Constantin Avram
Constantin Avram
Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.94/19-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 09-09-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.191 Constantin Avram - declarație politică: - "OUG nr.55/2014 trebuie aplicată numai alianțelor politice din 2012".  

Domnul Constantin Avram:

"OUG nr. 55/2014 trebuie aplicată numai alianțelor politice din 2012"

Recenta ordonanță de urgență adoptată de Guvernul României prin care se dă liber aleșilor locali de la alegerile locale din iunie 2012 și care a stârnit un val de proteste ale opoziției, ar trebui aplicată numai alianțelor politice care s-au prezentat la alegerile locale din 2012 pe liste comune.

De ce spun acest lucru? Foarte mulți analiști politici spun că ordonanța ar putea fi primul pas spre un partid unic, alții că ordonanța corectează majoritățile din consiliile locale formate dintr-o alianța politică, care ulterior s-a destrămat. Cu alte cuvinte, PSD, partidul (majoritar) cu cei mai mulți aleși locali (primari, viceprimari, consilieri locali și consilieri județeni), este pus în situația de a intra în minorități electorale locale, ca urmare a părăsirii USL de către PNL. Eu am fost unul dintre cei din forurile de conducere ale Partidului Conservator care nu am votat formarea ACD-ului și nici a USL-ului, înainte de alegerile locale. Unul dintre motive a fost legat de această situație improbabilă, pe atunci, în iureșul creșterii USL în cercetările sociologice, care iată că, în noua situație politică, modifică voința electoratului manifestată în iunie 2012.

Ordonanța trebuie corectată pentru a elimina orice bănuială privind alegerile prezidențiale. Nu pot fi de acord cu posibilitatea ca un primar să aleagă alt partid (altul decât cel cu care a câștigat scrutinul electoral) dacă partidul din care făcea parte nu era membru al vreunei alianțe politice sau electorale. Nu este corect față de votul politic al electoratului, care, când a ales "persoana", a ales într-o oarecare măsură și partidul pe care îl reprezentă în consiliul local respectiv. Orice primar al unei alianțe politice poate să-și aleagă partidul cu care va continua mandatul, pentru că nu va ști niciodată raportul de voturi dintre partidele componente ale alianței și ponderea lor în mandatele consilierilor locali sau județeni.

Un primar care a obținut mandatul prin candidatura pe o siglă de partid, nu ar trebui să se bucure de acest drept, pentru că așa ceva ar contura un gest de "prostituție" politică. Poate este aspră această abordare, dar cum s-ar putea defini schimbarea partidului în scopul obținerii unor avantaje, fie ele chiar legate de obținerea de fonduri europene!? Dincolo de toate acestea, "traseiști politici" ar putea fi catalogați numai acei aleși locali care ar migra către putere, în urma materializării unor promisiuni de la un partid aflat la putere; cei care vor alege continuarea mandatului într-un partid de opoziție, nu s-ar încadra la acest capitol.

Pe de altă parte, consilierii locali sau județeni, validați pe o alianță electorală în baza căreia s-au format majorități locale solide, ar putea fi și ei catalogați ca "traseiști politici", de vreme ce, odată cu plecarea din partidul membru al alianței la alt partid, se generează o nouă majoritate locală, punând sub semnul îndoielii alegerea viceprimarilor, gest care ar putea fi cel puțin imoral.

Să așteptăm, așadar, decizia Curții Constituționale privitor la acest subiect, dar, până atunci, ordonanța produce efecte juridice, care s-ar putea să nu mai fie "reperate" dacă răspunsul de la CCR va îngreuna acest lucru. Iar după publicarea răspunsului CCR, este posibil să asistăm cu toții la acțiuni în instanță care s-ar putea derula pe o bună perioadă de timp, luni sau poate chiar ani de zile.

Se pare că OUG nr.55/2014 va avea soarta aceleia propuse în 2006 de Guvernul PDL, adică, să producă confuzie în rândul electoratului românesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 21:18
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro