Maria-Andreea Paul
Maria-Andreea Paul
Sittings of the Chamber of Deputies of October 15, 2015
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.181/22-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2015 > 15-10-2015 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 15, 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.12 Maria-Andreea Paul - declarație politică referitoare la votul prin corespondență.  

   

Doamna Rodica Nassar:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Dau cuvântul în continuare doamnei deputat Andreea Paul.

Aveți cuvântul, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Bună ziua, doamnelor,

Bună ziua, stimați colegi,

Astăzi voi demonta patru mituri lansate în spațiul public de către puterea actuală, pentru a bloca votul prin corespondență.

Primul mit este cel birocratic. Citez din spusele puterii: "Formalitățile, procedurile care trebuie urmate de cei care doresc să își exprime votul sunt foarte greoaie. În loc să facilităm accesul neîngrădit al românilor din străinătate la vot, mai mult îl îngreunăm". Fals. Acest mit al puterii maschează frica PSD față de votul românilor din diaspora. Nu există un blocaj birocratic mai mare decât cozile de anul trecut de la urnele de vot din străinătate.

Completarea unei cereri pentru votul prin corespondență de către un român domiciliat în străinătate se poate face, conform proiectului de lege, printr-un formular electronic, așadar online, pe site-ul Autorității Electorale Permanente sau, la opțiunea sa, prin cerere scrisă, depusă personal sau transmisă prin poștă, către misiunea diplomatică sau oficiul consular din zona respectivă, după caz.

În urma cererii depuse, alegătorul va primi un plic cu certificatul de alegător în interior, ambele prevăzute cu elemente de siguranță, și instrucțiunile pentru exercitarea dreptului de vot. Alegătorul va putea astfel să își exercite dreptul de vot după un efort de câteva minute, asigurându-se de livrarea plicului, cu opțiunea sa, cu trei zile înaintea votului. În paralel, Autoritatea Electorală Permanentă întocmește listele electorale pentru votul prin corespondență, separate de listele electorale permanente. Totodată, se înființează câte un birou electoral pentru votul prin corespondență, la fiecare 10.000 de alegători din străinătate. Aceste proceduri generează un cost suplimentar de sub 2.000.000 lei.

Al doilea mit: mitul fraudării. Frauda devine un cuvânt uzual în limba română, mai ales când vine vorba de politică. Citez din spusele puterii: "Al doilea impediment este posibilitatea de fraudare foarte mare".

Culmea fraudei politice este să fugi de democrație, invocând riscul fraudei. Nimeni nu este mai experimentat în acest domeniu decât Partidul Social Democrat. Exemplul atâtor țări care au adoptat cu mult înaintea noastră votul prin corespondență este relevant. O democrație veche, așa cum întâlnim în Marea Britanie, ne dovedește că practica votului prin corespondență poate fi extinsă chiar și pe teritoriul țării, nefiind nevoie de motivarea cererii. Germania permite votul prin corespondență, atât pentru alegătorii din țară, cât și pentru cei plecați în străinătate; în Irlanda, procedura votului prin corespondență este garantată pentru cetățenii din străinătate care sunt în imposibilitatea de a vota în persoană la secțiile de vot arondate în ziua scrutinului; Belgia a extins alternativele de vot chiar și la votul prin reprezentant pentru cei care călătoresc în străinătate.

Cert este că 54 de state ale lumii asigură acest drept cetățenilor lor - de a vota prin corespondență.

Al treilea mit: mitul secretizării votului. Citez din spusele puterii: "Dispare un caracter care în România este sacru până în momentul de față, și anume secretul votului". Acest secret la noi este atât de puternic menținut în conștiința publică, încât, dacă doi bătrâni, soț și soție, intră împreună în cabina de vot pentru că nu văd bine sau să se sfătuiască, aceasta este infracțiune. Și atunci punem problema: de ce ar mai fi această infracțiune necesară, dacă pot să stea acasă, să se sfătuiască și cu nepoții care eventual votează în locul lor, contra o bere?!".

Suntem o țară liberă - este răspunsul meu - în care fiecare individ are dreptul de a decide. Dacă se va lăsa influențat, este tot opțiunea sa, pe care și-o asumă și pe care trebuie să o acceptăm. Nu avem dreptul să blocăm accesul la vot, al celor care își exercită independent această opțiune, doar pentru că unii se lasă influențați. Nici votul în cabină nu-ți garantează că tu, părinte, nu ai fost influențat în opțiunea ta de către copiii tăi sau invers.

Al patrulea și ultimul mit: mitul neîncrederii asupra corectitudinii rezultatului. Citez din spusele puterii: "Electoratul nu poate să aibă încredere. În momentul de față nu au încredere că rezultatul este corect, nici când introduc buletinul în urnă. Dar vă imaginați, într-un sistem în care ei nu văd cum se transmite semnalul și votul în altă parte!".

Absența procedurii votului prin corespondență nu va contribui la creșterea încrederii electoratului - este răspunsul meu. Aceasta este o certitudine. Prezența sistemului alternativ de vot are șansa de a diminua absenteismul electoratului la vot și, în paralel, o acuratețe mai mare a rezultatului, în raport cu percepția publică.

Urnele de vot din birourile electorale pentru votul prin corespondență sunt păzite de către același personal al structurilor Ministerului Afacerilor Interne. Proiectul de lege despre care vorbim prevede obligația Autorității Electorale Permanente și a Ministerului Afacerilor Externe să organizeze campanii de informare a cetățenilor români cu drept de vot, cu domiciliul sau reședința în străinătate.

În concluzie, ceea ce nu mai este un mit, ci o adevărată problemă permanentizată, sunt listele de votanți, care trebuie acum corect actualizate. Consider că un sistem alternativ, așa cum este cel al votului prin corespondență, impune o reactualizare minuțioasă și mai responsabilă a listelor electorale permanente și a celor dedicate votului prin corespondență.

Partidul Național Liberal a promis în campania prezidențială că va iniția și va susține acest proiect de lege, iar acum arată că demersurile sale, date de greva japoneză, și-au atins scopul. Nu mai avem voie să tolerăm această restanță parlamentară și actualei puteri.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi, doamnă deputat.

Având în vedere că timpul alocat ședinței a luat sfârșit, declar închisă ședința noastră de astăzi.

   

Lucrările ședinței s-au încheiat la ora 9.55.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 19 october 2019, 3:06
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro