Corneliu-Mugurel Cozmanciuc
Corneliu-Mugurel Cozmanciuc
Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.94/19-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 09-09-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.113 Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - declarație politică: - "O nouă sesiune - oportunități și provocări pentru instituția parlamentară";

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

"O nouă sesiune - oportunități și provocări pentru instituția parlamentară"

Începutul acestei sesiuni parlamentare se suprapune pe un context politic special, atât în plan intern, cât și internațional. Avem însă și o serie de oportunități pe care sper că le vom putea exploata în beneficiul puterii legislative, a Parlamentului României, dar și al statului român și cetățenilor săi.

În plan intern, alegerile prezidențiale din această toamnă sunt o oportunitate pentru reașezarea echilibrului între puterea legislativă și executivă. În calitate de parlamentar, este principala cheie în care citesc proiectele politice actuale și reperul cel mai important pe termen mediu și lung în plan politic. Asumarea unui rol prezidențial în acord cu spiritul constituției și democrației și, în special, în acord cu principiile fundamentale ale procesului de elaborare a politicilor publice, poate oferi Parlamentului României ocazia de a juca un rol mai activ și cu mai multă substanță.

Aș vrea să cred că experiența politică a acestor 10 ani, atât prin evoluțiile interne, cât și prin participarea noastră la luarea deciziilor în plan european, ne-a învățat ce este de făcut. Mai mult, cred că această experiență oferă suficiente învățăminte și soluții pentru a dezvolta instituția parlamentară. Da, cred că "a dezvolta" este termenul cel mai bun în acest context. În acord cu o viziune modernă și europeană asupra rolului administrației publice, Parlamentul României trebuie să se dezvolte și să-și contureze un profil de actor în elaborarea politicilor publice naționale, dar și o implicare mai de substanță în cele europene.

Modul în care Guvernul înțelege să intervină în plan legislativ este adesea regretabil. Avem exemple nenumărate, începând cu ceea ce putem numi "regulile jocului", cum sunt ordonanțele recente, date în contextul alegerilor prezidențiale, și finalizând cu situații mult mai dureroase, cele cu impact negativ asupra politicilor publice. Un Guvern care blochează inițiativele parlamentarilor - singurii care comunică direct cu cetățenii și care încearcă să propună soluții pentru problemele oamenilor din colegii - sau un Guvern care își asumă munca parlamentarilor, preluând proiecte în mod trunchiat, fără a înțelege utilitatea măsurilor pe care noi le-am promovat.

Un prim exemplu este legalizarea traseismului politic. Ne aflăm în fața unei situații extrem de grave, cu repercusiuni periculoase asupra democrației și statului de drept. Indiferent de strategiile și șansele din campanie, nu putem tolera acțiunile care au un efect negativ asupra bunei funcționări a statului și care depășesc limitele impuse de o competiție electorală echitabilă. Vor reuși doar să acutizeze instabilitatea politică de la nivel local și să îndepărteze electoratul de aleși. Vorbim, astfel, de acceptarea unor practici ce ar trebui sancționate, întrucât destabilizează încrederea cetățenilor în administrația publică locală și centrală, determinând, pe termen mediu și lung, o scădere a ratei de participare la vot. Și, pe fond, este doar o strategie nedemnă de asigurare a unei majorități confortabile pentru PSD, în consiliile locale și județene, pentru câștigarea alegerilor prezidențiale cu orice scop. În opinia mea, este o lipsă totală de responsabilitate și respect. Nu putem considera demnitățile publice ca reprezentând acele funcții care oferă aleșilor posibilitatea de a dispune după bunul-plac de anumite privilegii, întrucât aceștia au un mandat care implică o atitudine de responsabilitate față de electorat și de respectare a angajamentului asumat în perioada de campanie.

Apoi, cel mai recent argument pe care vi-l pot oferi pentru al doilea fenomen menționat privind practicile Guvernului, este modul în care a fost modificată Legea Agenției Naționale a Locuințelor, în iulie, prin ordonanță. Am depus o inițiativă cu prevederi similare încă de anul trecut și cunosc bine situația. Guvernul acceptă, în sfârșit, cumpărarea în rate a locuințelor de către chiriași, așa cum propusesem și eu la solicitarea cetățenilor, dar dă o lege care nu rezolvă pe deplin problema nici pentru chiriași, nici pentru finanțarea construirii unor noi locuințe. Acum părțile interesate doresc amendarea legii. Un mod limitat de a înțelege legiferarea, un mod dezastruos de a face politici publice, un cerc vicios care poate fi rupt doar dacă raportul între puterea executivă și legislativă este corectat și, mai ales, dacă Parlamentul ca instituție își asumă întreaga muncă necesară pentru a face politici publice, nu doar pentru a amenda legi.

Avem în noua sesiune câteva priorități care au fost enunțate deja în spațiul public - să concretizăm un proiect absolut necesar pentru sute de mii de oameni, cum este cel al primei intabulări, să asigurăm condițiile exercitării dreptului de vot și pentru românii din străinătate, printr-un mecanism modern, cum este cel al votului prin corespondență.

Aș dori să completez această listă subliniind două aspecte importante.

În primul rând, adoptarea Codului silvic. Trebuie neapărat să finalizăm acest proiect, asigurându-ne că forma sa finală corespunde nevoilor României și cerințelor sectorului forestier. Pădurile românești au nevoie de principii moderne de management forestier și de mediu, precum și de protecție juridică eficientă împotriva tăierilor ilegale sau legale acum, dar iresponsabile. Cetățenii au nevoie de acest cod și nu mă refer aici doar la cei care dețin păduri, care activează în domeniul forestier sau în cele conexe, mă refer la toți cei care trăiesc în această țară, cei care își văd casele și munca distruse de inundațiile generate inclusiv de defrișări, cei care au dreptul la energie mai ieftină și mai sigură, așa cum este energia verde, cei care au dreptul să trăiască într-un mediu curat și sănătos, care depinde într-o proporție covârșitoare de viața pădurilor noastre. Pe scurt, toți cetățenii.

În al doilea rând, există inițiative legislative solicitate și așteptate de cetățeni care zac în Parlament de luni de zile, și campania electorală riscă să le distrugă definitiv. În lipsa unor evaluări profesioniste, pe criterii tehnice, riscă să fie "ucise" din motive politice, chiar dacă am lucrat la ele tocmai la cererea cetățenilor cărora le cerem din nou voturile. Merită să uităm de reducerea TVA-ului la carne sau alte produse de bază, de eficientizarea procedurilor de adopție, de creșterea alocațiilor pentru copii, de protecția drepturilor consumatorilor, de drepturile profesorilor, de investițiile în agricultură sau chiar de Academia Română, doar pentru că este campanie?

Merită să ignorăm cererile chiriașilor ANL și să nu corectăm erorile lăsate în urmă de ordonanța Guvernului, doar pentru că este campanie? Eu nu o voi face și sper că vom rezolva aceste probleme. Merită să nu oferim profesorilor un cadru legal clar și coerent, care să prevină blocajele cu care s-au confruntat în acest an, privind plata navetei? Eu nu o voi face și sper că anul viitor problema va fi reglementată în mod riguros și sustenabil la nivel bugetar.

Ne dorim un nou președinte care să reechilibreze balanța între puterea executivă și legislativă, un echilibru în care Parlamentul să joace un rol normal. Sunt sigur că va fi o temă centrală în campanie, dar sunt la fel de sigur că Parlamentul nu va avea rolul pe care-l merită, dacă nu și-l asumă în mod deschis, indiferent de mizele politice sau electorale care polarizează periodic sistemul, și voi continua să susțin acest principiu, indiferent de context.

Reiau analiza începută și mă refer la un al doilea mare palier. În plan internațional, această sesiune aduce pentru Parlamentul României o oportunitate importantă și o provocare majoră. Pe de o parte, începe un nou ciclu european, ca urmare a alegerilor europarlamentare din mai, cu un nou legislativ comunitar și cu o nouă Comisie europeană, dar si un nou exercițiu bugetar. Indiferent de alegerile noastre prezidențiale, Europa se mișcă în ritmul ei și Parlamentul României poate să profite de contextul european, dar și de cel regional, pentru a conta mai mult în procesul decizional, fie prin mecanismele instituționale, fie direct în jocul politic.

Pe de altă parte, în plan regional, mizele de politică externă și militară s-au transformat în provocări și riscuri de securitate. Ele se află în mod egal în sfera de analiză și acțiune a Parlamentului, dacă reușim să ni le asumăm ca atare. În calitate de membru al grupurilor de prietenie cu Ucraina, Republica Moldova, Federația Rusă sau Turcia, dar și al Grupului Pro-America, fiecare cu mare relevanță în conflictul prezent, știu că diplomația parlamentară poate juca un rol complementar celei guvernamentale. Mai mult, privind lipsa sistematică a unor inițiative de fond ale ministerului de resort, menite să crească profilul regional al României și să-i securizeze obiectivele strategice, cred că Parlamentul României trebuie să aibă un cuvânt de spus. Este o provocare serioasă pentru rolul pasiv jucat de legislativul român până în ziua de azi, dar este la fel de sigur că războiul nu ține cont de campanii electorale.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 22 august 2019, 1:54
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro