăgubirilor la calamități și lipsa banilor pentru motorina din agricultură, mai ales că cele două subvenții sunt cuprinse în același buget, al aceluiași act normativ, astfel că transferul de sume ar fi extrem de facil. În plus, beneficiarii subvențiilor la acciza pentru motorină sunt mult mai mulți decât cei care trebuie să primească bani pentru pagubele înregistrate, fapt ce ar crește numărul votanților mulțumiți de Victor Ponta.

Tot acest aranjament ascunde o mare problemă de incapacitate a Guvernului Ponta 3, care nu este în stare să colecteze la bugetul de stat banii pe care i-a programat. Și toate acestea, în condițiile în care "taxa pe stâlp", într-o primă tranșă, a adus un miliard de lei, față de 400 milioane pe tot anul cât se estimase, iar creșterea economică anunțată ar fi trebuit să umple bugetul cu taxele și impozitele plătite de contribuabili. Concluzia este îngrijorătoare: Guvernul Ponta 3 nu este în stare să strângă banii pe care și i-a programat!

Dacă această atitudine a Guvernului Ponta 3, a Ministerului Agriculturii față de respectarea OG nr. 10/2010 va continua, PNL ia în calcul sesizarea organelor competente pentru tragerea la răspundere, inclusiv penală, a responsabililor de situația creată. Agricultorii, pe lângă faptul că au fost afectați de calamitățile naturale și recoltele le-au fost distruse, sunt păgubiți a doua oară de către Guvern, pentru că nu le dă drepturile pe care ei le au prin lege.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 2 march 2021, 20:20
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro