Mihăiță Calimente
Mihăiță Calimente
Ședința Camerei Deputaților din 4 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.8/10-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 04-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 februarie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.7 Mihăiță Calimente - considerații referitoare la alegerea primarilor în două tururi de scrutin;

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Domnul deputat Calimente.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Dezbaterea principală din societatea românească, începând din anul 2016, se referă la chestiunile de bază ale democrației - alegerea primarilor în două tururi de scrutin sau într-un singur tur.

Într-o asemenea discuție nu putem să nu avem în vedere câteva aspecte, să le spunem, de ordin istoric.

În ultimii 26 de ani, societatea românească a parcurs o serie de pași importanți în vederea constituirii unui sistem democratic, care să răspundă dezideratelor revoluției din decembrie ’89. În zilele însângeratului decembrie ’89, românii au murit cerând democrație, libertate și alegeri libere.

Frământările politice din primii ani de libertate au avut ca principal stindard alegerile libere și ideea ca toți românii să participe la deciziile majore care priveau soarta țării, prin exercitarea dreptului la vot. Este vorba exact despre dreptul la vot plătit cu sângele morților din decembrie ’89. Noua Constituție a răspuns acestei dorințe a societății și a impus principiul reprezentativității ca element central al sistemului electoral românesc, atât în ceea ce privește alegerea autorităților naționale, cât și a celor locale.

În cazul primarilor localităților noastre, asigurarea reprezentativității nu se poate realiza decât prin organizarea a două tururi de scrutin. De fapt, așa a funcționat sistemul electoral românesc timp de două decenii. La alegerile locale din 1992, 1996, 2000, 2004, 2008, primarii au fost aleși în două tururi de scrutin, această soluție legislativă fiind o normalitate statuată în legea românească și care a căpătat în timp o recunoaștere majoră din partea societății.

Alegerea primarului într-un tur de scrutin este opera lui Traian Băsescu, mare amator de democrație.

În cazul alegerii primarului într-un singur tur, dincolo de nerespectarea voinței reale a electoratului, putem ajunge în fața a numeroase pericole. Astfel, mai ales în condițiile unei participări scăzute la vot, există posibilitatea ca primarul unei localități să fie ales cu un număr extrem de mic de voturi. Acest fapt, dincolo de legitimitatea scăzută pe care o va avea alesul, poate conduce foarte ușor la dirijarea artificială de voturi către grupuri de persoane din cadrul sau din afara comunității, încălcându-se, astfel, toate principiile de bază care statuează legislația electorală.

Totodată, trebuie avut în vedere că sistemul într-un singur tur poate aduce în fruntea comunităților persoane făcând parte din grupuri politice sau de altă natură de orientare extremistă sau care pun în pericol securitatea națională și ordinea publică, în condițiile în care primarul îndeplinește și alte atribuții de reprezentare a statului.

Ce s-ar fi întâmplat în Franța, la ultimele alegeri locale, dacă ar fi funcționat și acolo sistemul într-un singur tur? Frontul Național, formațiune de extremă dreaptă, ar fi condus jumătate din regiunile Franței la această dată.

Un al doilea tur de scrutin corectează astfel de situații.

Mai mult, sistemul electoral românesc este dezechilibrat prin alegerea primarului într-un singur tur, pentru că astfel nu se mai aplică principiul paralelismului între alegerea executivului național și cel local, respectiv a președintelui și primarului. Logica legislativă care a stat la baza sistemului electoral românesc actual face necesară această paralelă care a stat la baza construcției administrației publice românești.

Vă mulțumesc.

Deputat PNL de Arad, Mihai Calimente.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 17 februarie 2020, 23:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro