Gheorghe Udriște
Gheorghe Udriște
Ședința Camerei Deputaților din 17 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.75/27-06-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 iunie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.108 Gheorghe Udriște - declarație politică: "Acordul de Parteneriat 2014-2020 - un test pentru România";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Gheorghe Udriște:

"Acordul de Parteneriat 2014-2020 - un test pentru România"

Acordul de Parteneriat 2014-2020. Cât este de important acest acord pentru România, nici nu mai este cazul să punem întrebarea. Cât efort depune Guvernul pentru elaborarea noii strategii de atragere a fondurilor puse la dispoziție de Uniunea Europeană țării noastre, este redundant de analizat. Documentul acestui acord ar fi trebuit pus la dispoziția Comisiei Europene, în varianta finală, la începutul acestui an. Discuțiile dintre Guvern și Bruxelles pe Acordul de Parteneriat au pus România într-o situație stânjenitoare, pentru că am dovedit nepricepere, neprofesionalism și lipsă de orice competență și seriozitate.

Documentul a fost reîntors de trei ori, rapoartele Comisiei Europene au conținut de fiecare dată aceleași critici - superficialitate și incoerență. Premierul nu a luat nicio măsură față de ministrul fondurilor europene, direct răspunzător pentru elaborarea acestei strategii. Așa-zișii experți pe fonduri europene, care cer să fie plătiți mai mult pentru expertiza lor în acest domeniu, nu au fost sancționați în niciun fel pentru erorile din documentele prezentate Comisiei Europene.

Comisia Europeană a atras atenția asupra alocărilor dezechilibrate și neîndeplinirii unor condiționalități, și asupra numărului foarte mare de priorități de finanțare, care, citez, "comportă riscul devierii de la o folosire a fondurilor orientată spre performanță și al reducerii eficienței operațiunilor în sectoarele, teritoriile și grupurile sociale vizate".

Sistemul de achiziții publice din România este ineficient, ne-a transmis Comisia Europeană pentru a nu știu câta oară, iar prevederile legale în domeniu încalcă directivele europene. Avem așadar licitații care fraudează cu bună știință fondurile publice și care permit contracte păguboase pentru statul român. Avem legi în România care nu permit conflictul de interese și care iată că nu sunt aplicate.

Comisia Europeană atenționează România și în cazul ajutoarelor de stat, și pe bună dreptate. Orice formă de subvenție ar trebui condamnată atunci când pune în pericol competiția pe piață. Nu poți crea favoruri în lipsa unor condiții și criterii bine stabilite, discriminându-i în acest fel pe ceilalți actori economici care se află în competiție directă. Ajutoarele de stat nu vor crea premisele necesare pentru atragerea investițiilor în România, din contră, iar orice ajutor de stat este acoperit din alte resurse interne pe care le plătește fiecare cetățean în parte. Dar are cetățeanul plătitor de taxe dreptul să decidă care sunt ajutoarele de stat pe care Guvernul le poate acorda?

Suntem criticați și pentru modul în care certificatele verzi au fost împărțite în ultimul an. Guvernul a decis amânarea unui număr de certificate verzi, deși s-a angajat inițial să le pună la dispoziție celor care investesc în acest sector. Comisia Europeană nu a fost notificată în prealabil, iar cei care au apucat să investească în astfel de proiecte se văd nevoiți să dea în judecată statul român, nedreptățiți fiind acum în raport cu ceilalți competitori. Sunt procese care vor fi câștigate de păgubiți și care vor obliga statul român la plata unor daune, acoperite tot de buzunarul contribuabilului.

Desele schimbări de priorități în Masterplanul de Transport, în care nicio autostradă nu are un calendar bine stabilit, este iar o problemă pe care o ridică Comisia Europeană. Cei care au contribuit la realizarea strategiei s-au lovit în idei, date și proiecte, iar rezultatul final a fost unul foarte confuz.

Trebuie să mai primim 3 miliarde de euro până la sfârșitul anului din vechiul mandat financiar. Nu avem proiecte și pierdem banii. Ne mai așteaptă încă 40 miliarde de euro pe mandatul bugetar 2014-2020. Nu suntem în stare să enumerăm câteva priorități de finanțare pentru care ne angajăm să atragem banii puși la dispoziție. Nu ducem la capăt reformele stabilite și nu avem oameni cu expertiză în domeniu care să fie capabili să traseze o legătură clară între Acordul de Parteneriat și planurile naționale.

Modul în care Ministerul Fondurilor Europene a tratat Acordul de Parteneriat este de un ridicol inimaginabil, cu atât mai mult cu cât refuză să-și asume erorile din documentele transmise Bruxelles-ului. Acordul a suferit multe întârzieri, iar la jumătatea anului 2014 actualul Guvern încă nu știe cum va absorbi în mod eficient cele 40 de miliarde de euro alocate țării noastre. Ratăm termene după termene în defavoarea noastră. Totodată, vina nu aparține doar Ministerului Fondurilor Europene, cât întregului aparat al Executivului, care de-a lungul acestor doi ani de zile nu a respectat condițiile impuse de Comisia Europeană.

Stimați guvernanți, prezența Domniilor Voastre la conducerea țării este incompatibilă cu revigorarea economiei românești. Guvernul trebuie să pună la punct strategia și să țină cont de criticile constructive ale Comisiei Europene! Altfel, prezența la guvernare nu se justifică!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 13 noiembrie 2019, 5:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro