Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 decembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.217/10-12-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 03-12-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 decembrie 2015

18. Dezbaterea Propunerii legislative privind reglementarea parteneriatului civil (Pl-x 340/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 340/2015

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

28. Propunerea legislativă privind reglementarea parteneriatului civil.

Inițiatori?

Domnul Cernea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Faptul că astăzi trăim într-o lume și într-o zonă democratică se bazează pe o evoluție morală a societăților de pe continentul nostru din ultimii, să spunem, 2-300 de ani. Faptul că avem o legislație care incriminează discriminarea, care acordă o egalitate în drepturi tuturor cetățenilor reprezintă fundamentul societăților noastre democratice de astăzi din Europa. Faptul că suntem membri ai Consiliului Europei, membri ai Uniunii Europene, de asemenea, se bazează pe o comuniune de valori care presupune egalitate în drepturi pentru toți, nediscriminare pe niciun fel de criteriu de apartenență la o minoritate națională, de - eu știu - religie, orientare sexuală ș.a.m.d. Toate aceste valori sunt cuprinse în legi naționale deja, multe dintre ele, și în documente și tratate internaționale privind drepturile omului.

Legislația pe care o propun dezbaterii și adoptării, sper, a Parlamentului României, se bazează și-și are rădăcinile tocmai în această viziune, în această abordare democratică și nediscriminatorie. Niciun cetățean nu trebuie să fie discriminat. Cu toții ar trebui să avem aceleași drepturi. Iar parteneriatul civil este o formă de recunoaștere a uniunilor celor care nu se căsătoresc, deopotrivă cupluri formate din persoane de sex diferit sau din persoane de același sex.

În legislația europeană, în legislația țărilor membre ale Uniunii Europene, deja covârșitoarea majoritate a partenerilor noștri din Uniunea Europeană au adoptat astfel de legislații. Peste 20 de țări membre ale Uniunii Europene o au deja. Inclusiv state care au aparținut fostului bloc comunist. Inclusiv foste state care au fost părți din Uniunea Sovietică, precum Estonia.

Mai mult, anul acesta, o decizie a CEDO pe un caz pornit din Italia - și cum bine știți, deciziile CEDO sunt obligatorii pentru toate statele membre ale Consiliului Europei - arată că statul are obligația să acorde o recunoaștere celor care conviețuiesc împreună, pentru că în realitate și ei reprezintă o familie.

Or, atunci când statul nu face asta, statul discriminează și statul lasă aceste cupluri să-și ducă viața fiind vulnerabile față de nenumăratele situații de viață, uneori extrem de dificile, cu care se poate confrunta fiecare dintre noi. Iar în esență, parteneriatul civil este o formă de recunoaștere care acordă posibilitatea celor doi parteneri să-și lase moștenire, să poată să contracteze un credit, să aibă anumite facilități în chestiuni de sănătate. Unul este internat, iar celălalt ar trebui să fie considerat aparținător.

În absența unui minim de drepturi, viața de cuplu, viața de familie a acestor oameni este, cum spuneam, vulnerabilă.

Conform recensământului din 2002, peste 800 de mii de cetățeni români - evident, în marea lor majoritate, heterosexuali - trăiesc în astfel de cupluri, în astfel de uniuni nerecunoscute însă de către stat.

Vă spun că în așa-zisa argumentație a Guvernului prin care s-a dat aviz nefavorabil, este dat un argument uluitor, și anume că Parlamentul ar fi decis deja cu privire la acest lucru.

Da, există Codul civil, votat nu de Parlamentul actual, de cel precedent, dar, dacă am intra în această logică a Guvernului, atunci n-ar mai fi posibil niciun fel de amendament la nicio lege. Pentru că noi, când venim cu amendamente, când venim cu noi proiecte care să modifice alte legi, ni s-ar spune păi s-a decis deja. Ceea ce, evident, este un sofism nedemocratic, nu are nicio logică o astfel de abordare.

Apelul meu - eu reprezint un singur vot, nu fac parte din niciun grup, singurii care pot face ceva cu adevărat sunt grupurile importante, PSD și PNL. Și desigur fiecare deputat este, în primul rând, un cetățean și sper să votați în conformitate cu propria conștiință și cu valorile democratice la care am făcut referire.

Eu nu pot să cer retrimiterea la comisie pentru un raport favorabil din partea Comisiei juridice. Menționez că la Comisia pentru muncă și protecție socială a fost un aviz favorabil. La Comisia juridică însă nu. A fost raport negativ de respingere.

Dar fac un apel, iată, la colegii mei social-democrați, social-democrații peste tot în Europa susțin astfel de legislații, la colegii mei liberali, liberalii pretutindeni în Europa susțin astfel de legislații, să retrimită la comisie proiectul de lege, să fie rediscutat în lumina noilor decizii ale CEDO, în lumina... Sunt nenumărate declarații. Parlamentul European a adoptat o recomandare. Nu are forță de lege, dar e o recomandare importantă, votată inclusiv de europarlamentarii români din PSD și din PNL în marea lor majoritate. Așadar, vă rog, oricare dintre liderii grupurilor sau Grupul minorităților sau alte grupuri, dacă doresc să retrimitem la comisie pentru o nouă dezbatere la comisie în lumina noilor decizii CEDO și a recomandării Parlamentului European, ambele de anul acesta, fie, dacă legea va merge la votul final, vă rog să votați gândindu-vă că sunt oameni, sunt semeni de-ai noștri, poate unii chiar parlamentari, care trăiesc în astfel de uniuni și că simplul fapt că un om este heterosexual, homosexual sau oricum nu reprezintă un temei pentru a fi discriminat, nu reprezintă un temei pentru a fi ostracizat, și pentru a fi lăsat să-și trăiască viața alături de omul pe care îl iubește, în condiții extrem de precare din punct de vedere legal.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, comisia.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin Constantin Stragea:

Raport asupra Propunerii legislative privind reglementarea parteneriatului civil.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins această propunere.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil, cu observații și propuneri, conform avizului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea regimului juridic al parteneriatului civil, urmărind conferirea unui caracter legal conviețuirii dintre două persoane, ca alternativă la căsătorie.

Comisia pentru drepturile omului a avizat negativ.

Comisia pentru egalitate de șanse, prin avizul din 21 aprilie, a avizat negativ.

Comisia pentru muncă a făcut excepție și a avizat favorabil, poate din greșeală.

Coaliția pentru familie și Constituție a comunicat punctul de vedere al acestei coaliții, în sensul respingerii.

Asociația ADF International a comunicat punctul de vedere, în sensul respingerii.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 62, membrii comisiei au examinat această inițiativă în data de 12 mai 2015.

În urma dezbaterii, comisia a hotărât cu unanimitate de voturi să propună plenului raportul de respingere.

Face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc.

Voiam să fac și eu câteva considerații. Evident, nu vom vota această..., vom vota pentru respingere.

Voiam să vă spun că probabil cineva din această sală își dorește cu ardoare să încheie un parteneriat civil și nu poate, pentru că nu are cadrul legal. Cadrul legal există.

Pe de altă parte, în propunere sau în inițiativă se face referire la persoane care consimt să conviețuiască în baza afecțiunii, respectului și sprijinului reciproc.

Păi dacă e vorba de afecțiune și e vorba de dragoste, deci It’s all about love și respect reciproc, nu înțeleg de ce e nevoie de niște acte civile subsecvente, dacă tot vorbim de respect și de reciprocitate până la urmă, dacă vorbim de afecțiune, nu?

Deci nu cred că este nevoie să creăm o nouă instituție legală pentru a consimți sau mai bine zis a pune în niște termeni din aceștia de drept ceea ce înseamnă o relație între două persoane.

Eu nu cred că este interzisă în momentul de față conviețuirea a două persoane de același sex, sincer vorbesc, și nu cred că două persoane care sunt de sex opus și conviețuiesc, pentru că sunt băgați la grămadă aici toți, au nevoie neapărat de un asemenea parteneriat civil, adică de o altă instituție legală.

Pe de altă parte, intrăm și sub o altă chestiune, de moralitate, că avem o societate care, în opinia noastră, a multora, nu este încă pregătită să accepte așa ceva.

Și faptul că anumite confesiuni religioase sau mai bine zis confesiunile religioase nu sunt obligate să încheie, eu știu, parteneriate religioase sau mai bine zis acele uniuni, uniuni religioase, acea familie care se întemeiază în biserică, se consfințește în biserică, în baza unui act civil, în cazul de față căsătoria, sau mai bine zis în cazul de față ar fi parteneriatul civil, care ar crea obligația tuturor confesiunilor să poată să încheie acest...

Și vă spun că... chiar dacă în România, în momentul de față nu există o confesiune religioasă care să încheie asemenea parteneriate, cu siguranță, dacă vom adopta această lege, mâine se vor găsi, se vor inventa 5-6 confesiuni care vor încheia aceste... vor consfinți religios aceste parteneriate civile, ca să zic așa.

Vorbeam de moralitate. Dintotdeauna se știe că familia era compusă dintr-o parte femeiască și o parte bărbătească. OK, poate că acum asistăm la o modernizare a acestei concepții, a acestei morale. Să nu uităm însă țările nordice, în care conceptul de familie aproape că nu mai există. În țările nordice, bărbații în weekend plimbă copiii, iar femeile se duc prin cluburi, sunt cazuri pe care le-am întâlnit.

Și ca să închei, ca să închei, mulțumesc, domnule președinte, dacă am fi trecut, mi-aduc aminte de o altă inițiativă - cu delfinul persoană non-umană, dacă am fi trecut această inițiativă, am fi asistat probabil, și cu acest parteneriat civil, la o căsătorie, în viitorul apropiat, între o persoană de sex oricare și un delfin.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Traian Dobrinescu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

N-am să implic partidul în povestea asta, aș putea să țin o conferință de câteva ore pe acest subiect, cu trimiteri la cultură, la istorie, în primul rând.

Vechiul Testament este Povestea Poveștilor, vorbește foarte bine, foarte argumentat și foarte convingător despre disfuncționalitățile omului, de la apariția lui, de la apariția zeilor care l-au creat, mult mai argumentat decât o spune chiar Povestea Poveștilor - este vorba de primele inginerii genetice.

Ei bine, la acea vreme, vorbim de perioada protosumeriană, au apărut și problemele omului: zoofilia și parteneriatul între bărbați, care, spun legendele, spun tăblițele de lut ale lui Enoh sau ale altora că au dus la o rapidă depreciere a rasei umane. Mărturie stă sau stau poveștile în Poveste, Sodoma și Gomora. Sigur, aici putem vorbi despre primul efect al unei bombe nucleare, dar fenomenul în sine a existat, acest parteneriat între bărbați. Primul fenomen a fost cel de zoofilie, atenție!

Așadar, povestea este lungă, argumente contra sunt multe. Sunt un tip căruia libertățile i-au luat mințile foarte devreme, de asta nu am implicat partidul. Dar știu, în același timp, și am avut, când lucram în învățământ, un coleg bântuit de - cum să-i spun: asemenea libertate, asemenea boală? - care a terminat în ștreang și a produs efecte în rândul elevilor.

Deci nu trebuie să apelez la povești ca să înțeleg sensul și mersul lucrurilor.

Am să mă opresc aici cu povestea. Eu personal voi da un vot negativ, în ciuda, repet, a libertăților care mă bântuie, nu sunt un om al opreliștilor, dar și libertățile trebuie asumate și înțelese.

Încă o dată, nu implic partidul.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Mai întâi, o chestiune de procedură. Este pentru prima dată când văd citit un raport al unei comisii, brodat cu opinii personale ale unuia dintre membri, este cred o încălcare a regulamentului.

Pe fond, luările de poziție de până acum vor intra în istoria declarațiilor pline de prejudecăți și de stereotipuri de percepție ale Parlamentului României, din păcate.

Nu mă așteptam de la colegul Ovidiu Iane, care a fost președintele unui partid, Partidul Verde, partid care susține drepturile persoanelor LGBT, să dea glas atâtor prejudecăți de la microfonul forului legislativ român.

Este bizar să aud că țările nordice, care au un grad foarte ridicat de democrație și civilizație și prosperitate, sunt deplânse din Parlamentul uneia dintre cele mai sărace țări din Europa, Parlamentul uneia dintre țările cu probleme și de democrație și de civilizație, avem încă foarte multe de făcut pentru a ridica standardele de democrație și civilizație și prosperitate în România.

Danemarca a fost prima țară europeană care în 1989 a legiferat parteneriatul civil, Norvegia a făcut-o în 1993, Suedia în 1995, Finlanda în 2002. În Franța, în 1999 a fost o legislație de acest fel adoptată, iar 94% dintre cuplurile care au apelat la această formă de înregistrare a uniunii lor sunt cupluri heterosexuale.

Sigur, afecțiunea, respectul reciproc sunt foarte importante, dar trăim într-o lume în care și raporturile juridice contează.

Or, această legislație pe care o propun practic prevede că un cuplu se poate înregistra la notar, poate încheia acest parteneriat la notar, nu este nevoie de implicarea unei biserici - există biserici care oficiază astfel de ceremonii, dar este libertatea religioasă a fiecărui cult, nu intrăm în chestiuni religioase - discuția ar trebui să fie pur juridică aici și bazată pe drepturile omului.

Ei bine, prin înregistrarea unui astfel de cuplu, a unei astfel de uniuni, există câteva mici facilități care țin de chestiuni de viața de zi cu zi, și le-am menționat mai devreme: în cazul în care un partener este grav bolnav, este important să fii alături de el în spital; în cazul în care un partener moare - cu toții murim, cu toții vom muri - gândiți-vă că celălalt partener rămâne complet descoperit, nu poate să moștenească nimic, familia celui decedat poate să... imediat și închei... poate să câștige în instanță, și juriștii cu care m-am consultat mi-au confirmat că familiile au toate șansele să câștige în instanță tot sau aproape tot.

Sunt multe alte situații. În expunerea de motive le-am prezentat. Există și o scrisoare din partea celui mai mare grup interparlamentar din Parlamentul European, care a venit să susțină acest proiect de lege printr-o scrisoare de susținere, sunt opinii și asumări politice ale unor puncte de vedere de care Parlamentul României ar trebui să țină cont.

Nu izolați România, nu o lăsați la marginea democrației! Încercați să înțelegeți că avem nevoie de o evoluție și de o recunoaștere și a unor zone - minoritare, e adevărat - din țara noastră, dar care au nevoie de o reglementare legislativă. A le lăsa așa, în derivă, fără niciun fel de recunoaștere, reprezintă, după părerea mea, o greșeală politică, o neasumare a valorilor democratice și, iertați-mă, chiar și un lucru profund imoral.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu se mai poate...

Mulțumim.

Închidem...

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc.

Voiam să vă spun, stimați colegi, că faptul că susținem drepturile LGBT - și sunt țări care în Europa susțin aceste drepturi, evident - nu înseamnă neapărat că trebuie să susținem și parteneriatul civil, pentru că până la urmă aceste drepturi și libertăți sunt și în funcție de tipul de societate în care trăim, iar la noi, aici, există o societate care are un alt grad de moralitate, în special religioasă.

Acum, pe de altă parte, în ceea ce privește acest demers, ca să zic așa, ar putea fi precursorul unor alte demersuri la fel de periculoase care, sincer, creează o societate în care eu nu vreau să-mi cresc copiii. Și anume, ce poate să urmeze? Poate să urmeze adopția, ulterior, nu? Poate să urmeze orice altă formă care în Vest, în Occident este foarte bine, să zic așa, promovată. Și unele țări chiar au adoptat aceste modificări de concepte morale.

Or, eu nu vreau să trăiesc într-o societate în care un copil să fie, nu știu, să nu aibă înțelesul cuvântului de mamă și tată în adevăratul sens al cuvântului, pe care eu îl cunosc de când sunt mic.

Aceasta am vrut să spun.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterea. Legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 16 decembrie 2019, 4:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro