Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.6/09-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 03-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 februarie 2016

19. Prezentarea Raportului privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul I al anului 2015.

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

18. Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul I al anului 2015.

Îl prezentăm acum sau îl lăsăm pentru săptămâna viitoare?

Eu nu pot să vă rog frumos să vă opriți telefonul celular ca să vă prezentați raportul, că n-am cum.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea Man:

Domnule președinte, mulțumesc.

Stimați colegi,

Raportul Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul I al anului 2015.

Lucrările Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții s-au desfășurat în perioada 1 ianuarie-30 iunie 2015 în cadrul celor 47 de ședințe în plen stabilite conform programului de lucru hotărât de Biroul permanent al Camerei Deputaților.

În primul semestru al anului 2015, au fost adresate comisiei un număr de 315 petiții, au fost acordate 23 de audiențe și s-au efectuat 35 de deplasări în teritoriu ale membrilor comisiei. Principalul domeniu vizat de petiționari în primul semestru al anului 2015 este cel al justiției, 76 de petiții având această tematică.

În primul semestru al anului 2015, 52 de petiții au vizat probleme întâmpinate de petenți în sfera drepturilor lor de natură socială, în sensul larg al termenului. Petițiile care reclamă prezumtive abuzuri și ilegalități în domeniul relațiilor de muncă prezintă ponderea cea mai mare, iar numărul lor este în creștere și în acest semestru.

Comisia constată, însă, influența dispozițiilor legale în privința atribuțiilor Inspecției Muncii în privința acestui tip de speță, recursul la instanța judecătorească fiind singurul în măsură să asigure recuperarea drepturilor salariale cuvenite.

Un număr semnificativ de petenți au reclamat în fața comisiei faptul că din cauza dispozițiilor legale cuprinse în Legea nr.95/2006 și în Codul fiscal, au primit documente de impunere din partea ANAF referitoare la CASS calculată la nivelul salariului minim brut pe țară, chiar dacă veniturile lor reale realizate anual au fost cu mult mai mici decât plafonul respectiv. Petenții consideră că dispozițiile legale respective nu respectă principiul proporționalității prevăzut în textele Constituției României.

În perioada de referință, din totalul petițiilor cu tematică socială, cele care au fost soluționate favorabil reprezintă 28,3%. În perioada 1 ianuarie-31 iunie, s-au înregistrat 53 de memorii adresate comisiei noastre de către persoane condamnate care execută o pedeapsă privativă de libertate aflate în custodia unităților de detenție din subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor.

Ca urmare a creșterii numărului de petiții venite către comisie, precum și din cauza gravității unora dintre reclamații, am hotărât demararea unei acțiuni de informare la fața locului cu privire la cazuistica semnalată de către deținuți. Astfel, pe parcursul lunilor februarie-martie 2015, s-au efectuat vizite de informare la un număr de 35 de penitenciare, acțiune care a inclus deopotrivă membrii comisiei noastre, dar și alți colegi deputați. Scopul urmărit a vizat modul în care se aplică prevederile Legii nr.254/2013 privitor la executarea pedepselor privative de libertate.

Acțiunea de informare s-a finalizat cu un raport care, după aprobarea sa în comisie, a fost prezentat conducerii Biroului permanent al Camerei Deputaților, precum și liderilor grupurilor parlamentare, urmând a fi prezentat și în plenul Camerei Deputaților.

Continuă să se adreseze comisiei cetățeni care sesizează nereguli în activitatea autorităților cu atribuții specifice în domeniul acordării și recunoașterii unor drepturi reparatorii. În primul semestru al anului 2015 au fost înregistrate 17 memorii cu astfel de problematică. În principal, aspectele sesizate se referă la întârzieri mari în derularea procedurii administrative de analiză și soluționare a dosarelor de despăgubiri sau la nepunerea în plată a compensațiilor și despăgubirilor bănești.

Comisia observă din analiza răspunsurilor Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, principala instituție vizată, că aceasta continuă să transmită informații vagi și generale privind stadiul de soluționare a dosarelor de despăgubiri cu citarea in extenso a prevederilor legale aplicabile în materie.

În ceea ce privește relația comisiei noastre cu autoritățile competente cu analiza pe fond a aspectelor sesizate în petiții, s-a constatat că există un număr mare de petiții, respectiv 58, la care nu s-a primit răspuns în temeiul prevăzut de Regulamentul Camerei Deputaților, Ordonanța de Guvern nr.27/2002 și Legea nr.233/2002.

Din totalul celor 315 petiții înregistrate la comisie în semestrul I al anului 2015 mai sunt pe rol 10 petiții, urmând să se acționeze în continuare pentru rezolvarea acestora.

Stimați colegi,

Informații detaliate referitoare la petițiile adresate comisiei și organizațiilor legal constituite puteți găsi în textul raportului care v-a fost pus la dispoziție.

De asemenea, în conformitate cu dispozițiile Regulamentului Camerei Deputaților, puteți consulta orice petiție și puteți solicita orice informație în materie la sediul comisiei.

Vreau să mulțumesc colegilor parlamentari care au participat la deplasarea în teritoriu pentru o bună informare privind condițiile din penitenciare.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Intervenții din partea grupurilor parlamentare.

Domnul deputat Tinel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Intervenția mea se vrea mai mult a fi o remarcă sau ca să fiu și mai "abrupt", așa, o precizare foarte clară cu privire la modul cum instituțiile statului răspund solicitărilor acestei comisii. În anexa IV, avem aici exemplificat foarte clar care este viteza de reacție, ca s-o numesc așa, a instituțiilor statului la solicitările pe care Comisia de abuzuri și petiții le adresează. Și văd așa: la CSM, 232 de zile. Păi, fraților, avem o lege! dacă nici în Comisia de abuzuri sau nici la solicitarea Comisiei de abuzuri a Camerei Deputaților nu se răspunde, atunci la ce se răspunde? La simpla petiție a unui cetățean? Vă dați seama ce se întâmplă acolo?

Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Timișoara, 203 zile, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța, 203 zile.

Domnule președinte, stimați colegi din Comisia de abuzuri, poate c-ar fi timpul să-i chemați pe reprezentanții acestor instituții în comisie să le atrageți atenția că și ei sunt supuși aceleiași legi de a răspunde în termen, să știți.

Pe bună dreptate, numărul sesizărilor și al petițiilor adresate instituțiilor statului crește de la an la an, iar Parlamentul României, prin Comisia de abuzuri, este unica sau ultima instituție care mai poate lămuri ceva.

Prefectura Ilfov, 211 zile. Să mă ierte Dumnezeu! Prefectura Ilfov e aici în București. Chiar mai bine de o jumătate de an îi trebuie să răspundă la o solicitare venită, culmea, de la instituția cea mai credibilă a acestei nații, Parlamentul României, prin Comisia de abuzuri și petiții? Și ne facem că nu vedem sau de ce?

Încă o dată spun: partidele politice ar trebui...noi ar trebui să le atragem atenția celor pe care i-am nominalizat în funcțiile respective că răspunsurile nu sunt facultative și că nu pot să încalce ei înșiși prevederile legale. În rest, Partidul Național Liberal susține raportul în forma în care a fost prezentat, cu observațiile pe care eu le ridic aici, în așa fel încât, domnule președinte al comisiei, să vedem o îmbunătățire a acestui raport în ceea ce privește viteza de reacție la cel de pe semestrul II al anului 2015 când veți veni cu el în plenul Camerei Deputaților.

Mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte intervenții?

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Octavian-Marius Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am fost în mandatul trecut patru ani vicepreședintele acestei comisii și le mulțumesc tuturor colegilor mei pentru modul în care comisia a funcționat. Și noi ne-am confruntat atunci cu aceleași lucruri cu care se confruntă astăzi colegii noștri care fac acum parte din comisie.

Nu vom rezolva nimic și, din păcate, toată această lipsă de reacție a unor instituții ale statului față de o comisie a Parlamentului nu face decât să scadă atât credibilitatea comisiei, cât și a Parlamentului în ansamblul său. Nu vom rezolva nimic până când nu vom încerca să găsim soluții juridice prin care cei care nu răspund în termen sau nu se prezintă în fața unei comisii parlamentare să fie sancționați.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea Man:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Le mulțumesc celor doi colegi care au luat cuvântul și vreau să vă asigur că am demarat întâlniri informale cu toate instituțiile abilitate să dea răspunsul la petiții, am discutat despre aspectele legate de termenele în care să răspundă și am primit asigurări și avem o colaborare bună cu aproape toate instituțiile. M-am asigurat că se va răspunde în termen la toate petițiile pe care comisia le primește și răspunsul trebuie să ajungă la cei care au trimis petiții.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte intervenții?

Domnul Mircovici. Doamna Andreea Paul.

Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să anunț plenul Parlamentului că pe data de 23 februarie am cerut în Comisia de buget, finanțe și s-a votat în unanimitate propunerea mea de a audia reprezentanții ANAF.

Cu această ocazie, voi discuta și cu Comisia de abuzuri să ni se alăture și să ridicăm problemele de fond pe care astăzi le-ați prezentat și care sunt în strânsă legătură cu procedurile administrative fiscale excesive la care au fost supuși reprezentanții mediului de afaceri în România în anul 2016.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă deputat, îmi cer scuze că vă întrerup, discutăm despre raportul Comisiei pentru abuzuri.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul (din sală):

E legat de comisie.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

N-are nici o legătură.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul (din sală):

O să vedeți că are.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Mircovici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Niculae Mircovici:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Am ascultat și eu cu atenție acest raport și vizavi de problema petiționării din partea cetățenilor către aleșii lor, aș vrea să fac o singură observație care mi se pare esențială. În afară de petițiile care se adresează și cererile, și sesizările care se adresează comisiei de specialitate a Parlamentului, a Camerei Deputaților, noi avem dese situații în care, cu prilejul audiențelor, oamenii vin la cabinetele parlamentare cu o serie de cereri și sesizări care fac obiectul neîndeplinirii unor atribuții din partea unor structuri administrative, în mod deosebit, ale statului.

În această situație, noi suntem obligați de statutul de reprezentanți ai acestor oameni să intervenim pentru a primi un răspuns la probleme, pe care ei nu îl primesc.

Din păcate, de multe ori, sub o formă sau alta, acest lucru se interpretează dacă este cazul, sau poate fi interpretat, dacă cineva dorește, ca trafic de influență. Noi ar trebui, din punct de vedere legislativ, fiind autoritatea legiuitoare a României, cred, să stabilim o graniță foarte fermă între ce înseamnă traficul de influență și ce înseamnă intervenția unui ales pentru rezolvarea problemelor pe care le solicită și le ridică cei care l-au ales.

Din acest punct de vedere, cred că ar trebui să ne aplecăm cu mare atenție toți, dar în mod deosebit specialiștii juriști pe care-i avem aici și cu curaj să rezolvăm această problemă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Nu sunt.

Luăm act de acest raport.

Suspend ședința Camerei Deputaților.

Ne vedem la 12,30 pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 septembrie 2019, 2:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro