Plen
Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.80/04-07-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 24-06-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 iunie 2014

20. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.46/2008 - Codul silvic (PL-x 580/2013) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 580/2013

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Stimați colegi,

3. În continuare trecem la dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.46/2008 privind Codul silvic.

Din partea ministerului, doamna ministru Pană, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană (ministrul delegat pentru ape, păduri și piscicultură):

Domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

Vreau să precizez că apreciez în mod deosebit un tur de forță care s-a făcut în Comisia pentru agricultură și Comisia juridică, faptul că astăzi se află la plen este o izbândă și e ceva benefic pentru toată lumea, proprietari, administratori, firme, ONG-uri și în principal pentru pădure.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc și eu. Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul la dezbateri generale? Codul silvic.

Domnule Tinel, vă rog. Sper că nu citiți tot dosarul ăla.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Codul silvic a suscitat atâtea dezbateri și discuții și interpelări, întrebări în presă, în mediul politic, încât în momentul de față proiectul ăsta de act normativ pe care îl supunem aprobării, dezbaterii dumneavoastră, din punctul meu de vedere personal, are unele aspecte care cred eu că au fost derulate pe repede înainte. Și vă spun de ce.

Ieri dimineață m-am întâlnit cu un reprezentant al Departamentului pentru Păduri, unul dintre reprezentanții importanți ai Departamentului pentru Păduri care a și avut o contribuție importantă la creionarea acestui proiect și am discutat anumite aspecte. Unele am văzut că le-au acceptat, modificând forma finală a raportului aprobat în Comisia pentru agricultură, modificând ulterior, vreau să vă spun, forma finală a raportului adoptat în Comisia pentru agricultură. Unele n-au fost acceptate și eu întreb pe ce bază ați acceptat unele sau s-a întocmit raportul final cu modificarea unor articole din lege, fără a fi trecute prin comisia de specialitate ulterior.

Deci eu vă dau un exemplu. În plenul Comisiei pentru agricultură, articolul 2 din lege a trecut nemodificat, apare în proiectul de raport că se elimină. Or, mie mi se pare că umblatul ăsta pe textul de lege așa cum ne convine și cum nu ne convine, în funcție de scăpările pe care le avem noi sau pe care nu le avem, nu e în regulă.

În al doilea rând, sunt câteva inadvertențe în textul de lege în sensul că, de exemplu, poate că n-au fost colegii mei foarte atenți, pentru a, eu știu, încuraja exploatarea masei lemnoase, dăm satisfacție unora, dar creăm o mare problemă pădurii. Dăm voie prin lege să tăiem până la 3 mii de metri pătrați de pădure ca să facem platforme sau depozite de material lemnos. Ca silvicultor, vă spun că în practica silvică a mea, dar și a părinților mei, a bunicilor mei, niciodată, nici statul comunist n-a făcut așa ceva. Ca să tai 3 mii de metri pătrați de pădure, să argumentezi că vine agentul economic să-și depoziteze masa lemnoasă, este inaccesibil, din punctul meu de vedere. Toată lumea plânge, țipă că se defrișează legal, ilegal, fără norme, cu norme. Mai mult sau mai puțin abilitat.

Acum venim prin lege și spunem, domnule, hai să încurajăm... nu, până acum și, practica silvică a demonstrat-o, că agentul economic avea unde să-și depoziteze masa lemnoasă. În B-uri, în mod excepțional în aur sau în C-uri, construcție administrativă. Faptul că le dăm până la 3 mii de metri voie să taie nu e în regulă. Nu e în regulă ca și mesaj.

Și, nu în ultimul rând, aș vrea să vă spun, ca principiu de redactare a legii, că sunt anumite aspecte care, după părerea mea, n-au ce căuta în Codul silvic. Dacă luați istoria codurilor silvice, nu plecând de la cel de la 1891, luați-l pe cel comunist din 1962 și veniți până la cel din 1996, ulterior modificările, sunt anumite aspecte care n-au ce căuta în Codul silvic. Au fost introduse tocmai pentru a genera emoție în spațiul public și pentru a demonstra, vezi chipurile, Doamne, că politicianul se apleacă asupra fenomenului tăierilor ilegale și am găsit la acarul Păun. Acarul Păun întotdeauna este pădurar. Lui îi punem în cârcă absolut totul. Sunt anumite aspecte de tehnică legislativă care nu țin de Codul silvic. Codul silvic ar trebui să fie un set de principiu, nu un set de norme. Normele sunt elaborate ulterior adoptării Codului silvic.

De aceea, eu v-aș propune să nu vă grăbiți cu adoptarea, există un Cod silvic în momentul de față aplicabil, el poate fi îmbunătățit. Dar să nu vă grăbiți cu adoptarea în forma aceasta. Eu v-aș propune să amânăm o săptămână dezbaterea lui, să-l reîntoarcem la comisie o săptămână. Este un plen extraordinar săptămâna viitoare în 2 și 3 și să mai ne aplecăm în această perioadă asupra lui și să-l discutăm în ședința extraordinară de miercuri, 2 iulie 2014.

Asta este propunerea grupului PDL, domnule vicepreședinte, și vă rog s-o supuneți aprobării plenului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da, o să supun votului această propunere, după care o să dau cuvântul din partea Comisiei pentru agricultură, că mi-a scăpat această chestiune.

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie. Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 53 de voturi pentru, 100 de voturi împotrivă și 3 abțineri, proiectul de lege rămâne pe ordinea de zi.

Are cuvântul domnul Harbuz, din partea Comisiei pentru agricultură. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Harbuz:

Domnule Tinel Gheorghe, aprindeți lumina, vă rog.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 10 decembrie 2013. Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.46/2008, Codul silvic, cu modificările și completările ulterioare.

Se urmărește printre altele ca administrarea pădurilor să se realizeze pe baza principiului teritorialității, cu soluții concrete pentru micii proprietari în vederea exploatării și valorificării judicioase a resursei forestiere, în condițiile asigurării integrității fondului forestier național.

Am primit avizele favorabile ale Consiliului Legislativ. La dezbateri a participat, în calitate de invitat, doamna ministru Adriana-Doina Pană, ministrul delegat pentru ape, păduri și piscicultură.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate de către membrii comisiilor, s-a hotărât cu majoritate de voturi să se supună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.46/2008, Codul silvic, cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr.1 și amendamentele respinse prevăzute în Anexa nr.2 la raport.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Tot dezbateri generale, domnul Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea, înainte de orice, să o felicit pe doamna ministru pentru faptul că a reușit să coaguleze un colectiv în jurul Domniei Sale care să lucreze și eficient și util la acest extrem de important proiect legislativ. Nu vreau să uit și nu vreau să omit nici meritul ministrului anterior, al doamnei Varga care, de asemenea, a avut o utilă aplecare asupra acestui domeniu și faptul că au reușit să conlucreze și la final a ieșit un proiect, în opinia mea, bun și corect care și-a propus și cred că pentru prima dată reușește să elimine jaful din pădurile României.

De asemenea, vreau să-i felicit și pe colegii mei din Comisia pentru agricultură și respectiv din Comisia juridică, pentru că au fost puși, ca de atâtea ori, de altfel, în fața unor importante și intense provocări, au reușit să găsească cele mai bune formule.

Eu cred că, în momentul acesta, această lege privind Codul silvic este simțitor mai bună decât cea care a fost în vigoare și care va fi în vigoare până în momentul în care aceasta va fi promulgată. Motiv pentru care așteptăm și cu ocazia asta, doamnă ministru, dacă vreți, în numele Parlamentului României, în numele grupului nostru parlamentar, vă trasez sarcina s-o puneți foarte bine în regulă această lege. Noi am avut sarcina de a v-o pune la dispoziție, dumneavoastră trebuie s-o aplicați și s-o aplicați bine, în folosul tuturor românilor, al proprietarilor de păduri și al celor care sunt în industria de extracție și al celor din industria mobilei și, nu în ultimul rând, și al pădurarilor, așa cum amintea colegul meu aici, și niciodată să nu uitați că legea trebuie să corespundă în primul și în primul rând intereselor marii mase de cetățeni.

Evident că punctul de vedere al Grupului parlamentar al PSD va fi de a vota în favoarea acestui proiect legislativ.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Doamna Varga, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am să încep și eu tot cu o felicitare. Am să felicit Partidul Național Liberal pentru că respectă angajamentele luate în fața românilor și că a fost singurul partid care și-a asumat politic, printr-o moțiune aprobată de Partidul Național Liberal și-a asumat politic principiile acestei legi. Și-a asumat, practic, lupta împotriva corupției din sistemul silvic, Partidul Național Liberal și-a asumat această bătălie cu cei care distrug pădurile României, Partidul Național Liberal și-a asumat acest sprijin pe care să-l acorde agenților economici din industria de prelucrare a lemnului, astfel încât această resursă extrem de importantă pentru România să nu mai plece sub formă de buștean și cherestea la export, ci să rămână în țară.

Dragi colegi,

Un act normativ atât de important îl discutăm, din păcate, în pripă și în mare grabă. S-a pornit la modificarea acestui act normativ având în vederea situația actuală din România.

Din păcate, în România, fenomenul tăierilor ilegale este unul de proporții. Din păcate, în România, fenomenul tăierilor ilegale îi afectează în mod direct pe români, afectându-le sănătate. Din păcate, mulți români sunt amenințați de fenomene meteorologice extreme tocmai datorită acestor tăieri ilegale.

Din păcate, aceste tăieri ilegale se fac cu buna știință a unor oameni care, în loc să apere pădurea, sunt în complicitate cu hoții. Din păcate, bugetul statului pierde anual sume enorme pentru remedierea efectelor acestor tăieri ilegale.

Am încercat, pe vremea când eram ministru, să identific cauzele care permit aceste tăieri ilegale. O legislație ambiguă, o legislație neclară, o legislație permisivă este prima cauză a fenomenului distrugerii pădurilor din România.

De asemenea, trebuie să știm cu toții și să găsim o soluție, sunt peste 550 de mii de hectare de pădure nepăzită. Aceasta este prima la îndemâna hoților.

De asemenea, nu există o modalitate transparentă de vânzare a masei lemnoase. În România, masa lemnoasă se vinde direct din pădure pe picior și nu din rampe și depozite, așa cum se întâmplă în țări precum Germania, țări cu o bună experiență în domeniu.

În România nu există un sprijin direct acordat proprietarilor de pădure. A avea o proprietate forestieră în România este mai degrabă o corvoadă decât un beneficiu. În România nu există o voință politică pentru a-i ajuta pe agenții economici din industria de prelucrare a lemnului.

Acestea sunt principalele probleme cu care se confruntă silvicultura românească. Și la acestea am încercat să găsim soluții. Noi, ca Partid Național Liberal, am dorit în primul și în primul rând, punerea pe piață a lemnului în mod transparent. Am dorit ca lemnul să nu mai fie vândut estimat din pădure, ci să fie vândut măsurat din rampe și depozite. Din păcate, acest principiu asumat de Partidul Național Liberal a fost eliminat în comisie.

De asemenea, am dorit o responsabilizare a personalului silvic și înăsprirea pedepselor pentru furtul de lemn. Am văzut o sută de hectare în Vâlcea de pădure tăiată la ras, fără ca șeful de ocol să poată fi suspendat. Am văzut 915 hectare de pădure tăiată la ras, ilegal în Argeș și nimeni nu a pățit nimic.

Prin responsabilizarea personalului silvic, am fi putut lupta în mod direct și împotriva corupției și am fi dat un semnal clar că ne pasă de pădurile României.

De asemenea, mediul de afaceri din industria de prelucrare a lemnului trebuie să fie sprijinit și noi am propus acordarea dreptului de preempțiune pentru agenții economici din industria mobilei. Sunt agenți economici care ar putea să-și mărească producția, să valorifice superior lemnul, care ar putea să creeze noi locuri de muncă, pentru că au piață de desfacere a produselor, dar se confruntă cu accesul dificil al materiei prime, a lemnului. Noi am propus acest drept, acordarea acestui drept de preempțiune.

De asemenea, am venit cu propuneri de sprijinire a proprietarilor de păduri, în primul rând, celor care au terenuri în situri "Natura 2000", dreptul de proprietate trebuie respectat, dar trebuie să găsim un echilibru între interesele generale ale societății și interesele particulare corecte și justificate ale proprietarilor.

Dragi colegi,

Nu știu de ce Partidul Social Democrat și-a schimbat decizia luată în Guvern, atunci când eram ministru. Împreună am convenit aceste principii, împreună ni le-am asumat și constatăm acum în comisii că, de fapt, acest Cod silvic a fost, practic, ciopârțit, au fost eliminate principalele prevederi și ne întrebăm ce a făcut ca Partidul Social Democrat să-și schimbe atitudinea. Ce l-a făcut pe acest partid aflat la guvernare să se răzgândească? Să fie oare interesele de partid? Sunt lucruri pe care cu siguranță și opinia publică le va discuta.

În final, vreau să vă spun că nu putem fi de acord cu un astfel de act normativ care nu rezolvă problemele silviculturii din România și veți vedea că prin aprobarea acestui Cod silvic, sub această formă, vom vedea în continuare tăieri ilegale, vom vedea în continuare că lemnul sub formă de buștean și cherestea pleacă la export, în timp ce pădurile din România sunt distruse și batjocorite, în loc să fie respectate, protejate, pentru că sunt un bun național.

Deci, Partidul Național Liberal nu votează sub această formă Codul silvic și sperăm ca această lege să nu fie promulgată de președinte și să fie reîntoarsă spre dezbateri în Parlament.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Cine mai dorește la dezbateri generale?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Tabugan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Fac parte din Grupul PSD-UNPR.

Vreau să fac mențiunea de la bun început că nu sunt diletant. Sunt inginer silvic de meserie, de la 14 ani școală silvică, ajuns prin toate treptele, inclusiv director de direcție silvică și am ajuns în Parlamentul României și rog de aceea să mi se permită să pot să vorbesc măcar un minut mai mult decât cei care habar n-au ce vorbesc la microfon aici legat de pădurile României.

În primul și în primul rând, pădurea reprezintă un interes național. Fondul forestier național al României reprezintă un interes național. Numai un fond forestier național bine gospodărit, gospodărit, în accepțiunea generală, înseamnă de la pază până la extragerea lemnului și trebuie făcut și se face la ora actuală după regulamente și nicidecum cum s-a spus, că nu există legi și că totul se practică la voia întâmplării. Nu este adevărat.

Sunt legi și că toate acestea sunt aplicate. Dar, de fiecare dată, în anumite zone și în special unde este proprietate privată și mai ales unde nu sunt păzite și nu au contract de administrare privații, persoane fizice, acolo se întâmplă și marea majoritate a cazurilor, nu de către ei, ci de către samsarii, hoții de pădure.

De aceea, noi, partidul de guvernământ, vă rugăm să aprobați acest Cod silvic, pentru că el vine și rezolvă o grămadă de probleme și la elaborarea lui, noi am plecat de la condițiile social-economice și de la tradiția poporului român. Nu putem vorbi de o administrație germană, chiar dacă Banatul, Ardealul și Bucovina administrează pădurile de 150 de ani, și zona din care provin eu de mai bine de 200 de ani, la 1766 apar primele, în sistemul de graniță dintre Imperiul Austriac și Turc, apar primele reglementări de tăieri ale grănicerilor în pădurile împărătești.

Vreau să vă spun că Germania este cu totul altceva. Și noi vindem și suntem printre primii care am exploatat și am vândut în depozite intermediare și finale, nu în rampe. Că rampele sunt de 500 de metri pătrați, acolo nu știi ce faci prima dată, ori întorci acele mașini de 40 de tone care ocupă toată rampa, ori pui lemnul, ori pui tractorul... forestier, ori pui încărcătorul frontal, ori pui sortatorul, nu știi ce faci acolo.

Deci vânzarea lemnului din rampă, din pădure este exclusă ca posibilitate fizică. Și, atunci, noi ce vorbim? Trebuie să vorbim pe condițiile concrete, clare românești, tradiția. Nu înseamnă a introduce, a estima.

Dragi colegi parlamentari,

Făcând facultatea silvică de la Brașov, în 1979-1985, aveam dascăli și materiale pe care nemții nu le aveau la vremea respectivă. Biometria arborilor și arboretelor care făcea estimarea cu acei oameni care au ajuns academicieni, făcea estimarea lemnului pe picior, care se încadra în plus/minus 5%, și la ora actuală se aplică. Și se încadrează perfect. Nu poți să vii să dai libertate, când vând lemnul numai pe care pun clupa în rampă. Păi, și în pădure tai cum vreau, ce...? Lemnul trece peste culme, nu ajunge în rampă, n-am nicio estimare.

Estimarea este științifică. În urma a mii și mii de ore de cercetare științifică. Finalul, când punem clupa și încărcăm în mașini și ajungem în depozitele intermediare sau finale, unde avem oameni pregătiți, sortatori, oameni specialiști... și șefi de depozite, atunci vindem cu adevărat prin licitații care nu sunt trucate și legea spune clar cum se vinde lemnul prin OUG și noi dorim să reglementăm vânzarea masei lemnoase prin hotărâre de guvern, că numai așa se poate face, să spun, o rânduială în vânzarea masei lemnoase.

Nu ne putem permite să venim să spunem - sistemul german. Păi, nouă ne mai trebuie mult până ajungem acolo. Însăși energia de relief sau pantele noastre, văile noastre, sunt foarte înguste. Nu permit acest lucru. Germania are un teren cu totul altfel. Atunci abordarea noastră de substanță a Codului silvic trebuie să fie de altă natură.

Stimați colegi,

Pădurile, la ora actuală, dețin circa 26,17% din teritoriul României, suntem sub media europeană. Nu avem voie - și ne vor condamna generațiile viitoare - ca noi să scădem acest procent.

A apărut fenomenul de deșertificare în sudul Olteniei. Trebuie să venim - prin fondul de ameliorare, prin perdele forestiere, să începem împădurirea de urgență.

Uitați, acestea sunt problemele majore. Avem legi care sancționează personalul silvic, avem Statutul personalului silvic, avem Codul penal, Codul silvic, avem contractul colectiv de muncă...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă rog să v-apropiați de final, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Tabugan:

Vă mulțumesc foarte mult.

Având în vedere că vorbesc o dată la doi ani, domnule președinte, un minut vă rog să-mi acordați.

Păi, de ce trebuie să venim acum noi și să adăugăm în Codul silvic, care este un cod de principii, că dăm șefii de ocol afară, că le punem sechestru, că imediat îi luăm de gât, îi băgăm în pământ, le ridicăm autorizația de liberă practică... Păi, noi nu suntem aici Inchiziție.

Legi sunt. Trebuie aplicate.

Deci, vă rugăm foarte mult să aprobați acest Cod silvic, cu micile amendamente care vor apărea pe parcurs, dar el va ține linia în care fondul forestier național, care este de interes național, va fi și va rămâne integru.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Și eu vă mulțumesc.

Cine mai dorește la dezbateri generale, vă rog? Nu mai dorește nimeni.

Dacă la capitolul de amendamente admise de la punctul 1 la punctul 82 aveți observații. Nu sunt.

Dacă la Anexa nr.1 aveți observații. Nu sunt.

Dacă la capitolul de amendamente respinse de la punctul 1 la punctul 20 aveți observații.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Poziția 7 art.20. După alin.(1) se vor introduce două noi alineate, respectiv, 11 și 12, cu următorul cuprins: "11. Întocmirea de amenajamente silvice este obligatorie pentru proprietățile de fond forestier mai mari de 10 hectare". Iar "12. Proprietarul care are încheiat contract de administrare sau de servicii silvice pe o perioadă de minim 10 ani pentru fondul forestier al unei proprietăți cu suprafața de maxim 10 hectare poate recolta un volum de maxim 3 metri cubi pe an pe hectar de pe această proprietate forestieră, în funcție de caracteristicile structurale ale arboretului".

Vă mulțumesc.

Îl susțin și rog colegii să susțină acest amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Comisia.

(Domnul deputat Tinel Gheorghe dorește să ia cuvântul.)

În legătură cu acest amendament?

Din partea comisiei, vă rog.

Supun votului dumneavoastră...

Vă rog, domnule Tinel.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Păi e doamna ministru Pană aici, ministrul apelor și pădurilor. Să ne spună dacă susține sau nu susține amendamentele în forma propusă. Vă rugăm.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnule Tinel, stați calm, vă rog eu frumos.

Doamna Pană, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

Acest amendament a existat la propunerea Grupului de lucru care s-a întâlnit la Brașov, compus din proprietari, administratori, ONG-uri și toți factorii interesați. Este benefic, este conform normelor europene, chiar cu ceva suplimentar pentru control.

În normele europene se spune așa: sub 10 hectare nu se face amenajament, ci există niște ghiduri de bune practici. Noi, după tot ce s-a întâmplat în pădurile României, considerăm că e insuficient să fie aceste ghiduri de bune practici. Și atunci, al doilea amendament pe care l-a introdus domnul deputat Suciu spune clar: cei care au păduri sub 10 hectare și încheie contracte de administrare pe minim 10 ani cu un ocol silvic, că e de la Romsilva, că e privat, au dreptul să exploateze până la 3 metri cubi de lemn per hectar. Deci, îi cointeresăm.

S-a spus mai devreme un lucru foarte bun.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Doamna ministru, sunteți de acord sau nu.

Vă rog eu frumos.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Încă ceva, ca să conving colegii.

S-a spus foarte corect că avem aproape 500 de mii de hectare de pădure care nu este administrată. Ei, prin acest amendament am reușit să cointeresăm încât să nu mai avem aceste suprafețe neadministrate.

Deci, suntem pentru.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră...

Vă rog, domnule deputat.

Tot la aceste amendamente, da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan-Cristian Chirteș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul Partidului Național Liberal nu susține acest amendament, vă spun, din două motive. Facem o mare greșeală aprobând acest amendament. Asta face să ne întoarcem în timp la acele studii sumare de amenajare în care ne-am distrus aproape un milion de hectare de pădure. Nu trebuie să lăsăm în România niciun hectar de fond forestier neamenajat. Și, doamna ministru, un contract de administrare nu reglementează procesul de producție în pădure. Procesul de producție, țelul de gospodărire și prevederile care permit tăierea arborilor din pădure sunt reglementate strict în România prin amenajament silvic.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă rog, domnule Tinel.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Stimați colegi,

Mă așteptam ca doamna ministru Pană să nu intre în contradicție cu propria-i formă adoptată în plenul comisiei și pe care a susținut-o. Și aici, colegul meu, domnul Chirteș, a precizat extrem de corect, sau a surprins extrem de corect sensul acestui amendament. Și sensul este următorul: în perioada 2001-2004, când PSD-ul se afla la putere, am avut acea practică a amenajării prin studii sumare pentru cei sub 10 hectare. Am avut o practică noi. Nu, sub 100 de hectare, dacă nu mă-nșel. Atunci. Și am făcut praf, praf am făcut atunci zeci, sute de mii de hectare de pădure. Și m-așteptam ca doamna ministru Pană să știe acest lucru sau colaboratorii să-i fi spus că a fost un lucru câștigat după 2004, când am revenit la amenajarea pădurilor integrală, indiferent de suprafață.

Să nu susțineți doamna ministru acest amendament, pentru că este o mare prostie, să știți. Vă reîntoarceți la situația de acum 12-13 ani de zile, când presiunea asupra pădurii era extraordinară. și mie îmi pare rău de PSD, care a venit aici și a susținut un punct de vedere, și colegul meu, într-o anumită formă care se contrazice cu amendamentul propus, sau cu amendamentele propuse. Forma adoptată la amenajarea pădurilor pe Codul silvic, pe actuala propunere a Comisiei pentru agricultură, este corectă, doamna ministru.

Fiți consecventă cu dumneavoastră însăși.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat. A! Aveți amendament. Atunci stați să terminăm cu voturile acestea.

Supun votului dumneavoastră propunerea de amendamente a domnului Suciu.

Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 121 de voturi pentru, 80 de voturi împotrivă și 17 abțineri, amendamentul domnului Suciu au fost aprobate.

Vă rog, alte observații?

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Laza-Matiuța:

Mulțumesc, domnule președinte.

La punctul 16, art.12, am un amendament: "Fondul forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale se administrează prin ocoale silvice din structura Regiei Naționale a Pădurilor - RNP Romsilva, la fel ca și fondul forestier proprietate publică a statului".

Amendament respins.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da, vă rog, doamna ministru.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Stimați colegi,

Noi nu suntem de acord, pentru că sunt ocoale private care fac acest lucru foarte bine. Deci, vrem forma inițială.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Am înțeles.

Supun votului dumneavoastră amendamentul propus la punctul 16.

Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 31 de voturi pentru, 173 voturi împotrivă și 15 abțineri, amendamentul propus a fost respins.

Dacă mai aveți alte observații la capitolul de amendamente respinse.

Vă rog, doamna Varga.

Înainte de a da cuvântul doamnei Varga, vreau să salut prezența în sală a lordului Davies of Stamford și a lordului Balfe.

Vă rog să-i aplaudăm. (Aplauze.)

Doamna Varga, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La punctul 4 art.14: "Conducerea și reprezentarea legală a ocolului silvic de regim sunt asigurate de șeful de ocol silvic numit de proprietarul unic, consiliul local ori de adunarea generală, după caz, cu avizul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură. Conducerea ocolului silvic de stat este asigurată de către șeful de ocol care este numit în funcție de către conducătorul unității Regiei Romsilva, cu avizul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.

Retragerea avizului pentru numirea șefului ocolului silvic se face la propunerea proprietarului unic, consiliului local, adunării generale sau a conducătorului unității Romsilva, după caz, prin ordinul conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură."

Cu alte cuvinte, și la stat și la privat, ori luăm decizia ca șeful de ocol să fie numit cu avizul autorității centrale care răspunde de silvicultură sau fără avizul autorității centrale care răspunde de silvicultură. Nu putem avea tratament diferit pentru stat și tratament diferit pentru privat.

Noi propunem să fie cu avizul autorității centrale care răspunde de silvicultură, pentru a putea retrage acest aviz în cazul încălcărilor legislației silvice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Doamna Pană, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Stimați colegi,

Noi mergem pe forma de la comisie. și aș mai face o adăugire: din moment ce Partidul Național Liberal, după ce i-au fost acceptate foarte multe amendamente în comisie, a declarat deja că nu votează Codul silvic, îi rog să nu mai vină cu amendamente, pentru că dânșii oricum nu votează.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Doamna Pană, acesta este regulamentul. Trebuie să vă adaptați. Nu e ca la Guvern aici.

Supun votului dumneavoastră propunerea doamnei Varga.

Vă rog, domnule...

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian George Scutaru:

Cu tot respectul pe care vi-l port, doamna ministru, dezbaterea parlamentară este o fațetă a democrației. Vă rog să acceptați totuși că există și opoziție și că o lege totuși trebuie dezbătută în Parlament. Există poate și opinii contrare, care nu vă plac, dar dați opoziției posibilitatea să și le exprime. Și fiind mai mulți decât noi, că de-aia sunteți la guvernare și aveți majoritate, le puteți respinge. Dar aveți, doamna ministru, măcar bunul-simț și arătați respect față de Parlament. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnule Scutaru. Nu mai fiți așa revoltat, domnule Scutaru, că ați avut timp să vorbiți.

Vă rog, domnule Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Îmi pare rău pentru... i-aș spune eu partea finală a prezentării colegului meu care a fost un derapaj până la urmă din ceea ce ar trebui să însemne practica normală parlamentară. Îmi cer eu scuze, în numele Domniei Sale, doamnei ministru, și doamnă în același timp. Dar vă rog să-mi permiteți și o, știu eu, o remarcă. Dacă ați observat în luările de poziție de la dezbaterile generale au fost abordări diferite. E logic să fie diferite. Gândim diferit, avem abordări diferite, asta este. În condițiile în care eu am apreciat că este... și așa este normal să fie, până la urmă, o lege pe care ne-o putem asuma cu toții, la care am lucrat cu toții, poate unii n-o votează, e dreptul fiecăruia, și asta s-a exprimat aici. Dar, în condițiile în care eu m-am simțit dator să le mulțumesc tuturor celor care au contribuit mai mult sau mai puțin la această lege care este una benefică și, după asta, cel care a vorbit după mine, sau doamna care a vorbit după mine a asumat numai în numele unui singur partid această lege, de fapt nu e vorba de această lege, este vorba de legea care a fost respinsă și care va fi respinsă. Parcă totuși este o oarecare lipsă de eleganță. Și eu mi-aș dori ca lucrurile astea să nu se mai manifeste aici. Sau măcar nu atât de plenar cum se încearcă în momentul ăsta.

Deci, încă o dată ne cerem scuze și de o parte și de alta. Sper să intrăm din nou în logica firească a dezbaterii parlamentare, să ne vedem de treabă și să ne acordăm ceva mai mult respect. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Oricum, vă recomand să nu cereți ceea ce nu se poate da.

Dacă mai aveți și alte observații la amendamentele respinse.

Vă rog, domnule deputat.

Aveți răbdare că vă supun la vot. Nu vă pierdeți cu firea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Tabugan:

Vă mulțumesc mult, domnule președinte.

Vă rog să nu fiți de acord cu acest amendament pentru următorul motiv: avem Statutul personalului silvic, așa cum îl pomeneam la dezbaterile generale, unde spune clar că: pentru orice abatere există și sancțiunea aferentă. Avem Codul penal, avem Codul silvic, avem contractul colectiv de muncă.

Nu este normal și firesc ca un șef de ocol să fie numit de consiliul de administrație și cu avizul... vorbesc de Romsilva, cu avizul autorității centrale care răspunde de silvicultură. De ce? Pentru că ei au regulamente interioare care reglementează strict ierarhizarea însăși prin Statutul personalului silvic, care este pe grade. Un inginer este inginer silvic, inginer debutant, inginer șef, apoi inginer consilier, până la consilier general, pentru care trebuie să ai o vechime de cel puțin 30 de ani...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă rog să vă apropiați de final, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Tabugan:

Da.

Și vreau să spun că a vota acest lucru înseamnă a trece peste director, care nu mai poate să-și facă echipa și să poată conduce, vorbesc de Romsilva, nu mai poate să conducă județul.

Cealaltă problemă pe care...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnule Tabugan, vă rog să vă apropiați de sfârșit.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Tabugan:

Vă rog foarte mult, domnule președinte.

Legat de oameni...

(Domnul vicepreședinte Viorel Hrebenciuc îi întrerupe microfonul domnului deputat Ion Tabugan.)

Vă mulțumesc.

Luați loc în bancă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Tabugan:

Oricum era o problemă foarte importantă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Am înțeles.

Supun votului dumneavoastră amendamentul propus de doamna Varga.

Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 85 de voturi pentru, 136 voturi împotrivă și 17 abțineri, propunerea doamnei Varga a fost respinsă.

Dacă mai aveți și alte observații.

Vă rog. Da, spuneți la ce amendament mai aveți observații.

(Doamna deputat Lucia-Ana Varga dorește să intervină.)

Stați, doamna Varga, aveți răbdare, fiți calmă!

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Laza-Matiuța:

Mulțumesc, domnule președinte.

La punctul 18, art.75, amendamentul propus: "Cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică din domeniul silviculturii se realizează prin Institutul de Cercetări și Amenajări Silvice care se reorganizează prin hotărârea Guvernului în Institutul de Cercetări și Amenajări Silvice "Marin Drăcea", în coordonarea autorității publice centrale care răspunde de silvicultură, ca institut național cu personalitate juridică."

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Ăsta era la amendamente admise sau la ce v-ați referit?

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Laza-Matiuța:

La respinse.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

La "respinse". Bine.

Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului deputat.

Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 39 voturi pentru, 188 de voturi împotrivă și 18 abțineri, amendamentul a fost respins.

Doamna Varga, aveți amendament respins, da?

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Nu. Observații.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Observații. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

La art.60. "Operatorii economici din industria mobilei au drept de preempțiune la cumpărarea de masă lemnoasă provenită din fondul forestier național, la ofertă de preț și în condiții egale de vânzare."

Insist, stimați colegi, ca acest articol să fie votat sub această formă pentru a da un semnal clar de susținere a mediului de afaceri din domeniu. Să nu îl lăsăm sub forma unui principiu doar la îndemâna netransparentă a celor de la Romsilva, ci să-l supunem atenției clar, sub forma prezentată de mine.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă rog, doamna ministru.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Este prevăzut ca principiu stabilit prin Cod.

Deci, nu susținem forma doamnei Varga.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amendamentul doamnei Varga.

Vă rog să votați.

Cu 86 voturi pentru, 146 voturi împotrivă și 7 abțineri, amendamentul propus a fost respins.

Mai aveți, doamna Varga? La ce număr din amendamente respinse?

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Cel mai important amendament și cel mai important articol de fapt al legii este art.62, care se referă la punerea pe piață a masei lemnoase: "Începând cu data de 1 ianuarie 2015, este interzisă vânzarea unui procent mai mare de 50% din masa lemnoasă pusă în valoare pentru a fi recoltată ca lemn pe picior din păduri.

Începând cu 1 ianuarie 2016, este interzisă vânzarea masei lemnoase pusă în valoare pentru a fi recoltată ca lemn pe picior din păduri.

Este interzisă compensarea în natură cu masă lemnoasă a contravalorii lucrărilor de prestări servicii pentru exploatarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică.

Începând cu 1 ianuarie 2016, masa lemnoasă care se recoltează din fondul forestier proprietate publică se valorifică prin vânzare numai în platforma primară sau depozite și, după caz, de la centre de sortare și prelucrare, ca sortimente de produse fasonate și/sau ca produse rezultate din prelucrarea primară a lemnului.

Încărcarea materialelor lemnoase mijloace de transport de la locul de recoltare și circulația pe drumurile forestiere a mijloacelor de transport încărcate cu materiale lemnoase este interzisă între orele 22,00-5,00, în perioada de aplicare a orei de vară, și între orele 19,00-7,00, în perioada de aplicare a orei de iarnă."

Așa cum v-am spus, acest amendament se referă la punerea pe piață în mod transparent a lemnului. Cu alte cuvinte, nu vânzarea lui estimată, ci vânzarea măsurată din depozite.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amendamentul propus de doamna Varga.

Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 115 voturi pentru, 124 voturi împotrivă și 6 abțineri, amendamentul a fost respins.

Dacă mai aveți alte observații la amendamentele respinse.

Nefiind, proiectul de lege trece la votul final.

Ultimul proiect de lege...

Nu, la votul final, doamna Pană, nu acum.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 18 ianuarie 2022, 1:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro