Neculai Rățoi
Neculai Rățoi
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/20-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
02-12-2019 (comună)
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 10-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.123 Neculai Rățoi - declarație politică intitulată "Încă un mod de a aduce bani la buget";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Neculai Rățoi:

"Încă un mod de a aduce bani la buget"

Ne văităm, de ani buni, că nu avem bani pentru multe dintre proiectele la care a visat flecare partid la rândul său când a fost la guvernare. Însă refuzăm să vedem o evidență, aceea că suntem jefuiți sub ochii noștri, că există o drenare de capital uriașă în afara țării, prin companiile străine care au pus mâna pe fostele monopoluri ale statului. Ne văităm în toate părțile de prețul ridicat al curentului electric, dar privim parcă sub influența unor calmante cum o țară-ntreagă achită facturi uriașe la curent, populația ajungând să plătească mai mult decât dublu față de cât consumă efectiv! De exemplu, ponderea costurilor de operare a rețelelor electrice în prețul total al energiei plătite de populație este uriașă, fapt confirmat de două rapoarte, unul realizat de BCR, iar celălalt de Consiliul Concurenței. Sunt bani care se duc la distribuitori și transportator, aceștia profitând de monopolul natural pe piață și de faptul că au o activitate reglementată. Și chiar dacă, la nivelul de trai, România se situează printre ultimele locuri în UE, la cheltuielile cu transportul și distribuția se află printre primele. Studiul BCR arată că tarifele de distribuție și furnizare reprezintă 49% din prețul energiei plătite de consumatorii casnici, iar transportul 5%. În schimb, investigația de piață realizată de Consiliul Concurenței arată că ponderea costurilor de operare a rețelelor era la nivelul anului 2013 de 58%, exceptând taxele. Culmea este că tot distribuitorii sunt cei nemulțumiți! Aceștia vor să dea în judecată reglementatorul de energie pentru că le-a redus pentru 2015 rata reglementată a rentabilității de la 8,5% la 7,7%. Adică, le-a mai redus din profitul garantat. Această pondere este greu de justificat, mai ales că distribuitorii nu se pot lăuda cu investiții serioase în rețele.

Conform studiului BCR, tarifele de distribuție și furnizare au o pondere de 49% din preț, transportul are 5%, iar serviciile de sistem reprezintă 3% din prețul final plătit de consumatorul casnic. La consumatorii industriali situația e mai blândă, în sensul că ponderea distribuției și furnizării reprezintă 22%, transportul 8%, iar serviciile de sistem 5%.

Conform investigației Consiliului Concurenței, în raport cu celelalte state din Uniunea Europeană, costurile de operare a rețelelor înregistrează un nivel ridicat în România în raport cu prețul de comercializare al energiei electrice. Astfel, pentru consumatorii casnici, care sunt preponderent conectați la rețeaua de joasă tensiune, ponderea costurilor de operare a rețelelor era la nivelul anului 2011 de circa 62% din costurile totale cu energia electrică înregistrate (exceptând taxele), România clasându-se astfel pe penultimul loc între statele membre (după ce în anul 2010 s-a situat chiar pe ultimul loc). În anul 2013 se constată o ușoară scădere a ponderii costurilor de operare a rețelelor în costurile totale cu energia electrică, acestea înregistrând un nivel de circa 58%, însă nu s-a determinat dacă această scădere a ponderii costurilor de operare este datorată creșterii prețurilor energiei electrice în anul 2013 (în raport cu anul 2011) sau eficientizării operării rețelelor. Cu toate acestea, ținând seama de faptul că la nivelul României atât tarifele de transport, cât și cele de distribuție au crescut, se poate aprecia că scăderea ponderii costurilor de operare a rețelelor este cauzată în principal de creșterea prețului total plătit de consumatorii casnici. De asemenea, având în vedere dispersia liniilor electrice pe teritoriul țării, relativ limitată ca întindere în raport cu alte sisteme electroenergetice de dimensiuni mai mari sau cu un nivel declarat al congestiilor mai ridicat, se apreciază drept oportună o analiză aprofundată a costurilor rețelelor de transport/distribuție.

Distribuitorii nu se mulțumesc să câștige doar din activitatea reglementată, ci și din servicii conexe la care stabilesc tarife după cum vor. Au existat cazuri în care aceste prețuri/tarife au crescut cu până la 100% într-un interval de un an. Din ce mai scot bani buni distribuitorii de energie: emiterea de avize, efectuarea de verificări la cererea consumatorilor, servicii de montare, demontare și/sau remontare de contoare, servicii de contractare realizate de operatorul de distribuție, servicii de citire la cererea consumatorilor, conectare/deconectare la/de la rețelele electrice de distribuție, servicii de închiriere, servicii de asistență tehnică etc. Deoarece aceste servicii conexe se realizează în regim de monopol, pentru evitarea practicării unor prețuri/tarife nejustificate, Consiliul Concurenței vede necesară reglementarea unora dintre aceste tarife sau efectuarea unor analize periodice a modului în care acestea evoluează.

Nicio instituție a statului (ANRE, Ministerul Economiei) nu a demonstrat până acum că investițiile care trebuiau făcute de companiile de distribuție după privatizare chiar au fost făcute. Dimpotrivă. Neasumarea obligațiilor de investiții a fost constatată în anul 2012 chiar de către Curtea de Conturi a României.

Iată, așadar, că două studii ale unor importante instituții ne arată cum și unde putem să luăm măsuri pentru ca să închidem măcar un robinet al pierderilor monstruoase care au loc în economia României. Avem nevoie de acești bani în alte locuri și parcă s-a săturat lumea să audă că n-avem bani pentru sănătate, n-avem bani pentru educație, n-avem bani pentru... Dar, oare, avem voința politică necesară, chiar vrem să o facem?

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 5 decembrie 2019, 16:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro