Laurențiu Nistor
Laurențiu Nistor
Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.195 Laurențiu Nistor - declarație politică cu titlul "«Glasul roților de tren» este tot mai firav...";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Laurențiu Nistor:

"«Glasul roților de tren» este tot mai firav..."

În România, după ce am ajuns pe locul 121 din 144 într-un clasament al monitorizării drumurilor, situându-ne în spatele unor țări precum Camerun, Bangladeș, Egipt, Costa Rica și Liban, lumea a-nceput să se agite și să ceară autostrăzi, mai ales care să treacă și dincolo de Carpați. În schimb, tot mai puțini își pun problema căilor ferate, una dintre cele mai eficiente și mai rapide modalități de transport la nivel mondial.

Un management mai mult decât defectuos și multiplele căpușări ale CFR-ului au adus în sapă de lemn fosta "a doua armată a țării". În loc să fie încurajat, transportul pe calea ferată a colapsat tot mai mult, astfel dându-se la fier vechi multe garnituri de tren și mii de tone de șine, reducându-se numărul de linii de cale ferată, perturbând astfel viața a zeci de mii de oameni prin reducerea și chiar eliminarea a sute de trenuri care circulau zilnic, transportând la destinație călătorii, ajutând mii și mii de navetiști să ajungă la locurile de muncă sau la casele lor.

Un exemplu. Calea ferată care lega Deva, capitala județului Hunedoara, de orașul Brad a fost gândită încă din anii '30 ai secolului trecut - primele studii topografice au fost realizate în anul 1937, iar lucrările de construcție au demarat în 1939, continuând pe toată perioada războiului. Pe atunci se considera că această legătură feroviară era mai mult decât necesară, întrucât în acea vreme încă se mai găseau vizionari în domeniu și se dorea dezvoltarea economică a țării. Însă, după 1989, interese diferite față de cele ale unei bune dezvoltări economice a României au dus și la abandonarea acestui traseu. După ce a fost închisă circulației în 1998, calea ferată dintre Deva și Brad a fost furată, bucată cu bucată de către hoții de fier vechi și vândută la centrele de colectare, iar tronsonul Brad-Crăciunești a fost demontat total în 2007.

Această situație se regăsește însă mai peste tot în țară, nepăsarea, neglijența, incompetența, interesele obscure aruncând pe apa Sâmbetei infrastructura și transporturile feroviare în ansamblu. S-a ajuns până acolo încât se schimbă orarul trenurilor de așa manieră încât să devină ineficiente și să se poată scoate din circulație. Astfel, orele de plecare a unor trenuri de călători au fost modificate în așa fel încât să se piardă legăturile cu alte trenuri, ceea ce a dus automat la scăderea numărului de călători care foloseau trenurile respective, care, după unu-doi ani au fost anulate pentru că "nu mai erau rentabile". Cum aceste trenuri anulate au fost suficient de multe, s-a redus numărul de linii de cale ferată, în multe zone liniile duble devenind linii simple, dispărând astfel șinele, firele de cupru, cablurile și tot ce se mai putea da la fier vechi. La aceste metode de dărâmare a CFR s-au adăugat și pagubele megaafacerilor gen Nicolaiciuc...

Parcă e un făcut: noi, românii, n-avem voie să avem nimic bun, să ne păstrăm proprietatea asupra unor sisteme de interes național. Am privatizat - culmea, nu cu societăți private, ci cu alte state! - sistemul energetic, sistemul de telecomunicații, am renunțat la industria grea, la industria de apărare, ne-am pus la pământ industria ușoară și pe cea alimentară. De peste un sfert de secol se chinuiesc unii să pună la pământ și transportul pe calea ferată, care se pare că trebuie făcută cadou cuiva, tot ca să nu fie la români.

Poate că este timpul să reevaluăm situația și să readucem CFR-ul pe locul său, acolo unde trebuie să fie. Mai ales că, odată cu epuizarea combustibililor fosili, va rămâne principala variantă de transport al mărfurilor și persoanelor pe distanțe medii și lungi, iar noi, ca guvernanți responsabili, suntem obligați să gândim din timp pentru viitor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 13:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro