Marioara Nistor
Marioara Nistor
Ședința Camerei Deputaților din 5 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.169/09-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 05-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 octombrie 2015

4. Prezentarea interpelărilor adresate Guvernului.  
  4.9 Marioara Nistor

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Doamna deputat Marioara Nistor, o interpelare depusă. Doamnă deputat, aveți cuvântul, două minute.

Video in format Flash/IOS

Doamna Marioara Nistor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea de astăzi este adresată Ministerului Afacerilor Externe, domnul ministru Bogdan Aurescu.

Făcând parte din Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, obiectul interpelării este problema cursurilor de limba română predate în școlile din comunitățile de români din diaspora.

Domnule ministru, supun atenției dumneavoastră o problemă cu care se confruntă comunitățile de români aflați în străinătate.

Guvernul României a finanțat un proiect care prevede introducerea unor cursuri de limba română în școlile din localitatea Ladispoli din Provincia Roma. Cursul de limbă, cultură și civilizație română a fost introdus obligatoriu o oră pe săptămână în școlile gimnaziale Corado Melone și Ladispoli, în contextul în care în localitate trăiesc mulți imigranți români.

Scopul proiectului este acela de a facilita integrarea și comunicarea între comunitățile română și italiană.

Un astfel de demers din partea Executivului din România este lăudabil, prin care autoritățile de la București demonstrează că sunt la curent cu problemele cetățenilor români plecați în străinătate.

Totodată, din punctul meu de vedere, această inițiativă este una bine-venită pentru comunitatea de români din Italia, deoarece ea reprezintă o componentă identitară a acestora. Totuși, nu am putut să nu observ faptul că partidele extremiste au utilizat acest demers al Guvernului din România în interes politic, catalogând acțiunea ca fiind o nebunie, stârnind polemici în capitala Italiei față de români. Părinții au găsit sprijinul unui deputat italian, Massimiliano Fedriga, membru al formațiunii xenofobe Liga Nordului, care a criticat inițiativa, afirmând că imigranții ar trebui să învețe limba și cultura italiană, și nu limba română.

Domnule ministru, comunitatea de români plecați peste hotare este una numeroasă. UNPR a lansat spre dezbatere în spațiul public 5 teme majore din Planul politic național "Siguranță și prosperitate pentru România".

Acest document lansat și asumat de UNPR abordează subiecte extrem de importante pentru societate. Unul dintre acestea este reprezentat de ideea de renaștere națională care privește restabilirea echilibrului demografic, având, totodată, și o componentă identitară atât pe relația cu românii din țară, cât și pe relația cu românii din diaspora.

Tot pe direcția renașterii naționale, în special pe relația cu diaspora, trebuie să ne uităm mai bine la nevoile reale pe care le au familiile de români din afara granițelor. Se cheltuiesc prea mulți bani pe festivaluri folclorice și expoziții de artă, în loc ca unele din aceste fonduri să fie cheltuite pentru școli, sau măcar pentru cursuri de istoria românilor și de limba română.

Personal, susțin demersul Guvernului României de a organiza cursuri pentru copiii românilor din comunitățile unde numărul lor este unul semnificativ, fiind o modalitate prin care putem întreține cultura și limba română.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, doamnă.

Video in format Flash/IOS

Doamna Marioara Nistor:

Domnule ministru, asigurându-vă de întreaga considerație, solicit să-mi comunicați atât strategia, precum și măsurile pe care urmăriți să le puneți în aplicare pentru soluționarea cazului din Italia, dar și care este poziția Ministerului de Externe față de declarațiile celor din Liga Nordului.

De asemenea, domnule ministru, vă solicit să-mi comunicați dacă aveți în vedere continuarea proiectelor finanțate de Guvern, referitoare la predarea limbii române pentru copiii românilor plecați în străinătate.

Solicit răspunsul în scris.

Vă mulțumesc, Marioara Nistor, deputat UNPR, Colegiul nr. 9 Brăila.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 2:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro