Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.8/10-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 04-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 februarie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  

     

Ședința a început la ora 8,40.

Lucrările au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bună dimineața!

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința consacrată declarațiilor politice.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - comentariu pe subiectul ambalajelor reciclate;

Îl invit la cuvânt pe domnul Guran.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Vă mulțumesc.

Observăm că sfera economică a României, printre altele, este frământată de un nou scandal - scandalul ambalajelor reciclate. Foarte pe scurt, ce s-a întâmplat.

Acum câțiva ani, nu știu exact, trebuie să vedem când a apărut această organizare, odată cu alinierea legislației la Uniunea Europeană, a trebuit să trecem la reciclarea ambalajelor.

Ce s-au gândit cei de la Ministerul Mediului? Măi, sunt vreo 7 mii de reciclatori în România, dar nu trebuie să se ocupe ei de treaba asta, hai să inventăm doar vreo câteva firme - și 8 firme mi se pare că au fost acreditate, până la urmă - care să aibă sediul într-un apartament, cu vreo 3-4 angajați și ei trebuie să facă legătura între producători și reciclatori, adică să învârtă niște hârtii, să ia niște bani de la producători și o subvenție, dacă se poate, de la stat și așa mai departe. Deci clasicul sistem românesc, în care anumiți politicieni care ajung în funcție rezolvă niște firme de apartament, de unde se pot câștiga niște bani. Pot să vă spun, ca om de afaceri vechi, că mai veneau și cei care erau în control, de pe la Mediu, și îți indicau cu ce firmă ar fi bine să lucrezi.

Mai nou, dacă ați văzut, există o firmă Eco-Rom, care a adus un prejudiciu de vreo 12 milioane de euro, puțin, așa, numai în ultimul an, și care nu și-a îndeplinit acele obiective. Acum, onor Ministerul Mediului, prin Agenția de Mediu, s-a gândit să se întoarcă împotriva producătorilor care au plătit, care și-au îndeplinit condițiile, pentru că acea firmă de apartament nu are un patrimoniu din care să poată să plătească prejudiciul creat.

Din nou, un lucru strâmb în România, din nou, ne îndreptăm împotriva celor care vor să producă, celor care plătesc taxe și impozite la stat, pentru a proteja o șmecherie făcută de anumiți oameni, care au putere de decizie în diferite ministere, putere de decizie dată chiar și de noi, de Parlament, din păcate. Am sesizat Ministerul Mediului, i-am anunțat că, dacă nu vor face lumină, sesizez și organele în drept să ia măsuri împotriva celor care sunt vinovați.

Culmea, nici acum, în al doisprezecelea ceas, nu se repară acest lucru și producătorii sunt încurcați. Mai nou, trebuie să plătească și 2 lei pe kilogramul de deșeu, culmea, cele mai mari prețuri din Europa pentru această compensare, pentru că la noi toate merg foarte bine și trebuie să omorâm neapărat firmele care cât de cât mai reușesc să trăiască. Cred că trebuie să ne aplecăm asupra acestui lucru, să-i chemăm în Parlament la audieri și să punem ordine în această treabă.

Vă mulțumesc, deputat al PNL, Guran Virgil.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ion Eparu - declarație politică cu tema Dezbaterile organizate pe marginea programelor-cadru pentru gimnaziu s-au terminat;

Domnul Eparu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi este intitulată "Dezbaterile organizate pe marginea programelor-cadru pentru gimnaziu s-au încheiat".

Stimați colegi,

În cursul lunii ianuarie, în calitate de deputat, dar și în calitatea mea de membru al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților, am participat la câteva dezbateri cu cadrele didactice din municipiul Ploiești și județul Prahova, pe tema noului program-cadru la clasele de gimnaziu. Astfel, pentru o analiză reală a modului în care sistemul de învățământ percepe, acceptă și urmează să implementeze unele modificări, am considerat extrem de util dialogul direct cu profesori și directori de unități școlare, incluzând aici atât colegii naționale de prestigiu care au în componență și clase de gimnaziu, dar și școli generale.

În ceea ce mă privește, susținerea acestei declarații vine din obligația de a transmite mai departe comentariile cadrelor didactice cu care am stat de vorbă și am făcut schimb de idei. În urma dezbaterilor, cel mai important element pe care l-am observat a fost multitudinea punctelor de vedere exprimate de profesori, în funcție de materia predată, dar și de directori, în conformitate cu stilul de conducere practicat, autoritar sau consultativ. Fiecare dintre cei cu care am vorbit și-a argumentat alegerea.

În concluzie, pot afirma că niciuna dintre cele trei variante propuse de Institutul de Științe ale Educației nu este unanim acceptată. Apoi, profesorii au remarcat necesitatea corelării programei școlare cu numărul modificat de ore la materia respectivă. Cu alte cuvinte, dacă numărul de ore scade, atunci și programa trebuie modificată corespunzător. Nu ar fi bine să fie scoasă cea de a cincea oră de limba română la clasa a V-a, doar pentru a avea pe linie câte 4 ore în fiecare an de gimnaziu, pentru că atunci sunt puse bazele gramaticii. Nu ar fi bine să fie scoasă limba latină din clasa a VIII-a. Eventual, ar trebui schimbat conținutul materiei predate, cu accent pe cultură generală și citate, nu pe gramatică. Cel mult latina ar putea fi mutată în clasa a IX-a de liceu. Nu ar fi bine ca orele de dirigenție să fie scoase din program. Elevii din școlile de cartier care nu dispun de cabinete de consiliere psihologică ar fi cei mai afectați de această măsură. Nu în ultimul rând, o problemă unanim semnalată s-a referit la faptul că în Ploiești, dar nu numai, sunt și alte localități unde este nevoie de școli noi sau de soluții pentru extinderea celor existente, astfel încât copiii să poată învăța doar dimineața, nu în două schimburi.

Peste câteva zile, pe 10 februarie 2016, va avea loc validarea, din punct de vedere științific, a proiectului revizuit de plan-cadru. Cred că va fi deosebit de important să se cuantifice câte dintre modificările propuse în teritoriu se vor regăsi în decizia finală și, în același timp, să urmărim efectele lor.

În final, vreau să subliniez o singură idee, și anume, că, indiferent de situație, am întâlnit în teritoriu cadre didactice extrem de implicate, extrem de dedicate, ceea ce, din punctul meu de vedere, înseamnă că speranțele pentru revenirea la o situație de normalitate în sistemul de învățământ, de educație național, sunt reale.

Vă mulțumesc pentru atenție, Ion Eparu, deputat Colegiul nr. 10 Prahova.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Mircea-Vasile Cazan - declarație politică intitulată Să lăsăm Curtea Constituțională să decidă în privința alegerii primarilor în două tururi de scrutin;

Domnul Cazan.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mircea-Vasile Cazan:

Bună ziua.

Declarație politică: "Să lăsăm Curtea Constituțională să decidă în privința alegerii primarilor în două tururi de scrutin".

Tuturor celor care susțin că Partidul Național Liberal, abia acum, la începutul anului 2016, a repus în discuție alegerea primarilor în două tururi de scrutin, mă simt obligat să le spun că realitatea este cu totul alta. Pe 23 septembrie 2015, un grup de 108 senatori și deputați ai Partidului Național Liberal au înregistrat o inițiativă legislativă privind alegerea primarilor în două tururi de scrutin. Această inițiativă legislativă a avut raport favorabil din partea Comisiei juridice a Senatului, dar, ajungând în plen în a doua decadă a lunii decembrie, a fost retrimisă, la propunerea PSD, la comisie, unde a primit de această dată raport negativ și în mod normal ar fi trebuit să reintre pe ordinea de zi a plenului. Este deci imposibil ca unii dintre reprezentanții PSD, ALDE și UNPR să susțină, prin mai multe canale de comunicare, că nu există o astfel de inițiativă legislativă.

Ținând cont de faptul că există în proceduri finale la Senat, cerem tuturor partidelor să accepte procedura de urgență în cazul acestei inițiative legislative și să nu o mai blocheze în Senat, mai ales că există și un raport suplimentar pentru această inițiativă legislativă - nu contează în acest moment dacă este respinsă, plenul este suveran, iar Camera Deputaților este Cameră decizională. Partidul Național Liberal insistă pentru trecerea pe ordinea de zi a Senatului a Legii nr. 612/2015 și dezbaterea în procedură de urgență. Dezbaterea publică privind sistemul alegerii primarilor în două tururi de scrutin a fost amplă, aproape toate partidele politice din România s-au pronunțat pentru această variantă, iar la nivelul electoratului, procentul celor care vor alegeri în două tururi de scrutin este foarte mare.

Există poziții diferite în privința aplicării alegerii primarilor în două tururi de scrutin la alegerile locale din 2016. PNL nu a depistat niciun impediment de ordin constituțional. Dar, pentru că așa este corect, când sunt poziții în divergență, să lăsăm Curtea Constituțională să se pronunțe. PNL chiar propune să facilităm adoptarea de urgență a legii și să lăsăm Curtea Constituțională să decidă dacă poate sau nu această lege să fie aplicată în acest an. PSD va avea ocazia să se adreseze în acest sens Curții Constituționale, la finalizarea parcursului legislativ. Această cale pentru care Partidul Național Liberal insistă este onestă, corectă și normală.

Deputat Mircea Cazan, deputat Colegiul nr. 6, Mărginimea Sibiului.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Sorin-Avram Iacoban - declarație politică cu titlul Județele Moldovei trebuie tratate ca regiuni europene;

Domnul Iacoban.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația politică de astăzi, cu voia dumneavoastră, "Județele Moldovei trebuie tratate ca regiuni europene".

Dragi colegi, cele 6 județe ale Moldovei suferă din cauza nepăsării autorităților centrale și a tuturor guvernelor care s-au perindat la guvernare din anii ’90 încoace, asta chiar dacă politica europeană reclamă, încă din 2008, reducerea urgentă a decalajelor dintre regiuni.

Într-un Raport al Consiliului Europei din anul 2008, intitulat "În slujba Regiunilor - Politica regională a Uniunii Europene 2007-2013", se atrăgea atenția statelor membre asupra necesității asistării regiunilor mai sărace în procesul de recuperare mai rapidă a diferențelor, mai ales a celor cu impact asupra condițiilor de viață.

Astfel, la acea vreme, aflam că sectorul transporturilor urma să se bucure de o alocație generoasă de 76 de miliarde de euro pentru îmbunătățirea accesibilității regiunilor, cât și pentru facilități în transport. De același tratament urma să se bucure și sectorul ocupării forței de muncă și al reinserției sociale.

Aceste măsuri erau strâns legate de concluzia Raportului, care suna în felul următor: "La nivel regional, cea mai bogată regiune este zona rezidențială a Londrei, cu 290% din media produsului intern brut al Uniunii Europene pe cap de locuitor, în timp ce cea mai săracă regiune este nord-estul României, cu doar 23 % din media Uniunii Europene".

Considerați, dragi colegi, că s-a schimbat ceva în bine din 2008 încoace? Zona Moldovei nu are o autostradă care să asigure legătura cu vestul țării. Județele din Moldova nu beneficiază de drumul expres care să asigure un flux normal de trafic. Județele din Moldova nu au rețea feroviară care să asigure legătura cu capitala țării într-un timp rezonabil. Dacă în anii locomotivei cu aburi, distanța Iași-București era parcursă în 4 ore și 30 de minute, acum durata medie este de 7 ore, în sensul în care pe cele mai multe segmente de cale ferată, restricțiile de viteză nu permit trenului să circule cu mai mult de 50 km /h.

Zona Moldovei nu are legături rutiere si feroviare adecvate cu Republica Moldova, deși ne aflăm la granița de est a Uniunii Europene și ar exista, cel puțin teoretic, interesul consolidării rețelei rutiere și feroviare pe Coridoarele PanEuropene sau pe capetele de rețea TEN-T.

În ceea ce privește rețelele de drumuri județene și comunale, de cele mai multe ori acestea sunt accesibile doar atelajelor trase de animale, imaginea fiind aproape identică cu imaginea căilor de transport, imediat după marea reformă agrară.

În județele din Moldova înregistrăm cea mai mare rată de abandon școlar, cea mai mare rată de îmbolnăviri și decese în spitale, cea mai mare rată de persoane care nu știu carte și cea mai mare rată a șomajului.

Din cauza tuturor celor precizate aici se regăsesc cele mai mici venituri pe cap de locuitor, deci, într-o formulare exactă, cel mai mare procent de sărăcie din Uniunea Europeană.

Nu spun nimic nou, totul se cunoștea încă din 1990, dar în toți acești ani Bucureștiul a fost surd la cererile Moldovei.

Dragi colegi, chiar dacă este ceasul al 12-lea, este timpul să facem un front comun și să spunem răspicat Bucureștiului faptul că moldovenii nu mai doresc să accepte să fie tratați ca cetățeni ai unei țari din lumea a treia.

Noi, cetățenii din județele Moldovei, dorim o infrastructură rutieră adecvată unei țări parte a Uniunii Europene. Dorim Autostrada Est-Vest, dorim Autostrada Nord-Sud, dorim o rețea feroviară adecvată, care să asigure o viteză de deplasare mai apropiată măcar de minimele din Vestul Europei.

Vrem un spital regional care să poată asigura servicii medicale eficiente. Dorim ca politicile de reinserție socială să fie tot mai prezente în județele din Moldova.

Și, nu în ultimul rând, ne dorim, toți cetățenii din județele Moldovei, ca la următorul raport al Comisiei Europene, regiunea de nord-est a României să nu mai fie "Cenușăreasa Europei" și prilej de antiteză față de condițiile de viață din Europa de Vest.

Județele Moldovei trebuie tratate ca regiuni europene.

Vă mulțumesc, deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Anton Doboș - declarație politică intitulată Unii primari transformă bugetul public într-un buget electoral propriu, iar votul într-un singur tur încurajează acest comportament;

Domnul Doboș.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Anton Doboș:

Vă mulțumesc.

Declarație politică: "Unii primari transformă bugetul public în buget electoral propriu, iar votul într-un singur tur încurajează acest comportament".

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În această perioadă se dezbat bugetele primăriilor din țară și putem vedea, cu această ocazie, cât de mult se gândesc primarii să folosească bugetul comunității în folosul electoral propriu.

Viceprimarul Iașiului cu atribuții de primar, Mihai Chirica, și-a permis să propună un buget pe 2016 care se confundă mai mult cu un plan de campanie electorală decât cu ceea ce ar trebui să reprezinte cea mai importantă acțiune a oricărui primar responsabil. Bugetul ar trebui să ne arate viziunea primarului pentru dezvoltarea orașului, să reflecte nevoile imediate ale orașului și ale cetățenilor. În schimb, domnul Chirica ne propune acțiuni clare de campanie electorală pe banii contribuabililor.

Vă pot da câteva exemple concrete.

După trei ani în care nu au fost alocate deloc fonduri atât de necesare pentru repararea de trotuare sau a spațiilor de joacă, în acest an sunt alocate deodată procente foarte mari de bani din bugetul de investiții.

Din cei patru ani de zile de la ultimele alegeri, doar în timpul campaniei electorale se va lucra intens printre blocuri, astfel încât cetățenii să creadă că primăria se gândește la ei.

Desigur, nu putea lipsi divertismentul, astfel încât primăria va organiza un concert cu o mare vedetă internațională, fix în timpul campaniei electorale. Ca să vezi!

Nu lipsește din buget nici oferirea de sarmale, fasole cu cârnați sau plăcinte la diverse sărbători, lucru care pare a fi singura viziune a domnului Chirica pentru Iași și care ne-a adus o nedorită faimă în țară.

Cel mai grav mi se pare faptul că primarul interimar a alocat un buget pentru fondul de rezervă de 10 ori mai mare decât în anii anteriori. Destinația acestor fonduri este cunoscută de fapt încă de acum, doar de primarul interimar, care este și candidatul la primărie.

În încercarea disperată de a rămâne în fruntea primăriei, unii primari uită complet de nevoile comunității, de programe de dezvoltare și folosesc bugetul în interes propriu. Eu v-am dat exemplul Iașiului, dar sunt convins că vom găsi multe alte exemple în țară. Cu toată nevoia de a încuraja autonomia locală, consider că ar trebui legiferate anumite marje care să nu permită primarilor să folosească capitole din bugetul local pentru bunul plac.

Sunt convins că nu mulți cetățeni se vor lăsa înșelați de astfel de metode folosite de primarii care știu că nu au un suport public prea mare și care nu au niciun fel de viziune asupra viitorului comunității pe care au ajuns să o conducă. Dar, în condițiile în care există un singur tur de alegeri la primărie, unii primari în funcție se pot folosi de aceste metode pentru a câștiga cu procente de 18-20% din voturi.

Majoritatea cetățenilor nemulțumiți de activitatea primarilor, chiar revoltați de pomenile electorale, nu va avea niciun cuvânt de spus în alegerea primarului. Dacă rămâne un singur tur de alegeri la primărie, astfel de primari, care fac mai mult rău în orașele sau comunele lor, vor rămâne în continuare la conducere și vor ține în loc dezvoltarea comunităților locale, iar cetățenii vor trebui să suporte consecințele acestui sistem incorect și nereprezentativ pentru încă patru ani, cel puțin.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Deputat Doboș Anton, de Iași.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Marioara Nistor - pledoarie pentru stoparea stoparea tăierii abuzive a pădurilor;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Nistor.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Marioara Nistor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Stimate colege,

În această săptămână doresc să vă supun atenției un subiect pe care îl consider de importanță națională și care ar putea contribui decisiv la stoparea tăierii abuzive a pădurilor.

În urmă cu doar câteva săptămâni, președintele Iohannis a promulgat legea prin care defrișările ilegale de păduri pe suprafețe mai mari de un hectar sunt considerate printre vulnerabilitățile la adresa siguranței naționale. Consider că prea puțin s-a discutat despre acest subiect în spațiul public, având în vedere efectele pozitive pe care le-ar avea pentru România și pentru mediul înconjurător.

Din punctul meu de vedere, este o decizie care vine în apărarea pădurilor țării noastre, cele pe care le mai avem, contribuind în același timp și la stoparea jafului ca în codru.

Pădurea reprezintă aurul verde al României, o resursă esențială pentru țara noastră, dar care, în ultimii 25 de ani, s-a redus simțitor. Avem obligația de a nu lăsa această comoară a României pradă celor care urmăresc înavuțirea și interesul personal, ci trebuie să o tratăm cu atenția cuvenită.

O avuție precum pădurea reprezintă o problemă de siguranță națională. În România se taie ilegal, anual, 8,8 milioane de metri cubi de pădure, tocmai de aceea ea este o problemă de interes național.

Până în anul 1990, pădurile României, prin structură, biodiversitatea speciilor, funcționalitate, productivitatea superioară și calitatea lemnului, erau considerate dintre cele mai valoroase păduri din Europa. După anul 1990, a avut loc o continuă degradare și distrugere a pădurilor, însoțită de abuzuri și acte de corupție. Situația dezastruoasă a pădurilor din ultimii ani este confirmată de datele instituțiilor naționale de mediu, dar și internaționale.

De asemenea, sutele de articole și reportaje din mass-media oglindesc tragedia tuturor pădurilor din România. Cu toții vedem, cam în fiecare an, efectele pe care le are defrișarea haotică a pădurii: calamități naturale cu numeroase victime omenești și pierderi de gospodării, animale, drumuri, păduri, poduri ș.a., pagube de mii de miliarde de euro.

Sper ca odată cu promulgarea legii de către președintele Klaus Iohannis, situații precum cea a Pădurii Stejaru din Brăila să nu se mai repete, deoarece este anormală scoaterea din fondul silvic a suprafeței de 13 hectare de pădure pentru a o pune la dispoziția unor întreprinzători dornici de profit cu orice preț. O astfel de acțiune, dacă ar fi avut loc, ar fi reprezentat o crimă împotriva naturii, pe lângă impactul pe care o are defrișarea de asemenea proporții asupra calității vieții. Susținerea mea necondiționată în demersurile de salvare a Pădurii Stejaru a fost și este determinată doar de credința că orașele țării noastre au nevoie de fiecare copac pentru a oferi o garanție ecologică de viitor generațiilor următoare. De asemenea, mai cred că harta unei dezvoltări economice a orașelor noastre se poate baza pe investiții majore care să nu implice distrugerea mediului ambiant local.

Totuși, mă bucur că în situații precum cea a Pădurii Stejaru, voința cetățenilor și determinarea lor au făcut ca acest colț de natură să rămână intact. Eforturile depuse de brăileni pentru a stopa defrișarea pădurii și-au produs efectele, iar Pădurea Stejaru va rămâne acolo unde îi este locul.

Ar fi bine dacă toată lumea ar conștientiza importanța pe care pădurea o are pentru mediul în care trăim. Defrișarea acestui patrimoniu natural, doar pentru a satisface interesele unora, nu este o soluție.

Vă mulțumesc, deputat al UNPR, Colegiul nr. 9 Brăila, Marioara Nistor.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Mihăiță Calimente - considerații referitoare la alegerea primarilor în două tururi de scrutin;

Domnul deputat Calimente.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Dezbaterea principală din societatea românească, începând din anul 2016, se referă la chestiunile de bază ale democrației - alegerea primarilor în două tururi de scrutin sau într-un singur tur.

Într-o asemenea discuție nu putem să nu avem în vedere câteva aspecte, să le spunem, de ordin istoric.

În ultimii 26 de ani, societatea românească a parcurs o serie de pași importanți în vederea constituirii unui sistem democratic, care să răspundă dezideratelor revoluției din decembrie ’89. În zilele însângeratului decembrie ’89, românii au murit cerând democrație, libertate și alegeri libere.

Frământările politice din primii ani de libertate au avut ca principal stindard alegerile libere și ideea ca toți românii să participe la deciziile majore care priveau soarta țării, prin exercitarea dreptului la vot. Este vorba exact despre dreptul la vot plătit cu sângele morților din decembrie ’89. Noua Constituție a răspuns acestei dorințe a societății și a impus principiul reprezentativității ca element central al sistemului electoral românesc, atât în ceea ce privește alegerea autorităților naționale, cât și a celor locale.

În cazul primarilor localităților noastre, asigurarea reprezentativității nu se poate realiza decât prin organizarea a două tururi de scrutin. De fapt, așa a funcționat sistemul electoral românesc timp de două decenii. La alegerile locale din 1992, 1996, 2000, 2004, 2008, primarii au fost aleși în două tururi de scrutin, această soluție legislativă fiind o normalitate statuată în legea românească și care a căpătat în timp o recunoaștere majoră din partea societății.

Alegerea primarului într-un tur de scrutin este opera lui Traian Băsescu, mare amator de democrație.

În cazul alegerii primarului într-un singur tur, dincolo de nerespectarea voinței reale a electoratului, putem ajunge în fața a numeroase pericole. Astfel, mai ales în condițiile unei participări scăzute la vot, există posibilitatea ca primarul unei localități să fie ales cu un număr extrem de mic de voturi. Acest fapt, dincolo de legitimitatea scăzută pe care o va avea alesul, poate conduce foarte ușor la dirijarea artificială de voturi către grupuri de persoane din cadrul sau din afara comunității, încălcându-se, astfel, toate principiile de bază care statuează legislația electorală.

Totodată, trebuie avut în vedere că sistemul într-un singur tur poate aduce în fruntea comunităților persoane făcând parte din grupuri politice sau de altă natură de orientare extremistă sau care pun în pericol securitatea națională și ordinea publică, în condițiile în care primarul îndeplinește și alte atribuții de reprezentare a statului.

Ce s-ar fi întâmplat în Franța, la ultimele alegeri locale, dacă ar fi funcționat și acolo sistemul într-un singur tur? Frontul Național, formațiune de extremă dreaptă, ar fi condus jumătate din regiunile Franței la această dată.

Un al doilea tur de scrutin corectează astfel de situații.

Mai mult, sistemul electoral românesc este dezechilibrat prin alegerea primarului într-un singur tur, pentru că astfel nu se mai aplică principiul paralelismului între alegerea executivului național și cel local, respectiv a președintelui și primarului. Logica legislativă care a stat la baza sistemului electoral românesc actual face necesară această paralelă care a stat la baza construcției administrației publice românești.

Vă mulțumesc.

Deputat PNL de Arad, Mihai Calimente.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Mihai Baltă - intervenție intitulată Elisabeta Polihroniade;

Domnul Baltă.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Baltă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Intervenția mea de astăzi este intitulată "Elisabeta Polihroniade".

Personalitate distinsă a culturii, educației și sportului, Elisabeta Polihroniade a marcat decisiv evoluția și dezvoltarea șahului românesc, a sportului românesc, fiind imaginea șahului românesc a ultimei jumătăți de secol.

Multiplă campioană națională, internațională și olimpică, arbitru internațional, organizator de turnee internaționale, în anul 2000 Elisabeta Polihroniade a fost declarată șahista română a secolului, iar la aniversarea a 75 de ani a Federației Internaționale de Șah (FIDE) - la Paris în 1999 - a fost înscrisă în ediția inaugurală "Golden Book FIDE".

Absolventă a Facultății de Filosofie, bună cunoscătoare a fenomenului european, a spațiului public european, vicepreședinte a Uniunii Internaționale a Șahului Școlar, a susținut cu fervoare implementarea Declarației scrise a Parlamentului European cu privire la introducerea șahului în sistemul de învățământ, promovarea Proiectului de viitor "Șahul în școală", reunind în Aula Bibliotecii Academiei Române academicieni, miniștri, campioni mondiali și naționali, parlamentari, antrenori și arbitri, profesori, studenți și elevi - pe toți cei care au înțeles că șahul nu este numai "piatra de încercare a inteligenței umane", ci și o încercare ce educă și formează caractere.

A susținut fără rezerve înființarea Taberei Naționale de Șah de la Agafton - Botoșani în 1996, reunind timp de două decenii cele mai bune echipe de copii, tineri șahiști din cadrul Palatelor Copiilor din toată țara.

Jurnalistă și autoare de literatură șahistă, fondatoare a Revistei "GAMBIT" a reușit să pună în evidență valențele deosebite ale șahului ca știință și artă, ca sport accesibil pentru copiii din toate grupurile sociale, sprijinind coeziunea socială, contribuind la integrarea socială și combaterea discriminării.

Cu eleganță și distincție, calmă și înțeleaptă a fost un ambasador al valorilor românești, al României, pe toate meridianele globului.

O viață închinată șahului și țării sale într-un autentic spirit șahist: gens una sumus.

Deputat Baltă Mihai, Colegiul nr. 5, Botoșani.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică referitoare la Mecanismul alegerii primarilor dintr-un singur tur;

Domnul Daniel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea de astăzi se referă la "Mecanismul alegerii primarilor dintr-un singur tur".

Mie mi se pare că această lege, care încă este valabilă la acest început de an electoral, are o serie de abateri grave de la democrație și de aceea consider că proiectul PNL de modificare în regim de urgență a legislației alegerii primarilor dintr-un singur tur și revenirea la cele două tururi de scrutin este nu doar democratic, ci a fi o necesitate morală, urgentă și legitimă a societății românești.

Din păcate, acest mecanism care vine să anuleze un drept democratic, și aici deschid o paranteză, s-a vorbit de o reglementare și o decizie a Comisiei de la Veneția. Comisia de la Veneția se referea la limitarea drepturilor electorale, iar în cursul anului electoral această modificare a legii ar veni să extindă niște drepturi electorale, deci este absolut posibil în acest an 2016. Acest mecanism reprezintă, după părerea mea, unul din acele lucruri care împiedică o bună funcționare a democrației românești, care contribuie la dezvoltarea unui sistem de "baronate locale", care au construit acest arhipelag al corupției la nivelul administrației publice locale. Spun acest lucru, deoarece este foarte, foarte greu de crezut că pot interveni modificări legitime și democratice ale conducerii primăriilor în acest sistem de alegere a primarilor într-un singur tur.

Să ne întoarcem un pic în timp. Această decizie total abuzivă a fost luată în anul 2011 printr-un blat politic între PDL-ul aflat atunci la putere și PSD-ul aflat atunci în opoziție. Ambele partide - din interese politicianiste și din dorința de a-și păstra primarii în funcție, și de a-și conserva acea infrastructură la nivel local, în special în orașele mici și în comune - au convenit asupra alegerilor primarilor într-un singur tur de scrutin.

Bineînțeles, un primar ales dintr-un singur tur poate fi legitim doar dacă obține peste jumătate din numărul voturilor valabil exprimate. Dar cum poate fi legitim un primar ales, de exemplu, cu 15, cu 20 la sută? Adică deja venim într-o zonă de discriminare pozitivă la nivelul comunităților locale, unde o minoritate activă, o minoritate bine antrenată și manipulată de cei care dețin resursele și puterea locală dispune cine, ce și în ce fel va conduce respectiva comunitate.

De asemenea, nu mai putem vorbi de niște alegeri locale, vorbim de un fel de referendum cu caracter plebiscitar. Vedem cum practic 90 la sută din primari și chiar peste sunt realeși prin acest sistem.

De aceea, Partidul Național Liberal, atât colegii mei, cât și cum se susține la nivelul conducerii sale, dorește modificarea de urgență a acestei legislații și revenirea la normalitate, revenirea la democrație și, mai precis, la alegerea primarilor din două tururi de scrutin. Toată legislația electorală modificată din populism, modificată din interese meschine și modificată prin influența unor grupuri de presiune, după anul 2004, trebuie să revină la modul de alegere din primii 15 ani ai democrației românești. Alegerea primarilor în două tururi de scrutin, alegerea indirectă a președinților de consilii județene și, bineînțeles, alegerea pe listă a parlamentarilor, așa cum a decis Legea electorală de acum un an.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da. Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Natalia-Elena Intotero - declarație politică: Aderarea României la spațiul Schengen trebuie să rămână o prioritate;

Doamna Intotero.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarație politică: "Aderarea României la spațiul Schengen trebuie să rămână o prioritate".

Stimate colege,

Stimați colegi,

Cea mai mare criză umanitară în Europa din ultimii 60 de ani este departe de o soluție practică finală. Statele membre ale Uniunii Europene încearcă încă din aprilie anul trecut să găsească un răspuns comun în fața valului continuu de imigranți, însă fără succes până în acest moment, și se pare că provocările vor fi chiar mai mari.

Organizația Națiunilor Unite a avertizat recent că estimează sosirea în Europa a încă unui milion de persoane până la sfârșitul acestui an, care se vor adăuga celor peste 800 de mii de persoane din trecut.

În plus, dificultățile cu care se confruntă state europene cu o vastă experiență în ceea ce privește integrarea economică, socială și culturală a imigranților ne îngrijorează și pe noi. Primele efecte, cele mai evidente și cele mai grave, se văd deja - creșterea infracționalității și criminalității, și, ca reacție directă, radicalizarea opoziției față de politica de integrare și revenirea mișcărilor de extremă dreaptă în postura de actori politici activi, cu o popularitate în creștere.

În paralel, rezultatele programelor de integrare culturală și recalificare profesională adresate special extracomunitarilor nu ne dau prea mari speranțe în acest moment.

Cu toate acestea, România și-a luat serios angajamentul de a răspunde solidar, alături de celelalte state membre ale Uniunii Europene, și de a se implica responsabil în efortul comun de acțiune, dar, în același timp, nu putem ignora consecințele periculoase care sunt deja evidente. Ne referim aici mai ales la creșterea criminalității și la posibilitatea ca printre miile de oameni necăjiți și solicitanți onești de azil să se strecoare și radicaliști islamici, cum s-a întâmplat și în cazul atentatelor de la Paris din noiembrie 2015.

În luna februarie, primii imigranți noneuropeni urmează să sosească în taberele amenajate special în acest scop în județul Satu Mare și localnicii din zonă sunt deja îngrijorați. Suntem un popor ospitalier și tolerant, dar oamenii au declarat că nu vor să se teamă pentru siguranța copiilor sau a familiilor lor.

De asemenea, tentativele de trecere ilegală a frontierei românești de către grupuri de imigranți provenind din Pakistan, Irak, Afganistan, Maroc sau Somalia complică și mai mult situația.

Pe acest fond de incertitudini și neliniște, apariția grupărilor paramilitare locale este o reacție pe care o putem înțelege, dar nu o putem și accepta. Ea reprezentând, în fapt, o încercare de a pune la îndoială capacitatea statului de drept de a asigura liniștea publică și siguranța cetățenilor săi.

România este pregătită și merită să devină membră a spațiului Schengen. Este la fel de bine echipată ca membrii deja existenți și respectă valorile Uniunii Europene. A confirmat-o recent și fostul președinte al Comisiei Europene Jose Manuel Durao Barroso.

Personal, consider că și în actuala situație dificilă în plan european, primirea țării noastre în spațiul Schengen va crește securitatea globală, și nu o va diminua. De aceea, România trebuie să devină membră Schengen, ar fi o recunoaștere deplină a tuturor eforturilor oneste și susținute pe care România le-a depus în toți acești ani, și ar fi și un gest de normalitate.

Deputat PSD Natalia-Elena Intotero, județul Hunedoara.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Dan Coriolan Simedru - declarație politică intitulată Dreptate pentru fermieri;

Domnul Simedru.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Dan Coriolan Simedru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se numește "Dreptate pentru fermieri".

Premierul României Dacian Cioloș împreună cu ministrul agriculturii Achim Irimescu au o responsabilitate uriașă față de fermierii români, și anume să gestioneze ireproșabil în acest an plata subvențiilor pe suprafață pentru animale.

Umilința la care au fost supuși în anii trecuți, și mai ales anul trecut fermierii, și degringolada din sistem au fost experiențe dureroase pe care autoritățile naționale nu trebuie să le repete. Așteptările sunt mari din partea agricultorilor față de factorii de decizie, cu atât mai mult cu cât premierul este fost comisar european pentru agricultură, iar ministrul de resort are, de asemenea, o experiență solidă în domeniu, au profilul necesar pentru a coordona ca la carte procesul de acordare a subvențiilor.

Întregul proces are nevoie de coerență procedurală, termene clare, o agenție de plăți corectă și eficientă, precum și un sistem informatic funcțional, compatibil cu reglementările în vigoare.

Pentru atingerea acestor obiective este esențial ca pregătirile să înceapă din timp, fără schimbări ale regulilor jocului pe ultima sută de metri, și cu dimensionarea corectă a aparatului tehnic, pentru a preveni blocajele și formarea de cozi la sediile APIA din țară.

Semnalele din rândul fermierilor și asociațiilor de agricultori nu sunt optimiste, fermierii români și-au pierdut încrederea în APIA. La ora actuală, adevărata problemă, care este fierbinte în rândul crescătorilor, constă în neacordarea subvenției la timp, care este și așa insuficientă. În anii trecuți, fermierii care nu și-au plătit la timp impozitele au fost aspru pedepsiți tăindu-li-se subvențiile. Acum nu răspunde nimeni de faptul că statul întârzie nejustificat plata subvențiilor. Spre exemplu în Ungaria - cuantumul subvenției în Ungaria este 24,7 euro pe cap de animal, comparativ cu România, care se chinuiește să depășească 20 de lei, adică 4,5 euro, o sumă de 5 ori mai mică. În aceste condiții, despre ce competitivitate a produselor agricole românești mai putem vorbi pe piața liberă a Uniunii Europene?

APIA, care gestionează acest proces, trebuie să înțeleagă că fermierii se simt umiliți și se îndoiesc în continuare de capacitatea administrativă de a face față cu succes sesiunii de acordare a subvențiilor din acest an. Schimbarea Guvernului și a responsabililor direcți nu reprezintă o garanție suficientă că sistemul va funcționa fără sincope. Pe viitor e nevoie de acțiuni concrete, materializate în decizii de simplificare a procedurilor de depunere a documentației și de aprobare a plăților cu celeritate.

Un punct asupra căruia trebuie să existe o abordare complet diferită este cel referitor la momentul ales pentru efectuarea plății subvențiilor, care trebuie să fie fixat atunci când fermierii au cu adevărat nevoie de aceste sume, nu după ce au apelat la soluții de creditare sau alte mecanisme pentru finanțarea fermei.

Domnule prim-ministru, vă asigur de întreaga mea bună credință în acest demers și vă asigur că voi fi partenerul de dialog al crescătorilor de animale din județul Alba. Voi prelua de fiecare dată problemele pe care mi le semnalează și le voi transmite Guvernului pentru a-și găsi rezolvarea, convins fiind că experiența dumneavoastră și a ministrului de resort vor constitui premisele acordării unui tratament corect și în deplin respect față de fermierul român.

Vă mulțumesc.

Dan Coriolan Simedru, deputat PNL de Alba.

 
Video in format Flash/IOS Ovidiu-Cristian Iane - declarație politică cu tema România de dincolo de granițe;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Iane.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Am oscilat între a-mi schimba tema declarației pe ce au spus colegii de dinainte, alegerile în două tururi, dar am să rămân totuși la tema pe care am ales-o, și anume "România de dincolo de granițe".

După cum știm, în ultimul timp, am devenit tot mai conștienți despre această Românie de dincolo de granițe. Avem comunități mari în Republica Moldova, în jurul României, în Valea Timocului, avem comunități mari care și-au mutat domiciliul și au început să trăiască în Italia, în Spania și în celelalte țări din Europa. Avem comunități mari răspândite de-a lungul întregii planete.

După ultimele cifre, aceste comunități însumează undeva între 8 și 10 milioane, nu știe nimeni precis numărul lor, însă ar trebui să facem așa o radiografie, cum s-a ajuns la această conștientizare, pentru că unii erau acolo de foarte mult timp uitați, și datoria noastră este să nu uităm și tot timpul să aducem în atenția românilor de aici faptul că avem foarte mulți români dincolo de granițe. Să nu uităm "căpșunarii" care au plecat și au părăsit familiile și am avut o problemă socială cu copiii rămași aici. Apoi, acești "căpșunari" și-au luat copiii la ei în țările respective și au început să trăiască acolo cu familia. Să nu uităm că România de dincolo de granițe crește, pentru că nu este o chestiune de... că trăiesc mai bine acolo decât aici, este o chestiune de alegere. Până la urmă, oricine poate să trăiască acolo unde dorește, dacă dorește într-adevăr să trăiască într-un loc care el apreciază că îi conferă condițiile respective.

Avem datoria să avem grijă față de acești copii care nasc în aceste familii, indiferent de legislație și indiferent de faptul că unele voci spun că nu avem competențe să intervenim. Noi nu intervenim în legislația și în autoritatea acestor state, noi, pur și simplu, oferim ajutor acestor familii aflate în nevoi. Nu putem sta cu mâinile în sân când vedem cum mulți dintre conaționalii noștri cu familia acolo au copii care sunt luați din familie. Știm foarte bine, avem în ultimul timp două cazuri care au escaladat și au generat conflicte, și au generat ciocniri adevărate între ceea ce înseamnă valorile morale pentru noi și valorile morale pentru alții. Nu putem să nu uităm că acum câteva zile familia Nan și-a pierdut copiii, e adevărat, într-o primă instanță, dar sunt puține șanse ca pe instanța superioară ei să-și recâștige copiii înapoi. Probabil că și familia Bodnariu va avea același deznodământ, însă este important să ne asumăm această sarcină.

E adevărat, poate există o ciocnire a civilizațiilor între ceea ce noi considerăm că sunt valori creștine și morale referitoare la familie, dragoste, dragoste părintească, dragoste frățească și conformismul altor societăți bazat pe reguli stricte, dar datoria noastră este să intervenim, și în spiritul acestui lucru vreau să vă spun că am inițiat un proiect de declarație pe care noi, aici la Cameră, deputații, să-l susținem și să-l adoptăm probabil, dacă veți avea bunăvoința, prin care să cerem tuturor oamenilor politici din țara asta și tuturor celor care vor să se implice, să intervină ori de câte ori este nevoie pentru a salva și ajuta o familie cu copii care trăiește...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

... dincolo de granițele României.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Tinel Gheorghe - declarație politică: Racul, broasca și cu știuca în politica românească;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Tinel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Nu o să vă recit o fabulă, deși viața politică actuală chiar merită, însă titlul declarației mele politice de astăzi se intitulează "Racul, broasca și cu știuca în politica românească", o parodie după celebra fabulă a lui Alexandru Donici.

O să mă întrebați cine e racul. Nu mai întrebați, stimați colegi de la PSD, că voi sunteți. Cine e broasca, aș spune eu râioasă, aș spune eu Gabi Oprea și UNPR-ul, și știuca, cine a rămas în trilogia asta umoristică, ALDE și Călin Popescu-Tăriceanu.

Spune la un moment dat Donici: "Deci racul înapoi se da/Broasca tot în sus sălta/Știuca foarte se izbea/Și nimic nu isprăvea".

Pe cuvântul meu dacă am găsit o comparație mai fabuloasă, ca să folosesc așa un termen, decât versurile astea extraordinare ale lui Donici, cu ce se întâmplă acum, cu negocierile astea privind turul doi al alegerilor locale. Mă uit, e un fel de șantaj, așa, ieri s-a consumat un episod excepțional. Se amână semnarea protocolului până după vot, dar votul era cel previzibil, bineînțeles. După care, mesaje: mâine semnăm protocolul. Păi, pe bună dreptate că o să-l semneze, că PSD-ul și-a făcut un calcul. Zice: ce pierdem? Păi, pierdem 35 de locuri eligibile. Da, dar câți primari avem? Păi, atunci e normal să semnăm protocolul. Dăm 35 de locuri eligibile UNPR-ului, o să mai dăm vreo 30 de locuri eligibile domnului Tăriceanu și o să mai intrați în Parlament cu câți? Cu "soluția imorală", stimați colegi de la PSD, că asta vă așteaptă. Da? Că istoria se repetă. Întotdeauna istoria se repetă și n-am să înțeleg niciodată, lăsând gluma la o parte, de ce nu se acceptă acest principiu fundamental al legitimității în politica românească și al reprezentativității. Lăsând la o parte fabula lui Donici, cred că ar trebui să dea de gândit liderilor politici ale celor trei formațiuni politice că o alianță de genul "Racul, broasca și cu știuca" în politica românească este păguboasă. Mai ales când ai lângă tine broasca râioasă.

Gheorghe Tinel, deputat de Ialomița.

Cu voia dumneavoastră, mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Aurelian Mihai - declarație politică: Time out MCV! România merită să fie în spațiul Schengen;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Aurelian Mihai.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Aurelian Mihai:

Bună dimineața!

Ne aflăm la începutul anului 2016, mergând pe al 10-lea an de când ne aflăm în Uniunea Europeană, fiind la a treia serie de eurodeputați în Parlamentul European, dar se pare că la o serie de capitole, obiectivele spre care ne angajasem nu au fost atinse. Unul dintre acestea fiind includerea în Acordul Schengen a țării noastre.

La începutul anului 2007 se activa Mecanismul de Verificare și Control, în urma căruia România și Bulgaria se angajau în privința a două aspecte, să atingă anumite obiective legate de reformarea justiției și, bineînțeles, lupta împotriva corupției.

Am trăit cu toții marile schimbări survenite în acești nouă ani, reforma în justiție, care înseamnă un fapt autentic deja în România, aducând o mulțime de elemente noi cu rezultate clare în privința funcționării justiției.

Din punct de vedere al luptei împotriva corupției, nimeni nu poate omite, chiar și din rea-voință, tot ceea ce s-a petrecut în ultimii ani și încă este în desfășurare la nivelul întregii societăți. Oameni veniți fie din sfera politică sau persoane private, oricine, nimeni nu a fost ocolit, brațului justiției neputându-i-se opune absolut nimeni, demarcarea între cele trei puteri, executivă, legislativă și judecătorească, fiind echitabilă.

Din păcate, aceste fapte nu sunt suficient cuantificate de partenerii europeni, iar dacă aici cineva a greșit, neținând cont de tendința de integrare europeană a țării noastre, dacă cineva în România s-a opus noilor exigențe, alegând să stea de cealaltă parte a barierei legii, a plătit. Și vor mai plăti și alții, conform faptelor fiecăruia, dar nimeni nu poate spune că nu există reformă în justiție sau că aici, în România, nu se luptă împotriva corupției, neavând rezultate.

Consider că atunci când un legislativ, ca acesta din care fac parte, a ratificat tratate europene sau chiar exemplul din data de 2 iulie 2014, când a votat ratificarea, într-o sesiune extraordinară, a Acordului de asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, nu reprezintă altceva decât elemente de luat în calcul pentru un stat partener fidel principiilor europene. Iar a ține departe această țară de spațiul Schengen are consecințe negative pentru mobilitate, pentru economia românească și chiar pentru economia Uniunii Europene, în ansamblu.

Că o parte a clasei politice este de vină, poate pentru lipsa rezultatelor la timp și pentru viziunea greșită, nu tocmai în acord cu cerința populară, cu siguranță este un lucru de necontestat. Iar românii, trăind într-o țară democratică, au argumentul cel mai important al schimbării - puterea votului. Trebuie doar exercitată și alegerea electorală bine făcută. Dar nimeni nu poate fărâma imaginea acestui stat, negând tot ceea ce s-a construit până în prezent.

Avem probleme de natură administrativă? Sigur că avem. Le rezolvăm. Nimic nu rămâne neatins. Avem probleme cu privire la infrastructură? Sigur că avem. Lipsa autostrăzilor între București-Brașov, București-Sibiu, Moldova, Oltenia etc., aproape în toată țara. Deficiențele în privința infrastructurii nu lipsesc, din cauza unor decizii slabe, de cele mai multe ori, poate politice, aceste lucruri nu au fost realizabile până în prezent, dar vor fi.

Am criticat lentitudinea în privința acestor chestiuni, numeroasele cazuri de accidente, multe victime fiind și din rândul compatrioților noștri care trăiesc în Occident și care vin acasă, venind de departe și văzându-se nevoiți să piardă o zi până ajung în partea de est, sud-est sau nord a României.

Trebuie ca România să ajungă la standarde similare Spaniei, Italiei sau Portugaliei în drumuri și autostrăzi. Tot românii au lucrat și acolo, ridicând aceste țări.

Însă cu siguranță România are un viitor.

Vreau să închei spunând că nu sunt de acord cu ceea ce un coleg parlamentar a spus mai devreme, detest în mod decisiv folosirea cuvântului "căpșunari" la adresa României. Am trăit 11 ani în Spania, nu am lucrat niciodată în acest domeniu agricol, cu toate că sunt foarte mulți români care onorabil și cinstit câștigă bani din acest domeniu atât de frumos, dar nu ne mai faceți "căpșunari".

Români există din Ungaria, din Basarabia până în Statele Unite și până în Australia. Termenul "căpșunari" este definitiv și irevocabil jignitor pentru milioane de români care muncesc cinstit în afara României, aducând o mulțime de beneficii țării noastre.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Eugen Tomac - declarație politică pe subiectul alegerilor locale din luna iunie;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Tomac.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Eugen Tomac:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Așa cum am făcut-o în mod constant, în ultima perioadă, voi face referire și în declarația mea politică de astăzi la unul dintre cele mai importante și de actualitate subiecte din viața politică: alegerile locale din luna iunie. Mai exact, la sistemul de vot prevăzut de legislația actuală în cazul acestui tip de scrutin, un sistem total greșit, nelegitim și nereprezentativ. La fel de nereprezentativ ca partidele care l-au făcut posibil.

PSD și PNL au votat cot la cot această lege, iar încercarea parlamentarilor din Partidul Național Liberal de a nega acum acest fapt este o dovadă și o totală lipsă de respect față de cei care le-au acordat încrederea.

Reiterez. Principalii responsabili pentru legea actuală privind alegerea primarului dintr-un singur tur sunt colegii de la Partidul Național Liberal, pentru că președinte al Comisiei de cod electoral a fost domnul deputat Mihai Voicu. Și cred că, din acest punct de vedere, lucrurile sunt destul de clare. Aici, la această tribună, liderul PNL a spus ferm și clar că este o lege bună, pe care PNL o va vota.

Peste exact patru luni, românii vor avea alegeri și vor o nouă administrație locală. Cred că este un bun prilej pentru ca partidele politice vechi să treacă peste toate neînțelegerile ce țin de calcule electorale și să le ofere românilor un vot corect, o alternativă credibilă pentru consolidarea democrației românești.

Am depus în Parlament un proiect de lege privind alegerea primarului în două tururi. Și cred că este necesar ca și președintele consiliului județean să fie ales prin vot direct, tot în două tururi.

Regret că inițiativa, singura, de altfel, depusă în Parlament, privind reducerea numărului de parlamentari la 300 este ținută astăzi la Senat, în sertar, de președintele Senatului, domnul Tăriceanu, și nu este supusă dezbaterii.

Românii vor alegeri în două tururi, vor 300 de parlamentari. Și cred că acest semnal trebuie să-l dea Parlamentul în această perioadă.

O zi bună!

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall - declarație politică: Permanenta raportare la adevăratele valori ne asigură alegerile corecte în viață

Doamna Birchall.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Fiecare început ne oferă posibilitatea și oportunitatea unei construcții din care să eliminăm greșelile inerente pe care le recunoaștem și le regretăm. De fiecare dată când plecăm la un nou drum, pornim cu speranța că suntem mai puternici, mai înțelepți, inclusiv și prin prisma experienței pe care am acumulat-o și a obstacolelor pe care le-am depășit. Dacă învățăm mai mult din greșeli decât din succese, atunci cred că raportarea la adevăratele valori este singurul reper care te face onest cu tine însuți.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Suntem la începutul unei noi sesiuni parlamentare, la finalul căreia ne așteaptă primul scrutin din acest an. Deși exercițiul democratic al alegerilor este o provocare majoră pentru fiecare partid politic, trebuie să nu uităm, în febra confruntărilor și a disputei electorale, că rolul nostru, ca oameni politici, este, în primul rând, să ne punem cu sufletul și mintea în slujba oamenilor pe care îi reprezentăm. Or, prima și cea mai importantă condiție ca să îi reprezentăm cu cinste pe români este aceea de a-i cunoaște pe oameni, de a le respecta valorile care îi călăuzesc.

Dimensiunea creștină a neamului românesc constituie baza unei morale ce împărtășește și valorizează trăsături definitorii precum cinstea, onestitatea, blândețea, pacea, liniștea, buna-cuviință, respectul față de muncă și față de semeni.

Aceste valori, bazate pe credința în Dumnezeu și dragostea față de cei din jur, reprezintă un factor de coeziune în comunitățile românești și un permanent model la care te poți raporta ori de câte ori rătăcești calea pe care trebuie să o urmezi. Apelul la tradiție și întoarcerea la valori constituie un tezaur important al românilor, al cărui potențial trebuie mai bine pus în valoare.

Declarația mea politică de astăzi este un apel pentru cunoașterea și întoarcerea la frumoasele trăsături ale poporului român: vrednicie, seriozitate, cinste, corectitudine, respect, măsură, bună-cuviință, credință și unitate.

Fără aceste valori care împodobesc chipul adevărat, nefardat, al românilor nu putem să îi reprezentăm cu adevărat pe fiicele și fiii acestui neam. Cred că ar trebui să transpunem în relațiile dintre noi principiile pe care dorim să le vedem reînviate la români: adevărul, onestitatea, hărnicia, grija față de celălalt, buna-cuviință și respectul, ca să enumăr doar câteva. Din păcate, de multe ori, viața te așază în situații în care spui și susții lucruri pe care poate ulterior le regreți. Jignirile, calomniile, insultele, prezente atât de des în viața noastră de politicieni, ar trebui să se împuțineze sau chiar să dispară.

Doar așa vom susține și promova un model de a face politică, bazat pe seriozitate, profesionalism, respect și preocupare reală pentru cei care și-au pus speranța și încrederea în noi, putem pune în valoare adevăratul potențial al societății noastre. Dacă vom alege, în schimb, infatuarea, scandalul, conflictul, refuzul dialogului, calomnia și disprețul față de dezbateri serioase și profesioniste despre politici publice, atunci și cei din jurul nostru vor răspunde cu aceeași monedă, pentru că aceste pseudovalori ale unui suflet egocentric nu sunt compatibile cu valorile care ne definesc, ca neam, și ar trebui eliminate inclusiv din viața politică.

De aceea eu cred că încercările care ne așteaptă în acest an vor fi mai mult de natură personală decât de natură politică sau electorală. Activitatea noastră politică trebuie să reflecte setul de valori împărtășite de români. Disputele și dialogul dintre noi ar trebui să fie în jurul proiectelor majore, care să facă din România o adevărată Grădină a Maicii Domnului, în care să fii fericit să trăiești și să îți educi copiii.

Stimate colege,

Stimați colegi,

M-am întrebat adeseori de ce noi, românii, suntem atât de dezbinați și ce ar trebui să facem pentru ca talentul și inteligența acestui popor să fie puse în slujba lui și a României. Un prim răspuns poate fi acela că ar trebui să ne raportăm cu toții la ceva ce reprezintă rădăcinile acestui neam, la un set de valori pe care să le respectăm în viața noastră, în profesie și în orice acțiune care ne definește existența. Fără decență, respect, îngăduință, onestitate, profesionalism niciun proiect pe care îl gândim pentru România nu poate fi pus în practică și nu poate produce efecte.

Schimbarea începe cu fiecare dintre noi și cred că mulți dintre cetățenii onești ai acestei țări, mai tineri sau mai bătrâni, oameni educați în spiritul valorilor autentice, sunt uniți în dorința de a elimina dictatura nonvalorilor, care a pus stăpânire pe societatea românească de mult prea mulți ani. Cred că România așteaptă de la noi un nou mod de a face politică, profesionist, în care dezbaterile despre o idee, un proiect să conteze mai mult decât scandalurile și demagogia de a fi împotrivă numai pentru că propunerea vine de la celălalt. Profesionalizarea clasei politice este o sintagmă golită de conținut, dacă nu are la bază un cod moral, o suită de valori asumate public de toți cei implicați.

România poate fi o poveste de succes. Cred cu disperare acest lucru, că România, într-adevăr, poate fi o poveste de succes. Dar trebuie să fie succesul nostru, al românilor. Vom reuși să facem acest lucru numai dacă toți cei care gândim la fel ne vom uni și nu vom rămâne insule izolate, ci vom ține unii de alții și ne vom întoarce la acel sistem de valori cu rădăcini adânci în tot ceea ce ne definește ca români.

Vă mulțumesc.

Ana Birchall, deputat, Colegiul 5, Vaslui.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Eleonora-Carmen Hărău - demers pentru accesarea fondurilor europene, prioritate generală a României pentru perioada actuală;

Doamna Carmen Hărău.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Eleonora-Carmen Hărău:

Stimate colege,

Stimați colegi,

Domnule președinte,

Aș vrea să declar politic, astăzi, în legătură cu un lucru care condiționează viața noastră, în cele din urmă, și dincolo de agenda politică, deosebit de încărcată, agenda politică internă și externă. În economie se întâmplă niște lucruri notabile în legătură cu întârzierile generate de proasta activitate a Guvernului Ponta, pe problema fondurilor europene.

Stimați colegi,

Agenții economici nu au de lucru. Investițiile publice au fost, cum bine știți, amputate. Dacă fondurile europene nu vor fi, în cele din urmă, accesate, riscăm ca șomajul să crească la cote alarmante. În județul Hunedoara lucrul acesta deja se întâmplă.

La vremea aceasta din an, cu alte cuvinte, la începutul lunii februarie, agenții economici, de regulă, fac recrutări, fac angajări, după perioada de iarnă - decembrie-ianuarie - cu șomaj sezonier. Anul acesta, acest lucru nu se întâmplă.

Remarc prestația de un înalt profesionalism al doamnei ministru, în Comisia pentru buget, finanțe, la mijlocul lunii decembrie, însă promisiunea Domniei Sale, că lucrurile se vor fi deblocat până la mijlocul lunii ianuarie, se vede treaba că n-a putut fi onorată.

Dragi colegi,

Este inutil să vă spun că Europa construiește. Este inutil să vă spun că după 10 ani în care școlile de meserii au fost, în mod cu totul și cu totul irațional, sistate de ministrul Andronescu, după ce, din 2007, emigrația face goluri, lasă goluri foarte serioase pe piața forței de muncă, nu se mai găsesc, nu mai avem profesioniști, doar de această sincopă mai avem nevoie să pierdem și bruma de muncitori cu calificare corespunzătoare pe care îi mai avem.

Accesarea fondurilor europene, deblocarea fondurilor europene, lansarea programelor pentru fonduri europene este, din acest motiv, o prioritate zero. Și fac în acest sens un apel la Guvern, la dumneavoastră, la toți colegii noștri, să depunem eforturi ca lucrul acesta să se întâmple.

Vreau să vă mai informez că, la nivelul administrațiilor locale, lucrurile sunt în mare măsură pregătite. De exemplu, în municipiul Hunedoara, cu un deosebit profesionalism, primarul Viorel Arion și administrația locală organizează sistematic și țin legătura cu agenții economici, astfel încât să se poată integra solicitările Domniilor Lor cu planul general de dezvoltare a municipiului. Ne întâlnim cu Domniile Lor și miercuri, în 10, luna aceasta, suntem aproape, în teritoriu, de agenții economici.

Dar dacă lucrurile nu se vor debloca - că și așa este târziu -, va urma un semestru de pustiu economic, pe care nu știu, zău, cum îl vom putea recupera.

Deci: fonduri europene, prioritate generală! Atenție, domnule prim-ministru! Mare atenție, doamnă ministru a fondurilor europene! Vă mulțumesc frumos pentru faptul că veți depune diligențe, îndrăznesc să anticipez, pentru că e, într-adevăr, o prioritate națională.

Sunt Carmen Hărău, deputat liberal de Hunedoara.

 
Video in format Flash/IOS Paul Dumbrăvanu - declarație politică pe subiectul prevenirii accidentelor rutiere;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Dumbrăvanu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

În prezent, România se situează pe locul al doilea, la nivelul Uniunii Europene, în ceea ce privește numărul persoanelor decedate în urma producerii accidentelor rutiere, în anul 2014, cu un număr de 91 de decese la 1.000.000 de locuitori.

Deși tendința ultimilor ani a fost aceea de scădere continuă a acestui număr, nu putem să nu remarcăm faptul că, în momentul de față, siguranța cetățenilor pe drumurile din România este încă la un nivel extrem de scăzut.

Din păcate, există riscul crescut ca această tendință să se modifice în curând, dacă ne raportăm la faptul că, între 2010 și 2014, numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere a scăzut cu 24%, în timp ce, între 2013 și 2014, a scăzut cu doar 2%.

Potrivit statisticilor realizate de Institutul Național de Statistică, majoritatea accidentelor rutiere înregistrate la nivel național, în anul 2014, au avut loc în localități cu peste 21.000 de locuitori. Numai în județul Prahova, pe care îl reprezint, s-au înregistrat 900 de accidente rutiere, în anul 2014, care au avut ca rezultat decesul a 75 de persoane.

Una dintre principalele cauze ale producerii accidentelor rutiere în localitățile României este lipsa semnalizării corespunzătoare a trecerilor de pietoni și slaba iluminare a zonelor în care se află acestea. Cel mai potrivit exemplu pe care îl pot oferi este cel al unei treceri de pietoni de pe DN1B, în satul Chițorani, comuna Bucov, județul Prahova, unde, din lipsa semnalizării corespunzătoare și în special a iluminării foarte slabe a trecerii de pietoni, s-au înregistrat peste 60 de decese de-a lungul timpului.

Din păcate, această situație nu este singulară, nu doar la nivelul județului, ci la nivelul întregii țări. Legislația actuală din domeniul circulației rutiere nu prevede obligativitatea iluminării trecerilor de pietoni și a zonelor adiacente acestora în mod special, sporirea siguranței circulației prin adoptarea unei astfel de măsuri rămânând doar la aprecierea autorităților locale.

Consider că o astfel de măsură, atât de necesară pentru oferirea unui grad ridicat de siguranță cetățenilor României, nu este de natură să împovăreze autoritățile locale, prin alocarea sumelor de bani necesare realizării iluminatului corespunzător al trecerilor de pietoni. De altfel, acest lucru se întâmplă în toate statele Uniunii Europene, unde există o legislație specială și sunt prevăzute sume pentru aceste treceri de pietoni.

Stimați colegi,

Suntem pe locul doi în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul persoanelor decedate în urma producerii accidentelor rutiere, peste 180 dintre acestea fiind copii și tineri cu vârsta de până la 20 de ani. Este imperativ să luăm toate măsurile necesare pentru ca cetățenii acestui stat să se simtă în siguranță pe drumurile publice. Instituirea obligativității iluminării trecerilor de pietoni, precum și sporirea verificărilor efectuate de autoritățile competente și aplicarea de sancțiuni mai aspre, atunci când se constată lipsa semnalizării trecerilor, reprezintă doar un prim pas pe care îl putem face împreună.

Vă mulțumesc.

Paul Dumbrăvanu, deputat PNL.

 
Video in format Flash/IOS Radu Zlati - declarație politică pe tema proiectelor de reformă din educație;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Zlati.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Și, în numele egalității de gen, solicit să îmi acordați și mie 5 minute, cum ați acordat doamnei Birchall.

Stimați colegi...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc pentru replică...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat,

Nu dau o replică, dar tot veniți să criticați, toată lumea a vorbit aproape 5 minute, toată lumea de astăzi. Puteți verifica chestia aceasta...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Ați binevoit să clopoțiți la 3 minute, când a vorbit opoziția și la 4 minute și jumătate, când a vorbit puterea.

Vă mulțumesc.

Sper să nu-mi cronometrați acest timp, că ar fi incorect.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Îl luăm de la început, da? Începând de acum, 3 minute.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

A început procesul de reformă în educație. A început încă de pe vremea precedentului ministru, Sorin Cîmpeanu. A început prost. Nu s-a discutat despre un cadru național de competențe. Nu s-a discutat despre un nou curriculum. În schimb, în această vacanță școlară, ministrul educației, domnul Curaj, a propus spre dezbatere cadrelor didactice trei proiecte emanate de Institutul de Științe ale Educației, privitoare la cadrul în care se va desfășura activitatea la gimnaziu.

Dacă nu s-a discutat despre un cadru de competențe nou, dacă nu s-a discutat despre un curriculum nou, înseamnă că Legea educației naționale nr. 1/2011 este în vigoare. Dacă este în vigoare - și este - atrag atenția și cu respect domnului ministru, că toate cele trei planuri-cadru sunt nelegale, întrucât nu respectă Legea educației. Nu are rost să fie obligate cadrele didactice să aleagă unul dintre cele trei proiecte, deoarece toate trei sunt proaste. Și dacă unul dintre ele, chiar cu mici modificări, ar fi aprobat și ar intra în funcțiune, aceasta ar însemna că pe termen mediu, cel puțin 10 ani, toate generațiile de elevi care vor trece prin gimnaziu vor suferi același proces de degenerare a capacității lor intelectuale, așa cum se întâmplă și în prezent.

În acest sens, mă alătur celor șase membri ai comisiei numite chiar de către domnul ministru, care astăzi au dat publicității un comunicat prin care solicită respingerea tuturor celor trei variante și prelungirea discuției până în iunie, anul acesta, și nu până la începutul săptămânii viitoare, și solicit în mod imperios conducerilor Partidului Național Liberal și Partidului Social Democrat ca, prin contactarea directă a premierului Cioloș, să obțină renunțarea la cele trei variante. Nu de altceva, dar după ce acest trist experiment al Guvernului tehnocrat va trece - trist, deoarece a început printr-o tragedie colectivă și trist, pentru că, deocamdată, nu dă rezultate vesele pentru societatea românească -, ei bine, conducerile celor două partide vor trebui să-și asume răspunderea chivernisirii educației naționale.

Or, această educație națională este pusă în grav pericol tocmai de proiectele pe care domnul ministru și le-a asumat, de vreme ce le-a trimis spre dezbatere. Dacă domnul ministru și le-a asumat și dacă este adevărat că din țară a venit un val uriaș de împotrivire a cadrelor didactice, care au spus: nu sunt bune, sunt aceeași Mărie cu altă pălărie, precum acum 5 ani, precum acum 15 ani, precum acum 20 de ani, ba chiar, dacă este posibil acest lucru, aceste planuri-cadru sunt mai proaste decât cele actuale, ei bine, dacă este adevărat acest lucru, atunci domnul ministru și întreg personalul din minister, care a încuviințat lansarea lor în dezbatere, ar trebui să plece. Să plece acum, până când nu e prea târziu!

Vă mulțumesc.

Radu Zlati, deputat PNL.

 
Video in format Flash/IOS Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - considerații legate de temele importante de abordare parlamentară în 2016;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Cozmanciuc.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

E o primă declarație în anul 2016, în care consider că trebuie să abordăm, în calitate de parlamentari și în calitate de reprezentanți ai cetățenilor, două teme cu care se va confrunta clasa politică în acest an.

În primul rând, pe plan extern, Partidul Național Liberal și România cred că ar trebui să aibă o atenție sporită și o invitație pentru a susține în continuare calea proeuropeană pe care Republica Moldova ar trebui să o urmeze. Este o zonă în care, în momentul de față, sunt tensiuni, este o zonă în care, în momentul de față, cred că ar trebui să ne alocăm toată atenția și să susținem reformele pe care guvernul ales, guvernul desemnat la Chișinău ar trebui să le urmeze în direcția proeuropeană.

Pe plan intern, cred însă că în acest an 2016, în care ne vom confrunta cu două cicluri electorale, este foarte important ca, pentru alegerile locale, să reușim să punem lucrurile într-o bază care să reprezinte cetățeanul. Acest lucru înseamnă practic alegerea primarilor și alegeri locale în două tururi de scrutin, care să ofere reprezentativitate și legitimitate pentru cei care vor fi în aceste funcții.

Partidul Național Liberal va face toate demersurile posibile, pe cale constituțională și legală, pentru ca acest lucru să se materializeze și să se întâmple.

Consider că este de datoria noastră să mergem în această direcție, pentru ca alegerile locale să fie validate în urma unui al doilea tur de scrutin, în urma căruia cred că aceia care vor fi în fruntea comunităților vor avea reprezentativitate și legitimitate din partea tuturor cetățenilor.

Vă mulțumesc.

V-a vorbit Mugur Cozmanciuc, deputat PNL.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Iacob Pușcaș - despre Solidaritate interinstituțională;

Domnul Pușcaș.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Iacob Pușcaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Astăzi voi vorbi, voi face un apel la solidaritate interinstituțională.

Violențele din ultima vreme și emigrația ilegală cu care se confruntă continentul european, grefate pe unele evenimente social-politice românești, ale căror consecințe tind să iasă din tiparul cadrului democratic, au creat la nivel instituțional un climat de nesiguranță și neliniște.

Practic, este ușor de dedus, încă de la primul pas făcut în colectivitate, că relațiile interumane s-au viciat într-o măsură atât de mare, încât se riscă punerea în pericol a ordinii, liniștii publice și bunei conviețuiri.

Tot acest tablou, privit din perspectivă planetară, lasă impresia unor acțiuni deliberate de destabilizare generală. Se vorbește oficial mult și fără rost, se dau sentințe mediatice, conform calendarului de propagandă, iar demagogii zilei vin cu soluții prin care de fapt sporesc și mai mult confuzia.

Cu siguranță că în absența calmului și a unui echilibru constituțional lipsit de orgoliu și partizanat, nu vom mai putea să găsim și să urmăm calea ieșirii României la liman.

Sunt convins - și pe această cale îndemn pe fiecare la o sinceră examinare a conștiinței - că suntem într-un moment istoric în care relațiile internaționale se precipită și instituțiile statului român sunt primele menite să găsească resorturile necesare solidarității naționale, pentru rațiunea superioară a consolidării autorității statului nostru, a coeziunii, a optimismului general, bazat pe o mai eficientă colaborare între instituțiile executivului și legislativului, în vederea legiferării unor viziuni programatice care să contribuie substanțial la ieșirea României din impas.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Maria-Andreea Paul - declarație politică: România este printre cele șase state europene fără niciun proiect acceptat și semnat în Planul de Investiții Juncker.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Andreea Paul.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Maria-Andreea Paul:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

"România este printre cele șase state europene fără niciun proiect acceptat și semnat în Planul de investiții Juncker". Aceasta este declarația politică pe care vreau s-o fac astăzi în fața dumneavoastră.

22 de state din Uniunea Europeană au proiecte deja aprobate prin Fondul European pentru Investiții Strategice, în prezent, pe baza Planului Juncker. România, vă spuneam, este una dintre cele șase state europene care nu au reușit încă să aibă vreun proiect semnat. Aceasta trebuie să constituie ambiția și proiectul anului al Guvernului Cioloș.

La sfârșitul anului 2014, spuneam că România a aplicat pentru Planul de investiții Juncker cu foarte multe proiecte și de valoare mică. Din cele peste 2.000 de proiecte depuse în Uniunea Europeană, României îi revin 16% din total, dar valoarea acestora, adică banii europeni solicitați, reprezintă sub 5% din fondurile disponibile. Niciunul nu este însă acceptat.

Printre statele cu cele mai multe proiecte adoptate se află Italia - 17 proiecte, Franța - tot atât, Marea Britanie - 13 proiecte, Spania - 9 proiecte, inclusiv Bulgaria are un proiect aprobat, deși se află printre statele cu cele mai puține proiecte depuse, doar 18. Deci contează calitatea acestor proiecte, nu numărul lor.

Cele mai multe proiecte europene depuse au fost în domeniul transporturilor, al energiei și al economiei digitale. Cele mai multe proiecte românești sunt în domeniul economiei digitale, resurse, mediu și abia apoi transport. Dar vă spuneam - multe și mici.

Valoarea totală a proiectelor depuse de România în domeniul transporturilor și al energiei este de aproximativ 50 de miliarde de euro, în timp ce proiectele altor state în aceste domenii au o valoare de două sau chiar de trei ori mai mare. Spre exemplu, Polonia a depus proiecte în valoare de 100 de miliarde de euro, Italia - 98 de miliarde de euro sau Marea Britanie - în valoare de 167 de miliarde de euro.

Deși a ratat startul, România mai are șanse să i se aprobe vreunul dintre aceste proiecte.

Planul Juncker se desfășoară pe parcursul a trei ani: e vorba de perioada 2015-2017. Trebuie să demonstrăm că putem fi parteneri responsabili, capabili de atragerea unor noi investiții. Acest plan de investiții prevede ca fiecare euro investit prin Fondul European pentru Investiții Strategice să atragă alți 15 euro. Așadar, factorul de multiplicare este 15.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Declar închisă ședința.

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 10,10.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 noiembrie 2019, 16:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro