Cosmin Necula
Cosmin Necula
Ședința Camerei Deputaților din 17 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/27-02-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 februarie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.5 Cosmin Necula - declarație politică referitoare la "Finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale";

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Îl invit în continuare la cuvânt pe domnul deputat de Bacău Cosmin Necula. Se pregătește domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cosmin Necula:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația politică de astăzi este intitulată "Finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale".

După 25 de ani de transformări și frământări electorale este momentul să punem ordine în acest capitol al politicii românești. Este nevoie de o legislație care să fie adaptată realităților sociale, o legislație care să încurajeze relația directă dintre actorul politic și cetățean. Prin schimbarea pe care trebuie să o facem trebuie să anulăm paradigma conform căreia politicianul care câștigă alegerile trebuie să fie cel care aruncă cele mai multe materiale electorale sau cel care are cele mai multe fețe atârnate pe ziduri. Trebuie să învățăm că esența campaniilor electorale nu stă în cantitatea de materiale promoționale, ci în calitatea actului politic efectuat timp de 4 ani și în corectitudinea mesajelor pe care le dăm cetățeanului.

Astfel, până în momentul de față un cetățean poate să susțină cu până la 100 de salarii minime un partid politic, iar o firmă, cu până la 200 de salarii. Consider că sunt nerealiste prevederile prezentei legi și cred că se creează posibilitatea ca un partid să beneficieze de finanțări îndoielnice, cu surse dubioase, deoarece sunt foarte puțini cetățeni și foarte puține firme care ar aloca din veniturile pe care le au sume de dragul vreunei ideologii. Propunerea pe care vin să o facem în fața dumneavoastră este ca un cetățean să poată susține un partid cu maximum un salariu mediu pe an, iar firma cu până la 10% din impozitul pe profit plătit în anul fiscal precedent.

Înființarea unui registru special destinat acestor finanțări, care să funcționeze on-line și al cărui gestionar, mult mai autoritar și înzestrat cu mijloace coercitive mult mai intense, să fie Autoritatea Electorală Permanentă.

De asemenea, consider că este momentul ca o campanie electorală să se desfășoare în favoarea ideilor politice, în scopul cunoașterii candidaților sau partidelor, și nu în scopul de a îmbuna electoratul cu o mare cantitate de materiale promoționale sau cu un bombardament vizual prin afișajul ostentativ. Nu cantitatea de materiale promoționale sau vizuale este esența unei campanii. Nu este cel mai bun candidat cel care are cele mai multe bannere. Nu este cel mai bun partid acela care își pune candidații să zâmbească pe toate blocurile.

Modalitatea de campanie pe care o propunem dă posibilitatea candidaților să utilizeze doar tipărituri și singurele postere permise să fie afișate doar în locuri special amenajate, de dimensiuni mai mari decât cele actuale. Candidatul sau partidul are posibilitatea să se exprime timp de 4 ani și să se prezinte electoratului prin inițiativele sale, prin munca sa politică, și nu prin cantitatea de imagine pe care o va utiliza în decursul unei luni de campanie electorală.

Experiența țărilor cu tradiție democratică din Uniunea Europeană ne arată că se pot desfășura campanii și fără materiale promoționale, Belgia fiind cel mai bun exemplu în acest sens. Manifestarea interesului public față de partide și candidați va putea fi exprimată pe parcursul întregului mandat, și nu prin prisma diversității și cantității de materiale promoționale și materiale vizuale consumate într-o lună de campanie.

Prin aceste modificări legislative campaniile electorale vor fi ferite de abordările tumultuoase și heirupiste ale candidaților și partidelor care cred că ceea ce este mult este și bun, fiind, de asemenea, ferite de șantajele ulterioare încurajate de finanțări dubioase.

Concluzionând, repet experiența elegantă a celorlalte țări din Uniunea Europeană care nu cred în cantitățile de materiale, ci în calitatea programelor prezentate și în transparența finanțărilor partidelor politice.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Au depus în scris... Numai puțin, domnule deputat! Au depus în scris din partea Grupului PNL domnul deputat Cornel-Mircea Sămărtinean, doamna deputat Valeria-Diana Schelean, domnul Vasile Iliuță, Ioan Balan, doamna deputat Claudia Boghicevici, doamna deputat Andreea-Maria Paul, Maria-Sanda Ardeleanu, Cezar Preda, Alexandru Nazare, Ion Șcheau și George Ionescu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 11 decembrie 2019, 7:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro