Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.175/15-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 08-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  

     

Ședința a început la ora 8,20.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Bună dimineața, stimați colegi.

Declar deschisă ședința noastră de astăzi, 8 octombrie, 8,30.

 
Video in format Flash/IOS Varol Amet - declarație politică intitulată Istoria și civilizația tătarilor;

Îl invit, pentru început, la cuvânt pe domnul deputat Amet Varol. Înțeleg că dumnealui tocmai pleacă într-o deplasare externă.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul, trei minute.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Varol Amet:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Distinși colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Istoria și civilizația tătarilor".

Bucurându-se de apreciere și succes, proiectul cultural "Istoria și civilizația tătarilor" va fi susținut și în anul universitar 2015-2016, pregătind o nouă grilă de subiecte ce vizează evoluția poporului tătar de la origini până în prezent. Uniunea Democrată a Tătarilor Turco-Musulmani din România, în parteneriat cu Facultatea de Istorie și Științe Politice din cadrul Universității "Ovidius" Constanța au semnat un nou protocol de colaborare pentru promovarea și susținerea acestui proiect, dorind ca pe viitor acest curs să fie introdus în programa școlară, ca materie opțională.

Pe data de 7 octombrie a avut loc deschiderea oficială a cursului "Istoria și civilizația tătarilor", iar la fel ca în anul universitar precedent, acesta va fi susținut de către profesorul Omer Metin, doctorand la Universitatea Hacettepe din Ankara. Cursurile sunt destinate studenților, cât și masteranzilor, indiferent de specializare, dar și tuturor celor care sunt interesați să afle principalele repere ale evoluției istorice a tătarilor. În acest an vor fi abordate subiecte noi, care nu au fost dezbătute în anul trecut, punându-se accentul pe asimilarea de noi cunoștințe, dar totodată și pe aprofundarea celor asimilate anterior.

Uniunea Democrată a Tătarilor Turco-Musulmani din România consideră acest proiect o oportunitate de promovare a tezaurului cultural și spiritual al poporului tătar, într-o manieră practică ce stimulează dorința de erudiție.

Anul acesta, numărul persoanelor înscrise la curs a fost considerabil crescut, datorită modului în care prelegerile au fost ținute în anul anterior și aspirației de cunoaștere a istoriei unei civilizații ce datează de secole pe meleagurile Dobrogei.

Desfășurarea cursurilor demonstrează încă o dată faptul că avem tineri valoroși și dornici de a ne face cunoscut trecutul și de a menține vie imaginea neamului tătar.

Vă mulțumesc.

Deputat minorități - Varol Amet.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Și drum bun!

 
Video in format Flash/IOS Vasile Popeangă - declarație politică intitulată Moda vedetelor cu încălțările rupte,

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat Vasile Popeangă, de la Gorj.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Popeangă:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință, de la Olt.

Declarația mea politică se intitulează "Moda vedetelor cu încălțările rupte".

Am asistat, de-a lungul timpului, la diverse situații în care vedete ale showbiz-ului, ale înaltelor organisme financiare internaționale sau ale politicii de nivel mare au avut diverse apariții în care lucruri în care își tot băgau picioarele zi de zi, ori pantofi, ori ciorapi, i-au trădat și și-au arătat public tendința de a se găuri de prea multă folosire.

Ne amintim cu toții de pozele cu președintele "marelui licurici", Barack Obama, cu ambii pantofi găuriți în talpă, ori cu înaltul reprezentant al Fondului Monetar Internațional, Jeffrey Franks, care venise la Cotroceni cu pantofi cărora găurile le dăduseră un aspect inedit pentru o personalitate de asemenea rang. Nu ne sunt străine nici momentele în care marele șef de la Banca Mondială își etala, în 2007, niște găuri impozante în ciorapii personali, când s-a descălțat, la vizitarea Moscheii Albastre din Turcia, ori clipele când fostul președinte rus Dimitri Medvedev, la vizita moscheii din Moscova, a etalat și el niște "cartofi" ieșiți prin augustele-i șosete obosite.

Normal, după o vreme moda a făcut pui și în România. La început, a fost doar un cântec interbelic de import, alături de o sticlă cu schnaps: "Avea o gaură-n ciorap/ Și ochii îi jucau în cap!". După care treaba a devenit apanajul vedetelor din showbiz, Loredana Groza ori Bianca Rus fiind doar două dintre îndrăgitele personaje remarcate cu găuri în ciorapi, situate prin locuri care făceau spectatorilor cu perspicacitatea la ei, ochii cât cepele.

Mai recent, și politicienii s-au molipsit de moda pantofilor cu "ferestre" la tălpi, indiferent de averea proprie a persoanei, cu ventilații în zone foarte puțin obișnuite. Însă, cum era și normal în România, au apărut și motivațiile. Dacă Loredana n-a justificat treaba prin hachițele scenaristului sau regizorului spectacolului, iar Obama sau Medvedev n-au dat vina pe o anumită apartenență politică pentru hazliile apariții, românii, obișnuiți să arate întotdeauna cu degetul spre alții pentru erorile personale, nu puteau rata ocazia să dea vina, bineînțeles, măcar pe apartenența pantofilor la social-democrație.

După ce a trecut momentul amuzant, românul de rând s-a simțit un pic jenat de situație. Pentru că, astfel, îi punea pe Obama și Medvedev în postura de a aparține social-democrației. Și nu poți zice în România că iei lumină de la un mare "licurici", dacă nu-i musai de dreapta. Ca să nu mai punem întrebarea de ce, la banii lor de protocol - fiind legendare cheltuielile Casei Albe și Kremlinului pentru bunăstarea primului om din țara respectivă - de ce și-ar cumpăra și aceștia "pantofi social-democrați"?

Pe de altă parte, să spui că dacă niște pantofi se rup este pentru faptul că sunt social-democrați, pune într-o lumină proastă social-democrația, dând prilej celor ce-și zic de dreapta să creadă că varianta lor doctrinară este superioară doar pentru simplul fapt că prin PPE nu umblă lideri cu pantofi găuriți prin uzură. Lucru care, fie și în glumă, parcă nu ar trebui spus. Sunt anumite treburi pe lume cu care nu este indicat să glumești, întrucât viața a arătat că pot avea efect de bumerang: încercând să arunci ceva ca să scapi, te trezești cu el că îți explodează în față, la întoarcere, când îți e lumea mai dragă.

Acum, ce a rămas o enigmă este răspunsul la o întrebare ce putem face pariu că frământă o grămadă de români: social-democratului i s-a făcut cadou o pereche nouă de pantofi - probabil mult mai rezistenți, mai... populari, "de dreapta", făcuți... "nemțește", pentru că așa este obiceiul la români.

Mulțumesc pentru atenție.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Sorin-Avram Iacoban - declarație politică având titlu PNL - absent nemotivat la votul prin corespondență;

Îl invit, în continuare, la cuvânt pe domnul Sorin-Avram Iacoban.

Vă rog, domnule deputat, trei minute.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi voi citi în fața dumneavoastră o declarație politică numită "PNL - absent nemotivat la votul prin corespondență".

Dragi colegi,

Comportamentul PNL-ului din ultima perioadă arată multă manipulare, iresponsabilitate politică și lipsă de respect față de toți alegătorii români, inclusiv de cei din diaspora.

Ne-am obișnuit cu o opoziție care să manipuleze la moțiunile simple, la moțiunile de cenzură, la votul final, însă manipularea procesului legislativ la comisiile de specialitate este un element de noutate pentru Parlamentul României.

Astfel, noi, Partidul Social Democrat, am fost nevoiți să preluăm în responsabilitate votul prin corespondență, prin preluarea șefiei Comisiei de cod electoral de către domnul vicepreședinte al Camerei Deputaților, Gabriel Vlase.

Motivul acestei mișcări politice a fost demisia domnului deputat PNL Mihai Voicu din funcția de președinte al Comisiei de cod electoral, ca formă de protest față de presupusa tergiversare de către PSD a adoptării Legii votului prin corespondență.

Bănuim care sunt interesele PNL în această speță, fapt pentru care trebuie să spunem răspicat opiniei publice că însăși demisia domnului deputat Mihai Voicu este cea mai fidelă formă de împiedicare a procesului legislativ în Comisia de cod electoral. Ceea ce s-a întâmplat marți în Parlamentul României a fost încă o dovadă a politicianismului ieftin care domină PNL-ul de la fuziunea cu partidul băsist - și aici mă refer la tergiversarea votării noului președinte de comisie, cereri repetate de consultări ale Comitetului liderilor, drepturi la replică numeroase și luări de cuvânt pe procedură transformate în niște declarații politice sforăitoare și obositoare.

Opinia publică trebuie să înțeleagă că opoziția nu a dorit nici măcar să-și nominalizeze un alt coleg la președinția acestei comisii, deși votul prin corespondență este o prioritate legislativă recunoscută de toate partidele politice, căreia ar trebui să i se dedice o procedură de urgență și ținând cont că termenul de adoptare ar trebui urgentat.

Și atunci vin cu întrebarea, domnilor colegi: care este rolul grevei japoneze pe care ați inițiat-o în Parlament, când în mod real ați absentat nemotivat de la lucrările comisiei?

Este evident că această lege trebuie adoptată până la sfârșitul anului 2015, pentru a putea emite efecte juridice în anul 2016, conform jurisprudenței Curții Constituționale.

Astfel, am căutat să înțelegem de ce PNL-ul împiedică în mod repetat procesul legislativ la Comisia de cod electoral, în ceea ce privește Legea votului prin corespondență.

Se pare că opoziția uzează de această tactică pentru a fi în consonanță cu acțiunile DNA-ului care are în derulare o anchetă având ca obiect respectarea dreptului la vot la scrutinul prezidențial, ratarea, însă, a unui obiectiv asumat de președintele României putând să creeze o emoție publică și o situație specială de vinovăție publică pentru unii politicieni.

Și cum interesul politic primează interesului cetățenilor, PNL preferă să bifeze acest scenariu tragico-comic, doar pentru a crea un posibil prejudiciu legal mai mare alegătorilor din diaspora, prejudiciu care să catalizeze acțiunile instituției amintite mai sus.

Opinia publică, alegătorii din România și alegătorii din diaspora trebuie să cunoască faptul că din martie și până în iunie 2015, fostul președinte liberal Mihai Voicu a convocat această comisie de doar cinci ori, deși, conform regulamentului, putea s-o convoace de cel puțin 12 ori. Apoi a urmat vacanța parlamentară, situație în care comisia nu a mai fost convocată, deși regulamentul prevedea că, pentru priorități legislative și pentru procedura de urgență, comisiile parlamentare, în cazuri bine justificate, pot să-și desfășoare activitatea.

Și după ce a început o nouă sesiune parlamentară, colegii liberali nu au convocat comisia, lucru pentru care au declarat grevă japoneză, având cu siguranță scopul de a arăta cu degetul spre noi, spre Partidul Social Democrat.

Am inițiat această declarație politică pentru a înțelege și opinia publică cum procedează PNL-ul atunci când speculează orice chichiță din Regulament pentru a împiedica procesul legislativ în Parlamentul României.

Cetățenii României trebuie să facă diferența între luările de poziție publice ale PNL-ului și ceea ce se întâmplă efectiv aici, în Camera Deputaților, în Parlamentul României.

Dragi colegi,

PSD-ul și-a asumat răspunderea pentru acest proiect de lege, considerând că dreptul la vot al tuturor cetățenilor trebuie respectat, demonstrând totodată că pe această chestiune PNL-ul a rămas repetent la capitolul democrație și interes public cetățenesc.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ioan Balan - declarație politică intitulată PSD suspendă democrația prin ordonanțe de urgență;

O invit în... nu, de la Grupul PNL... mai așteaptă doamna deputat... de la Grupul PNL, domnul deputat Ioan Balan. Se pregătește doamna deputat de Galați, Laura Marin.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Balan:

Bună ziua!

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu cred că s-ar mira nimeni dacă într-o dimineață, Victor Ponta s-ar trezi nervos și ar mai da o ordonanță de urgență prin care să amâne alegerile din 2016 sau, de ce nu, la cum îl cunoaștem, să mai suspende efectele unei legi organice, așa cum a mai făcut-o. Știm că, dacă ar putea, ar suspenda chiar și Constituția. Ne-am obișnuit cu astfel de excese de putere marca PSD, profund nedemocratice, profund neconstituționale, care ne scot cu totul din rândul statelor membre ale Uniunii Europene.

Câte ordonanțe a dat Victor Ponta în aproape patru ani de când guvernează România și câte dintre acestea au încălcat grav principiile constituționale? Aproape toate. Din păcate pentru România, Avocatul Poporului, singura autoritate care ar putea să sesizeze Curtea Constituțională pe marginea neconstituționalității ordonanțelor, este doar Avocatul PSD, nu și al intereselor populației! A reacționat domnul Ciorbea când Guvernul PSD a dat liber la traseism politic prin Ordonanța de urgență neconstituțională nr. 55/2014? Nu a reacționat! S-a "deranjat" domnul Ciorbea să sesizeze Curtea Constituțională atunci când, printr-o ordonanță, Victor Ponta a modificat peste 20 de acte normative dintr-o lovitură? Nu s-a "deranjat"! S-a dus însă într-o suflare la penitenciar, să constate dacă primarul PSD al Capitalei, Sorin Oprescu, stă bine cu glicemia. Mi-aș fi dorit ca domnul Ciorbea să fi fost la fel de îngrijorat și cu noua Ordonanță de urgență nr. 41/2015, adică acel ghiveci legislativ prin care se batjocorește iarăși Legea educației, se modifică legi fiscale și se suspendă democrația, prin mutilarea Legii administrației publice locale.

După ce, printr-un exces total de putere, pierzând chiar și procese intentate în instanță de PNL pentru refuzul de a organiza alegeri locale, Victor Ponta și PSD au blocat activitatea administrației publice, ce s-au mai gândit noii socialiști? Să modifice Legea administrației publice locale și, în locul primarului și al consiliului local, puterea locală să fie exercitată de către o persoană numită prin ordin de la "centru", și nu de către un reprezentant ales de către cetățeni. Victor Ponta și Liviu Dragnea știau cu precizie că cele mai multe consilii locale dizolvate nu pot fi constituite din membri supleanți și că prin această măgărie legislativă, căci altfel nu-i pot spune, își pot impune, prin intermediul prefecților, pe cine vor, unde vor și vor face ceea ce vor. Ponta și Dragnea au făcut astfel, din prefectul județului, un adevărat "șeic" local, care va putea tăia și spânzura, după cum i se spune de la "centru".

Să vină Dragnea și Ponta și să spună cum, la Rădăuți, consiliul local format din supleanți mai are vreo legătură cu rezultatul alegerilor din 2012, pentru că din nouă consilieri locali ai PNL, astăzi nu pot fi convocați decât doi. Să spună rădăuțenilor cum, din cauza exceselor lor de putere, administrația publică locală a fost și este blocată doar pentru că ei vor să controleze politic toată țara. Să vină la Rădăuți și să le spună cetățenilor că ei nu dau doi bani pe votul acestora, și că în șase luni puteau organiza de cel puțin șase ori alegeri, și să le mai spună că le este frică de ceea ce ar vota cetățenii.

În încheiere, mi-aș permite să-i adresez o întrebare domnului Ciorbea, singurul care mai poate face ceva în acest moment: ce scuze veți mai avea, domnule Avocat al PSD, dacă nu veți sesiza la Curtea Constituțională a României ultima ordonanță "mutant" marca Ponta, iar această ordonanță de urgență care face din prefecți noii baroni locali va avea aceeași soartă ca ordonanța traseiștilor? Cine va plăti pentru toate actele administrative ilegale emise de aceștia, pentru blocajul din administrație și pentru disprețul arătat către cetățeni?

Vă mulțumesc.

Deputat PNL, Ioan Balan.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Laura Marin - declarație politică având subiectul Ziua Mondială a Educației - prilej de apreciere și recunoștință pentru toți cei care șlefuiesc minți, caractere și suflete;

O invit pe colega mea, pe doamna deputat Laura Marin.

Vă rog, doamna deputat, aveți cuvântul.

Ce ne spuneți de la Galați?

Video in format Flash/IOS  

Doamna Laura Marin:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Tema declarației de astăzi este "Ziua Mondială a Educației - prilej de apreciere și recunoștință pentru toți cei care șlefuiesc minți, caractere și suflete".

Doamnelor și domnilor deputați,

Voi începe această declarație politică prin a aminti vorbele unui om care a descris munca și efortul dascălilor mai bine decât oricine altcineva, cu toate că nu a avut această profesie: "Dacă un doctor, un avocat sau un dentist ar avea în cabinetul său 40 de oameni în același timp, fiecare dintre aceștia având diferite nevoi, printre ei aflându-se și unii care nu își doresc să fie acolo și dau naștere la tot felul de probleme, iar doctorul, avocatul sau dentistul ar trebui să îi ofere fiecăruia superlativul competenței sale profesionale timp de nouă luni, atunci poate aceștia vor reuși să își formeze o oarecare idee despre ce înseamnă munca unui profesor" - Donald D. Quinn.

În anul 1994, UNESCO a inaugurat prima Zi mondială a educatorilor, pentru a celebra semnarea, în 1966, a recomandării făcute de UNESCO și Organizația Internațională a Muncii privind condițiile de muncă ale personalului didactic. În prezent, această zi se sărbătorește în fiecare an, în data de 5 octombrie, în peste 200 de țări.

Este ziua în care se cuvine să ne plecăm frunțile în fața celor care trudesc în școlile românești cu răbdare, migală, dăruire și competență. Este ziua în care omagiem oamenii care formează oameni. Este ziua în care ne amintim că societatea ar trebui să reașeze dascălii la locul de cinste pe care l-au avut până nu demult.

În prezent, cadrul didactic nu mai este doar omul de la catedră. De multe ori este psiholog, medic, mediator, polițist, administrator, secretar, consilier, constructor, organizator de evenimente, documentarist, bibliotecar și lista poate continua. Nu știu altă profesie care să necesite abilități din atât de multe domenii și atât de variate, profesie în care competența trebuie să fie dublată de sensibilitate, fermitate, răbdare și atenție. Responsabilitatea pe care o au dascălii este imensă, pentru că modelarea și educarea unui copil, tânăr sau adult, nu poate fi făcută eficient în sincope, cu reveniri sau retușuri. Și, mai mult, profesorul trebuie să fie modelul pe care elevul să-1 urmeze, cumulul de valori în care discipolul trebuie să creadă.

Formarea și pregătirea elevilor nu este rezultatul însă doar al muncii asidue a celor de la catedră. Educația presupune existența unui parteneriat între familie, școală și comunitate, parteneriat care să conducă la pregătirea tinerilor pentru a putea face față provocărilor sociale actuale, într-o societate complexă, în continuă schimbare.

Din toate aceste motive și din multe altele trebuie să apreciem, să recunoaștem și să răsplătim munca tuturor acestor oameni.

Doamnelor și domnilor deputați,

În calitatea pe care o avem trebuie să luptăm pentru a recâștiga demnitatea profesiei de dascăl, atât sub aspectul recunoașterii sociale a muncii depuse, cât și prin salarizarea corespunzătoare a celor care lucrează în sistemul de învățământ românesc. Pentru că nu există societate dezvoltată economic fără un sistem educațional performant și nu există sistem educațional performant fără o motivare corespunzătoare a personalului din învățământ. Sub acest aspect, țin să apreciez în mod deosebit eforturile făcute de guvernarea actuală, în sensul reîntregirii salariilor tuturor categoriilor de bugetari și, în special, în acordarea rapidă a drepturilor salariale câștigate în instanță de cadrele didactice, și să-mi exprim încrederea că noua Lege a salarizării personalului din sectorul bugetar va așeza dascălul în locul pe care îl merită.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Laura Marin, deputat PSD Galați.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

 
Video in format Flash/IOS Aurelian Mihai - considerații legate de viitoarea Lege a votului prin corespondență;

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat Aurelian Mihai. Se pregătește domnul deputat Virgil Guran.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Aurelian Mihai:

Bună dimineața, domnule președinte.

Stimați colegi,

La începutul săptămânii au vorbit de la acest microfon câțiva colegi din partea majorității parlamentare, opinând asupra votului pentru românii aflați în diaspora. Colegi care, mai nou, se văd foarte interesați - asta este și surprinderea noastră, a celor din diaspora. Nu știam ce să mai credem: care ministru, care prim-ministru, care deputat, care doctor etc., fiecare vorbind mai nou despre votul prin corespondență și cum ar face ei, și ce rea este opoziția, și uite că PNL nu dorește să adopte votul prin corespondență, să facă discuții ș.a.m.d.

Ceea ce vreau să spun și să transmit acelor oameni care totuși au putere de decizie în stat este legat de permanența proiectelor privind votul prin corespondență, din această primăvară. Astfel că PNL a depus un proiect în luna martie. De asemenea, colegii din opoziție, din PMP, au un proiect propriu. Chiar și PSD, prin unicul senator de diaspora și unicul parlamentar pe care îl au, a depus un proiect al votului prin corespondență.

Iată că niciunul din aceste proiecte nu a fost luat în calcul și în discuție până în prezent. S-a discutat cu foarte multă empatie, însă ceea ce au uitat domnii respectivi să spună de la acest microfon, evident, pentru că aici putem să ne dăm seama de câtă empatie și cât interes există, nu au discutat despre subiectul reprezentanților diaspora în Parlament, și anume faptul că PNL este singura formațiune politică care a adus un astfel de proiect, pentru dublarea numărului parlamentarilor din diaspora. Și dacă nu ar fi o miză, cam niciodată nu s-a discutat, până în această legislatură, în mod serios și mai ales din partea opoziției, despre interesul pe care îl are diaspora în România, și anume: crearea de locuri de muncă pentru cei aflați acasă, sprijin pentru cei aflați în vârstă ș.a.m.d., probleme sociale.

Dar dacă doreau într-adevăr să transmită un mesaj pozitiv, atât electoratului, telespectatorilor, pentru că pentru asta s-au aflat în Parlament, luni și marți, discutând despre votul prin corespondență, trebuiau atunci să spună și despre 4 miliarde de euro care vin anual, pentru că diaspora este primul investitor în România, și despre faptul că, săptămâna trecută, românii din afara țării, 20% din populația României, încă au numeroase probleme legate de, nu vorbesc, partea identitară, pentru că este o chestiune care revine departamentului din MAE, dar mai ales asupra problemelor din spectrul laboral, nerecunoașterea activităților pe care le fac, lipsa locurilor de muncă, salariile pe care cu greu doamnele le obțin la locurile de muncă din serviciul domestic, chinul pe care îl îndură tinerii și mai puțin tinerii în sectorul construcțiilor, prin Europa, și mai ales faptul că în această săptămână trebuiau să dea de gândit ultimele evenimente. Știm cu toții, pentru că presa semnalează: tânărul de 36 de ani din Italia care a încercat să se spânzure pentru că se afla într-o imposibilitate materială de a reveni acasă, sau copilul care s-a sinucis pentru că mama era plecată departe, pentru a-i asigura un viitor. Numeroase cazuri pe care le întâlnim, iată, și la românii din Spania sau din alte părți, obligați să muncească pe bani puțini. Sau cei din Irlanda - caz cunoscut opiniei publice - în care românii se aflau în sclavie. Aceste cazuri nu dau de gândit, domnilor din arcul guvernamental, așa cum ar fi trebuit să se întâmple deja.

Curaj, domnilor, diaspora nu mușcă, diaspora face tot posibilul să ajute România, iar românii din diaspora merită mai mult decât votul prin corespondență!

Încă o dată, gândiți-vă bine, mai avem o săptămână, după care ceasul începe să ticăie din ce în ce mai tare, iar dacă diaspora nu va vota așa cum ar trebui să avem, încă o dată, posibilități multiple, chiar și votul prin corespondență, vă transmit de aici că, în 2016, situația va fi una haotică, iar dacă mai umiliți încă o dată românii din diaspora, obligându-i să stea ore în șir, toată ziua, opt-zece ore la vot, cineva va plăti politic și mai mult decât politic - trebuie să vă gândiți că România va avea o imagine mult mai afectată.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - despre necesitatea adoptării Legii votului prin corespondență;

Îl invit în continuare pe domnul deputat Virgil Guran. Se pregătește domnul deputat Daniel Tudorache - PSD.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am observat că, în general, hotărârile la nivel guvernamental - și se reflectă din păcate și în Parlament -, aceste hotărâri se iau cu dedicație sau făcând niște calcule: oare dacă hotărâm așa, câte voturi se vor câștiga? Și asta o observăm când se discută despre Codul muncii, ne gândim că sindicatele au oameni mai mulți decât patronatele, când ne gândim să dăm ajutoare sociale, ne gândim să le dăm acolo de unde pot să vină voturi mai multe. Mai de curând, poate, puterea s-a gândit să-i pedepsească pe cei din afara țării care nu au plecat de plăcere să muncească în acele condiții, ci au plecat pentru că nu aveau aici ce să facă, pentru că aici salariile sunt încă mici, pentru că își doresc o viață mai bună, și puterea s-a gândit că, dat fiind faptul că la alegerile prezidențiale au votat cu adversarul, ar trebui pedepsiți.

Lucrul acesta trebuie să se oprească, pentru că dezvoltarea unei țări este una singură, și soluțiile nu sunt în funcție de interese și în funcție de voturi, soluțiile sunt de regulă economice, sociale... Sunt niște legi nescrise pe care trebuie să le aplicăm pentru a ajunge la performanță.

Iar referitor la votul celor care lucrează în afara granițelor, cred că Victor Ponta și guvernarea ar trebui să se gândească mai bine și să vadă, să învețe ceva din ce s-a întâmplat la alegeri, pentru că influența celor de afară este foarte mare.

Cred că aceia care îl sfătuiesc ar trebui să-i spună să se adopte foarte repede această lege.

Și foarte scurt explic: cele 4 milioane, aproape, de oameni care lucrează în străinătate mai au sigur vreo 12 milioane de rude în țară. De fapt așa s-a întors votul în turul al doilea. Și cred că ar trebui să înțeleagă foarte repede PSD-ul că până în 1 noiembrie legea trebuie adoptată, trebuie făcută dreptate, oamenii au dreptul să voteze, indiferent de opțiunea lor politică, pentru că după 1989 am spus că trecem la o nouă orânduire, la o democrație, la un sistem în care oamenii au dreptul să-și spună părerea. Acesta este un stat de drept, PSD-ul trebuie să reflecte.

Și așteptăm foarte repede reacția celor de la putere, cei care deocamdată sunt mai mulți.

Mulțumesc.

Guran Virgil.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Daniel Tudorache - argumente privind păstrarea serviciilor publice sub controlul municipalității;

Îi dau cuvântul domnului deputat Daniel Tudorache, de la București. Se pregătește domnul deputat Tinel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Daniel Tudorache:

Stimați colegi parlamentari și cetățeni ai Bucureștiului,

Mă adresez vouă, astăzi, de la tribuna Parlamentului, pentru o temă fundamentală pentru această țară și pentru acest oraș: privatizarea serviciilor publice.

Nu există nicio altă temă economică pe care liberalii români să o promoveze de 25 de ani cu mai multă vehemență, cu mai mult interes, când au avut majoritatea în Consiliul General al Capitalei sau în Parlament, când au fost la Palatul Victoria sau la Cotroceni.

Privatizarea este sufletul ideologiei vechiului și noului PNL. Dar ceea ce știm și ce ne dovedesc acum și procurorii DNA în dosarul Apa Nova, privatizarea nu este numai despre sufletul PNL, ci despre buzunarul și trezoreria PNL și, desigur, despre trezorierul PNL Vlad Moisescu, principalul suspect în dosarul Apa Nova.

Poate sunt printre dumneavoastră oameni care se întreabă cine este Vlad Moisescu. Vă spun că nu contează cine este Vlad Moisescu, pentru că acesta nu ar fi existat fără PNL București. Există o comunitate de interese penale între Vlad Moisescu și PNL București. Există o identitate de practici corupte în cadrul PNL București. Ca să vă clarific proporția de corupție pe care cetățenii Bucureștiului au plătit-o din buzunarele lor în ultimii 15 ani, vă spun doar câteva cifre. Prețul apei în București era în anul 2000, în contractul inițial cu Apa Nova, de aproximativ 0,2 lei m3 și trebuia ca până în 2015, deci până în anul acesta, să scadă la aproape jumătate. Ce s-a întâmplat în realitate? Prețul apei a crescut de mai multe ori. Apa potabilă este de 5,75 lei m3; tariful pentru canalizare este de 1,28 lei m3. Vi se pare mult? Apa potabilă a ajuns foarte scumpă în București, mult mai scumpă decât în Arabia Saudită, unde este 0,03 dolari/m3; în Cuba - 0,04 dolari/m3 sau în Italia, 0,5 euro/m3.

Mai mult decât atât, Apa Nova s-a folosit de sistemul corupt pe care l-a construit împreună cu trezorierul PNL, pentru a nu respecta angajamentele contractuale, care o obligau să modernizeze și să extindă sistemul de apă și de canal din București.

Știm cu toții cât este de proastă apa la robinet, în București. Privatizarea nu a adus cu sine creșterea calității serviciului, ci creșterea prețului, profitul de sute de milioane de lei pentru corporație, costuri de sute de milioane pentru bucureșteni. Dar, oare, cât a fost șpaga aici? Sunt liberalii bucureșteni consecvenți în valori? Aplică tot cota unică? Atât trebuie spus despre valorile liberalismului bucureștean. Pe vremuri, PNL însemna I.C. Brătianu, însemna Radu Câmpeanu. Acum PNL înseamnă Vlad Moisescu.

În final, vreau să subliniez că angajamentul nostru, al Partidului Social Democrat, pentru București, este că vom păstra serviciile publice sub controlul municipalității, al comunității. RATB și RADET trebuie eficientizate, nu privatizate, nu vândute către nu știu ce companie străină. Și, mai mult decât atât, contractul cu Apa Nova va trebui să fie reziliat, ca un exemplu pentru orice corporație care calcă în picioare legile și interesele cetățenilor pentru a face profit cu orice preț.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Tinel Gheorghe - declarație politică despre Legea îmbunătățirilor funciare;

Domnul deputat Tinel Gheorghe. Se pregătește doamna deputat Marioara Nistor.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Tinel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Așa este. Pe vremuri, liberalii însemnau Brătianu, dar și social-democrația era reprezentată de Cunescu, Titel Petrescu, nu de Ion Iliescu și cei de astăzi.

De vreo cinci săptămâni tot promit că țin de la această tribună un serial în regia, muzica, scenariul și mai ales sunetul, ale lui Valeriu Zgonea, președintele Camerei Deputaților, intitulat "Noi vrem respect". Și am să continui acest lucru, pentru că ele se cumulează, faptele, și cele ale președintelui Camerei și modul cum înțelege să conducă această instituție, și ale Guvernului României, modul cum încearcă să-și implementeze proiectele de lege.

Acum două săptămâni nu a trecut în plenul Parlamentului Legea privind modificarea Legii îmbunătățirilor funciare. Mare scandal, mare tam-tam. Opoziția s-a abținut. Reforma sistemului de irigații bate pasul pe loc. Din ce motiv? Din cauza opoziției.

Săptămâna aceasta, ăla micu’, adică Daniel Constantin, la sugestia prim-ministrului Victor Ponta și cu sprijinul președintelui Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a încercat să introducă în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, direct, deci, în comisia de fond, un alt proiect de ordonanță care modifică Legea îmbunătățirilor funciare, aflat pe ordinea de zi a Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, preluând amendamentele de la ordonanța neadoptată săptămâna trecută și atașându-le la noul proiect de act normativ. Nu a contat că nu există avize de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, de la cea juridică, de la administrație, de la muncă. Trebuia fondul, neapărat, să se pronunțe. Și atunci am întrebat: de ce atâta urgență, domnule ministru? Pentru că în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice întotdeauna procedurile și regulamentul s-au respectat. Zice: "Trebuie neapărat să dăm drumul la ordonanță, pentru că altfel nu putem să facem reforma sistemului de irigații". Păi, zic, de vreo 25 de ani tot reformați sistemul acesta de irigații. S-au cheltuit vreo 10 miliarde. Dacă este atât de urgență și ați văzut că nu v-a ieșit la plen în votul final, de ce nu dați ordonanță de urgență? Chiar să dați ordonanță și să prevedeți acolo cum veți cheltui miliardul de euro și cum veți face trecerea din domeniul privat al statului în proprietate privată la societățile comerciale și Institutul de cercetări. Că, dacă nouă nu ne spuneți în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice cine vor fi beneficiarii, poate că, dacă dați prin ordonanță de urgență, Victor Ponta își va asuma această responsabilitate, veți anexa la textul ordonanței și ceea ce vă cerem noi.

Se pare, însă, că nu am avut ecou. Presiunile au crescut, Televiziunea Română s-a implicat și ea, ca o televiziune independentă, că așa e normal, nu degeaba l-am schimbat pe Stelian Tănase. Noua conducere trebuia să aducă o ofrandă noii puteri sau vechii puteri.

Ceea ce este important însă de reținut, și ca mesaj pentru primul-ministru, și pentru ministrul agriculturii, este că miliardul acela de euro, domnule prim-ministru și domnule ministru al agriculturii, trebuie argumentat până la ultimul cent. Nu ne mai permitem să cheltuim niciun sfanț în plus. Ați reabilitat, socrul dumneavoastră, în perioada 2001-2004, încă un milion și jumătate de hectare pentru irigații. România irigă acum 100 de mii de hectare. Întrebarea este: unde s-au dus banii în toată această perioadă? Ce vreți să faceți cu ei? Vremea banilor pe apa sâmbetei a trecut.

Sunt Gheorghe Tinel, deputat de Ialomița.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Marioara Nistor - declarație politică cu tema Psihologul școlar - o necesitate pentru învățământul românesc;

Domnul Florin Iordache:

Doamna deputat Marioara Nistor. Vă rog, doamnă deputat.

Se pregătește domnul deputat Mihai Deaconu.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Marioara Nistor:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația politică de astăzi se intitulează "Psihologul școlar - o necesitate pentru învățământul românesc".

Stimate colege și stimați colegi,

În declarația din această săptămână vă voi supune atenției o problemă care privește, în primul rând, buna dezvoltare a copiilor noștri, și anume cea referitoare la nevoia existenței unui psiholog în fiecare școală.

În urmă cu peste douăzeci de ani auzeam de psihologi doar în filmele americane, cele pe care le descopeream după perioada lungă de comunism. La acea vreme, mulți nu prea înțelegeam cu ce anume se ocupă acesta, însă, astăzi, substantivul psiholog se pronunță tot mai des în mass-media, în școli, în comunitate. Pentru România este un lucru îmbucurător că această profesie a luat amploare, iar românii au început să intre în contact cu psihologii.

Acest aspect este pozitiv atâta timp cât conștientizăm importanța psihologului în viața noastră și necesitatea rezolvării unor probleme de natură psiho-comportamentală. Pentru unii români, a merge la psiholog este un lucru firesc, aceștia punându-și speranța într-un om pe care nu-1 cunosc, dar despre care știu că ar putea să îi ajute. Alții susțin că știu ce face el la cabinet, dar nu cred în el. Majoritatea oamenilor, din păcate, sunt convinși că ar fi un lucru bun pentru ei să meargă la un psiholog, dar unii nu au curaj. Dar, în același timp, nimeni nu-i ajută să facă acest pas.

La ora actuală încă mai există percepția că dacă te duci la psiholog înseamnă că ești alienat mintal. Nu este adevărat, iar tocmai de aceea este nevoie ca și în România să aibă loc o educare a cetățeanului în acest sens, încă de la cele mai fragede vârste.

La noi în țară psihologul școlar are două specialități, una de psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională, iar cealaltă legată de domeniul psihopedagogiei speciale. În mod frecvent desfășoară activități de evaluare și diagnoză a copiilor, în special de inteligență și de dezvoltare, atunci când este vorba despre o tulburare de învățare sau în alte situații ce țin de viața personală a copilului.

De asemenea, un asemenea psiholog dezvoltă programe menite să vină în întâmpinarea nevoilor emoționale și educaționale ale copiilor și tinerilor. Psihologii școlari se consultă cu adulții implicați în viața acestor tineri - profesori, consiliul de administrație al școlii, părinți - și sunt implicați într-o anumită măsură în consilierea directă a acestor tineri.

Subiectul acesta este unul care îi preocupă chiar pe tinerii din România. Săptămâna trecută am participat la o întâlnire a reprezentanților organizației de elevi a UNPR Brăila cu un psiholog. Evenimentul a avut loc, spre surprinderea tuturor, nu la inițiativa noastră, a seniorilor, ci la inițiativa lor, a elevilor. Aceștia, în cadrul întâlnirii cu psihologul, au prezentat cazuri care îi frământă, problemele pe care le au, iar la final au decis să aibă lunar o astfel de întâlnire cu un psiholog. Consider că este nevoie de psihologii școlari care să își desfășoare activitatea în diverse unități școlare - creșe, grădinițe, școli, universități -, cabinete, centre de asistență psihopedagogică, centre de consiliere și dezvoltare a carierei, centre de plasament etc. Într-o școală, consilierul, întruchipat de psiholog, este cel care în permanență are un zâmbet de dăruit, o inimă mare deschisă tuturor, o mână întinsă, un suflet larg, plin de bunătate.

Elevii trebuie asistați în adaptarea la mediul școlar, social și familial să depășească tentații precum drogurile, alcoolul, violența sau furtul, iar aici intervine psihologul școlar, cel care îi poate avea în supervizarea sa pe copii.

Meseria de psiholog sau consilier școlar nu este una nouă în sfera ocupațiilor din România, ea fiind din ce în ce mai prezentă în viața școlii. Dar pentru a putea avea o coerență la nivel național se impune prezența unui astfel de psiholog în fiecare unitate de învățământ.

Vă mulțumesc.

Marioara Nistor, deputat UNPR, Colegiul nr. 9 Brăila.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Mihai Deaconu - declarație politică intitulată Ura, avem bani pentru sănătate!;

Domnul deputat Mihai Deaconu. Se pregătește domnul deputat Grigore Crăciunescu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Ura, avem bani pentru sănătate!"

Stimați colegi,

Am putut sesiza o efervescență la Ministerul Sănătății, provocată de declarații ale ministrului Nicolae Bănicioiu, privind extinderea sistemului de carduri de sănătate la copii și existența banilor necesari măririi salariilor medicilor cu 25%, precum și de anunțul că întreg patrimoniul ministerului este pus sub sechestru, dar poate fi folosit, din cauza despăgubirilor de peste 4 milioane de euro, care trebuie achitate, în urma accidentului de la Maternitatea Giulești.

În acest timp, o campanie inițiată de Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România, COPAC, strânge susținători în vederea acordării a 6% din PIB pentru sănătate. În plan politic, Victor Ponta ne spune că și-ar dori să poată face asta, numai că Guvernul nu dă bani din PIB, ci din buget, iar momentan nu sunt fonduri disponibile, afirmație cel puțin confuză, iar Liviu Dragnea consideră că este prea mult pentru sănătate.

Să înțelegem că de fapt am primit o serie de afirmații populiste, neacoperite financiar, menite doar să capaciteze capital electoral înaintea alegerilor locale și parlamentare de anul viitor? Am vrea să înțelegem de unde provin banii, dacă într-adevăr există și care este logica după care aceștia sunt repartizați. Domnul ministru ne spune că "în acest an sunt bani suplimentari din economiile făcute după implementarea cardului de sănătate, deci din bugetul CNAS; nu se iau bani din bugetele spitalelor".

Sunt de acord că salariile medicilor sunt mici în raport cu munca depusă de aceștia și responsabilitatea pe care o au, motiv pentru care asistăm de ani de zile la un exod al medicilor în străinătate, statul pierzând bani cu educarea acestora, pentru că nu rămân în țară. Și totuși medicina este o vocație, ca și învățământul.

Dar Ministerul Sănătății nu poate ignora efectele negative ale unor măsuri asumate în ultima perioadă, cum ar fi câteva cazuri concrete. Reducerea TVA la unele medicamente, după criterii aplicate neuniform, a provocat pierderi imense farmaciilor mici, permițând doar lanțurilor de farmacii să facă față situației. Schimbarea listei cu medicamente gratuite a pus în dificultate bolnavii bătrâni, precum și pe cei care urmează tratamente cu medicamente uzuale, căci acum vor trebui să plătească mai mult pentru aceleași medicamente, iar dacă vor dori să achiziționeze variante mai ieftine ale aceluiași medicament, constatăm că substanțele active utilizate nu sunt de aceeași calitate.

În ciuda acestor probleme, risipa de bani continuă în spitalele românești prin contracte de achiziții publice pentru aparatură medicală, mobilier și alte consumabile făcute fără simț de răspundere la sume mai mari decât prețul pieței, provocând și mai multă neîncredere a pacienților în sistemul de sănătate, când li se cere pe perioada de internare să își cumpere medicamentele, iar organigrama medicală este ocupată în proporție de doar 70%, multe spitale ducând lipsă de medici specialiști, în timp ce posturile în aparatul administrativ sunt ocupate în totalitate.

O reformă a sistemului de sănătate este necesară, o reformă cu un plan pe termen mediu și lung, bine argumentat și sustenabil, căci altfel vom continua să plătim contribuția la fondul de asigurări de sănătate, dar vom primi servicii nesatisfăcătoare în condiții insalubre, cu fiecare vizită într-un spital de stat punându-ne de fapt sănătatea în pericol.

Și toate acestea fiind spuse, în acest tablou întunecat se întrevede o rază de speranță: medici care își fac datoria în mod excepțional în orice condiții și administratori de spitale care sunt la standarde civilizate, reușind să le ofere pacienților o experiență umană. Aceste situații trebuie să devină o majoritate.

Vă mulțumesc.

Deputat Mihai Deaconu, Colegiul nr. 3 Argeș

 
Video in format Flash/IOS Grigore Crăciunescu - declarație politică intitulată Sute de mii de musulmani iau cu asalt Europa;

Domnul Florin Iordache:

Domnul deputat Grigore Crăciunescu. Aveți 3 minute.

Se pregătește domnul deputat Cristian Chirteș.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Grigore Crăciunescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Declarația mea politică se intitulează "Sute de mii de musulmani iau cu asalt Europa".

Sute de mii de musulmani din Africa de Nord și Orientul Mijlociu iau cu asalt Europa. Se trece prin granițele Greciei, Macedoniei și prin gardul construit de Ungaria la granița cu Serbia, ușor, pentru a se ajunge în Germania și Austria, țări care au afirmat public că vor primi imigranți din aceste zone. Acest val de refugiați musulmani pot schimba structura etnică și religioasă a Uniunii Europene, accelerând musulmanizarea bătrânului continent.

Se susține că în spatele acestei migrații ar fi Statele Unite ale Americii, care au ca scop slăbirea puterii și unității europene. O altă teorie vehiculată în media susține că Federația Rusă a dorit să abată atenția de la ocuparea Crimeii și războiul din estul Ucrainei și dirijează această migrație. O a treia teorie ar fi aceea că la baza acestui fenomen stau sărăcia și războaiele din zonă. Indiferent de cauză, Uniunea Europeană trebuie să gestioneze acest exod în masă a lumii musulmane.

Stabilirea de cote obligatorii pentru ca fiecare stat membru al Uniunii Europene să primească un număr prestabilit de refugiați are rolul de a redistribui efortul pe toate țările din Uniune. După primirea refugiaților, trebuie ca statele respective să asigure condiții privind școlarizarea copiilor și să integreze aceste persoane în comunitățile locale. De asemenea, trebuie să se preocupe de găsirea locurilor de muncă pentru asigurarea veniturilor necesare pentru traiul de zi cu zi.

Directorul Centrului de drept arab și musulman din Europa, Sami Aldeeb Abu-Sahlieh, avertizează liderii europeni cu privire la fluxul de imigranți ce vin din Orientul Mijlociu. Orice musulman pune pe primul plan învățăturile Coranului și ale lui Mahomed în defavoarea drepturilor omului și a oricărei legi. Pornind de la acest adevăr, țările occidentale care primesc refugiați musulmani trebuie să-i avertizeze că aceste învățături islamice nu-și au locul pe teritoriul lor și că doar legile votate de parlamentele țărilor respective trebuie respectate. Ca un cunoscător al islamismului din interior, spune că fiecare arab care ajunge în Occident ar trebui să semneze un acord că va abandona învățăturile islamului contrare drepturilor omului și legilor țării de primire, iar încălcarea acestui angajament va duce la retragerea dreptului de azil și la expulzarea imediată din țară.

Convenția privitoare la refugiați stipulează la art. 2: "Fiecare refugiat are, față de țara în care se găsește, îndatoriri care comportă mai ales obligația de a se conforma legilor și reglementărilor, cât și măsurilor luate pentru menținerea ordinii publice".

Oare câți lideri europeni vor ține seama de aceste sugestii făcute de un cunoscător al lumii musulmane?

Vă mulțumesc.

Deputat de Iași, Grigore Crăciunescu.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ioan-Cristian Chirteș - declarație politică referitoare la viitorul sectorului forestier;

Îl invit în continuare pe domnul deputat Cristian Chirteș.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan-Cristian Chirteș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prin prezenta declarație politică doresc să aduc în Parlamentul României un aspect deosebit de important în ceea ce privește viitorul sectorului forestier și al firmelor care își desfășoară activitatea în domeniul exploatărilor forestiere și a prelucrării lemnului. Este vorba de proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică. Deși acest Regulament este necesar a fi întocmit respectând prevederile și principiile noului Cod silvic, în elaborarea lui nu s-a ținut cont de ceea ce înseamnă esența pentru care am introdus aceste recomandări și principii. Doresc să salut poziția exprimată de către WWF România, în ceea ce privește elaborarea acestui proiect de hotărâre de Guvern.

Sunt nevoit să ridic câteva aspecte deosebit de importante de care ar trebui să se țină seama la elaborarea noului regulament, și anume:

  • Reglementarea unor proceduri clare pentru alocarea cu prioritate a resurselor de materiale lemnoase din pădurile proprietate publică necesare încălzirii locuințelor populației;
  • Reglementarea unei proceduri clare și transparente pentru asigurarea cu prioritate de masă lemnoasă pentru producătorii din industria mobilei;
  • Sprijinirea dezvoltării rurale, prin prelucrarea locală a masei lemnoase, și oferirea cu drept de preemțiune de material lemnos pentru firmele locale de exploatare și prelucrare de masă lemnoasă, inclusiv pentru industria mobilei;
  • Respectarea principiului director, enunțat în Strategia Uniunii Europene pentru păduri și sectorul forestier, în care se referă clar la "utilizarea eficientă a resurselor, optimizarea contribuției pădurilor și a sectorului forestier la dezvoltarea rurală, creșterea economică și crearea de noi locuri de muncă".

Sunt mai multe puncte la care doresc să mă refer astăzi, însă sper și cred că cei care își desfășoară activitatea în domeniul forestier vor fi ascultați. Modul de valorificare a celor peste 9 milioane de metri cubi, proprietatea publică a statului, utilizarea eficientă a acestei resurse importante pentru statul român, trebuie să respecte fără echivoc principiile transparenței, concurenței loiale și a dezvoltării durabile.

Și, nu în ultimul rând, acest regulament trebuie să ofere predictibilitate și siguranță sectorului forestier și fac un apel la dialog tuturor factorilor implicați în acest domeniu.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ion Eparu - declarație politică intitulată Educația, între dorință și realitate;

Îl invit în continuare la microfon pe domnul deputat Ion Eparu.

Se pregătește doamna deputat Carmen Hărău.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi este intitulată "Educația, între dorință și realitate".

Stimați colegi,

Luni, 5 octombrie 2015, s-au împlinit 21 de ani de la prima celebrare a Zilei Mondiale a Educației. Și tot atunci a fost și Ziua profesorului. E puțin tardivă intervenția mea, dar mai bine mai târziu. Am ezitat, totuși, în fața variantelor de prezentate a acestei declarații politice, dintr-un motiv foarte simplu, dar care exprimă o realitate.

Mult prea des educația a fost catalogată ca prioritate națională și tot atât de des atitudinea față de ea a fost vecină cu indiferența. Mult prea adesea despre profesori s-a spus că sunt marginalizați pe nedrept în societate și, din păcate, nu s-a schimbat aproape nimic. Mult prea des demnitatea cadrelor didactice a fost "marfă" de tranzacționat în demersuri politice jenante. Nu se poate uita - ar fi ilogic și nemeritat, o dată în plus - că a fost nevoie de mii de acționări în judecată, și vor mai fi, poate, altele, pentru ca profesorii să-și primească drepturile bănești legale. Nu se poate uita că acel "mirific" 6% din PIB este un vis încă neîmplinit al educației românești.

Sunt deputat al PSD și știu bine ce au făcut pentru educație Guvernele Boc și Ponta. Nu există nicio șansă de a compara cele două guvernări din perspectiva educației. Dar astăzi aș vrea să fiu mai mult cadru didactic și mai puțin deputat, deși doar această calitate mi-a permis să vorbesc de la acest microfon, și să spun că sunt nedumerit de ceea ce s-a întâmplat de-a lungul celor aproape 26 de ani care au trecut din 1989. Cine este curios poate observa cu ușurință câți dintre prim-miniștrii României, în această perioadă, au provenit din rândul cadrelor didactice. Despre miniștrii de resort, secretarii de stat și directorii din minister nu mai e nevoie să precizăm. Au venit, au văzut, mulți au promis, unii dintre ei au plecat, întorcându-se la catedră, iar schimbările sunt aproape de neobservat.

Despre parlamentari, ce să mai spunem. În fiecare legislativ au fost nenumărați parlamentari provenind din rândul cadrelor didactice. În actualul Parlament sunt 114 parlamentari foști sau actuali dascăli de profesie. Am reușit, cei din comisia de specialitate din Camera Deputaților, să ne amintim, abia marți, că luni ar fi trebuit să marcăm, noi în primul rând, Ziua educației și a profesorului. E bine că am dat și comunicat în acest sens.

Dintre toate cifrele pe care le pregătisem în documentarea pentru această declarație politică, pentru azi m-am oprit doar la acestea: România alocă pentru educarea unui cetățean 200 de euro/an. Danemarca alocă 3.500 de euro/an pentru același scop. Un profesor în România câștigă într-o lună cât unul din Luxemburg în patru ore sau unul din Polonia în 14 ore. Fără comentarii.

În încheiere, l-aș cita pe Nelson Mandela: "Educația este cea mai puternică armă pe care o putem folosi pentru a schimba lumea". Iar eu chiar îmi doresc mult ca singura armă pe care ar trebui să avem legitimitatea să o mai utilizăm în zilele noastre să fie educația.

Vă mulțumesc foarte mult pentru atenție.

Ion Eparu, deputat în Colegiul nr. 10, Circumscripția Prahova.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Eleonora-Carmen Hărău - declarație politică vizând un aspect legislativ deosebit de important: Codul muncii;

O invit, în continuare, pe doamna deputat Carmen Hărău.

Se pregătește domnul deputat Marcel Ciolacu, secretarul Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Eleonora-Carmen Hărău:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Preocupările liberale din această săptămână - și ele vor continua și săptămâna viitoare - vizează un aspect legislativ deosebit de important: Codul muncii care, din păcate, a trecut tacit de Senat, lucru care nu face cinste conducerii Senatului. Este vorba de o inițiativă legislativă sindicală care schimbă fundamental modalitatea de raportare a relațiilor de muncă între angajator și angajat. După cum bine știți, în 2011 a fost schimbată radical legislația muncii, fapt care a avut cel puțin o consecință deosebit de negativă în legătură cu dialogul social.

Anteriorul dialog tripartit stat - asociații sindicale - asociații patronale a sucombat, transformându-se într-un monolog, vocea statului a acoperit fără niciun fel de echivoc toate celelalte opinii, atât cele sindicale, cât și cele patronale.

S-a schimbat legislația muncii în 2011 fără studiu de impact și acest lucru, se vede treaba că a avut, fără discuție, niște consecințe negative.

Pe de altă parte, susținătorii acestor texte de lege, în ceea ce privește dreptul muncii, subliniază faptul că s-a produs o liberalizare a pieței muncii, fluidizând relațiile, raporturile de muncă.

Ceea ce este foarte clar este că și dacă n-a încurcat piața muncii, din acest punct de vedere, actuala legislație, legislația din 2011, nu a contribuit în niciun caz la stabilizarea ei în România și lucrul acesta ar fi trebuit să se întâmple. Știm bine că posibilitățile angajatorilor de a găsi forță de muncă suficient calificată în România sunt acum foarte reduse, forța de muncă specializată a migrat în mod foarte, foarte negativ pentru economia românească.

Dar ce se întâmplă acum, stimați colegi, este, cel puțin din punctul de vedere al startului, un demers care suferă din același motiv: nu există un studiu de impact. Mai mult decât atât, asociațiile patronale cu care noi, Partidul Național Liberal, ne-am întâlnit în săptămâna aceasta, acuză faptul că n-au fost nici măcar consultate, în legătură cu noile prevederi de lege dorite de sindicat.

Asociațiile patronale sunt foarte alarmate și pun problema imixtiunii în managementul companiilor, acuză rigidizarea extraordinară a unor proceduri și avertizează că optimizarea care va avea, fără discuție, loc în companii se va produce în două direcții, prin creșterea prețurilor, înrăutățirea nivelului de trai, pe de o parte, și prin concedieri, pe de altă parte. Menționează, în continuare, ușurința grevelor și așa mai departe.

Stimați colegi,

Codul muncii este un act normativ mult prea important ca să poată constitui un troc politic. Am la dumneavoastră rugămintea și speranța că vom dezbate în Camera decizională, Camera Deputaților, făcându-ne punte pentru dialog între sindicate și asociația patronatelor, pentru că nu este vorba de un text de lege oarecare. Este păcat ca acest text de lege să devină troc politic pentru interese politicianiste meschine.

Sunt Carmen Hărău, deputat liberal de Hunedoara.

Vă mulțumesc frumos.

 
Video in format Flash/IOS Ion-Marcel Ciolacu - declarație politică referitoare la modificările benefice ale legislației privind procesul de adopție;

Domnul Florin Iordache:

Îl invit în continuare pe domnul deputat Marcel Ciolacu, secretarul Camerei Deputaților, deputat de Buzău.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Astăzi aș vrea să vă vorbesc despre o reușită de-a noastră, comună, indiferent de culoarea politică pe care o reprezentăm în această sală.

Sigur că, de-a lungul sesiunilor parlamentare, am reușit să rezolvăm sau măcar să ameliorăm diverse probleme cu care țara noastră s-a confruntat, însă modificările legate de procesul de adopție le consider un plus de valoare pentru contribuția concretă pe care Guvernul a adus-o contextului social actual.

În trecut România s-a confruntat cu nenumărate critici în ceea ce privește procedura adopțiilor, atât a celor interne, cât și a celor internaționale. Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție a comunicat că, în total, anul trecut au fost adoptați intern peste 820 de copii și alți 13 internațional, cei mai mulți din București, dar și din județele Prahova, Dolj, Brașov, Bihor și Constanța. Cadrul normativ în domeniu, până acum, era caracterizat de unele neajunsuri, unele etape ale procesului de adopție fiind netransparente. De aceea, toate eforturile Ministerului Muncii, ale reprezentanților agențiilor, ale ONG-urilor din domeniul de referință au fost îndreptate spre reanalizarea principiilor care stau la baza adopției și spre flexibilizarea procesului conex.

Astfel, făcând referire punctual la modificările ce vor intra în vigoare, am să vă menționez câteva dintre ele, esențiale pentru simplificarea unor etape, precum și pentru reducerea unor termene, cu scopul de a evita extinderea fără temei justificat a soluționării dosarelor. Drept urmare, noile dispoziții procedurale presupun reducerea termenelor instanțelor judecătorești aferente celor trei etape ale procesului de adopție: declararea adoptabilității, încredințarea în scopul adopției și încuviințarea acesteia.

În legătură cu membrii familiilor adoptatoare, oricăruia dintre ei li se va acorda un concediu de acomodare, cu o durată de până la 90 de zile, precum și o indemnizație lunară pe durata încredințării, în vederea adopției unui copil cu vârsta mai mare de doi ani. Totodată, fără a suferi pierderi salariale, vor avea dreptul de beneficia de timp liber de până la 40 de ore pe an pentru a se ocupa de evaluările impuse pentru obținerea atestatului și a potrivirii practice. La fel de important este că termenul de valabilitate a atestatului de familie adoptatoare se va dubla, el fiind valabil pe o perioadă de doi ani, potrivit noilor măsuri. Pe de altă parte, se va elimina termenul de doi ani care corespundea statutului de copil adoptabil, de acum înainte fiind păstrat până când acesta va împlini vârsta de 14 ani, când i se va oferi posibilitatea de a-și exprima singur opțiunea referitoare la statutul anterior.

Susțin astfel de modele de reușită, precum este cel în domeniul adopțiilor, și consider că poate fi o sursă de inspirație pentru cei care nu vor să facă o practică uzuală din indiferență. Așa cum spuneam, fiecare copil are dreptul la ocrotire părintească și cred că putem optimiza șansele unor astfel de categorii vulnerabile, cărora le-a fost privat prematur și independent de voința lor echilibrul oferit de familie.

Vă mulțumesc.

Deputat Ion-Marcel Ciolacu.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Radu Zlati - declarație politică cu titlul Să combatem corupția, indiferent de cetățenia celor vinovați;

Îl invit în continuare pe domnul deputat Radu Zlati, Grupul PNL, de la Cluj. Dar cine vă face poză, domnule deputat?

Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Niciodată eu mie însumi.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se numește: "Să combatem corupția, indiferent de cetățenia celor vinovați".

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Recentul scandal Volkswagen ne-a arătat, dacă mai era cazul, că inclusiv în cazul unei multinaționale dintr-o țară a seriozității și a lucrului bine făcut companiile nu trăiesc doar spre a satisface dorințele clienților, ci și pentru a obține un profit cât mai mare, cu riscul abordării, dincolo de limita legii, a problemei respectării regulamentelor și procedurilor care reglează domeniul în care activează. Acest lucru, în cazul specific al pieței românești, a fost deja demonstrat, cel puțin de către media, în câteva răsunătoare cazuri: Roșia Montană, Microsoft, EADS, Apa Nova, Holzindustrie.

Se pare că media românească, în cazul abaterilor de la comportamentul economic corect al companiilor citate mai sus, a lucrat mai repede și mai bine decât organele specializate ale statului român care de abia în ultimele zile se pare că au abandonat politica de a fi "copil cuminte" în relația cu unele companii cu capital străin și au trecut la anchetarea unor decidenți de la vârful acestor multinaționale, în cazuri de corupție autohtone.

Prea multă vreme am asistat doar la instrumentarea unor cazuri în care cei acuzați de corupție, trafic de influență, primire de foloase necuvenite, abuz în funcție, erau români - aflați în poziții-cheie, politice sau administrative - iar cei în favoarea cărora se exercitau amintitele abateri de la lege erau, și ei, exclusiv români. Și această potrivire se întâmpla într-un stat și într-o economie în care capitalul străin este majoritar.

Să fim clari: corupția nu cunoaște limite, nici de limbă, nici de cetățenie. Socotesc deci bine-venit faptul că organele însărcinate cu apărarea legalității în România au purces, în fine, să taie nodul gordian și să ancheteze și afaceri derulate dincolo de limita legii, afaceri în care sunt implicați și cetățeni străini, conducători sau reprezentanți regionali ai unor firme cunoscute, chiar faimoase, din Europa și nu numai.

Suntem acuzați, de ani de zile, la Consiliul JAI, că nu ducem o luptă destul de eficientă împotriva corupției. Ni se refuză intrarea în spațiul Schenghen pe această motivație. Poate că, văzând la televizor cetățeni olandezi, germani, francezi sau din alte state, duși în cătușe în fața judecătorilor, onorabilii miniștri din statele care se opun intrării României în spațiul Schengen, cei care se plâng de lipsa de eficiență a justiției românești, se vor convinge pe calea cea dură că procurorii și judecătorii români știu să lupte împotriva corupților, ca și împotriva corupătorilor.

Așa să ne ajute Dumnezeu!

Radu Zlati, deputat PNL de Cluj.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall - declarație politică cu subiectul Bullying-ul, un comportament deviant ce trebuie combătut și în România;

O invit în continuare la cuvânt pe doamna deputat Ana Birchall, deputat de Vaslui.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

În declarația politică de astăzi vreau să vă vorbesc despre un act comportamental repetat, îndreptat spre rănirea fizică sau mentală a unei persoane, act care poartă denumirea de bullying și care se caracterizează prin încercarea unei persoane de a obține supremația asupra altora.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Unul din doi copii este agresat fizic sau verbal, umilit sau exclus din grupul de prieteni, conform unei statistici realizate de Asociația Telefonul copilului. Astfel, bullying-ul nu este un fenomen nou apărut, dar în ultima perioadă a dobândit proporții alarmante și în România. Zilnic suntem invadați de poveștile unor copii nefericiți, hărțuiți de colegii lor și ale unor părinți disperați să îi ajute, dar care nu au la dispoziție instrumentele necesare. Iar, ca părinte, ce poate fi mai important decât să îți înțelegi copilul, să îi intuiești gândurile sau să-i susții pasiunile și să îi alungi temerile?

Bullying-ul este o realitate tot mai prezentă în școli, unde se dau adevăratele lupte pentru popularitate, pentru ierarhie, iar rezultatul este o generație de tineri mai stresați, mai anxioși, uneori chiar mai violenți, mai deprimați, mergând până la tendințe suicidare. Mai mult, cei mai vulnerabili sunt copiii percepuți ca fiind diferiți, fie din cauza hainelor pe care le poartă, a felului în care arată sau a eventualelor dizabilități. Mai grav este că evoluția tehnologiei face ca hărțuirea să nu se oprească la poarta școlii, ci să îi urmărească pe copii peste tot, prin intermediul telefoanelor, tabletelor și computerelor, unde, la adăpostul anonimatului, poate lua forme chiar și mai periculoase.

Spre exemplu, Statele Unite au conștientizat de mai multă vreme pericolulacestei forme de violență. Asociația Americană de Psihologie integrând prevenția acestui comportament în programele sale de luptă împotriva violenței, în general, a dorit astfel să tragă încă o dată un semnal de alarmă asupra acestei forme de violență. Chiar și Casa Albă a organizat o conferință internațională dedicată luptei anti-bullying, în care a fost punctată necesitatea unui mediu sigur în care copiii să se dezvolte, un mediu în careaceastă formă de violență să nu mai fie etichetată ca fiind normală.

De asemenea, tot mai multe state europene au conștientizat pericolul pe care îl reprezintă acest fenomen și își adaptează legislația pentru a-l preveni și combate. În acest context, inițiativele ONG-urilor autohtone care au demarat primele campanii anti-bullyingdin România sunt necesare și bine-venite și personal le voi susține din tot sufletul și vă invit și pe dumneavoastră să vă alăturați acestei campanii.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Înainte de a fi deputat, sunt în primul rând mamă. Ca părinte, consider că trebuie să facem eforturi pentru a fi cât mai prezenți în viața copiilor noștri, să îi ascultăm, să le fim alături și să luăm atitudine atunci când observăm ceva nelalocul lui. Însă, pe lângă rolul major jucat de familie, o importanță vitală o are școala, prin programele menite să îi îndrume și să îi consilieze pe tineri și să crească gradul de conștientizare și a acestei forme de violență îndreptate, așa cum am spus, în special asupra copiilor. Școala nu trebuie să rămână doar un mediu în care ONG-urile pot derula proiecte în acest sens, ci să devină o verigă activă a acestui proces și să ofere elevilor îndrumarea și consilierea psihologică necesare. Sub semnul zicalei "ce ție nu-ți place, altuia nu-i face", este de dorit să proiectăm o societate cât mai curată pentru copiii noștri, o societate eliberată de tumorile traumelor emoționale, o societate fără nicio formă de violență, în care mai ales copiii să fie protejați!

Și vă invit ca împreună să spunem stop violenței de orice fel!

Vă mulțumesc.

Ana Birchall, deputat Colegiul nr. 5, Vaslui.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Claudia Boghicevici - declarație politică intitulată Tichete pentru after school, în valoare de 200 de lei, aprobate de Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților;

O invit în continuare la cuvânt pe doamna deputat Claudia Boghicevici, deputat de Arad.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Claudia Boghicevici:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea de astăzi se numește: "Tichete pentru after school, în valoare de 200 de lei, aprobate de Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților".

Stimați colegi,

Am inițiat acest proiect de lege, alături de doamna deputat Raluca Turcan, pornind de la o realitate cu care se confruntă din ce în ce mai mulți părinți în România: nu au cu cine să lase copiii după ce aceștia termină orele de școală, iar aceștia devin vulnerabili la diferite pericole din societate. De aceste prevederi vor beneficia, însă, în primul rând, elevii care vor putea să-și facă temele, să învețe lucruri noi, într-un mediu plăcut și sigur, în același timp.

Nu în ultimul rând am avut în vedere și profesorii, care vor putea, astfel, să beneficieze de venituri suplimentare. Sperăm ca prin aceste tichete să putem reduce și rata de abandon școlar, care a rămas constantă în ultimii ani, la 17%, în ciuda angajamentului pe care-l avem ca în anul 2020 acesta să ajungă la 11,3%. Institutul Național de Statistică arată faptul că 27% dintre copiii care ar trebui să frecventeze școala nu sunt cuprinși în sistem.

Problemele din sistemul educațional au fost identificate de Comisia Europeană și catalogate drept una dintre principalele provocări pe care România trebuie să le adreseze în cadrul monitorizării, prin mecanismul "Semestru european", pentru că afectează direct performanțele și competitivitatea economică.

Stimați colegi,

Tichetul are scop exclusiv educațional, netransferabil altor beneficiari, iar școlile sunt cele care decontează serviciul. Tichetul se acordă pe baza cererii părintelui sau a reprezentantului legal al copilului, la cerere, pentru fiecare copil în parte.

Sper ca și plenul Camerei Deputaților, și apoi colegii din Senat să susțină această inițiativă, astfel încât anul viitor ea să poată fi deja pusă în aplicare.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - declarație politică privind Votul prin corespondență, o responsabilitate a întregii clase politice;

Îl invit în continuare la cuvânt pe domnul deputat Corneliu-Mugurel Cozmanciuc, deputat de Iași.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

Bună dimineața și mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația de astăzi privește votul prin corespondență și este intitulată: "Votul prin corespondență, o responsabilitate a întregii clase politice".

Stimați colegi,

PNL nu poate uita experiența nefastă de la ultimele alegeri prezidențiale, când cozile interminabile de la urnele de vot din marile orașe și capitale europene, și nu doar acolo, au făcut ca țara noastră să fie arătată cu degetul pentru lipsa de măsuri pe care Executivul trebuia să le implementeze pentru a gestiona corect situația. Chișinău, Viena, Roma, Torino, Berlin, München, Paris, Londra, Madrid, Bruxelles, sunt doar câteva exemple pe care coaliția de guvernare ar fi trebuit să le aibă pe conștiință pentru modul în care au evoluat lucrurile.

Refuz să cred că Guvernul României nu a fost informat corect asupra tuturor lucrurilor dinaintea datei de 16 noiembrie 2014. De altfel, există motive întemeiate pentru care PSD-ul s-a temut de pierderea alegerilor electorale din diaspora dinainte de desfășurarea acestora, rezultatele finale arătând maniera în care a câștigat domnul Președinte Iohannis (peste 80% din sufragii).

Necesitatea introducerii votului prin corespondență trebuie să preocupe întreaga clasă politică românească.

Dreptul la vot este recunoscut de Constituția României, republicată, ca drept fundamental al tuturor cetățenilor cu vârsta de peste 18 ani. Caracterul universal al votului obligă statul român, prin instituțiile competente, să asigure mijloacele necesare de exercitare a acestuia, astfel încât cetățenii să-și exprime cu lejeritate opțiunile politice, indiferent de locul în care se află, în interiorul sau exteriorul granițelor țării.

Absenteismul electoral afectează grav principiul constituțional al reprezentării, printr-o legitimitate scăzută a celor aleși. Prezențele slabe la alegerile prezidențiale din România din ultima decadă, alături de nemulțumirile cetățenilor români privind deplasările pe distanțe foarte mari pentru a vota la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale țării noastre în străinătate au determinat o reconsiderare a introducerii votului prin corespondență.

Demisia domnului deputat, a colegului nostru Mihai Voicu din funcția de președinte al Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, a propunerilor legislative privind modificarea Legii partidelor politice și a Legii privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, denumită generic Comisia de Cod electoral, nu înseamnă decât că dorim să tragem un semnal de alarmă pe care vrem să-l transmitem și opiniei publice din partea PNL privind tergiversarea votului prin corespondență din partea PSD.

Un calcul matematic simplu arată că cei 15 membri ai comisiei au următorul algoritm: cinci sunt din partea PNL și șapte de la PSD, restul, de la alte partide. Superioritatea numerică, alături de tertipurile politice ale clasei politice cu care ne-au obișnuit social-democrații, nu se poate prezenta, pentru că blochează, de altfel, în mod deliberat lucrările comisiei.

PNL nu se eschivează în privința modului în care va fi definit votul prin corespondență, garantând, prin cele cinci voturi pe care le are în comisie, pentru continuarea discuțiilor și a sprijinului privind adoptarea acestei legi. Acesta este un exemplu elegant, prin care PNL arată, o dată în plus, că este condus de o serie de principii, printre care apărarea drepturilor cetățenilor țării și a imaginii acesteia, atât în interior cât și în exterior.

Greva japoneză pe care noi am adoptat-o este un protest față de neadoptarea Legii votului prin corespondență. Făcând un scurt demers, voi menționa două aspecte: unul, legat de numirea domnului Gabriel Vlase în fruntea comisiei, pe care PNL l-a susținut, cu condiția ca într-un interval foarte scurt de timp să se prezinte în fața plenului cu forma finală a Legii votului prin corespondență, demonstrând că aceasta este doar o dorință de a susține acest demers într-un timp cât mai scurt. Al doilea aspect este legat de alegerile care vor avea loc în viitor în România. Nu putem fi martorii unor umilințe ale propriilor cetățeni pentru că așa vor înțelege social-democrații să facă politică, prin umilință față de cei care vor sta la cozi.

În final doresc să precizez că adoptarea Legii votului prin corespondență este o condiție sine qua non a programului politic al PNL. Diaspora românească se poate baza pe sprijinul nostru, al Partidului Național Liberal, pentru a-și exercita deplin și legal drepturile fundamentale, conform Constituției României.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florin Iordache - declarație politică cu referire la votul românilor din diaspora.

Vreau, în continuare, să fac și eu o declarație în ceea ce privește votul pentru românii din diaspora.

(Coboară la tribună.)

Mulțumesc, stimați colegi.

Declarația mea de astăzi vizează votul pentru românii din diaspora. Votul pentru românii din diaspora pentru PSD a fost și rămâne în continuare o prioritate, tocmai pentru aceasta ne-am și asumat președinția comisiei pentru votul acesta.

Noi considerăm că demersul pe care colegii noștri liberali l-au făcut, de a renunța deliberat la conducerea acestei comisii, modul în care colegii noștri nu doresc să vină cu o soluție și insistă în continuare numai pe propria propunere, aceea a votului prin corespondență, nu este o soluție. Cred că toate forțele politice și toți colegii din Parlament trebuie să găsim un mod eficient, un mod prin care toți românii care în acest moment sunt în diaspora să poată vota în condiții similare cu cetățenii din România.

Dacă în acest moment am găsit pentru votul pentru parlamentarele din 2016 soluția să înființăm secții câte vor fi necesare, adică românii din diaspora să se înscrie la Autoritatea Electorală Permanentă și autoritatea electorală permanentă, care este un organism independent de partidele politice, va solicita înființarea secțiilor de votare în diaspora, cred eu că este o soluție.

În același timp, proiectul pe care Autoritatea Electorală Permanentă ar trebui să-l prezinte comisiei este un proiect care apoi va fi dezbătut în Parlament, dar trebuie să ne asumăm cu toții, trebuie să găsim soluția, repet, aici, în Parlament, printr-o dezbatere continuă și printr-un mod coerent al tuturor forțelor politice. Modul în care ne supărăm astăzi și punem banderole la o mână nu consider eu că este o soluție.

De aceea, cred că soluția pe care PSD-ul a găsit-o, aceea de a prelua președinția comisiei și de a propune un mod coerent, apoi, în dezbatere, în Parlament, este o dovadă că ne pasă de români și ne pasă să avem în 2016 și în viitor soluții similare pentru românii din diaspora, cu românii din țară.

Vă mulțumesc mult.

(Revine la prezidiu.)

Acestea fiind spuse, mulțumesc colegilor mei și declar ședința de astăzi închisă.

La revedere.

     

Ședința s-a încheiat la ora 9,52.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 29 martie 2020, 9:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro