Mihai Deaconu
Mihai Deaconu
Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.80/04-07-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 24-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.64 Mihai Deaconu - declarație politică privind "Bacalaureatul, un examen care relevă problemele învățământului românesc";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Mihai Deaconu:

"Bacalaureatul, un examen care relevă problemele învățământului românesc"

Încep prin a constata cu mâhnire că multe dintre intervențiile mele în acest for referitoare la învățământul românesc sunt într-o notă care din păcate nu este una pozitivă. Cadrele didactice, elevii și studenții români îmi sunt foarte dragi, însă nu pot trece cu vederea starea precară și neregulile sistemului de învățământ, având în vedere că și unul dintre motivele pentru care mă aflu aici este acela de a lupta pentru repararea acestei situații.

Acestea fiind spuse, vă reamintesc că în aceste săptămâni se desfășoară, ca în fiecare an, examenul de bacalaureat. Este o ocazie în plus care evidențiază problemele cu care se confruntă învățământul românesc și aș dori să ne oprim puțin asupra acestora.

În primul rând, conform cifrelor date publicității, anul acesta avem de-a face cu o situație inedită în ceea ce privește numărul celor înscriși la acest examen: aproape un sfert din cei care au terminat clasa a XII-a absentează de la bacalaureat. Există trei posibile explicații în acest caz: elevii care nu se consideră acum pregătiți pentru trecerea examenului se pregătesc mai bine pentru o dată viitoare, poate în toamnă; diploma de bacalaureat nu mai prezintă niciun interes, elevii îndreptându-se direct către cursuri și specializări în diferite meserii sau, una dintre cele mai sumbre explicații vehiculate, în anumite școli directorii au sfătuit elevii mai slabi să nu se înscrie la examen pentru ca nivelul de promovare al școlii să nu scadă. Prima explicație ar reprezenta într-un fel un semnal bun în școlile din România, acela că elevii știu că nu mai pot fenta sistemul și că este timpul să se pregătească cu adevărat pentru acest examen.

Celelalte două posibilități sunt mai îngrijorătoare. Lipsa de interes a elevilor pentru diploma de bacalaureat înseamnă aproape declinul final al încrederii în școala din România. Tinerii români simt că nu au nicio valoare cunoștințele acumulate în cei 12 ani de școală și testarea acestora este inutilă. Diploma de bacalaureat nu îi ajută în găsirea unei slujbe, iar cunoștințele tehnice le lipsesc. Solicit Ministerului Educației să investigheze această ipoteză a cărei veridicitate poate întări necesitatea reintroducerii școlii profesionale. Atât eu, cât și partidul din care fac parte am susținut de-a lungul timpului nevoia reintroducerii acestei ramuri a sistemului de învățământ românesc. Avem nevoie, ca societate, de constructori, mecanici auto, coafeze și croitorese profesioniste și trebuie să îi pregătim pe tineri pentru aceste meserii și apoi să ne asigurăm că pot fi plătiți decent pentru aceste munci.

Cer de asemenea Ministerului Educației investigarea celei de-a treia explicații. Îmi doresc ca școala românească să nu se mai bazeze pe forme fără fond și pe obsesia menținerii unei imagini pozitive. Trebuie să ne recunoaștem greșelile și neajunsurile și să le îndreptăm chiar de o facem în văzul lumii.

Un alt aspect pus în evidență de bacalaureatul din acest an pe care vreau să îl discut este nemulțumirea cadrelor didactice exprimată la început de iunie. Federațiile din învățământ au amenințat cu boicotarea examenului, sătule fiind de sumele derizorii cu care sunt plătiți profesorii în comisiile de examen. De asemenea, ei doresc și acordarea integrală a drepturilor salariale obținute prin sentințe judecătorești. Premierul Ponta a promis rezolvarea situației. Indiferent de ce va face sau nu Guvernul în această situație, este deja o tară asupra profesiei de educator în România acest șir nesfârșit de umiliri și nemulțumiri și promisiuni neîndeplinite la care sunt supuși profesorii de 24 ani. Modul jignitor în care sunt remunerați profesorii români este unul din stâlpii principali ai problemelor școlii românești: a lipsei de interes de care sunt acuzați de către părinți, a preferinței pe care unii dintre ei o arată acordării de meditații la domiciliu și a dezertării din sistem a celor care în condiții financiare normale ar dori să urmeze această carieră.

În concluzie, îmi doresc ca, în cel mai rău caz, examenul de bacalaureat din acest an să reprezinte punctul de plecare al conștientizării de către autorități a problemelor învățământului românesc și a soluționării acestora. Este o speranță pe care nu vreau să mi-o pierd și pentru care voi lupta atât timp cât voi fi deputat și după terminarea mandatului.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 22 februarie 2020, 9:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro