Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 decembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.218/11-12-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 07-12-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 decembrie 2015

2. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate Guvernului.  

     

Domnul Ludovic Orban:

      ................................................
Video in format Flash/IOS  

Trecem la ordinea de zi, la interpelări.

Am fost informat că doamna secretar de stat Sirma Caraman, din partea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, nu poate să fie prezentă, în schimb a transmis răspunsul în scris.

Îl întreb pe domnul deputat Anton Doboș dacă se mulțumește cu răspunsul în scris sau dacă solicită prezența reprezentantului ministerului în plen.

Poftiți, domnule deputat.

Deci, întrebarea pe care o am este dacă vă declarați mulțumit cu răspunsul primit în scris sau solicitați, în continuare, prezența reprezentantului ministerului? Solicitați în continuare?

Vă mulțumiți cu cel în scris, da?

 
Video in format Flash/IOS Cornel Itu

În continuare, este prezent din partea Ministerului Transporturilor, domnul secretar de stat Aurel Stanciu, care răspunde unei interpelări formulate de domnul deputat Cornel Itu.

Îl invit pe domnul deputat Cornel Itu să citească interpelarea.

Nu este prezent în sală? A, sunteți prezent.

Deci, nu mai citiți interpelarea, citim numai răspunsul.

Poftiți, domnule secretar de stat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion-Aurel Stanciu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Domnule deputat,

La interpelarea dumneavoastră înregistrată la Camera Deputaților cu nr. 2556B/2015 Ministerul Transporturilor vă răspunde următoarele: pe centura ocolitoare a municipiului Gherla, la km 3+850, s-a înregistrat o cedare a corpului drumului, afectând structura de rezistență a acestuia. Din acest motiv, s-au efectuat lucrări de consolidare locale, astfel încât în prezent este asigurată planeitatea drumului.

De asemenea, în vederea identificării problemelor și cauzelor care le determină a fost inițiată procedura de achiziție publică a serviciului de expertiză tehnică pentru tot sectorul de drum, această procedură urmând a fi finalizată conform calendarului, în aproximativ 30 de zile.

În conformitate cu rezultatul expertizei tehnice vor fi luate toate măsurile necesare prevenirii apariției de noi degradări a sectorului de drum mai sus menționat.

În ceea ce privește a doua întrebare a dumneavoastră - lucrările la podul peste Someș, din localitatea Bunești - menționăm că astăzi s-a redeschis circulația în zonă.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumim, domnule secretar de stat.

Domnule deputat?

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Cornel Itu:

Domnule președinte,

Domnule secretar de stat,

Legat de podul de la Bunești, într-adevăr, azi a fost redeschisă circulația, dar legat de centura ocolitoare a municipiului Gherla, vreau să vă spun că e a patra oară când se surpă această centură. E o problemă de proiectare și de execuție, și cred că ar fi bine pentru totdeauna acum să luați deciziile corespunzătoare și să se remedieze corespunzător.

A fost deschisă în grabă, da, și cred eu că soluția nu e adecvată. Oricând, acea centură, în zona respectivă se prăbușește și alunecă spre terenurile oamenilor.

Țineți cont că sunt acolo caverne de sare pe care apa le dizolvă și e o problemă deosebită.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe

Următoarea interpelare este a domnului deputat Daniel Andrei Gheorghe, adresată către Ministerul Afacerilor Externe.

Este prezent din partea Ministerului Afacerilor Externe... nu este, nu este.

A, este pe drum. Îl așteptăm. Atunci, continuăm cu interpelarea adresată de domnul deputat Marian Cătălin Rădulescu.

A venit domnul Podgorean? Deja a sosit domnul Podgorean?

Domnule deputat Daniel Gheorghe, doriți să citiți textul interpelării?

Luați cuvântul după răspunsul domnului secretar de stat Podgorean.

Domnule secretar de stat, vă invit să prezentați răspunsul la interpelarea domnului deputat Daniel Gheorghe privitoare la eliminarea vizelor pentru SUA.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Podgorean (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Externe):

Deci, pentru Guvernul României, în mod particular pentru Ministerul Afacerilor Externe consolidarea parteneriatului strategic cu SUA pe toate dimensiunile sale reprezintă un obiectiv major de politică externă.

În acest sens, aplicarea Declarației comune privind parteneriatul strategic pentru secolul XXI între România și SUA, adoptată la Washington, la cel mai înalt nivel, pe 13 septembrie 2011, constituie o prioritate pe agenda bilaterală, ce este reflectată în dinamica accentuată pe care dialogul politic româno-american a cunoscut-o în ultimul an, inclusiv la nivel înalt.

Ministerul Afacerilor Externe acordă o importanță deosebită includerii României, în calitatea sa de partener strategic, în promovarea Visa Waiver, în Programul Visa Waiver, și cooperării cu partenerii americani în vederea îndeplinirii de către România a criteriilor tehnice prevăzute de legislația americană pentru accesul în Programul Visa Waiver.

Astfel, subiectul eliminării obligativității vizelor de scurtă ședere pentru cetățenii români care călătoresc în Statele Unite ocupă un loc central pe agenda de discuții a înalților oficiali români cu reprezentanții administrației și Congresului SUA. Cu prilejul întâlnirilor și întrevederilor bilaterale desfășurate pe parcursul acestui an a fost reconfirmată susținerea Administrației Obama, dar și a unor reprezentanți influenți ai Congresului pentru includerea României în Programul Visa Waiver.

Având în vedere rolul important care revine legislativului american în ceea ce privește adoptarea unui cadru reformat al Programului Visa Waiver, extrem de relevant din perspectiva momentului la care cetățenii români vor putea călători fără vize în SUA, o parte semnificativă a demersurilor diplomatice s-a concentrat pe Congresul SUA și continuă în această direcție.

De asemenea, pentru materializarea acestui obiectiv, după constituirea în ianuarie 2013 a Grupului de lucru bilateral pe probleme consulare, inclusiv problematica vizelor, Ministerul Afacerilor Externe organizează și co-prezidează, împreună cu Ambasada SUA la București, reuniunile grupului cu participarea reprezentanților instituțiilor românești de resort - Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiției, Serviciul Român de Informații - și ai Ambasadei SUA la București.

Cea mai recentă reuniune a Grupului de lucru bilateral pe probleme consulare, inclusiv problematica vizelor, s-a desfășurat la 25 noiembrie 2015.

Această structură are drept obiectiv principal identificarea modalităților celor mai adecvate pentru facilitarea accesului României în program, inclusiv din perspectiva îndeplinirii de către România a criteriilor tehnice aferente accesului în Programul Visa Waiver și a reducerii semnificative a ratei de refuz a solicitărilor de viză din partea cetățenilor români.

În acest sens, trebuie subliniat faptul că rata de refuz depinde în exclusivitate de autoritățile americane, fiind determinată de calitatea și corectitudinea aplicațiilor, mai ales a manierii prin care fiecare cetățean român care solicită obținerea vizei de scurtă ședere în SUA demonstrează faptul că deține legături semnificative cu țara noastră.

Totodată, în condițiile în care un parteneriat transatlantic de succes nu poate fi imaginat în absența includerii tuturor statelor membre UE în Programul Visa Waiver, complementar dialogului bilateral activ cu SUA, România participă activ la reuniunile la nivel de lucru în format România-SUA-Uniunea Europeană care se derulează la Bruxelles, în contextul mecanismului de reciprocitate al Uniunii Europene.

Toate cele trei reuniuni organizate de Comisia Europeană până în prezent, ultima derulându-se în iunie 2015, au reprezentat o platformă pentru realizarea unui schimb de informații cu accent asupra stadiului pregătirilor derulate de statele membre ale Uniunii Europene vizate pentru pregătirea criteriilor de acces, fără a avea însă un impact direct asupra perspectivelor modificării legislației Visa Waiver, în vederea includerii tuturor statelor membre ale Uniunii Europeane în program.

În ceea ce privește criteriile tehnice conexe accesului în Programul Visa Waiver s-au făcut progrese remarcabile de la momentul constituirii Grupului de lucru, 2013. În numai trei ani, România a reușit să îndeplinească toate criteriile tehnice și de securitate care sunt necesare pentru a fi eligibilă în acest program, ultimul dintre acestea fiind marcat de semnarea, în luna octombrie 2015, la Washington a Acordului dintre România și SUA privind intensificarea cooperării în prevenirea și combaterea infracțiunilor grave.

În contextul activității substanțiale derulate la nivelul Grupului de lucru, principalul obstacol pe linia accederii cât mai rapide în acest program a rămas în prezent rata de refuz a cererilor de viză depuse de cetățenii români, care depășește pragul maxim de 3%, stabilit de legislația americană actuală.

În anul fiscal 2014, rata de refuz a coborât pentru prima oară sub pragul de 10% - 9,8%, respectiv, și sperăm că își va menține tendința descrescătoare și în 2015.

În 2010 rata de refuz se situa la 24,8%. În acest sens, începând cu data de 7 mai 2015, Ministerul Afacerilor Externe desfășoară o campanie de conștientizare a cetățenilor români care călătoresc în SUA cu privire la respectarea legislației locale referitoare la reglementarea șederii.

Campania de conștientizare a opiniei publice se derulează prin intermediul unor mesaje de tip sms, "Don’t overstay!", "Follow the rules!", "Don’t work in US without proper authorisation!" pe care cetățenii români le primesc atunci când călătoresc în SUA, precum și prin intermediul aplicației "Sfaturi de călătorie" care poate fi descărcată pe telefonul mobil și care poate fi accesată inclusiv offline.

Totodată, operatorii Call Center-ului din cadrul Ministerului Afacerilor Externe transmit aceleași mesaje cetățenilor care solicită informații privind regimul călătoriilor în SUA.

Momentul la care s-ar putea concretiza accesul fără viză al cetățenilor români în SUA depinde în esență de următorii factori: diminuarea ratei de refuz a cererilor de viză depuse de cetățenii români până la 3% sau modificarea legislației americane, respectiv a criteriilor de acces în program, în principal prin ajustarea Programului ratei de refuz de la 3%, cât este în prezent, la 10%.

În cursul anului 2015 au fost introduse atât în Senatul SUA, cât și în Camera Reprezentanților proiecte legislative care dacă ar fi adoptate ar conduce la creșterea pragului de refuz la 10%.

În același timp, pe fondul atacurilor teroriste desfășurate în Europa în cursul acestui an, mai ales al recentelor atentate teroriste de la Paris, au scăzut considerabil șansele modificării în orizontul de timp imediat, în sens favorabil pentru România, a legislației Programului Visa Waiver. În fapt, în contextul geopolitic actual, marcat de o creștere a riscurilor de securitate și de fenomenul luptătorilor străini, o serie de membri influenți al Congresului SUA au solicitat înăsprirea legislației Programului Visa Waiver, considerând că acesta poate genera vulnerabilități sporite pentru securitatea națională, prin facilitarea călătoriilor fără vize în SUA pentru cetățenii unor state, inclusiv state membre ale Uniunii Europene, care se confruntă cu problema radicalizării și a recrutării cetățenilor proprii de către organizații teroriste.

Urmarea acestor evoluții, în special în contextul atacurilor de la Paris, Casa Albă a anunțat la 30 noiembrie 2015 o serie de noi modificări la Programul Visa Waiver, după cele anunțate de Departamentul pentru Securitate Internă al SUA, în luna august 2015, pentru a permite o verificare sporită a călătorilor din cele 38 de state ale lumii care pot intra pe teritoriul SUA fără viză.

Ministerul Afacerilor Externe va continua să utilizeze toate pârghiile, inclusiv demersurile politico-diplomatice, pe lângă reprezentanții Administrației Obama și ai Congresului SUA, în vederea accederii cât mai curând posibil a României în Programul Visa Waiver, concomitent cu stimularea în continuare a progreselor pe linia îndeplinirii de către țara noastră a tuturor criteriilor aferente accesului în program.

Din această perspectivă, valorificarea optimă a parteneriatului strategic este dependentă de nivelul de implicare al tuturor instituțiilor românești cu atribuții în dialogul și cooperarea cu partenerii americani.

În acest sens, alături de celelalte instituții ale statului român Parlamentul, inclusiv din perspectiva activității importante a Grupului de prietenie Pro-America și a derulării unui dialog activ și angajant cu membrii Congresului SUA, are un rol semnificativ în concretizarea demersurilor și inițiativelor avute în plan politico-diplomatic.

Semnat, Lazăr Comănescu, ministrul afacerilor externe.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumim mult, domnule secretar de stat.

Îl invit pe domnul deputat Daniel Gheorghe să-și precizeze punctul de vedere.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnului secretar de stat și Ministerului Afacerilor Externe pentru răspunsul amplu, obiectiv și foarte coerent pe care l-am primit din partea dumnealor.

Cu privire la această tematică pe care am abordat-o în interpelarea transmisă Ministerului Afacerilor Externe acum mai puțin de o lună, aș vrea să adaug o serie de chestiuni. În mod cert, din ceea ce reiese și din interpelare avem de-a face cu o problemă de ordin politico-legislativ, o problemă care se poate rezolva, în primul rând, prin dezvoltarea unui lobby mult mai puternic al României în Statele Unite, atât pe lângă Congresul Statelor Unite, cât și pe lângă principalele partide din SUA - Partidul Republican și Partidul Democrat. La fel, cred că ambasada noastră în Statele Unite ar trebui să se implice mult mai puternic în apărarea intereselor cetățenilor români și apărarea intereselor strategice ale relației Statele Unite-România, cât și România, prin Ambasada SUA, care cred că ar trebui să devină principalul partener al Ministerului Afacerilor Externe în această problemă. Și mă gândesc că pentru Ambasada SUA ar fi mult mai important să se implice direct, prin pârghiile politice, diplomatice și neoficiale pe care le are la Washington și la Congresul american, în soluționarea unor probleme care mie mi se par de ordin strategic.

De ce spun de ordin strategic, pentru că în ultima perioadă, din păcate, vedem că pe baza unei relații foarte apropiate, pe bună dreptate, între Statele Unite și UE și a unui parteneriat strategic pe care România l-a susținut cu multă loialitate și cu sacrificii de sânge în Irak și Afganistan, la noi în țară, din păcate, se dezvoltă un soi de frustrare, la nivelul opiniei publice, pe relația cu Statele Unite, și am avea o nevoie deosebită de un mesaj de încredere, de un mesaj de susținere ferm de la Washington. Bineînțeles că România nu este nici pe departe una din acele țări care pot exporta terorism, ba, din contră, este o țară care a exportat securitate și stabilitate în Europa Centrală și de Sud-Est și în acest spațiu al Mediteranei de Est și al Porților Orientului, să spunem așa. Și mai mult decât atât, să nu uităm riscul care poate apărea din perpetuarea pe termen nelimitat a acestei situații, respectiv succesul pe care ar putea să-l aibă propaganda rusească tot mai prezentă în România în ultimii ani și mi se pare mie tot mai agresivă și persuasivă în ultimii doi-trei ani, la nivelul opiniei publice și a mijloacelor de informare.

De aceea, cred că Statele Unite, indiferent că vorbim de administrație democrato-republicană, ar trebui să dea câteva răspunsuri de încredere și de fermitate în raport cu principalii săi parteneri europeni, și aici mă gândesc la acest flanc estic al NATO, la România și la Polonia, două țări care au arătat o loialitate, pot spune, chiar ieșită din comun în relația lor cu Statele Unite și în raporturile pe care le-au avut cu cea mai importantă democrație a lumii, în ultimii 15-20 de ani.

Eu vă mulțumesc pentru răspuns încă o dată și sper să aveți succes în demersurile dumneavoastră.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Cătălin-Marian Rădulescu

Următoarea interpelare este formulată de domnul deputat Marian Cătălin Rădulescu, adresată Ministerului Energiei.

Este prezent domnul deputat, l-am văzut.

Din partea Ministerului Energiei este prezent... i-ați dat răspunsul în particular.

Îl invit pe domnul secretar de stat...

Doriți să citiți interpelarea, domnule deputat?

Vă rog, vă invit să... deci, nu e necesar să citească răspunsul. Dumneavoastră veți face câteva referiri.

Poftiți, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Cătălin-Marian Rădulescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am primit răspunsul în scris, de la domnul secretar de stat, răspuns pe care l-am analizat, l-am văzut. Sigur că răspunsul nu ține foarte mult de domnul secretar de stat, ci este mult mai amplu. Pentru asta eu cred că va trebui să am o întâlnire cu ministrul respectiv, de resort, după care să înaintez către Parlamentul României această problemă pentru că, domnule președinte, problema privatizării PETROM-ului este o problemă care este în trecutul țării noastre. Atunci, aceste acțiuni de până la 8%, înțeleg, astăzi, eu știam că 8%..., mi se spune că în Legea privatizării se scrie că până la 8%, care trebuiau date către cei 57.000 de angajați, prin contractul de privatizare, deci, 57.000 de angajați ai PETROM-ului, fapt care nu s-a întâmplat de atâția ani de zile. Oamenii își cer acest drept de a prelua, de a li se da, de a cumpăra aceste acțiuni de până la 8%, iată, deci trebuie o dată fixat care e procentul efectiv, într-o negociere, eu știu, la nivelul Guvernului României, a acestor procente, după care înțeleg de la domnul secretar de stat că deja PETROM-ul este în listare la Bursă și atunci, după această procedură și după ce efectiv terenurile și toate proprietățile vor intra în capitalul social, se poate discuta care este valoarea acestor procente, care sunt, cât din 8% trebuie să ia oamenii angajați, toți angajații PETROM-ului. Însă această problemă este o problemă până la urmă și de interes național, este vorba de 57.000 de oameni, și eu cred că ea trebuie rezolvată într-un termen cât mai scurt posibil.

Așa că a rămas ca imediat să facem o întâlnire, poate chiar mâine, cu domnul ministru, după care să facem demersurile necesare și să stabilim pașii ca acești oameni să poată să intre în drepturile lor firești.

Mulțumesc, domnule președinte.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumesc, domnule deputat.

Vă împărtășesc preocuparea pentru o prevedere legală care nu a fost pusă în practică de mulți ani și cred că aici trebuie insistat cu presiunea parlamentară asupra reprezentanților Guvernului, să aplice aceste prevederi legale din legea de privatizare.

Declar închisă ședința de întrebări și interpelări de astăzi.

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 17,29.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 19 noiembrie 2019, 23:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro