Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.77/01-07-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 23-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 iunie 2014

10. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.115/2013 pentru instituirea unui nou termen în care să se finalizeze situația prevăzută la art.6 alin.(1) din Legea nr.165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, precum și pentru prorogarea unor termene (PL-x 118/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 118/2014

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

13. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.115/2013 pentru instituirea unui nou termen în care să se finalizeze situația prevăzută la art.6 alin.(1) din Legea nr.165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, precum și pentru prorogarea unor termene.

Are caracter ordinar. Procedură de urgență.

12 amendamente admise, 3 respinse.

Inițiatorul. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Băeșu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Legea nr.165/2013 a reparat foarte multe dintre nedreptățile comise împotriva foștilor proprietari, adevăraților foști proprietari, până acum, și noi suntem absolut convinși că, urmând logica acestei legi și măsurile reglementate prin ea, în următorii ani, imensa supărare și dezamăgire produse acestor categorii de oameni se vor diminua considerabil.

Vreau doar să vă spun că până acum Ministerul de Finanțe a plătit prima tranșă a despăgubirilor datorate cetățenilor, pe care guvernele anterioare le-au recunoscut, într-o sumă de 60 de milioane de euro, ceea ce ne face... ne aduce în situația ca astăzi să spunem că Legea nr.165 își arată primele efecte pozitive după foarte mulți ani de așteptare.

Cu ce am venit prin ordonanța de urgență a cărei aprobare se solicită astăzi? Cu o prelungire a termenului în care are loc la nivel local inventarierea terenurilor cu scopul de a se identifica acele suprafețe de teren pe care comisiile locale de fond funciar le vor putea pune la dispoziția cetățenilor care fie încă nu au cererile soluționate, fie cererile lor au fost soluționate cu trimiterea la București, în vederea acordării de despăgubiri.

Noi sperăm că, prin prelungirea acestui termen care s-a acordat în această ordonanță de urgență, de fapt am permis primarilor să identifice mai mult teren ca să rezolve acolo, la nivelul localității, mai multe dosare.

Cu ocazia discuțiilor care au avut loc după ce a apărut această ordonanță de urgență cu mai mulți colegi parlamentari și chiar cu asociații ale aleșilor sau asociații ale foștilor proprietari, a reieșit faptul că termenul acesta de 6 luni pe care l-am prevăzut inițial ar trebui puțin majorat.

Nu vă ascund faptul că asociațiile primarilor ar fi vrut ca această extindere de termen să fie încă de 6 luni.

Noi știm foarte bine, Ministerul Administrației, Ministerul Afacerilor Interne și ANRP-ul știm foarte bine că aproape în 70% din localitățile țării acest proces de inventariere este finalizat.

Dar dacă există în continuare câteva localități în țară unde mai e nevoie de timp, atunci suntem de acord cu acele amendamente făcute de unii dintre dumneavoastră ca acest termen să fie prelungit, dar nu mai mult de 3 luni, pentru că orice prelungire peste acest termen ar pune în pericol celelalte termene, pe care le vrem finalizate până la 1 ianuarie 2016.

Cu ocazia discuțiilor de la comisii, s-a pus în discuție și o altă modificare pe care noi am considerat-o necesară. Și mă refer aici în special la situația acelor imobile pe care statul a decis să le retrocedeze încă prin Legea nr.247/2005 în care se află spitale, unități de învățământ, instituții de cultură și sedii ale unor instituții.

Dacă ne amintim cu toții, prin Legea nr.165 s-a instituit acel termen de 10 ani prin care se menține afectațiunea acestor instituții pentru diferite scopuri publice.

Din păcate, atunci când s-a făcut Legea nr.165, s-a considerat că este mai bine să apară o hotărâre de guvern prin care domnii primari sau la propunerea domnilor primari, sau la propunerea ministerelor, să se evidențieze aceste imobile pentru care se dorește menținerea afectațiunii.

Din păcate, nu a fost posibil, pentru că pentru aceste imobile în țară nu sunt realizate documentele cadastrale și această hotărâre de guvern nu poate să apară.

Cine sunt afectați? Exact foștii proprietari care își vor imobilele înapoi.

De aceea noi am fost de acord și cu amendamentul propus de unii dintre colegi, să abrogăm din Legea nr.165 acea... să eliminăm din nr.165 acea prevedere care făcea necesară hotărârea de guvern, iar menținerea afectațiunii să fie specificată în documentul de retrocedare.

Cu această ocazie, bineînțeles, trebuie să reglăm și problema chiriilor. Dacă, înainte, în Legea nr.165 s-a spus că acest cuantum al chiriilor va fi stabilit prin hotărâre de guvern, venim acum, cu sprijinul dumneavoastră, și spunem exact cum se vor stabili chiriile.

Acestea sunt modificările pe care forma revizuită a ordonanței de urgență vine astăzi în fața dumneavoastră spre aprobare, noi le susținem, vă solicităm să ne fiți suport, pentru că suportul dumneavoastră este, practic, suportul pentru finalizarea unui proces care a durat oricum prea mult.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Din partea Comisiei juridice, de disciplină și imunități, domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu acest proiect de lege.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă la 11 martie.

Consiliul Legislativ, de asemenea, a avizat favorabil inițiativa legislativă, cu un aviz favorabil din 23 decembrie.

Proiectul de hotărâre are ca obiect de reglementare instituirea unui termen de 180 de zile în care comisiile prevăzute la art.5 din Legea nr.165/2013 să finalizeze situația terenurilor agricole, forestiere, aflate în domeniul public sau privat al statului sau, după caz, al unității administrativ-teritoriale, care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate pe fiecare unitate administrativ-teritorială.

Membrii Comisiei juridice au examinat această inițiativă legislativă în ședința din 16 iunie.

În urma examinării inițiativei legislative, a expunerii de motive, a avizului Consiliului Legislativ, precum și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.115/2013 privind instituirea unui nou termen în care să se finalizeze situația prevăzută la art.6 alin.(1) din Legea nr.165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire în natură sau prin echivalent a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, precum și pentru prorogarea unor termene cu amendamentele admise care sunt redate în Anexa nr.1 la prezentul raport.

Amendamentele respinse sunt redate în Anexa nr.2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale.

Domnul deputat Tinel Gheorghe.

Domnule deputat, după domnul deputat.

Dânsul este și inițiatorul celor 3 amendamente care sunt respinse.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Am uitat... numai o secundă, domnule deputat.

Domnule deputat, domnule Varga, timpul pentru dezbateri. Cât propuneți din partea Biroului?

5 minute.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele. 5 minute pentru dezbateri și după aceea îi dau cuvântul domnului deputat. Conform regulamentului... 120, da?... din regulament.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Toată lumea este de acord. 117 voturi pentru, niciun vot împotrivă, nicio abținere.

Domnule deputat, aveți cuvântul, cu scuzele de rigoare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

O lege proastă are o aplicare proastă.

Spuneam în primăvara anului 2013, când Guvernul Ponta 2 își angaja răspunderea în fața Parlamentului României pe Legea nr.165, că legea asta se va aplica la calendele grecești și că veți face tot posibilul să nu puneți în practică legea respectivă.

Nu faceți altceva acum decât să confirmați. Prin ordonanță de urgență prorogați termenele, modificați termenele, astfel încât să vă iasă din mandatul executiv punerea în aplicare a legii. Și astfel veniți cu modificări. Guvernul cere prin nr.115, prin ordonanța de urgență, 180 de zile. Vine onor Parlamentul și spune: nu, 270 de zile. Vine Guvernul și spune: prorog până la 1 septembrie 2014 termenul. Nu, vine Parlamentul și spune până la 1 decembrie. Și tot așa până la 1 aprilie 2015, poate-poate nu veți mai fi la guvernare și nu veți mai avea responsabilitatea punerii în practică a acestei legi pentru care dumneavoastră, cu onor și cu atâta conștiinciozitate ați venit în fața noastră și ne-ați invocat să vă dăm votul, să vă sprijinim, că ce bine le va fi proprietarilor de terenuri agricole și forestiere după ce veți aproba această Lege nr.165.

Acum, acum nu faceți altceva decât să cădeți în plasa primarilor și a celor care au interese locale, s-o mai amânați, s-o mai amânați și, în acest fel, cei care așteaptă retrocedarea, cei care așteaptă finalizarea acestui proces nu fac altceva decât să ne întrebe pe noi. Primesc zeci de scrisori de la proprietari care așteaptă să vadă când se va finaliza acest inventar în teritoriu.

Și eu vă întreb, domnule secretar de stat, dați un termen expres, concret, în fața Parlamentului României, când considerați dumneavoastră că va fi gata acest inventar? Că până la urmă termenul pe care guvernul dumneavoastră și l-a angajat că îl va respecta, iată că nu îl respectă. Ce le spunem noi oamenilor în teritoriu? Spuneți un termen concret. Când veți finaliza acest...? Că nimeni nu mai crede că astfel de acte normative sunt respectate când dumneavoastră, prin angajarea răspunderii, ați venit și ați spus: 180 de zile, maximum.

Bun. Noi am criticat, am spus nu duceți până la calende, nu duceți 10 ani, nu, că nu se va pune în practică.

"Vom pune în practică, vom face, vom inventaria, să vedeți ce bine va fi".

Constatăm cu toții acum că nu e bine și că nu aveți capacitatea administrativă și nici voința politică de a finaliza acest proces. Pentru acest lucru, Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal votează împotriva legii.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al UDMR. Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Markó Attila-Gabor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte Băeșu,

Cred că în afară de UDMR, de 20 de ani, foarte puțini au fost cei care au susținut de la bun început importanța acestui proiect de restituire.

Pe de altă parte, atunci când această Lege nr.165 se pregătea, noi am spus multe lucruri în privința aplicabilității, în privința unor termene. Și noi chiar știm că acolo, chiar acolo unde sunt cărți funciare din toată istoria, tot au fost probleme de aplicare.

Și totuși pot să spun că mai bine mai târziu decât niciodată, pentru că o mare parte dintre acele probleme pe care noi le-am semnalat acum un an de zile sau mai mult de un an de zile le revedem acum reparate.

Am spus atunci că n-o să meargă hotărârea de guvern cu afectațiunea. Și nu merge. Mă bucur că s-a recunoscut acest lucru și mă bucur că s-a revenit la o situație de fapt.

Al doilea lucru pe care încă îl semnalăm și încă îl solicităm să se precizeze - probabil în noua lege sper să se întâmple acest lucru - că nu termenele vor da soluția în această lege, ci modul în care primarii înțeleg să aplice niște norme din lege.

Deci trebuie să găsim niște modalități prin care să impunem ca aceste termene să fie respectate, sub anumite sancțiuni. Altminteri, nu vom avea niciodată un text de lege aplicat, nici acolo unde sunt cărți funciare, repet.

Totuși, chiar și cu aceste mici observații, cred că poate să constituie un pas înainte.

Noi vom vota acest proiect de lege, dar, răspicat, spunem încă o dată că este nevoie de umblat, nu la termene, ci la modul de aplicare a legii. Și să vedem măcar acolo unde sunt cât de cât rezultate, să apară titlurile, că nici titlurile nu sunt încă date oamenilor.

Deci haideți să vedem, să lucrăm serios, atunci, în toamnă, la un text normativ care chiar, într-adevăr, să elimine aceste mici probleme din lege.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat Ovidiu Ganț, o să vă rog frumos. După care domnul deputat Victor Paul Dobre.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimați colegi,

E trist de constatat cât de rapid și ușor statul comunist a luat în mod abuziv aceste proprietăți și cât de greu reușește România democratică să le restituie proprietarilor de drept.

Nicio lege, după părerea noastră, nu e perfectă, toate sunt însă perfectibile. Și probabil că această ordonanță de urgență dorește în mod sincer acest lucru.

De aceea, grupul nostru parlamentar va și vota în favoarea ei, cu speranța că acest nou termen de grație acordat primarilor îi va determina pe aceștia să-și facă datoria, indiferent de partidul căruia îi aparțin, pentru că, până la urmă, așa cum just observa colegul meu, deputatul Markó Attila, este vorba de voință politică să faci dreptate unor oameni crunt loviți de statul comunist care le-a furat proprietățile.

Nu e vorba numai de persoane fizice, e vorba și de comunități, e vorba și de culte, și de aceea repet, cred că prin acest demers acordăm o șansă în plus acestor autorități locale să-și facă datoria.

Apreciem ca justă afirmația domnului președinte Băeșu, care spunea: "E ultima amânare pe care o acordăm", dar în egală măsură e justă afirmația colegului meu, domnul Markó, ar fi necesare niște sancțiuni, niște măsuri punitive împotriva acelora care refuză, cu rea-credință, să aplice această lege.

Este evident că în foarte multe situații din țară nu mai poți prezuma buna-credință, nu mai poți accepta motivele invocate și e evident că e vorba de rea-credință, de afaceri imobiliare suspecte, în detrimentul proprietarilor de drept.

Salutăm, totodată, amendamentul colegilor de la UDMR, în sensul debirocratizării acestui demers. Renunțarea la ideea unei hotărâri de guvern este o idee foarte bună, pe care o apreciem și o susținem ca atare.

De aceea, domnule președinte Băeșu și stimați colegi, vom vota în favoarea adoptării acestui proiect.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Marian Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Mi-e greu sau ciudat să constat cum, atunci când se fac lucruri bune, lucrul acesta este tratat ca fiind reprobabil. Atunci când se fac lucruri rele, mă rog, e de la sine înțeles.

Determinat de faptul că acum această Autoritate Națională pentru Restituirea Proprietăților începe să-și intre într-adevăr în atribuții, începe să funcționeze pe baza unei legi pe care dumneavoastră nu ați votat-o, noi am votat-o, pentru că am avut și avem în continuare și voință politică, și determinare, și dacă acum se cheamă Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților și atunci se chema Autoritatea Națională pentru Restituirea... anumitor proprietăți anumitor oameni nu cred că sunteți îndreptățiți să veniți acum să judecați lucrurile din perspectiva aceasta.

E ușor, e ușor să critici. E un demers demagogic de genul celor cu care ne-ați obișnuit de foarte multă vreme, dar parcă ar fi totuși cazul ca atunci când se întâmplă lucruri bune sau când se vine aici și se încearcă din partea autorităților, din partea Guvernului, din partea unora dintre colegii noștri - pentru că au fost destul de multe inițiative valoroase în această legislatură care au meritat să devină legi și devin legi -, atunci mi se pare absurd, numai de dragul de a face opoziție, să critici că se prorogă un termen pentru a face lucrurile mai bine, în condițiile în care în lunga, mult prea lunga dumneavoastră guvernare totul a fost împins înainte.

Acum, când trebuie să plătim și ce ați lăsat dumneavoastră, și ceea ce trebuie să facem pentru ca economia să fie împinsă înainte și să meargă mai bine, să producă fapte bune pentru oameni, să veniți să vă tot opuneți, parcă și lucrurile acestea ar trebui să aibă totuși un sfârșit. Eu înțeleg totdeauna că trebuie făcută opoziție, dar nu neapărat opoziție de dragul opoziției. Haideți să mai și recunoaștem când lucrurile sunt totuși bune și să avem un punct de vedere și ceva mai constructiv.

Eu parcă îmi aduc aminte că noi mai lăsam să treacă lucrurile acestea atunci când măsurile erau bune.

E pur și simplu, un... să-i spunem, un avertisment dat cu foarte multă amărăciune. Și vă invit la mai multă reflecție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Alte luări de cuvânt?

Domnule deputat, vă rog eu frumos, știți că vă dau de cele mai multe ori. O să aveți cuvântul și în intervenții, că aveți amendamente. O să vă rog frumos să nu... e o zi frumoasă, liniștitoare, calmă, să mergem așa. E luni. Luni, e bine. Marți sunt 3 ceasuri rele, nu? Cum zice românul...

Bun. Intrăm pe amendamentele admise.

Primul amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al doilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al treilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Cel de-al patrulea amendament admis. Obiecții, comentarii?

La cel de-al patrulea aveți dumneavoastră.

Domnul deputat Tinel Gheorghe.

L-am citit și am văzut despre ce este vorba. Dar o să vă rog pe dumneavoastră, care sunteți inițiatorul, să propuneți...

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Un scurt comentariu, două fraze. Nu noi, în Legea nr.165, v-am impus termenul inițial, de 180 de zile, dumneavoastră. Nu noi, ci guvernul dumneavoastră a venit cu un termen de prorogare de 180 de zile, iar dumneavoastră dați 270, încă 90. Despre ce seriozitate și despre ce profesionalism discutăm?!

Noi vă cerem doar ca termenul să fie de 90... Dacă tot vreți să prelungiți și vreți într-adevăr să vă apucați de treabă sau să finalizați această acțiune de inventariere, nu mai duceți 270 de zile, haideți s-o ducem 90 de zile, că eu zic că avem timp sau există timp, voință trebuie să fie. Și aici într-adevăr aveți posibilitatea, putința să puneți presiune pe unitățile administrativ-teritoriale să finalizeze acest proces.

Vă spun, oamenii așteaptă în teritoriu. Dacă de la acest microfon spuneți că există voință politică și capacitate administrativă, ce vă împiedică sau ce v-a împiedicat până acum să finalizați acest proces?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Deci dumneavoastră susțineți amendamentul, da? Bun.

Pregătiți-vă cartelele. Conform procedurii, supunem la vot amendamentul domnului deputat Tinel Gheorghe.

Cine votează pentru susține amendamentul. Cine e împotrivă se abține... Sau... se abține, e împotriva amendamentului, scuzați-mă.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Nu ați întrunit numărul necesar de voturi. Aveți 29 de voturi pentru, 20 de abțineri, 63 împotrivă.

Supun votului amendamentul comisiei... amendamentul, da...

amendamentul textului din ordonanța de urgență, care este amendamentul comisiei. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc foarte mult.

79 de voturi pentru, o abținere, 30 de voturi împotrivă.

Mergem mai departe.

5. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

6. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

7. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

8. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

9. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

10. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

11. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

12. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Dragi colegi, merge legea la votul final, așa cum am stabilit. Vă reamintesc că are caracter ordinar.

Următorul proiect de lege.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 17 februarie 2020, 20:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro