Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.6/09-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 03-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 februarie 2016

18. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii (PL-x 368/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 368/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

17. Și, ultimul proiect de lege de astăzi, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii.

5 amendamente admise. Caracter ordinar.

Guvernul României.

A, nu, inițiatorul.

Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

În ultimul raport al Curții de Conturi se arată faptul că risipa banilor publici se face în principal din cauza lipsei transparenței în procedurile de atribuire a contractelor de achiziții publice.

Eficiența sistemului electronic de achiziții publice a fost scoasă în evidență atunci când printr-o creștere cu 10% a contractelor atribuite prin SEAP s-au înregistrat economii de peste 1 miliard la bugetul public.

Prezentul proiect propune creșterea graduală a valorilor achizițiilor publice derulate prin acest sistem electronic, astfel că în 2016 să crească la 50%, în 2017 la 70%, în 2018 la 100%.

Prin adoptarea acestui proiect de lege sunt estimate economii la bugetul public de peste 4 miliarde de lei în următorii 3 ani.

În concluzie, vă rog să votați favorabil pentru acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Iane.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Da, scuzați-mă, prima dată președintele comisiei, domnul Iulian Iancu.

Raportul comun cu Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Vă rog, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte, mulțumesc foarte mult.

Vă rog să-mi permiteți să urez și eu colegilor noștri la mulți ani și un an mai bun și ca să fim siguri că va fi așa ar fi bine să pornim sub îndemnul "dacă există un colț în Univers pe care sigur îl poți face mai bun, acela ești tu".

Prin urmare, comisia noastră și Comisia juridică au fost sesizate pentru dezbatere în fond cu acest proiect de lege.

Senatul l-a adoptat. Guvernul susține proiectul.

De asemenea, Consiliul Legislativ a dat aviz favorabil, precum și Comisia pentru politică economică.

Proiectul stipulează expres obligația ca autoritatea contractantă să crească gradul și valoarea achizițiilor publice derulate prin SEAP la 50% în 2015 și creștere graduală până la 70% în anul 2017.

În urma examinării, cele două comisii propun plenului, în unanimitate de voturi, adoptarea proiectului de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Dezbateri generale.

Domnul Iane, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Inițiativa este bună. Ea se încadrează într-un parcurs firesc și normal al ceea ce înseamnă acest domeniu al achizițiilor publice.

Vreau să vă spun, totuși, că Partidul Social Democrat anul acesta are ca prioritate legislativă îmbunătățirea acestei legislații din domeniul achizițiilor publice. Deci, vom veni cu un pachet de modificări care va îmbunătăți această legislație. Pe de altă parte, vreau să atrag atenția asupra unui aspect: sistemul electronic de achiziții publice de multe ori nu funcționează cum trebuie, și mă refer sub aspectul tehnic, în sensul că se blochează și ne aflăm în imposibilitatea de a ... cei care vor să încarce licitații sau achiziții pe acest site se află în imposibilitatea de a parcurge în totalitate procedura pentru că sistemul se blochează. Și vreau să atrag atenția pe această cale autorității competente să ia măsuri, astfel încât acest sistem să funcționeze fără niciun fel de probleme, indiferent de oră și de solicitare.

Acum, referitor la actul normativ în cauză, vreau să vă spun că... apropo de munca la comisii. Noi, la comisie, când a venit această inițiativă ne-am sesizat că ea este bună, însă avea o mică scăpare: nu prevedea sancțiune pentru autoritatea contractantă, în cazul în care nu se conformează cu norma respectivă, și noi am prevăzut, și o să vedeți în amendamentele pe care le-am prins aici, această obligație de a aplica această normă pe care noi trebuie s-o votăm astăzi și sancțiunile referitoare la neaplicarea acestei norme.

Deci, noi vom vota pentru.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnul Antal István.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Ciuhodaru se pregătește.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

...Dar aș dori să fac o completare vizavi de cele exprimate de la acest microfon cum că PSD-ul va veni cu un pachet de legi. Nu PSD-ul a venit cu acest pachet de legi, ci este obligație. În Monitorul Oficial, noua Lege a achizițiilor publice, așa cum știe și colegul nostru, a apărut în 2014, 15 aprilie, cu obligația ca cele 28 de țări să preia în doi ani de zile.

La nivelul comisiei, am solicitat de nenumărate ori, încă din 2014, dar tot anul 2015, ca să preluăm această lege ad litteram, și să nu ne apucăm să găsim din nou niște formule de ale noastre prin care să mai "îmbunătățim" birocrația care există la ora actuală, dar, totuși, uite că nu s-a vrut. Din ce motive nu știu. Este acum la Senat și noi solicităm, din partea grupului, ca imediat când vine de la Senat legea să fie discutată în comisiile vizate, în așa fel ca cel târziu pe 15 aprilie să avem legea, pentru că, din păcate, deja anul acesta, pe de o parte am pierdut, fiindcă n-avem șansa și nu au autoritățile publice care sunt vizate în mod direct șansa ca sumele care anul acesta prin proiecte vin pentru investiții să fie deja trase prin această nouă lege care după cunoștințele mele este mult mai bună și rezolvă o serie de probleme cu care ne-am confruntat până acum.

Deci, noi susținem această lege, dar, și așa, acea nouă lege va îngloba modificarea de acum.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Domnul Ciuhodaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sper ca obiectivele propuse în acest act normativ să nu rămână doar la nivel de deziderat, pentru că vă reamintesc că exista o ordonanță de urgență din 2006 și o hotărâre de Guvern care și-au propus ca nivelul acestor achiziții prin SEAP să crească la 20-40%.

Poate că odată cu introducerea acestor măsuri de coerciție obiectivele acestui proiect legislativ să fie puse în practică și în acest moment cred că este o măsură salutară din punctul acesta de vedere și care va reduce și corupția în România.

Vom susține fără niciun fel de problemă demersul domnului deputat. Mi se pare unul de normalitate la ora actuală în România.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Paul Dumbrăvanu.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Fiecare act normativ care a presupus sau presupune transparența în domeniul cheltuielilor publice va fi susținut de Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal.

De altfel, transparența este fundamentul și cheia care oferă contribuabililor instrumente și informații de care au nevoie pentru a le permite să dețină rolul principal în societate. Conform cercetării PPE, aproape 90% dintre români cred că procesul de achiziții publice din România este unul corupt, ceea ce arată încă de la început faptul că România are o gravă problemă de credibilitate în ceea ce privește cheltuirea banilor publici. Cheltuim zeci de miliarde de euro anual pe contracte de achiziție publică atribuite prin intermediul sistemului electronic de achiziții, însă acesta nu reprezintă decât a treia parte din suma estimată a fi contractată anual de autoritățile publice centrale și locale pentru achiziții de bunuri, servicii și lucrări prin alte mijloace decât cele electronice.

Este esențial ca autoritățile administrației publice să înțeleagă faptul că cetățenii și mass-media doresc să cunoască aceste date. Furnizarea de date publice ar trebui să devină parte integrantă a autorității locale, un angajament față de cetățeni, astfel încât aceștia să capete din nou încredere în deciziile administrației publice locale.

De altfel, România a aderat la Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă care vizează angajarea Guvernului în promovarea transparenței, combaterea corupției și utilizarea noilor tehnologii pentru a consolida actul de guvernare și dialogul cu cetățenii, în special prin elaborarea și implementarea de politici în domeniul datelor publice deschise.

Este foarte important că această lege este doar un prim pas pentru ceea ce înseamnă transparența cheltuielilor publice. Noi avem un proiect de lege care este în acest moment... sau a fost respins de către fostul Guvern Ponta, care presupune ca toate cheltuielile peste 100 de lei să fie publicate de către toate autoritățile publice locale. Or, dacă această lege despre care vorbim în acest moment poate fi implementată, de ce nu ar fi putut fi publicate și toate cheltuielile care depășesc 100 de lei, care presupune de fapt o transparență totală a autorităților publice locale, dar și centrale, la nivel național.

Îmi exprim speranța ca Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat să susțină toate inițiativele legislative legate de transparența cheltuielilor publice și nu doar pe cele care sunt inițiate de către parlamentarii PSD.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Moldovan Iosif.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Moldovan Iosif:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, legea este foarte bună. Însă mă bucur foarte mult că, în aceeași ordine de idei, colegul meu de la PSD a ridicat problema funcționalității SEAP-ului, a sistemului informatic care susține toate aceste modificări legislative pe care le aducem și toate îmbunătățirile la procesul de achiziții publice.

Vreau să vă spun că, an de an, Guvernul și Ministerul Finanțelor refuză să investească niște bani în îmbunătățirea acestui sistem informatic care trebuie să vă spun că este într-o stare destul de critică de multe ori, tocmai pentru că vrem transparentizarea și vrem îmbunătățirea achizițiilor publice și să aducem cât mai multe din aceste licitații în acest sistem informatic.

Deci, tare m-aș bucura ca pe lângă aceste modificări legislative care sunt foarte bune, să aducem niște modificări inclusiv la suportul tehnic, pe care trebuie să-l acordăm acestor procese de achiziții publice.

Mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnul Caloianu.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mario-Ernest Caloianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, pentru a funcționa SEAP-ul, din punct de vedere electronic, lucrurile funcționează nemaipomenit atât timp cât condițiile de eligibilitate introduse în SEAP sunt foarte clare. Nu trebuie să uităm că primul lucru care creează fenomenul corupției este interpretarea condițiilor de eligibilitate. Și interpretarea condițiilor de eligibilitate nu va fi niciodată clară atâta timp cât nu vom face un tabel unic al operatorului economic eligibil. În acel moment, clar nu se mai pot instrumenta condițiile de eligibilitate fiind valorate ofertele în funcție de criterii de eligibilitate.

Confundând cele două lucruri și nedelimitându-le foarte clar, vom avea permanent acel instrument care poate fi utilizat în fenomenul corupției. Ca să nu mai vorbim de corupție, facem lucrurile clare: eligibilitatea are o categorie, iar categoria respectivă este prezentată în ofertă. Și atunci nu mai putem diferenția operatorul economic depunând electronic sau material toate acele teancuri imense de condiții care trebuie prezentate. De aici trebuie să începem, din fond. Ce prezentăm în SEAP electronic este OK. Dar ce prezentăm, acolo e problema. Și aici trebuie diferențiate lucrurile.

Bineînțeles că UNPR-ul susține transparența în formă electronică, dar important este ce prezentăm. De acolo încep lucrurile.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

(Domnul deputat Ovidiu-Cristian Iane dorește să intervină pe procedură.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule Iane, nu există nicio procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane (din sală):

Mi-a interpretat vorbele.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu v-a interpretat vorbele. A făcut un comentariu. La dezbateri generale fiecare deputat trebuie să facă, poate să facă comentarii. Nu v-a pronunțat numele și nu am de ce să vă dau dreptul la replică, nici să vorbiți pe procedură.

Vă rog frumos, domnule deputat, trebuie să ne respectăm și noi, vă rog.

Avem cinci amendamente admise.

Dacă sunt obiecții, comentarii la primul amendament. Nu. Aprobat.

La al doilea. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

La cel de-al treilea. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

La cel de-al patrulea. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

La cel de-al cincilea. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 septembrie 2019, 8:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro