Ioana-Jenica Dumitru
Ioana-Jenica Dumitru
Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.80/04-07-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 24-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.55 Ioana-Jenica Dumitru - declarație politică despre "Scăderea TVA-ului cu 5 puncte procentuale, până la nivelul de 19%";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Ioana-Jenica Dumitru:

"Solicit scăderea TVA-ului cu 5 puncte procentuale, până la nivelul de 19%, cu alte cuvinte revenirea TVA-ului la nivelul la care era la începutul anului 2010"

Organizația Internațională a Muncii a raportat la începutul acestei luni faptul că măsurile de austeritate nu duc la o creștere pe termen lung a economiei, ci dimpotrivă la o contractare a acesteia și la un transfer concret al costurilor crizei către segmentele de populație vulnerabile.

Când vorbim în România de măsuri de austeritate, covârșitoarea majoritate a formatorilor de opinie și bineînțeles a populației se gândește instant la reducerea salariilor, la impozitarea pensiilor și la reducerea per ansamblu a cheltuielilor publice, care afectează foarte mult sistemul de protecție socială. Ceea ce însă s-a uitat este că cea mai dureroasă măsură pentru economia noastră a fost creșterea TVA-ului de pe o zi pe alta până la 24%.

Măsura a avut un impact clar asupra economiei, prin creșterea tuturor prețurilor, prin scăderea graduală a consumului pe foarte multe segmente. Această măsură a afectat chiar mai tare bugetul familiei decât scăderea veniturilor. Coșul lunar al unei familii a costat brusc mai mult, românii având în același timp mai puțini bani.

Când criza economico-financiară a intrat în drepturi, în România s-au luat în considerare mai multe măsuri. Creșterea TVA-ului a fost o măsură de contingență la care nu ar fi trebuit să ajungem niciodată, mai ales pentru că în acea primăvară cheltuielile publice au fost considerabil scăzute. De ce am avut nevoie de creșterea pe linie a tuturor prețurilor din România pentru a finanța bugetul de stat?

Contractarea economiei a fost foarte clară. Problema în astfel de situații este că rezultatul nu este cel scontat. Cu alte cuvinte socoteala din ședința de Guvern nu se potrivește cu cea din târg. Încasările la bugetul de stat nu au crescut pe termen lung. Paradoxal, acum în momentele în care consumul este în creștere, statul beneficiază de creșterea încasărilor din TVA.

Revenirea TVA-ului la 19% ar reprezenta o gură de oxigen, atât pentru mediul privat, cât și pentru familiile din România. Nu se urmărește neapărat o scădere imediată a prețurilor. Acest lucru s-a putut observa la scăderea TVA-ului la pâine. Reducerea TVA aduce mai mulți bani în economie, bani care pot fi reinvestiți, bani care pot crea locuri de muncă, bani care duc inevitabil la o dezvoltare constantă a consumului și a dimensiunii economiei. În consecință, pe termen mediu și lung se așteaptă o creștere a încasărilor la bugetul de stat, un efect invers față de cel al creșterii TVA-ului și în general față de orice creștere a taxelor.

Trebuie să ne impunem să aducem economia neagră și gri la suprafață. Susținerea reducerii CAS este un pas, dar nu unul suficient. Complementar, economia trebuie ajutată prin scăderea poverii fiscale pe producție și pe tranzacție. Dezavantajul în care s-a autoplasat România în anul 2010 poate fi corectat acum.

Propun reducerea TVA-ului la toate produsele și serviciile din România cu 5 puncte procentuale și reducerea TVA-ului cu 15 puncte procentuale pentru toate alimentele de bază, o măsură sănătoasă pentru economie, o măsură care vine cu beneficii clare pentru români, fie persoane fizice, fie persoane juridice.

Reducerea TVA-ului până la cota de 9% pentru produsele de bază este încă o măsură pe care o consider necesară a fi luată la începutul anului viitor. Cele mai mari încasări din TVA se iau bineînțeles din produsele de bază. Aceleași statistici ne arată totuși că în comerțul cu alimente, cu cereale, cu carne, cu fructe și cu legume, găsim cea mai mare evaziune fiscală din România. Reducerea drastică a taxelor pe aceste segmente, inevitabil, va duce la creșterea colectării taxelor din aceste activități. Statul câștigă mai mulți bani din colectare, prin lărgirea bazei de impozitare, în timp ce coșul zilnic, cea mai mare cheltuială a românilor, scade în preț, considerabil.

Este tardiv să plasăm vina situației economice din timpul crizei pe măsurile considerate de unii optime la acea vreme. Ceea ce trebuie să facem este să ne trezim acum, la doi ani distanță de la începerea procesului de redresare economică al României. Să aplicăm măsuri curajoase economico-fiscale care să pună România pe harta statelor cu cea mai mare dezvoltare din regiune și, de ce nu, din Uniunea Europeană. Cu voință politică, aceste solicitări, care vin din partea sectorului privat din România, vor putea deveni realitate, fără să țină cont de interese electorale, ci numai cu un interes social și economic bine definit: interesul național.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 24 ianuarie 2020, 10:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro