Sorin-Avram Iacoban
Sorin-Avram Iacoban
Ședința Camerei Deputaților din 9 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.94/19-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 09-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 septembrie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
    1.1 Sorin-Avram Iacoban - declarație politică intitulată "România, stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil";

   

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Ca urmare, am să-l invit la microfon pe domnul deputat Sorin-Avram Iacoban. Se pregătește domnul deputat Vasile Gudu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi prezint în fața dumneavoastră declarația politică "România, stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil".

Dragi colegi, în ultima perioadă s-au intensificat atacurile asupra prevederilor art.1 din Constituția României, în ceea ce privește atributele statului român. Observ în ultima perioadă o remodelare a mesajului revizionist, care ar trebui să scape de vigilența noastră principalele cerințe la autodeterminare, îmbrăcate în haina frumoasă a autonomiei cultural-teritoriale. Astfel, dacă în anii guvernării Boc, UDMR se pronunță public pentru revizuirea Constituției în sensul eliminării unor atribute principale ale statului român, iată că în noua propunere, uniunea culturală care reprezintă drepturile maghiarilor din România insistă pentru o autonomie teritorială, dar cu respectarea caracterului unitar și indivizibil al statului român.

Este o trecere de la o atitudine agresivă la o atitudine simulată, de luptă politică pentru scopul final, independența autointitulatului Ținut Secuiesc. Nu putem uita declarațiile fostului președinte al UDMR și viceprim-ministrul din Guvernul Boc, domnul Marko Bela, care, în 2011, la Târgu Mureș, arăta că UDMR sprijină orice formă de autonomie, inclusiv pe criterii etnice. Aceeași persoană declara în 2010 că UDMR luptă încă din 1990 pentru autonomie și autodeterminare, iar în 2012 că etnicii maghiari doresc susținerea luptei politice privind identitatea națională. Nu departe a fost și susținerea publică a UDMR, de curând, din 2013, pentru ca România să nu mai fie stat național.

Așa cum am mai precizat, asistăm la o schimbare de optică în ceea ce privește mesajul UDMR. Nu mai sunt atacate caracterele, atributele statului român, ba chiar sunt amintite și susținute, un joc al diversiunii cu rezultate care ar putea fi catastrofale pentru România.

Deși nu este recunoscut public, principalul atac se dă asupra caracterului național al statului român.

Atributul de stat național ține de una din componentele fundamentale ale statului român, anume populația țării, indiferent că este vorba de etniile componente sau de populația majoritară. La baza statului se află poporul român, reprezentant de comunitatea de oameni care trăiesc pe teritoriul României, care vorbesc aceeași limbă, populație legată statornic de aceste meleaguri. Înlocuirea limbii române cu o limbă regională constituie un pas important către separarea socială și apoi, ca o consecință firească, către separarea teritorială. Acest fapt, cu siguranță, va duce la retragerea unui segment important al populației românești din autointitulatul Ținut Secuiesc.

Dragi colegi, limba română reprezintă un liant care susține unitatea poporului român și un garant al caracterului național al statului. Principiul de bază al oricărei democrații europene, principiul garantat și de legea fundamentală românească este integrarea socială, și nu segregarea etnică și accentuarea excluziunii sociale a cetățenilor de origine română.

În aceeași ordine de idei, al doilea atac este dat asupra caracterului de stat unitar, vizată fiind componența teritorială a statului român.

Noua orientare a UDMR ne îndreaptă mai mult către un stat federativ, deoarece una din principalele caracteristici ale unui stat unitar o reprezintă acel ansamblu unic de organisme prin care se exercită putea politică la nivel central și local, populația având o singură cetățenie, având obligația să respecte o singură ordine de drept, întemeiată pe o constituție unică.

Acestea fiind spuse, dragi colegi, cum ne poate asigura UDMR de existența unei regiuni autonome, cu personalitate juridică separată, în cadrul unui stat unitar și indivizibil? Cum poate vorbi UDMR de un stat unitar și indivizibil când se promovează, într-un mod simulat, transferul de imobile din proprietatea publică a statului român în proprietatea regiunii autonome Ținutul Secuiesc, când promovează transferul din proprietatea publică a statului în proprietatea regiunii autonome a tuturor căilor de comunicații de pe teritoriul vizat, a tuturor pădurilor, a carierelor de piatră, a minelor, deci a tuturor bogățiilor naturale care sunt în proprietatea tuturor celor peste 20 de milioane de cetățeni români?

Oare aceste măsuri vizate de UDMR, denumite mincinos autonomie teritorială, nu vizează o viitoare declarație de independență marcată și de dreptul la autodeterminare a populației majoritare de pe un anume areal geografic?

Dragi colegi, România este cunoscută în Europa ca fiind țara cu o legislație foarte permisivă în ceea ce privește drepturile minorităților. Dacă ar fi cineva să ne acuze în materia drepturilor minorităților, singurul reproș ar putea fi făcut doar în ceea ce privește discriminarea pozitivă a acestora față de drepturile populației majoritare. Într-o astfel de situație este evident faptul că UDMR nu dorește altceva decât crearea premiselor pentru o viitoare declarație de independență și o viitoare recunoaștere a acestei declarații, adoptând de această dată o politică a pașilor mărunți, care să nu lezeze, în prima fază, foarte tare.

În realitate, articolul 1 al Constituției României este supus unui atac diversionist care nu poate avea ca drept scop decât separația teritorială a autointitulatului Ținut Secuiesc. O astfel de atitudine este de neacceptat, pentru că realitățile istorice, confirmate de tratatele internaționale, au consacrat o Românie ca stat național și unitar, exact așa cum trebuie să rămână și pe viitor.

Vă mulțumesc.

Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 10 decembrie 2019, 23:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro