Gabriela-Lola Anghel
Gabriela-Lola Anghel
Sittings of the Chamber of Deputies of June 25, 2015
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.130/02-07-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
22-09-2020 (joint)
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2015 > 25-06-2015 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 25, 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.14 Gabriela-Lola Anghel - declarație politică cu tema "Discriminarea copiilor - apogeul incompetenței unui minister";

   

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

O invit la microfon pe doamna deputat Gabriela-Lola Anghel. Se pregătește doamna deputat Carmen Hărău.

Video in format Flash/IOS

Doamna Gabriela-Lola Anghel:

Domnule președinte de ședință,

Distinse colege,

Stimați colegi,

În dimineața aceasta se desfășoară examenul de admitere a claselor a V-a, de fapt pentru clasa a V-a, a copiilor de 10 și 11 ani care își doresc să studieze la școli mai bune.

În acest sens, Ministerul Învățământului a luat în urmă cu câteva zile o decizie importantă pentru viața lor, dar care nu face altceva decât să discrimineze elevii care la acest moment dau examen de admitere în clasa a V-a.

"Discriminarea copiilor - apogeul incompetenței unui minister"

Zilele acestea, în România, se susțin examenele de admitere în clasa a V-a. Pentru elevii participanți este primul mare examen din viața lor. Sunt copiii noștri de 10 și 11 ani care acum descoperă ce înseamnă competiția cu adevărat, acum învață ce înseamnă să lupți corect pentru locul tău și pentru posibilitatea de a studia într-o școală mai bună. Sunt copii, sunt entuziaști și s-au prezentat cu emoție la examene, înțelegând că pentru ei este primul pas către un liceu bun și ulterior către o facultate prestigioasă.

Cum îi întâmpină însă Ministerul Educației pe acești copii? Cum le insuflă principii sănătoase ca buna organizare, bunul simț, corectitudinea și dreptul la șanse egale pentru toți? Oferă oare sistemul de învățământ de stat un cadru propice fixării unor asemenea principii? Nu.

În loc să se preocupe de cum structurează moral și educațional acești copii, pe mâna cărora va fi mâine România și din mâna cărora vor avea pretenția să își ia pensiile, Ministerul Educației face educație începând de la clasa a V-a prin discriminare. Căci ce altceva este, dacă nu discriminare, faptul că ministerul, cu dreptul autoadjudecat al celui pus în vârful piramidei, hotărăște să se noteze diferențiat examenul de limbi moderne susținut în sistemul de învățământ de stat, presupus a fi gratuit. Astfel, copiii care prezintă la dosarul de înscriere un certificat de aptitudini obținut contra cost în alte forme de învățământ decât cel de stat obțin, din oficiu, nota 10. Până aici este în regulă. Ce facem, însă, cu cei care nu prezintă aceste certificate? Ce facem, însă, cu acești copii pe care, dacă ne gândim bine, îi învățăm prin această discriminare că de fapt șansele egale nu sunt pentru toți? Cumva le spunem prin aceasta copiilor ai căror părinți nu au avut posibilitatea să plătească un asemenea certificat și toate cheltuielile adiționale că, de fapt, cine nu are bani nu are aceleași drepturi?

Le spunem cumva că se duc la un concurs la care mai mult de jumătate din locuri sunt deja ocupate de copiii ai căror părinți au mai multă "dare de mână"? Frumos sistem de valori le oferim.

Cum s-a ajuns la acest lucru? Prin inserarea câtorva rânduri, am prefera să credem prost gândite, ca să nu zicem rău intenționate, în Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Este vorba despre articolul 210 alin. 6 lit. c) care prevede că: "Elevii care, anterior admiterii în clasa a V-a, la clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulație internațională, au susținut examene de competență lingvistică într-o limbă de circulație internațională și au obținut o diplomă de nivel A1 sau nivel superior, pot fi admiși fără a mai susține proba de aptitudini și cunoștințe la limbă modernă, fiindu-le acordată, prin echivalare, nota 10 la respectiva probă". Deci pot fi admiși fără a susține proba. Acest "pot fi" inspectoratele județene l-au interpretat, așa cum era și normal, în direcția asigurării unui cadru de admitere caracterizat de fair-play. Hotărârea de a fi sau a nu fi echivalate aceste certificate cu nota 10, prin acest "pot fi" era lăsată la latitudinea inspectoratelor.

Inspectoratul Școlar Județean Prahova a mers chiar mai departe, probabil în ideea de a se alinia regulamentului, dar și de a respecta niște principii clare pentru dascăli, acelea care fac referire la dreptul la șanse egale pentru copii, și a trimis Ministerului Educației și Cercetării Științifice adresa cu nr.153, prin care propunea o soluție de compromis: echivalarea acestor certificate cu nota 10 doar la proba orală a examenului la limba modernă, care ar fi contat în proporție de 30% la nota finală, urmând ca toți candidații să susțină proba scrisă. Numai că ministerul revine, cu două zile înainte de începerea înscrierilor, cu adresa nr.l63 din 12.06.2015...

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Vă rog să încheiați, ați depășit timpul alocat cu două minute.

Video in format Flash/IOS

Doamna Gabriela-Lola Anghel:

... prin care impune ca obligatorie echivalarea.

Unde este capacitatea de gândire la nivel macro a acestui minister? De ce se pun inspectoratele școlare între ciocan și nicovală, între minister care, se pare că nu are nicio problemă în a încuraja practici discriminatorii?

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 23 september 2020, 15:11
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro