Domnul Cezar Cioată: "Investind în copii, investim în viitorul nostru" Copiii sunt o preocupare zilnică a noastră, ca părinți, ca cetățeni și ar trebui sa fie și o preocupare zilnică și ca demnitari ai acestei țări. Oricât de des am spune că ei sunt viitorul nostru, copiii sunt în primul rând prezentul nostru. Copiii au nevoie astăzi de grădinițe și școli în care să se simtă încurajați și protejați; au nevoie de servicii de sănătate calitative; copiii au nevoie acum de spații în care să se joace, să-și petreacă timpul liber; copiii au nevoie azi încă de multe alte condiții ca să se dezvolte și să crească adulți activi și productivi. Potrivit studiului realizat de UNICEF, în România există în continuare copii de vârstă școlară care sunt în afara sistemului de învățământ. Conform unor cifre oficiale, peste 6% dintre copiii de vârsta ciclului primar și gimnazial se află în această situație, iar 17,5% dintre tinerii de 18-24 de ani au părăsit timpuriu școala. Mai mult, doar 21,8% dintre persoanele de 30-34 de ani din România au studii superioare, comparativ cu media UE de 34,6%. Cercul vicios al investițiilor insuficiente în educație trebuie transformat într-un cerc virtuos: mărirea cheltuielilor aferente educației ar încuraja creșterea economică și ar genera mai mulți bani pentru bugetul de stat. Investițiile în învățământul primar și secundar ar trebui să vizeze reducerea disparităților în ceea ce privește frecvența și rezultatele școlare, lucru ce poate duce la creștere economică. Dezvoltarea capitalului uman poate prezenta de asemenea numeroase beneficii, precum ameliorarea sănătății, scăderea criminalității și a dependenței de prestații sociale. Școlile ce cuprind și mențin în sistem elevi dezavantajați, precum cei cu dizabilități, din familii sărace sau aparținând minorităților etnice, și care încurajează astfel incluziunea socială, ar trebui susținute financiar peste actualul nivel de finanțare. De asemenea, ar trebui încurajate programele școlare ce vizează nevoile specifice ale elevilor în situație de risc, inclusiv cursuri remediale, activități extrașcolare. Consilierea și implicarea familiei sunt recunoscute pe plan internațional ca având cele mai mari șanse de reușită în reducerea riscului absenteismului și al abandonului școlar. Anul 2015 a fost declarat de Uniunea Europeană, Anul European al Dezvoltării, iar luna februarie este Luna Educației. Să nu uităm că educația reprezintă cea mai buna investiție pentru a combate sărăcia, inegalitatea și excluderea. Să ne educăm copiii și să le oferim posibilitatea să își poată urma visurile.
|