Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-10-2019
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr.123/2012, a Legii petrolului nr.238/2004, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.6/2014 privind exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar al statului la Compania Națională de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica"- S.A. și la Societatea Națională de Transport Gaze Naturale - "Transgaz" - S.A. Mediaș și pentru modificarea unor acte normative (PL-x 369/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 369/2014

   

Domnul Miron Tudor Mitrea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

6. Trecem la următorul proiect de lege, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr.123/2012, a Legii petrolului nr.238/2004, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.6/2014 privind exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar al statului la Compania Națională de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A. și la Societatea Națională de Transport Gaze Naturale - "Transgaz" - S.A. Mediaș și pentru modificarea unor acte normative.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Dau cuvântul inițiatorului, care este în acest caz Guvernul României.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Răzvan-Eugen Nicolescu (ministru delegat pentru energie):

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de lege vizează transpunerea unor directive europene în principal care ar fi trebuit transpuse în 2011. România a ajuns în fața Curții Europene de Justiție pentru că nu s-a reușit această transpunere. Aș vrea în primul rând să mulțumesc Parlamentului României pentru modul instituțional corect în care am lucrat în această ultimă lună pentru a reuși această transpunere, în așa fel încât România să evite o serie de amenzi ce ar putea fi aplicate de Curtea Europeană.

Proiectul de lege vizează funcționarea operatorilor de transport de energie electrică și de gaz natural, Transgaz, și funcționarea operatorilor Transgaz și Transelectrica, iar pe lângă aceste prevederi rezultate din directivele europene în privința operatorilor de transport, mai sunt două-trei amendamente formulate la comisie care privesc drepturile consumatorilor de energie electrică și gaz natural, amendamente extrem de binevenite din perspectiva Guvernului, unul dintre ele, probabil cel mai important, vizează corectarea unei greșeli care s-a făcut din punctul nostru de vedere în anul 2012 când s-a negociat acel calendar de eliminare a prețurilor reglementate pentru populație și s-a stabilit termenul de 31 decembrie 2018, un termen absolut nesustenabil.

Amendamentul făcut la comisie, pe care Guvernul îl susține, este amânarea acestui termen cu cel puțin doi ani și jumătate pentru populația României, amânare absolut necesară, amânare fără de care prețurile la gaz, dacă s-ar aplica calendarul negociat de domnul Boc în 2012, ar genera o creștere cu 40% în următorii doi ani.

În consecință, Guvernul susține și propune plenului aprobarea acestui proiect de lege, cu amendamentele formulate la comisie.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule ministru.

Comisia sesizată în fond, Comisia pentru industrii.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Domnule ministru,

Avem astăzi în dezbatere o lege extrem de importantă, respectiv, Legea care modifică și completează Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr.123.

Proiectul de lege are ca obiect modificarea Legii nr. 123, a Legii nr. 238/2004, precum și a Ordonanței de urgență nr.6/2014, în sensul transpunerii complete și corecte a Directivelor 72 și 73 din 2009 ale Comisiei Europene.

Au fost transpuse, în urma dezbaterilor ce au avut loc la comisie, norme ce privesc condițiile prin care se realizează separarea proprietății și a activității între operatorii de transport și de sistem, pe de o parte, și producătorii, distribuitorii, furnizorii de energie electrică și/sau gaze naturale, pe de altă parte.

S-au preluat drepturi ale consumatorilor prevăzute în anexele celor două directive, s-au făcut modificări suplimentare referitoare la piața de gaze naturale, precum și conferirea ANRE a unei poziții specifice de reglementator autonom având și funcții de arbitru față de proprietarul rețelei de transport și, respectiv, operatorii de transport și de sistem.

Dezbaterile au avut loc în ultima lună, în cadrul comisiei, la care au participat, pe de o parte, ministrul delegat, domnul Răzvan Nicolescu, secretarul de stat Mihai Albulescu, dar și reprezentanții operatorilor, Departamentului de Energie, Autorității de Reglementare, ministerelor implicate.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât în unanimitate să propună plenului adoptarea proiectului, cu amendamente admise.

Aș vrea, domnule președinte, să propun timpii de dezbatere. două minute, dezbateri generale, un minut, pe articole.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc. Am să supun la vot la momentul potrivit.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul?

Domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Domnule ministru,

Mă bucur că sunteți azi la dezbaterea noastră.

Un lucru extrem de important în ceea ce privește acest proiect de lege, poate printre puținele, este acela că ne dă posibilitatea nouă, azi, să ne exprimăm de la această tribună îngrijorarea față de fundătura în care a ajuns un sector important din economia României, sectorul energetic.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Legea nr.123/2012 a fost inițiată și aprobată de Guvernul Mihai-Răzvan Ungureanu, în acord cu Directivele 72 și 73 ale Comisiei Europene.

De altfel, așa cum rezultă din expunerea de motive din adresa de înaintare a Guvernului Ponta: "Menționăm că inițial transpunerea celor două directive europene s-a realizat în 2012".

În 2 ani de zile, mai bine de 2 ani de zile de când la Palatul Victoria este Guvernul Ponta, Legea energiei, Legea nr.123/2012, a fost amputată de mai multe ori prin ordonanțe de urgență, fără nicio consultare publică, fără consultarea specialiștilor pe care România îi are. Este de prisos să vă amintesc faptul că prin Ordonanța nr.59/2013 întreg sistemul de energii regenerabile din România a fost aruncat în haos.

Veniți în acest proiect de lege în regim de urgență, invocând pe bune decizia Curții Europene de Justiție, un posibil infringement pe care îl riscă România. Dar uitați să spuneți, spre exemplu, că în iunie, tot în acest for, în Camera Deputaților, am dezbătut Legea petrolului și nu ați venit cu propuneri în acel moment. Atunci erați preocupați de împărțirea perimetrelor petroliere. Către cine? Dumneavoastră știți.

De asemenea, Ordonanța nr.6/2014 este rodul încercării de punere în subordinea directă a prim-ministrului a marilor companii din sectorul energetic. Știți cu toții, ele au fost transferate de la Ministerul de Finanțe în subordinea prim-ministrului, la SGG.

Sigur că sunt chestiuni care trebuie puse în acord cu directivele europene.

Din păcate, în sistemul energetic problemele sunt mult mai grave. Și cea mai gravă problemă pe care o are România în acest moment este legată de lipsa unei strategii energetice actuale. Și din acest punct de vedere, România nu știe ce fel de mix energetic va avea în următorii 20-30 de ani.

De aceea, domnule ministru, vă rog, vă adresez rugămintea, în numele Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, să veniți de urgență în fața Parlamentului României, în dezbateri parlamentare, cu noua strategie energetică a României, că altfel vom vedea în continuare acțiuni haotice ale Guvernului, cum sunt cele legate de Tarnița-Lăpuștești, de Cernavodă 3 și 4, predat fără nicio dezbatere publică unei companii din China.

Mă apropii de final. În ce privește proiectul de lege propus dezbaterii azi și văzând intervenția dumneavoastră, sigur că veniți cu o nouă promisiune, amânarea calendarului de liberalizare a prețului la gaze naturale.

Dragi colegi,

În iunie 2012, din câte știu eu, la Palatul Victoria era Guvernul Ponta. În iunie 2012 a fost aprobat calendarul de liberalizare a prețurilor la gaze naturale. Nu de Guvernul Boc, așa cum, din nefericire, dumneavoastră ați spus aici.

De aceea, o transpunere în acest proiect de lege a acestei promisiuni a dumneavoastră nu are nicio valoare, pentru că, știm cu toții, ea trebuie legiferată printr-o hotărâre de Guvern și prin modificarea Legii nr.123/2012, a Legii energiei.

Vă rog, de asemenea, profit de această ocazie, domnule ministru, să veniți în dezbatere parlamentară, în fața Parlamentului, chiar dacă dumneavoastră ați spus că nu aveți nicio treabă cu noul sistem de redevențe la hidrocarburi, la țiței și gaze. Mă întreb ce rol mai are Ministerul Energiei, în condițiile în care dumneavoastră nu aveți nicio treabă cu redevențele la țiței și gaze?

Vă rog, de asemenea, să veniți în fața Parlamentului României împreună cu Ministerul de Finanțe și cu ANRM-ul, în dezbatere parlamentară cu noul sistem de redevențe la țiței și gaze naturale în România. Poate că ceea ce spunea premierul în urmă cu un an de zile se va adeveri, vom avea un sistem de redevențe semnificativ crescut. Și poate că introduceți și suprataxarea titularilor de acorduri petroliere.

Avem multe motive și avem multe rezerve în ceea ce privește acest proiect de lege. Spre exemplu: stabilirea cuantumului amenzilor, definirea trader-ului... și sunt multe exemple pe care aș putea să le dau aici.

Pentru aceste motive și pentru consecvență, Partidul Democrat Liberal nu va vota acest proiect de lege. Se va abține de la vot. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai vrea cineva să intervină de la grupurile parlamentare?

Vă rog mult, domnule deputat.

Domnule Antal, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

De la început vă spun de la acest microfon că Grupul UDMR va sprijini adoptarea acestui proiect de lege.

Am participat la multe dezbateri și mai cu seamă la ultimele care au avut loc timp de multe ore în comisia de specialitate și am asistat cu deosebit interes la disputa dintre Autoritate și OPCOM, în care fiecare, din punctul lui de vedere, prezenta, vizavi de legea care a funcționat până acum posibilități și rezolvări diferite.

Acest lucru în ultima perioadă a devenit destul de frecvent în ceea ce privește nu numai această lege, ci multe alte legi, unde vin agenții, autorități și răstălmăcesc într-un fel sau altul câte un text, câte un articol care a fost gândit de legiuitor. Și până la urmă, după multe discuții, se ajunge la un consens, așa cum s-a întâmplat și cu cele două instituții. Și, în sfârșit, acceptate modificările și propunerile făcute de colegii noștri și de specialiști, cu ocazia dezbaterilor.

S-a reglementat în sfârșit... nu discut despre raportul care a fost citit de domnul președinte și despre lege, cum a prezentat domnul ministru, pentru că aceste lucruri sunt foarte esențiale și nu doresc să le mai repet. Dar aș dori să vă spun că s-a făcut în sfârșit o reglementare a proprietății investițiilor noi, inițial era prevăzut că aceste investiții în liniile de transport al energiei devin automat proprietate publică a statului. Acum se menționează că rămân în proprietatea celui care a investit, așa cum este normal. Și ulterior acest lucru se va reglementa, după ce se va amortiza această investiție.

În sfârșit, în afara problemelor deja enunțate vizavi de consumator, s-a discutat și despre consumatorul vulnerabil, ca să fie implementat în așa fel ca cei care sunt într-adevăr vulnerabili să cunoască în mod corect ce-i așteaptă.

Dar am discutat și despre consumatorul final și persoane fizice îndeosebi și am reușit să introducem două modificări esențiale din punctul nostru de vedere, la articolul 52, respectiv articolul 67, în care am specificat că furnizorii, respectiv, operatorii sunt obligați ca într-un perimetru de 50 km să aibă puncte de informare, nu numai un punct central undeva, într-o regiune, pentru consumatorul fizic, pentru populație, având în vedere faptul că în multe zone, în urma reorganizării din cadrul furnizorilor, populația era obligată să se deplaseze foarte mult pentru o simplă semnătură, undeva, într-o reședință de județ sau într-o reședință de regiune.

Și în sfârșit am mai reglementat ceva. Având în vedere faptul că la aceste servicii se face plata anticipat. Deci se citește contorul din 3 în 3 luni și la o medie convenită, consumatorul persoană fizică practic finanțează distribuitorul. Și pe urmă se face o regularizare. După 3 luni de zile, dacă ai plătit mai mult, banii tăi rămân acolo, la distribuitor și ulterior, în cele 3 luni care urmează, se va reglementa situația.

Noi am introdus, cu sprijinul domnului președinte al comisiei și cu toți colegii de acord, că dacă ai plătit anticipat mai mult de 100 de lei, atunci banii să fie returnați celui care a făcut și a finanțat practic anticipat serviciile distribuitorului.

Mă opresc aici. Aceste două lucruri cred că sunt foarte importante pentru consumatorii persoane fizice. Și îmi permit să fac și unele propuneri.

Domnule ministru,

Când ați fost în comisie, la noi, v-ați exprimat punctul de vedere, spunând că în două-trei luni de zile, oricum până la finele anului, veți veni cu niște modificări coerente, în așa fel ca să nu mai fie nevoie în fiecare an să modificăm această lege deosebit de importantă.

Și eu v-aș sugera să veniți și cu o strategie coerentă în sfârșit, având în vedere faptul că interconectarea, până la urmă, până în 2020, se va realiza și, după câte am înțeles, o interconectare va avea loc la energia electrică cu țările din centrul Europei, cu Slovacia, Cehia și Ungaria. Drept pentru care avem nevoie în sfârșit de o lege coerentă și o strategie care cel puțin până în 2020 să nu mai fie schimbată. Pentru că, toată lumea cunoaște, de-a lungul anilor, când în sfârșit Parlamentul a aprobat o strategie, peste două-trei luni de zile venea Guvernul sau veneau guvernele - ca să nu vorbesc de un singur guvern - și modificau câte ceva.

Și acest lucru dăuna nu numai imaginii țării, ci și celor care erau interesați și, nu în ultimul rând, consumatorului final, pentru că până la urmă toți avem intenția ca să avem grijă ca aceste servicii, costurile acestor servicii la gaze și la energie electrică să fie suportabile, în așa fel încât populația să fie convinsă că Parlamentul totuși veghează asupra acestor articole.

Și totodată v-aș mai sugera ca normele și regulamentele când în urma aprobării legii se modifică - și așa cum sunt acum pe site-ul Autorității, există acum reglementarea privind compensarea energiei electrice produse de persoane fizice sau juridice care intră în sistem, să fie puțin mai coerente și nu la un nivel așa de academic, încât persoana fizică respectivă să aibă nevoie de consultanță pentru a percepe și a înțelege corect acest lucru.

Mulțumesc pentru atenție. Așa cum m-am exprimat, Grupul UDMR sprijină, cu amendamente, acest proiect de lege. Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Are cuvântul domnul deputat Ciuhodaru.

Domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu mă voi abține de la această lege, pentru că este o lege cinică și pur electorală.

După ce ați mărit prețul la gaze, acum amânați acest lucru, lăsând pentru 2 ani și jumătate, pentru "în altă guvernare" această responsabilitate.

În plus, nu sunt convins că nu vor urma noi zone de maximă siguranță, zone speciale de maximă siguranță, cum este cea de la Pungești, sau noi taxe, cum este taxa pe centrală termică, pe care deja a anunțat-o premierul Ponta, la Tulcea.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor mai este cineva?

Domnule deputat Iulian Iancu, aveți microfonul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt câteva legi în cursul unei sesiuni parlamentare care sunt interdisciplinare și extrem de complexe. Aceasta este una dintre aceste legi. Dar cred că este singura care se adresează celor 3 mari provocări cu care ne confruntăm în momentul de față, respectiv provocările legate de securitate, provocările legate de schimbări climatice și provocările legate de inegalitate socială, echitate socială.

Această lege, dezbătută extrem de atent, ne provoacă pe toți la o abordare dincolo de disputele intergrupuri politice și ne obligă la o modalitate diferită de implicare în promovarea soluțiilor pe care ni le dorim cu toții a le avea eficiente în sectorul energetic din România.

În urma dezbaterilor și a experienței dobândite în ultimii doi ani de zile de la adoptarea și transpunerea în legislația românească a celor două directive, au reieșit câteva aspecte care sunt legate, pe de o parte, de comportamentul operatorilor - uneori netransparent, alteori abuziv - la comportamentul și situația la care sunt expuși consumatorii din România - aflați în situația de a nu-și putea găsi soluții în timp optim, pe de o parte, la racordare, deci de racordare la sistem, pe de altă parte, soluții pentru plângerile, pentru contestațiile, pentru reclamațiile pe care le înaintau operatorilor în timp optim.

A treia mare categorie se referă la necesitatea urgentării și soluționării în timp optim a accesului la teren pentru proiectele de interes național, în special cele care vizează transportul de energie electrică și gaze naturale.

A patra mare categorie se referă la greșeala fundamentală făcută din... după părerea mea, lipsa de experiență în negocierile făcute cu Fondul Monetar Internațional, Banca Mondială, Comisia Europeană, atunci când s-a stabilit un calendar de liberalizare a prețurilor irealist. Irealist în raport cu gradul de suportabilitate a consumatorului român și în special a consumatorului casnic.

Ca să înțelegem de ce era atât de important prin această lege să revenim asupra acestui calendar, o să vă spun că Europa, în ansamblul ei, toate statele membre și în special România, se află într-o situație specială în planul economic global. Respectiv, acum, în luna septembrie, Europa înregistrează o creștere economică de până în 1%. Se află într-o scădere a nivelului salarizării, în comparație cu celelalte state dezvoltate ale lumii, în special Statele Unite. Inflația este până în 1% și există și planează pericolul deflației. De asemenea, șomajul este undeva la 11,5 procente.

Toți acești indicatori economici ne arată că energia în acest peisaj este unul dintre cei mai importanți factori care vizează în mod direct competitivitatea economică, modul de soluționare a necesității creării de locuri de muncă și menținerea industriei și produselor industriale în piața globală de export.

Pentru noi însă, pentru România, era vital să intervenim asupra textului de lege, propunându-ne, evident, în urma discuțiilor cu Comisia Europeană, de a transpune fidel, în termenii solicitați, articolele din pachetul 3 legislativ, respectiv, Directivele 72 și 73.

Dar am introdus în mod special câteva prevederi noi asupra cărora vreau să fac referire în câteva secunde.

Respectiv, în primul capitol, cel care viza operatorii. Și mă refeream acolo la faptul că au un comportament, unii dintre ei, subiectiv, care vizează modalitatea de alocare a lucrărilor către sectorul de construcții-montaj din România, respectiv agenții economici români și șansa lor de a avea acces la aceste lucrări.

Practic, acum operatorii sunt obligați prin lege să-și publice toate costurile. Aceste costuri vor putea fi analizate de toți consumatorii din România. Obligația reglementatorului este să le monitorizeze și să le ceară publicarea lor. De asemenea, să constate că sunt în conformitate cu ceea ce s-a publicat. Prima mare categorie.

A doua este legată de necesitatea soluționării în timp optim a sesizărilor, contestațiilor, reclamațiilor. Pentru aceasta s-a introdus punctul unic de contact, care se adresează consumatorului casnic și care nu poate fi la o distanță mai mare de 50 km, constatându-se în acești 2 ani că au fost persoane care au fost obligate să se deplaseze 100-150 km aproape în mod inutil, dar care pentru acest lucru au fost practic hărțuite și supuse la costuri foarte mari. Practic acest articol vine în întâmpinarea consumatorului casnic, oriunde s-ar afla pe teritoriul României.

A treia mare noutate. Transportul de energie electrică și gaze naturale, distribuția din România sunt declarate de interes național, respectiv interes general. Este definit interesul public. Prin urmare, orice temere privind atitudinea, comportamentul operatorilor față de aceste rețele și accesul oricărui consumator acum este înlăturată prin acest statut. Interes național, interes general, interes public.

A patra mare categorie se adresează practic obligativității autorității de reglementare de a stabili procedură explicită de soluționare a tuturor contestațiilor, reclamațiilor și de intervenție în timp optim în caz de accident.

De asemenea, există o precizare expresă privind amendarea operatorilor care nu respectă aceste prevederi. S-a ajuns... în lege avem o majorare a amenzilor până la 10% din cifra de afaceri. Practic, operatorii care își vor mai permite un comportament incorect în sistem, față de ceilalți operatori sau față de consumatori, din 3-4 amenzi își pot închide business-ul și să-l cedeze la alți operatori care sunt și înțeleg să fie corecți în această piață extrem de importantă și din care înțelegem cât de important este costul pe care ni-l induce energia, prețul la energie.

De asemenea, s-a introdus, la solicitarea colegilor noștri, respectiv a domnului Antal, această prevedere ca la regularizarea față de consumatorul casnic, orice sumă peste 100 de lei să-i fie restituită acestuia, fiind o sumă importantă în bugetul unei familii.

De asemenea, s-a redefinit noțiunea de client industrial, oferindu-i-se practic unui agent economic industrial, unui operator industrial, șansa să se racordeze și în sistemul național de transport, salvând totodată, dacă bineînțeles sunt condiții în acest sens, salvându-și un procent important din costuri.

De asemenea, au fost preluate prevederile ultimei directive, din aprilie, privind gazul natural comprimat, pentru care avem obligația ca până în 2020 toate mijloacele de transport să aibă 20% din combustibil gaz natural comprimat. Practic se lansează o nouă industrie care va oferi și șansă, dar și posibilitatea unor noi locuri de muncă pentru noii operatori.

De asemenea, accesul. Până la această lege, operatorii de distribuție aveau acces în casa, în proprietatea consumatorului. Din acest moment, acest acces nu este permis decât pentru cazurile de siguranță, de pericol de explozie.

Cu alte cuvinte, sunt măsuri care vizează și activitatea operatorilor, protejează și au grijă și de consumatori în mod special.

Cea mai importantă însă după părerea mea se referă la prorogarea termenului și extinderea calendarului și menținerea coșului pentru gaze naturale până în 2021.

Cu alte cuvinte, stimați colegi, acesta este modul de abordare pe care cred că ar trebui să-l avem, dincolo de dispute politice, de controverse, de a ne pasa vina unul altuia.

Cred că acesta este momentul să fim cu toții responsabili și să dăm drumul acestor prevederi care practic ajută enorm sectorul energetic din România, dar, pe orizontală, întreaga viață economică și socială.

Prin urmare, solicit tuturor și celor care au ezitat, să voteze cu foarte mare încredere legea. Legea se adresează, nediscriminatoriu, tuturor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul secretar Mircovici, din partea Grupului minorităților.

Domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Niculae Mircovici:

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Doamnelor și domnilor,

Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota această lege. Și aș vrea să fac o singură referire.

Faptul că există această posibilitate și nevoie, pe de altă parte, de amânare a calendarului de liberalizare, acești 2 ani și jumătate în opinia noastră înseamnă extrem de mult pentru problema suportabilității costurilor pe care le va presupune liberalizarea.

Și faptul că amânăm din 2018 până în 2021 este determinat sau nu există niciun considerent politic care ne-ar face să ne opunem acestui lucru, în condițiile în care personalități politice din Uniunea Europeană au recunoscut că în momentul de față liberalizarea conform calendarului actual este insuportabilă pentru cetățeanul român.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă nu mai sunt intervenții și nu mai sunt, supun votului dumneavoastră timpii propuși de comisie.

Cine este pentru?

Vă rog, votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 109 voturi pentru, 3 împotrivă și două abțineri, timpii au fost adoptați.

Intrăm în dezbaterea pe articole a proiectului de lege.

Lucrăm pe raportul comisiei.

Nr.crt.1. Amendament admis al comisiei. Dacă există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.2. Nemodificat. Dacă există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.3. Text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.4. Text al comisiei. Există o intervenție? Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte și stimați colegi,

Doar două intervenții o să avem. Aceasta este una. Respectiv, ambele sunt eroare materială. Apare sintagma "export". Trebuia să apară import/export. Deci import/export. Nu doar export.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

"...exclusiv pe piața en-gros de energie electrică sau la import/export". Da?

O.K. Eroare materială. Nu trebuie să o supun votului dumneavoastră. Mergem mai departe. Nu există alte intervenții. Adoptat.

Nr.crt.5, formularea comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.6. Comisia propune eliminarea. Există intervenții? Nu. Eliminat.

Nr.crt.7. Comisia propune eliminarea. Există intervenții? Nu. Eliminat.

Nr.crt.8. Comisia propune eliminarea. Există intervenții? Nu. Eliminat.

Nr.crt.9, text nou al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.10, text nou al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.11, text nou al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.12, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.13, text nou al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.14, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.15, nemodificat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.16, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.17, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.18, text al comisiei, amendament nou. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.19 și nr.crt.20, nemodificate. Există intervenții? Nu. Adoptate.

Nr.crt.21, nemodificat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.22, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

23, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

24, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.25, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.26, nemodificat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.27, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.28, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.29, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.30, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.31, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.32, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.33, text al comisiei. Fără intervenții. Adoptat.

34, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

35, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

36, nemodificat. Intervenții? Nu. adoptat.

37, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

38, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

39, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

40, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

41. text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

42, text al comisiei. Există intervenții?

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte, cea de a doua intervenție - și ultima, la art.93, la această poziție, 42, în loc de, la final, punctele "32 și 43", în loc de "43, 44."

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

O corecție; o greșeală materială. În ultima parte, punctele 1-27 și 32-44. Corecție materială, făcută. Există intervenții? Nu. adoptat; cu modificarea făcută.

Nr.crt.43, text al comisiei. Există intervenții? Nu. adoptat.

44, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

45, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

46, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

47, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

48, propunere eliminare, a comisiei. Există intervenții? Nu. S-a eliminat.

49, nemodificat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

50, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

51, eliminare, propusă de comisie. Există intervenții? Nu. Adoptat. S-a eliminat.

52, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

53, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

54, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

55, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

56, nemodificat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

57, text al comisiei. Adoptat.

58, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

59, nemodificat, devine articolul, punctul 52. Există intervenții? Nu. Adoptat.

60, nemodificat. Există intervenții? Nu. Adoptat.

61, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

62, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

63, nemodificat; devine punctul 56. Intervenții? Nu. Adoptat.

64 devine punctul 57, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

65, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

66, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

67, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

68, nemodificat, devine punctul 61. Intervenții? Nu. Adoptat.

69, nemodificat, devine 62. Intervenții? Nu. Adoptat.

70, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

71. Intervenții? Nu. Adoptat.

72, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

73, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

74, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

75, nemodificat, devine 65. Intervenții? Nu. Adoptat.

76 devine 66. Intervenții? Nu; nemodificat, sigur. Adoptat.

77, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

78, text al comisiei, privind abrogarea art.138 alin.(2) lit.e). Există intervenții? Nu. S-a abrogat.

Nr.crt.79, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.81, nemodificat, devine 71. Intervenții? Nu. Adoptat.

82, nemodificat, devine 72. Intervenții? Nu. Adoptat.

83, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

84, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

85, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

86, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

87, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

88, nemodificat, devine 81. Intervenții? Nu. Adoptat.

89, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

90, nemodificat, devine 79. Intervenții? Nu. Adoptat.

91 devine 80. Intervenții? Nu. Nemodificat. Adoptat.

Nr.crt.92, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

93, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

94, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

95, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

96, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

97, nemodificat, devine 86. Intervenții? Nu. Adoptat.

98 devine 87. Intervenții? Nu. Adoptat.

99, nemodificat, devine 88. Intervenții? Nu. Adoptat.

100, nemodificat, devine 89. Intervenții? Nu. Adoptat.

101, text al comisiei. Există intervenții? Nu. Adoptat.

102, nemodificat, devine 91. Intervenții? Nu. Adoptat.

103, nemodificat, devine 92. Intervenții? Nu. Adoptat.

104, nemodificat, devine 93. Intervenții? Nu. Adoptat.

105, nemodificat, devine 94. Intervenții? Nu. Adoptat.

106, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

107, nemodificat, devine 96. Intervenții? Nu. Adoptat.

108, nemodificat, devine 97. Intervenții? Nu. Adoptat.

109 devine 98, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

110, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

111, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

112 devine 101, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

113, nemodificat, devine 102. Intervenții? Nu. Adoptat.

114, nemodificat, devine 103. Intervenții? Nu. Adoptat.

115, nemodificat, devine 104. Intervenții? Nu. Adoptat.

116, text nou. Intervenții? Nu. Adoptat.

117 devine 106, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

118, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

119, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

120, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

121, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

122, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

123, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

124, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

125, text nou. Intervenții? Nu. Adoptat.

126, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

127, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

128, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

129, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

130, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

131, text al comisiei. Intervenții? Nu. Adoptat.

132, nemodificat. Intervenții? Nu. Adoptat.

Nr.crt.133, art.8 se elimină, propune comisia. Intervenții? Nu. S-a eliminat.

Cu asta, am terminat dezbaterea proiectului de lege, pe articole. Se trimite la votul final din această zi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 10:12
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro