Ioan Munteanu
Ioan Munteanu
Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.191 Ioan Munteanu - declarație politică cu titlul "Unde e școala de altădată?";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ioan Munteanu:

"Unde e școala de altădată?"

Începe școala, prilej de bucurie și emoție pentru cei mici, de îngrijorare și de nesiguranță pentru cei mari. Părinți, bunici, copii, cadre didactice, cu toții își fac planuri și trăiesc cu speranța unui an mai bun. Din păcate, speranțele sunt limitate, dacă ținem seama că rămân nerezolvate destule probleme din anii trecuți.

Cu foarte puțin timp înainte de începerea cursurilor, încă mai sunt catedre vacante, deși s-au desfășurat etape suplimentare de ocupare a posturilor. Școlile din zone mai îndepărtate, care presupun o navetă dificilă, se află în situația de a rămâne fără cadre didactice calificate care să-i aștepte pe copii în prima zi de școală. Încadrarea școlilor cu suplinitori necalificați atrage după sine creșterea numărului de elevi incapabili să facă față și celor mai simple evaluări. Slaba pregătire didactică și metodică a unui mare număr de cadre didactice, motivația scăzută pentru profesia de educator, salarizarea indecentă și lipsa de respect din partea elevilor - iată tot atâtea explicații pentru degradarea imaginii învățământului.

La aspectele legate de calitatea profesională și umană a celor ce se ocupă de educație, se adaugă neajunsurile generate de lipsa fondurilor, dar și de neglijența factorilor responsabili. Lipsa autorizațiilor de funcționare, lipsa apei potabile și a canalizării din școli, lipsa de spații de învățare proaspăt igienizate, lipsa împrejmuirilor unităților școlare, lipsa combustibilului pentru încălzire, toate acestea devin lipsuri mult mai observabile la începutul anului școlar pentru încă destul de multe școli.

Cu toții cunoaștem necazurile cu care se confruntă unitățile de învățământ, cu toții avem soluții, dar asta doar în timpul campaniilor electorale. Dacă întrebi pe oricare politician, fie el de nivel județean sau național, care sunt prioritățile unui guvern, răspunsul va fi unul singur: educația și sănătatea. Poate doar ordinea să fie inversată, adică sănătatea și educația. Cu toate acestea, însă, cele două domenii rămân întotdeauna vitregite la repartizarea fondurilor. Atâta vreme cât niciodată în acești 25 de ani de după revoluție nu s-a ajuns la cele șase procente din PIB necesare bunei funcționări a sistemului, este imposibil să vorbești despre bază materială corespunzătoare, despre gratuitatea învățământului, despre atragerea elevilor la școală, despre salarii decente acordate cadrelor didactice. Este mult mai lesne să vorbești despre abandonul școlar îngrijorător (aproximativ 18% dintre elevi), absenteism, școli lipsite de condiții elementare de funcționare, profesori demotivați și elevi căzuți la bacalaureat în proporție de 80%

Ce și cât face România pentru învățământ? Exact ceea ce arată rezultatele la examene, adică aproape nimic. Ce pretenții ar trebui să avem de la elevii și de la oamenii școlii? Cele care rezultă din investițiile materiale și umane făcute în domeniu. Ce performanțe poți pretinde de la elevi unei școli în care sunt încadrați suplinitori cu note de 2 și 3 la examenele de titularizare?

Nu-i deloc de mirare faptul că în astfel de școli se înregistrează situații în care profesorii sunt agresați de către elevi și în care actele de violență sunt îngrijorătoare. Aproape nimic nu mai amintește de dascălul respectat de altădată, prin fața căruia elevul nici nu îndrăznea să treacă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 23:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro