Ana Birchall
Ana Birchall
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/20-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
02-12-2019 (comună)
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.25 Ana Birchall - declarație politică intitulată "Educația națională - nevoia de reformă a programei școlare";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Ana Birchall:

"Educația națională - nevoia de reformă a programei școlare"

În această declarația vreau să vă vorbesc despre un domeniu foarte important pentru viitorul nostru, ca națiune: educația la nivel național și provocările ei, în contextul european.

Educația este unul dintre cele mai importante domenii pentru viitorul unui popor, tocmai pentru că generațiile care vin sunt cele care pot reprezenta o promisiune de mai bine, sau, dimpotrivă, pot anunța un faliment la nivel de consolidare și promovare a elitelor. Este foarte important să oferim copiilor noștri cele mai bune condiții pentru o educație riguroasă și temeinică, dar este la fel de important cum structurăm, din punct de vedere al curriculei, informația necesară în procesul de instruire, de formare a copiilor pe diferite categorii de vârstă. O problemă istorică cu care se confruntă învățământul românesc de mult prea mulți ani este reforma programei școlare. Trebuie abandonat sistemul supraîncărcării elevului cu informații care nu îi folosesc și orientarea acestuia spre dimensiunea utilizării practice a informației dobândite. Școala românească trebuie să și formeze, nu numai să informeze! Școala românească trebuie să îi ofere copilului acea bază solidă, fundația pe care să se poată dezvolta.

Consider că experiența, valorile și competențele în procesele educative trebuie gândite unitar. O sursă a dezechilibrelor din viața noastră, atât la nivel individual, cât și la nivel colectiv, la nivel de societate, o constituie separarea pe care o operează sistemele educative actuale între practică și "teorie", pe de o parte, între competențe și valori, pe de altă parte. Dacă nu pornim de la experiențele celor care învață - ce acțiuni își doresc ei să întreprindă?; la ce rezultate vor să ajungă?; de ce resurse au nevoie? etc. - cunoștințele nu devin operaționale în viața de zi cu zi a fiecăruia, iar motivația pentru învățare este extrem de greu de stimulat. Tocmai de aceea este esențială cunoașterea și studierea unui set de valori care să îi ajute pe copii să se dezvolte în tinerii de mâine. Și pentru acest motiv, susțin cu fiecare ocazie necesitatea de a avea în spațiul românesc un set de valori bine definite care sunt transmise de la o generație la alta în procesul educațional.

Referitor la necesitatea reformei programei școlare pot spune că, până acum, nu s-a aplecat nimeni cu seriozitate asupra ei să o modifice, ținând cont și de problemele reale de pe piața muncii existente astăzi și în viitorul previzibil. În continuare, elevii sunt încărcați cu prea multe informații inutile, cu lucruri nefolositoare care nu îi ajută să își dezvolte nivelul de cunoștințe și competențe la cerințele actuale existente pe piața muncii. Tocmai de aceea, orele de curs și întregul proces de învățământ a devenit din ce în ce mai neinteresant, atât pentru elevi și studenți, dar de cele mai multe ori și pentru profesori.

De peste 20 de ani se discută despre învățământ în fel și chip. Zeci de miniștri au venit cu zeci de mii de propuneri și "soluții" care au reușit să destabilizeze complet sistemul de învățământ, să bulverseze elevii, studenții, profesorii, părinții și bunicii. În timpul guvernărilor PDL-iste, sistemul de educație aproape că a ajuns în colaps și datorită faptului că nimeni nu a avut curajul să atace problemele de fond, problemele adevărate din școala românească. Și nu oricum, ci într-o manieră unitară, având la bază o viziune care să treacă peste ciclurile electorale, care să le dea elevilor, studenților, părinților, profesorilor predictibilitatea și stabilitatea atât de necesare. Sistemul de educație a fost supus la mult prea multe schimbări în ultimii 25 de ani, schimbări care au creat o instabilitate cronică în ceea ce privește programa școlară, modul de examinare, salarizarea dascălilor, criteriile de admitere și multe altele. Este nevoie de stabilitate și predictibilitate pentru cel puțin o generație de elevi. În momentul în care a intrat în școală, elevul trebuie să știe la ce materii trebuie să dea examen, nu să le afle în timpul anului terminal, cu doar câteva luni înainte.

Am văzut cu toții zilele acestea împărțirea României pe o problemă pur administrativă: înscrierea copiilor la ora de religie. Sunt de acord cu respectarea deciziei Curții Constituționale, însă oportunitatea prezenței disciplinei religiei sau a istoriei religiilor în trunchiul comun al programei școlare nu poate fi pusă în discuție. Eu personal sunt de acord să se facă ora de religie în școală. Mi-am educat copilul de mic în spiritul valorilor creștine, să-și facă rugăciunea seara la culcare și am fost de acord să învețe religie pentru că, în fond, religia te învață să fii bun, să-ți respecți aproapele, să fii tolerant, să îți raportezi existența la cei din jur învingându-ți egoismul. Țara aceasta atât de frumoasă, numită Grădina Maicii Domnului, trebuie să-și așeze societatea, cel puțin pentru viitor, învățând din greșelile trecutului. Dacă vrei să ai o societate educată pe anumite valori trebuie să ai o fundație corectă, iar religia sau istoria religiilor îți oferă mediul spiritual în care poți să îți crești copilul frumos și să îl educi pentru viitorul acestei națiuni.

Accesul la educație nu este o favoare, ci o obligație pe care trebuie să o asigurăm copiilor noștri de la prima zi și până în ultima zi de școală. Fiecare leu alocat pentru o mai bună educație, pentru accesul la educație a unui copil, indiferent că se află în mediul rural sau în mediul urban, nu este o cheltuială, ci o investiție în prezentul, dar mai ales în viitorul copiilor noștri.

Educația este cea mai bună zestre pe care putem să i-o dăm unui copil, însă nu orice fel de educație este și eficientă. Reforma la nivelul programei școlare asigură liantul necesar între cerințele pieței care vrea oameni foarte specializați pe anumite domenii și sistemul educațional care pregătește tinerii pentru câmpul muncii. Fără o coordonare între cele două părți ale aceleiași realități societale vom continua să educăm tineri fără a le putea oferi și șansa de a pune în aplicare cunoștințele dobândite. Tocmai de aceea educația trebuie scoasă din luptele politice sterile, fără sens, iar noi, parlamentarii acestei țări, indiferent din ce partide și familii politice facem parte trebuie să învățăm să colaborăm transpartinic. Educația trebuie să își recapete locul meritat și să nu mai fie considerată Cenușăreasa bugetelor României. Educația este din punctul meu de vedere o problemă de securitate națională.

Dreptul la educație, la o educație performantă, adaptată provocărilor secolului în care trăim nu este o favoare, ci este o obligație pe care noi trebuie să o asigurăm copiilor noștri de la prima până la ultima zi de școală.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 6 decembrie 2019, 5:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro