Florica Cherecheș
Florica Cherecheș
Ședința Camerei Deputaților din 17 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/27-02-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 februarie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.72 Florica Cherecheș - declarație politică: - "Emiterea pripită a OUG nr. 94/2014 aduce doar derută în învățământul profesional";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Florica Cherecheș:

"Emiterea pripită a OUG nr.94/2014 aduce doar derută în învățământul profesional"

Așa cum ne-au obișnuit deja, guvernanții actuali au emis, în mare grabă și în secret, în penultima zi a anului 2014, încă o ordonanță de urgență care aduce modificări Legii educației naționale nr. 1/2011, fără consultări, în prealabil. Mai mult, Guvernul iar nu a dat prilej dezbaterilor asupra acestor modificări aduse asupra Legii educației naționale în Parlament, care este "unica autoritate legiuitoare a țării", conform Constituției României.

Dar PSD a evitat dezbaterea în Camera Deputaților, în comisii și în plen și a proiectului de lege de adoptare a acestei OUG, reușind să evite punerea pe ordinea de zi a actului normativ. Fără dezbatere, prin adoptare tacită, va ajunge la Senat, unde presupun că va sta în sertar mult și bine, în timp ce OUG nr.94/2014 își va aplica efectele așa cum a fost elaborată de guvernanți.

OUG nr.94/2014 care legiferează introducerea unei forme suplimentare de învățământ profesional după o perioadă de doar doi ani și jumătate de la reinstituirea învățământului profesional ca atare, va produce confuzie atât în rândul agenților economici, cât și în rândul elevilor și al părinților. În ultimii ani, învățământul profesional a început să devină atractiv și să trezească tot mai mult interes, atât în rândul tinerilor, cât și al companiilor. Introducându-se prin ordonanța sus amintită învățământul dual, ca o formă de învățământ profesional care, la prima vedere, nu se deosebește foarte mult de cel introdus la începutul anului 2012, tuturor părților implicate le va fi greu să deosebească cele două forme de învățământ, să facă diferența și să aleagă forma cea mai potrivită.

Consider că eforturile factorilor decizionali din Ministerul Educației Naționale ar trebui concentrate în direcția promovării acestei forme de învățământ și nu înspre introducerea unei noi forme de învățământ, care produce derută, redundanță si nesiguranță în rândul celor implicați: companii, părinți, elevi. În învățământul profesional mai sunt multe lucruri de făcut: adaptarea standardelor și programelor de pregătire la nivelul și nevoile pieței muncii, stabilirea cifrelor de școlarizare în funcție de cererea agenților economici, dotarea școlilor pentru a asigura transferul de cunoștințe cât mai practic.

S-a susținut cu tărie introducerea unui sistem de învățământ profesional care să asigure pe termen lung forța de muncă bine calificată necesară pe piața muncii. Dar, prin emiterea OUG nr.94/2014 care introduce învățământul dual, nu se realizează decât încetinirea dezvoltării de până acum a unui învățământ profesional calitativ și sustenabil. Din aceste motive, fac un apel la ministrul educației naționale pentru menținerea învățământului profesional introdus în anul 2012, care să rămână unica forma de formare profesională în cadrul acestui tip de învățământ și să se preocupe în găsirea soluțiilor la adevăratele probleme cu care se confruntă domeniul educației.

Deputații PNL, membri ai Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport au depus amendamente, încercând să îndrepte erorile actului normativ emis de Guvernul Ponta, pe următoarele considerente:

  • nu se justifică urgența emiterii acestei ordonanțe de urgență, mai ales că motivul principal invocat a fost reglementarea învățământului profesional în sistem dual. Agenții economici nu au cerut aceste modificări și chiar au criticat lipsa consultării, spunând că ei sunt mulțumiți cu actualul sistem ;
  • învățământul profesional de tip dual constituie formare profesională și nu trebuie să fie limitat doar la un învățământ de tip "a doua șansă" ;
  • OUG nr.94/2014, în forma sa actuală, prevede că învățământul profesional in sistem dual "se poate organiza ca parte a sistemului național de învățământ, după învățământul obligatoriu", care, conform alin. 1 al art. 16 din Legea educației naționale nr.1/2011: «Învățământul general obligatoriu este de 11 clase și cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020»" ;
  • experiența din alte state membre ale UE și din România a dovedit că admiterea în învățământul profesional de tip dual, după finalizarea gimnaziului, este cea mai eficientă, și duce la creșterea gradului de angajare a tinerilor. Formularea inițială încurajează o atitudine frivolă în raportarea la unul dintre ciclurile de studii superioare și la cea mai prestigioasă diplomă acordată în sistemul național de educație.

Avem în vedere următoarele:

  • Studiile de doctorat sunt o parte a pregătirii universitare, anume ciclul al III-lea al acesteia. Accesul în această etapă a formării se face prin concurs, pe baza unui număr limitat de locuri. Orice persoană care ocupă un loc limitează, în fapt, accesul alteia;
  • Pe parcursul stagiului doctoral sunt alocate resurse de diverse tipuri, care nu pot fi risipite în această manieră. Mai mult, în cazul în care aceste resurse provin din fonduri publice, ar trebui ca IOSUD să poată apela la justiție pentru recuperarea pagubelor, nu să fie ocolită într-o procedură de revocare a unei diplome pe care a acordat-o;
  • IOSUD poate constata diverse tipuri de încălcare a legii și a regulilor de etică profesională și trebuie să aibă dreptul legal de a solicita sancționarea acestora. Prin amendamentul propus, se acoperă o lacună a Legii nr.1/2011, care nu acordă dreptul de a sancționa incorectitudinea decât MECS.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 11 decembrie 2019, 11:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro