Valeria-Diana Schelean-Șomfelean
Valeria-Diana Schelean-Șomfelean
Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.71 Valeria-Diana Schelean - declarație politică despre "Cum recuperăm o posibilă generație pierdută?";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Valeria-Diana Schelean:

"Cum recuperăm o posibilă generație pierdută?"

Această declarația politică o fac în dublă calitate: de parlamentar, dar și de mamă a doi copii mici, dintre care unul de vârstă școlară.

Declarația politică o fac nu în spirit partizan, căci reprezint opoziția, ci din reală îngrijorare pentru societatea în care trăim cu toții.

Declarația politică o fac pentru că a început noul an școlar și pentru că, măcar acum, dacă nu în fiecare zi, să ne oprim din lucrurile foarte importante pe care le avem de făcut și să gândim la ce facem învățământului românesc și la cum putem recupera o posibilă generație pierdută.

Vorbesc despre o posibilă generație pierdută și nu exagerez absolut deloc. În momentul acesta, în momentele în care noi vorbim despre campanii electorale și despre candidați la președinție și despre politică, 4 din 10 elevi au dificultăți să citească și să înțeleagă un text și pot rezolva doar exerciții de bază la matematică. Nu are cum să fie doar o simplă coincidență faptul că șomajul agregat în rândul tinerilor este tot de 40%.

Este o posibilă generație pierdută nu doar pentru că elevii au probleme cu citirea, socotirea și înțelegerea cuvintelor scrise, dar și pentru că elevii români se declară cel mai puțin motivați, dintre toți elevii celor 65 de țări studiate în cadrul cercetărilor PISA, dar mai ales pentru că un procent uluitor, de 73% dintre acești elevi, declară că se simt singuri la școală.

Imaginați-vă eșecul nostru colectiv, ca națiune, ca parlamentari, ca decidenți, ca părinți, dacă vreți, dacă copiii acestei țări se simt singuri în școală, dacă ei încă de la vârsta de 15 ani nu găsesc motive pentru a învăța, să poată deveni adulți complet funcționali.

Subiectul acesta este mai mare decât clivajul partizan putere-opoziție, pentru că este vorba despe viitorul unei țări și despre viața unor copii. Cu atât mai mult cu cât știm că educația este glonțul de argint. Glonțul de argint care poate eradica sărăcia, subdezvoltarea, corupția.

Același raport OECD, care face publice aceste rezultate ale testelor PISA 2012, mai spune următoarele două lucruri:

"Slabe competențe la matematică limitează sever accesul oamenilor la locuri de muncă mai bine plătite și care oferă satisfacții mai mari. La un nivel agregat, inegalitatea distribuției abilităților matematice în populații este strâns legată de modul în care bogăția este distribuită în interiorul națiunilor. (...) oamenii cu puternice abilități matematice sunt mai dispuși să se ofere voluntari, să se vadă mai curând actori decât obiecte ale procesului politic și sunt chiar mai dispuși să aibă mai multă încredere în ceilalți. Corectitudine, integritate și incluziune în politici publice depind, de asemenea, de abilitățile cetățenilor". Și "Țările cu un număr mare de elevi care se chinuie să stăpânească la vârsta de 15 ani abilitatea de a citi sunt mai probabil să fie trase înapoi în viitor. Reducerea proporției elevilor care eșuează în a atinge nivelul de bază are o importantă dimensiune economică".

Deci ecuația este simplă: mai mulți elevi care nu știu să citească bine = o țară mai săracă și mai slab dezvoltată. Fapt pentru care vreau să vă rog următoarele lucruri: haideți să nu folosim educația ca o armă, ci ca o șansă; haideți să nu facem campanie electorală folosind legile educației; haideți să nu mai modificăm legile educației pentru interese meschine economice ale fitecine și să respingem noi orice modificări ar fi aduse abuziv; haideți să nu mai votăm bugete care nu conțin acei 6% din PIB pentru educație; haideți să nu mai votăm miniștri ai educației până nu ne este clar, fiecăruia, cum are de gând acel ministru să facă în așa fel încât elevii noștri, copiii noștri, să stăpânească abilitatea de a citi și de a socoti; haideți să nu mai votăm prim-miniștri pentru care educația e doar un scaun de umplut în cabinet, nu prioritatea zero; haideți să ne recuperăm generațiile pe cale să se piardă.

Pe 15 septembrie începe un nou an școlar, iar cu două săptămâni în urmă a început o nouă sesiune parlamentară. Fie ca niciuna să nu fi început de pomană pentru elevii români!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 24 octombrie 2019, 5:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro