Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of September 8, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.92/16-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 08-09-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 8, 2014

6. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice (Pl-x 528/2013/2014). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 528/2013

   

Domnul Miron Tudor Mitrea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Referitor la următorul punct de pe ordinea de zi, reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, nu a venit raportul înlocuitor, deci o amânăm până la venirea raportului. Dacă nu vine în timp util, începem mâine dimineață cu acest proiect de lege.

Trecem mai departe. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice.

Din partea inițiatorului? Inițiatorul? Doamnă deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Stimată doamnă ministru,

Reprezint județul Hunedoara și sunt inițiatorul acestui proiect de lege.

Intenția care a stat la baza acestui demers legislativ a fost una exclusiv pozitivă.

Știam că situația cadrelor didactice din Valea Jiului este una foarte dificilă și am dorit ca prin acest proiect legislativ să repar o serie de lucruri care mi s-au părut că nu sunt în regulă; acestea mi-au fost aduse prin numeroasele demersuri la biroul parlamentar, dar și în întâlnirile cu cetățenii.

Realitatea a făcut, însă, ca proiectul inițial să ia amploare, ceea ce nu face decât să demonstreze încă o dată cât de necesară este această lege pentru oameni.

Faptul că la dezbaterile anterioare asupra acestei propuneri s-au alăturat și alți colegi parlamentari, inclusiv parlamentari din opoziție, este un argument în plus care îmi arată că legea este bună și nu face decât să îndrepte o situație nelalocul ei.

Intenția și motivul care au stat la baza acestui demers au fost bune și le susțin în continuare.

Rămân dedicată ideii că suntem aici, în cel mai important for al țării, prin votul oamenilor, și de aceea principala noastră responsabilitate este să fim aici în primul rând pentru ei, pentru ca viața lor să fie mai ușoară.

De aceea, vă supun atenției acest text de lege și vă propun și vă rog, stimați colegi, să fiți de acord cu el.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul deputat Florin Iordache.

Aveți cuvântul, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Prezint raportul înlocuitor asupra cererii de reexaminare a Legii privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Președintele României a formulat următoarele critici: pe de o parte, așa cum v-a spus colega noastră, doamna deputat, legea, așa cum o trimisesem, avea caracter discriminatoriu pentru că discuta numai de profesorii din Valea Jiului.

De asemenea, s-a apreciat că soluția care viza numai localitățile Lupeni, Petroșani și Vulcan reprezintă o diferență de tratament.

De asemenea, se instituie o situație discriminatorie și față de persoanele care au restituit sumele datorate sau o parte dintre ele și s-a apreciat că absența unor norme clare poate crea ambiguități în buna desfășurare a legii.

De aceea, noi am ținut cont de aceste observații, cu susținerea totală din partea Guvernului.

Am venit în fața dumneavoastră cu un proiect de lege ordinară, Camera Deputaților fiind Cameră decizională, și la finalizarea discuțiilor prezentăm un raport prin care se propune aprobarea cererii de reexaminare, aprobarea legii și adoptarea legii cu amendamentele cuprinse în prezenta anexă care face parte din cuprinsul legii.

Vă mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă la dezbaterile generale vrea cineva să intervină?

Vă rog, domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte de ședință,

O problemă de procedură, și anume: acest proiect de lege, din păcate, a trecut foarte repede și multe din situațiile din teren n-au putut fi identificate la timp sau multe date de fundamentare asupra acestor situații s-au obținut mai târziu.

Și am să vă dau câteva exemple referitoare la unele situații din activitatea medicilor. Probabil că ați văzut, de câteva zile încoace, există o mai mare prezență publică și cred eu că noi, Parlamentul, nu trebuie să fim indiferenți la o asemenea stare de lucruri.

Despre ce este vorba? Curtea de Conturi a constatat o serie de deficiențe în aplicarea legislației, inclusiv de interpretare foarte ciudată, aș numi-o așa, din partea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, care s-a îndreptat împotriva unor medici de familie cărora le-a imputat o serie de sume.

Mulți spun că aceste imputații sunt neîntemeiate, că sunt interpretări eronate sau interpretări care n-au legătură cu realitatea.

Argumente: în contractul pe care l-a încheiat Casa Națională de Asigurări de Sănătate, prin casele județene, cu medicii de familiei pentru centrele de permanență, într-o anexă era trecut un onorariu stabilit la 15 lei, iar în contractul de bază tariful era de 10 lei.

În consecință, Curtea de Conturi a considerat că nu e corect ca anumite servicii să se deconteze cu 15 lei și altele cu 10 lei și a anulat prevederea de 15 lei și, ca atare, diferența de 5 lei pe respectivele consultații s-a imputat medicilor de familie.

De asemenea, situația pensionarilor cu pensii mai mici de 740 de lei, conform legislației de la vremea respectivă, aceștia dădeau la medicii de familie declarații pe propria răspundere că au venituri sub 740 lei, ca să poată beneficia de medicamente compensate cu 90%.

Medicul de familie nu avea cum să verifice dacă acel pensionar are sau n-are venitul de 740 de lei. Când au apărut clarificări asupra veniturilor pe care le avea unul sau altul dintre pensionarii respectivi și s-a constatat că aveau venituri mai mari de 740 de lei, atunci evident că toate rețetele compensate cu 90% au fost anulate și medicii de familie obligați să suporte aceste diferențe.

Și mai e o altă situație, când un pacient bolnav - și dăm un exemplu - un pacient bolnav de diabet se internează în spital pentru o cu totul altă patologie, pe perioada în care el este internat ar fi trebuit ca spitalul să-i pună la dispoziție tratamentul împotriva diabetului, gratuit, pe lângă tratamentul aferent patologiei pentru care s-a internat acel pacient în spital.

Spitalul nu i-a asigurat medicația necesară pentru diabet, medicul de familie i-a prescris acelui pacient - evident că-l avea în evidență de ani de zile - medicația necesară pentru diabet, Curtea de Conturi și Casa de Sănătate au spus: "Pe această perioadă nu avea drepturi și, ca atare, vă imputăm acești bani".

Aceste situații este normal să fie și ele prevăzute în acest proiect de lege. Din păcate, nu s-a ajuns să se cunoască această situație la timp.

Drept pentru care fac o propunere constructivă, stimați colegi: să retrimitem acum raportul la comisie, să accepte plenul să lucreze comisia paralel cu plenul, și mâine dimineață să avem un raport în care să fie cuprinse și aceste situații.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Te rog frumos, lasă-mă că mă descurc. Mulțumesc mult.

Domnule deputat, dați-mi voie să vă subliniez amabilitatea că v-am ascultat, deși ați vorbit total pe lângă regulament. Noi avem aici un raport înlocuitor care se referă la o lege care a fost adoptată, care a fost trimisă la Cotroceni, președintele a trimis-o la reexaminare. Orice vreți să introducem în plus, dumneavoastră - și eu sunt de acord cu dumneavoastră - sau altcineva, poate face obiectul unui alt proiect de lege, în niciun caz nu poate face obiectul acestei legi.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule președinte,

E o capcană ceea ce spune domnul Nicolăescu.

În primul rând, în momentul în care veneam numai la Camera Deputaților cu anumite amendamente discutam de un bicameralism, și acel proiect de lege putea fi respins apoi de la promulgare de către președinte. Deci, nu puteam să venim cu anumite amendamente numai la Camera Deputaților. Amendamentele la care făcea dumnealui referire le putea discuta la Senat, dacă erau ceva mai atenți.

2. Dacă erau ceva mai atenți, de joi, de când am înaintat raportul, putea veni cu anumite amendamente care, de asemenea, trebuiau respinse.

3. Există în acest moment în dezbatere, la Comisia pentru sănătate, un astfel de proiect de lege care vizează... și pentru care sunt 40 de colegi semnatari. Deci, tot ce înseamnă sistemul sanitar, deci pentru medici, pentru tot ceea ce a stabilit Curtea de Conturi ca posibile încălcări, acel proiect de lege rezolvă. Deci, nu puteam veni în acest proiect de lege cu un proiect care rezolvă. Deci, dacă era puțin mai atent și urmărea ordinea de zi a Camerei Deputaților, vedea că tocmai la Comisia pentru sănătate proiectul colegilor noștri rezolvă acea problemă.

Acest proiect de lege comisia îl susține în forma pe care v-am înaintat-o.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Doamna deputat... Procedură, sper.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Dumneavoastră spuneți că amendamentele făcute de domnul deputat Nicolăescu nu fac obiectul acestei legi. Păi legea, în forma inițială, când a fost retrimisă de președinte, viza doar profesorii din Valea Jiului. La Senat s-a completat. Ba, mai mult, în cadrul Comisiei pentru muncă de la Camera Deputaților s-a completat cu toate categoriile identificate până la acel moment în care s-a făcut raportul, de membrii comisiei și de către Guvern.

Dacă ne interesează și medicii, cred că putem să retrimitem la comisie legea și să punem și acest amendament. Adică, cum au fost adăugate multe alte categorii sociale, spuneți: "Domnule, pe medici nu vrem să-i amnistiem" și gata, am rezolvat-o. Dacă, însă, ne interesează, haideți să ne reîntoarcem la comisie, facem și acest amendament și nu este absolut nici un fel de problemă pentru că lucrurile deja s-au întâmplat cu alte categorii sociale.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am crezut că l-ați ascultat pe domnul Iordache, n-am să repet ce a spus domnul Iordache, pentru că pierdem vremea și avem o zi complicată. Deci, nu se poate.

Vă rog, domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte și stimate domnule Iordache,

Vreau să clarificăm o chestiune. Comisia pentru sănătate nu se ocupă de chestiuni legate de amnistii fiscale și de chestiuni de genul acesta; se ocupă de legislația privind sistemul de sănătate, nu privind sistemul fiscal. Aici este o problemă legată de relația între Curtea de Conturi, Casa de Asigurări de Sănătate, medicii de familie și Ministerul Sănătății, care trebuie reglementată. Nici nu pot să calific modul în care medicii de familie au fost puși să plătească pentru declarațiile false ale unor cetățeni ai României care au declarat în fals că nu fac venituri mai mari de 740 lei sau modul în care Curtea de Conturi și-a permis să desființeze un contract de furnizare de servicii care, după cum bine știm, contractul este legea părților între medicii de familie și Casa de Asigurări de Sănătate.

Deci, ceea ce încearcă domnul Iordache să ne spună, că ar exista niște proiecte de lege care reglementează această problemă, este fals. Această problemă nu poate fi reglementată în Comisia pentru sănătate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Am senzația că vorbim cu toții același lucru și ne înțelegem separat.

Avem un proiect de lege, de fapt un raport înlocuitor în fața noastră, care a venit de la Cotroceni, de la președinte, cerând, e adevărat, a fost o eroare de-a mea, să se lărgească. Deci, aceasta era... De aceea s-a adăugat... Nu s-a adăugat nimic în afară... La Senat nu s-au depus aceste amendamente pe care eu personal le sprijin. Nedepunându-se aceste amendamente, înseamnă că dacă eu trimit la comisie astăzi legea, dacă dumneavoastră votați și eu fac gestul de a o trimite, legea trebuie să plece înapoi la Senat și nu există niciun fel de procedură să ajungă la Senat, nu există nicio procedură, și vom ține pe loc luni de zile categoriile sociale pe care le-am rezolvat, ca să vină din urmă și medicii.

De aceea, am spus de la început, soluția pe care o aveți... Și vă rog nu dialogați cu mine, că nu acesta este modul în care facem politică în Parlament! Soluția pe care o aveți este aceea de a depune de urgență, fiind de acord cu colegul care a vorbit mai devreme, un proiect de lege la comisia de specialitate, în cazul nostru buget-finanțe și sănătate, probabil, care să reglementeze de urgență această chestiune.

Până atunci eu am să supun, dacă domnul Neacșu mai dorește să ia cuvântul, dau cuvântul domnului Neacșu...

Asta-i viața, o să vă văd și pe dumneavoastră și o să vă dau cuvântul!

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Am să fiu foarte scurt, domnule președinte de ședință.

Nu fac decât să întăresc lucrurile precizate de colegul meu, președintele Comisiei pentru muncă, în dezbatere la Comisia pentru muncă, ca și comisie de raport, dar nu este singura, pentru că este raport comun, împreună cu Comisia pentru buget, finanțe, Comisia pentru muncă ocupându-se de partea tehnică, cea care se referă la medicii de familie, Comisia pentru buget, finanțe ocupându-se de partea de finanțare, se află proiectul de Lege privind unele măsuri referitoare la veniturile medicilor de familie care asigură continuitatea asistenței medicale în centrele de permanență, loc unde se poate regăsi foarte bine problematica pe care o discutăm în van de un sfert de oră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Domnule Tinel, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

În primul rând, o observație cu caracter general: nu pierdem timpul. Noi aici nu pierdem timpul, dați-ne voie să ne manifestăm în toată plenitudinea. Dacă e să discutăm...

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Manifestați-vă, domnule deputat!

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Doi. Am rugămintea la ajutoarele dumneavoastră, la cei care vă sprijină în această nobilă activitate, secretarii, să fie atenți și pe partea dreaptă, nu numai pe partea stângă. Eu știu că au un defect profesional, dar...

Și în al treilea rând, domnule președinte, dacă e să discutăm de actul normativ, am să citesc din cererea de reexaminare așa cum a fost ea transmisă Parlamentului României. La punctul 2 spune așa: "S-a apreciat că soluția legislativă prevăzută de lege are caracter discriminatoriu, deoarece se aplică doar personalului încadrat în unitățile de învățământ și numai celor din localitățile Lupeni, Petroșani și Vulcan, județul Hunedoara, o asemenea diferență de tratament între cei care vor beneficia de prevederile acestei legi și celelalte categorii de persoane nefiind justificată".

Dacă lăsăm una sau două categorii în afară, domnule președinte, tot discriminatoriu este și tot motiv de contestare este. Noi nu am cerut altceva decât să amânăm până mâine dimineață, comisia să lucreze și să nu rămână nicio categorie în afară, pentru că oricum față de textul inițial al legii și față de cererea de reexaminare el a fost modificat, textul legii și legea în sine a fost modificată pe fond.

Noi nu cerem decât o păsuire până mâine dimineață, ca acel amendament să fie introdus în textul acestei legi, să nu mai pierdem timpul, dacă chiar vrem să împăcăm toate categoriile sociale și să nu rămână discriminatorie legea așa cum este ea în momentul de față.

Asta am cerut noi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule Tinel, sigur că eu, ca președinte, trebuie să fiu neutru. Eu am senzația că unii cereți alta, alții cereți să stăm de vorbă mult despre o lege care trebuie adoptată.

Deci, părerea mea este că o parte dintre cei care vin la microfon, cum au fost vreo doi colegi, chiar sunt preocupați de problema medicilor, alții sunt preocupați de cum să blocheze adoptarea acestei legi și vă spun că eu am să fac tot ce pot ca astăzi s-o trec, fiind absolut de acord cu ce a spus un coleg mai devreme privind situația medicilor de familie, o să sprijinim, grupul nostru, un proiect de lege în această direcție să treacă cu urgență. Legea aceasta se referă la profesori, a fost trimisă spre reexaminare, se discută reexaminarea, punct. Nu vă mai spun acum de bicameralism, de hotărârile Curții Constituționale, le știți pe de rost și dacă nu le știți, atunci ar fi păcat să fac eu o lecție cu dumneavoastră.

Vă rog, domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Eu am o singură observație. Este o chestiune procedurală. Colegul meu Eugen Nicolăescu, în calitate de vicelider al Grupului PNL, a cerut retrimiterea unui raport la comisie. E o chestiune procedurală. Dumneavoastră aveți obligația să o supuneți deciziei plenului și așa cum va decide plenul, așa vom proceda.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă nu veneați să mă întrebați, asta făceam! Cum s-au terminat discuțiile în sală, supuneam, vă rog să vă pregătiți de vot, pregătiți cartelele, există propunerea domnului Nicolăescu de a retrimite la comisie raportul înlocuitor.

Cine este pentru? Vă rog, votați.

Voci din sală:

Nu merge!

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Băgați cartela invers, merge sigur!

Video in format Flash/IOS

94 de voturi împotrivă, 45 pentru, proiectul de lege... raportul, proiectul de raport înlocuitor rămâne în dezbatere.

Doamnă ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rovana Plumb (ministrul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Guvernul susține raportul de înlocuire așa cum a fost prezentat în urma discuțiilor și dezbaterilor din Comisia pentru muncă și protecție socială.

În ceea ce privește cealaltă problematică, Guvernul susține medicii, susține cadrele medicale și știu, și în calitate de deputat există proiectul colegei mele Aurelia Cristea la Camera Deputaților, la Comisia pentru sănătate pe care cred că este bine să-l luăm în discuție săptămâna viitoare, în așa fel încât și această categorie să fie sprijinită și să i se repare nedreptățile făcute de către guvernările anterioare guvernelor Ponta.

Mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, doamnă ministru.

Trecem la dezbateri generale.

Luați cuvântul la dezbateri generale... Nu, stați o secundă.

Dar domnul coleg pe ce a vorbit, domnul Nicolăescu? Ați avut procedură când a povestit cum este cu toții în țară? Nu, domnule, aia a fost dezbatere generală, domnule deputat. Asta e părerea mea. Deci a vorbit la... Mă iertați, domnule Dobre, și domnule deputat, stați o secundă, că o să vedeți dumneavoastră cum o rezolv eu pe asta.

La procedură se vorbește două minute maxim. Domnul deputat a vorbit zece minute. De aceea, ca și la dezbateri generale - de aia m-am uluit eu - de aceea, pentru dezbateri generale vreau două minute, ca la procedură.

Doamna deputat.

Dați-o încolo, a vorbit zece minute la procedură! Sunt foarte generos.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Grupul Partidului Național Liberal este de acord că nu trebuie să sufere cetățeni nevinovați pentru incompetența și greșeala unor funcționari.

Aceste reglementări, amnistieri, însă, cu care dumneavoastră veniți în fața Parlamentului în aceste zile, au un caracter pur electoral. Ele nu sunt făcute de grija oamenilor, ci sunt făcute de grija voturilor de care are nevoie Victor Ponta pentru a ajunge președintele României.

Trăim în era Victor Ponta-amnistie. În fiecare săptămână auzim cum Guvernul său vrea să dea câte o amnistie, să amnistieze câte o categorie socială.

Dar problema reală care trebuie punctată și clarificată vizează următorul lucru: de ce s-a ajuns în această situație și ce putem face și ce facem și ce face Guvernul pentru ca această situație să nu se mai repete.

Trebuie să spun că această problemă nu este generată de greșeli strânse în ultimii 20 de ani, ci în ultimii doi ani. Și dacă vă uitați în amendamente, sunt multe amendamente, multe categorii sociale asupra cărora funcționarii publici au făcut greșeli.

Dacă săptămâna trecută Guvernul adopta o ordonanță de urgență prin care suspenda o lege 45 de zile, prin această reglementare Guvernul Ponta suspendă aplicarea unor decizii ale Curții de Conturi și chiar și decizii ale instanțelor. Adică pune între paranteze activitatea unei instituții care a constatat că, în diferite instituții bugetare, au fost făcute - de către funcționari - calcule greșite. Oamenii au primit bani care nu li se cuveneau și astfel s-a creat un prejudiciu statului și bugetului.

Ce autoritatea va mai avea, după adoptarea acestei legi, Curtea de Conturi? Poate ne spune doamna ministru.

O altă problemă importantă, la care doamna ministru ar trebui să ne răspundă - este ce se întâmplă cu funcționarii aceștia, din cauza cărora statul, bugetul, să spunem, sectoare bugetare, au pierdut bani și implicit noi, ca cetățeni. Poate ne spune doamna ministru.

Pentru cetățeanul corect, care plătește taxe, acoperirea greșelii acestor funcționari - așa cum se face prin amnistie - reprezintă o atitudine care descurajează cetățeanul corect.

De asemenea, îngrijorător mi se pare și felul în care doamna ministru s-a pregătit pentru a ne prezenta aceste legi și pentru a le susține și cum a făcut-o în comisie, și cum a făcut-o acum, în fața noastră, a tuturor.

Trebuie să ne clarifice multe lucruri doamna ministru: ce se întâmplă cu funcționarii, cum vor plăti ei, dacă se vor mai repeta aceste greșeli, cum încurajăm cetățeanul corect și bun platnic.

Sunt multe lucruri care nu ne sunt lămurite.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, doamnă deputat, deși recunosc că m-ați uluit. Acum 20 de secunde, înainte de a vorbi, îmi cereați mie să introducem și medicii la amnistie și acum vorbiți împotriva amnistiei. Pe cuvântul meu dacă n-am o fractură de logică eu.

Reușesc să înțeleg cu greutate asemenea mod de a face politică. Reușesc cu greutate. Chiar dacă suntem în campanie electorală. Am fost foarte atent.

Dacă mai există la dezbateri generale? Vă rog, luați cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Da, mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Chiar dacă privim în urmă pentru două luni, pentru două zile, suntem aici să privim în față cetățenii.

Plecăm în teritoriu și fiecare se întreabă cine a greșit. Și știți foarte bine, întotdeauna când se greșește undeva, parlamentarii sunt de vină. Nu contează cine greșește.

Instituțiile publice interpretează ori într-un fel, ori în alt fel.

Noi acum ar trebui să luăm - să spunem - acele dosare la fiecare în parte și să spunem omului: conform unora, sunt vinovați cei care atrag atenția sau vin să depună dosarul, nu cel care plătește. Iar din popor e vorba: cine e prost, cel care cere sau cel care dă?

Stimați colegi,

Într-adevăr, eu personal și cred că toți cei care, într-adevăr, privesc în trecut anumite decizii contradictorii ale unor instituții publice ar trebui să vadă interesul cetățeanului. Nu este vinovată nici o categorie, nici cealaltă.

Și, într-adevăr, acum fiecare se trezește și își dă seama, așa cum s-a și spus, da, într-adevăr, și medicii au nevoie de o discuție serioasă pe acea problemă, așa cum au spus colegii, există o propunere legislativă și sperăm să revină cât mai repede, pentru că unele județe au aplicat, alte județe au așteptat. Depinde de la persoană la persoană cum a aplicat. Și eu sunt de acord cu această propunere.

Pentru mine, nu cred, punctul meu personal de vedere, că este o propunere, într-adevăr, în campanie electorală. O făceam și dacă nu era an electoral.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Mai există intervenții, vă rog, stimate coleg, UDMR-ul, vă rog, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimată doamnă ministru,

Cred că trebuie să fim corecți cu această inițiativă legislativă.

În 2012, dacă vă mai amintiți, a fost tot o asemenea inițiativă legislativă care a venit din partea UDMR-ului, susținută larg de către colegii noștri din toate partidele și a fost votată în 2012, în mai, o amnistie fiscală, tot așa, pentru funcționarii publici, votată chiar de către dumneavoastră. Și atunci erau alegeri, dar inițiativa venea încă din 2011.

Aceste șiruri de inițiative pentru amnistie fiscală, trebuie să vă reamintesc, au început inclusiv anul trecut, cu colegi de la toate partidele politice, pentru acei pensionari care au fost pensionați din zona cooperativelor agricole și tot așa, Curtea de Conturi a găsit că, pe o eroare de calcul realizată pe softul Casei Naționale de Pensii, ulterior aceștia au primit niște bani în plus, nedepunând nicio hârtie nicăieri.

Eu cred că, în aceste momente, trebuie să vedem foarte clar că aceste decizii, pentru funcționarii publici - dacă vă mai amintiți în 2010, 2011, 2012, au fost diferențiate, în sensul că o serie de instanțe judecătorești, în anumite județe, au declarat ca legale anumite drepturi salariale prin contractele colective de muncă, iar în alte județe, pe aceleași spețe, au fost considerate ilegale.

În acest context a venit inițiativa noastră legislativă și a rezolvat întreaga problemă cu sprijinul tuturor părților din Parlamentul României.

Nu cred că trebuie să politizăm chiar totul, în momentul în care aceste drepturi nu au fost în majoritatea lor solicitate - cel de pensionar sau toate celelalte - în cazul funcționarilor publici au existat tendințe definitive diferite în spețe absolut similare și eu vă rog să susțineți lărgirea pentru toată sfera publică, inclusiv și inițiativele următoare care vor apărea, inclusiv pentru medici și toate celelalte categorii.

Pot să vă spun că UDMR-ul a fost și rămâne consecvent în această privință. Am votat toate inițiativele de acest gen.

Solicităm sprijin și pentru inițiativele noastre de acest gen și în continuare, iar vom susține acea inițiativă care urmează, cu medicii, pe care sperăm s-o avem cât mai repede în fața noastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Tinel, PD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Proiectul ăsta de lege pe care-l dezbatem astăzi a plecat de la o inițiativă a unor colegi parlamentari din Valea Jiului.

Punctual. Într-o zonă defavorizată, inițiatorii au considerat, dat fiind faptul că n-am venit în zona respectivă cu alte măsuri compensatorii pentru a anula caracterul de zonă defavorizată, să venim să scutim de la plată o categorie punctuală: personalul din educație.

Am dat în plenul Parlamentului un vot favorabil, toată clasa politică. A ajuns legea la Președintele României și, pe bună dreptate, Președintele a spus că este discriminatorie. Ăsta este principalul pentru care Președintele a reîntors legea la Parlament. Este discriminatorie în raport cu celelalte categorii sociale din alte zone defavorizate.

Ce face Parlamentul României și onor Guvern astăzi, în precampanie sau în campanie electorală? Inventariază categoriile sociale sau cele ale funcționarilor publici - pentru că discutăm efectiv de funcționari publici - și extinde măsura dintr-o zonă defavorizată la toate categoriile funcționarilor publici care au intrat sub incidența unor controale ale Curții de Conturi.

Nu e rău. Dar eu întreb, doamnă ministru, dacă le dați unora sau faceți o amnistie fiscală într-o parte, le veți lua altora. Cât este impactul bugetar. Nu ne-ați spus. Și colegii mei din Comisia pentru buget finanțe au întrebat acest lucru, dumneavoastră trebuie să știți câți sunt cei care vor beneficia de această măsură. Și, după părerea noastră și a grupurilor parlamentare din Alianța Creștin-Liberală, măsurile astea nu pot continua la infinit.

Trebuie să punem stop. Nu e o măsură economică sănătoasă, indiferent cât de populiști am fi. Se schimbă guvernul. Ce facem? Amnistiem pe bandă rulantă totul? Până unde merge populismul nostru?

Dacă n-ar fi fost campania electorală pentru președinția României, ați fi venit cu acest proiect de act normativ? Vă spun eu că nu. Pentru că anul trecut ați fost împotrivă.

Noi n-am fost niciodată și noi recunoaștem că în mandatul trecut - și o spun pentru cei care ar fi avut invenția să vină la tribună să spună că și noi am procedat - și noi am greșit. Dar nu e o măsură sănătoasă. Nu e o măsură care să încurajeze munca. Pentru cei care sunt direct productivi și care muncesc, lucrează în sectorul privat, ce amnistii dați? Pentru ei venim - sau veniți - cu taxe și impozite suplimentare. Luați de acolo și amnistiați în partea cealaltă, în stânga.

Nu e corect, să știți, doamnă ministru. Campaniile electorale trec. Vin și trec. Dar administrația statului, managementul unui stat va trebui să continue și după 1 ianuarie 2015.

Vom veni în cascadă astăzi cu celelalte trei proiecte de acte normative și le vom discuta iarăși. Dar eu iarăși vin și am să vă spun: trebuie pus stop unei astfel de practici parlamentare, Nu-i o soluție sănătoasă pentru noi și nici pentru ei, că tot îi învățăm cu mita electorală din patru în patru, din doi în doi ani, lăsați că are grijă Parlamentul României să amnistieze fiscal toate faptele, unele chiar și ilegale.

Vom susține acest proiect de act normativ, deși, doamnă ministru, aveți multe răspunsuri de dat cu privire la impactul bugetar al acestei măsuri și ce veți face cu celelalte categorii sociale care n-au fost cuprinse în această lege.

Mulțumim.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc. Recunosc că și dumneavoastră m-ați uluit, cât de proastă e legea și cât de mult o susțineți. E pentru mine... trăim într-o epocă care mă zăpăcește. Înțeleg campanie electorală, dar haideți un pic, mai avem și noi trei săptămâni.

Intrăm la dezbaterea pe articole.

Titlul legii. Există observații? Nu. Adoptat.

Articolul 1 al legii. Există o formulare adoptată de către comisie. Dacă cineva are comentarii? Nu. Adoptat.

Articolul 2 al legii. Formularea comisiei. Dacă există comentarii? Nu. Adoptat.

Articolul 3 al legii. Reformulare de către comisie a legii, a raportului - mă iertați. Dacă există comentarii? Nu. Adoptat.

Fiind adoptat raportul de înlocuire, trimitem legea la votul - de fapt, cererea de reexaminare - la votul final.

Nu îmi dau seama dacă timpul pe care-l avem ne permite să adoptăm următorul proiect de lege. Să intrăm totuși pe el.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 20 august 2019, 19:48
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro