Sorin-Avram Iacoban
Sorin-Avram Iacoban
Sittings of the Chamber of Deputies of February 11, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.14/16-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-11-2019
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 11-02-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 11, 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.5 Sorin-Avram Iacoban - declarație politică cu tema: "Caracterele constituționale ale statului român au nevoie de protecție juridică penală";

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe domnul deputat Sorin Iacoban.

Se pregătește domnul deputat Mihai Deaconu.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Constituția României, construită ca Lege fundamentală, este dispoziția legală supremă din țara noastră. Constituția României reprezintă esența statului român, prin raportare la caracterele sale constitutive, relevate în art. 1 alin. (1) și, implicit, în art. 12 al acesteia. Legiuitorul român a prevăzut o protecție adecvată pentru cele două articole enumerate, trecând în ilicitul penal fapta de "defăimare a țării și a națiunii", faptă care încalcă ordinea constituțională, așa cum bine se stabilește în art. 30 alin. (7) din Legea fundamentală, unde se precizează: "Sunt interzise de lege defăimarea țării și a națiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură națională, rasială, incitarea la discriminare, la separatism teritorial".

Din păcate, deși această infracțiune a fost introdusă prin Legea nr. 140/1996, prin Legea nr. 278/2006 aceasta a fost scoasă din sfera ilicitului penal, prin abrogarea expresă a dispoziției de incriminare, lăsând normele constituționale fără protecție juridică penală, oferind pentru acestea o protecție simbolică, de natură contravențională, prin Legea nr. 60/1991 și Legea nr. 61/1991. Or, în speță, a oferi Legii fundamentale, considerată lege supremă într-un stat, doar o protecție simbolică în materie contravențională nu reprezintă nimic altceva decât o eroare gravă a legiuitorului, eroare care trebuie îndreptată.

Faptul că această orientare a legiuitorului reprezintă o eroare gravă a fost confirmat și de Curtea Constituțională a României, care s-a pronunțat asupra neconstituționalității Legii nr. 278/2006, considerând că abrogarea expresă a dispoziției de incriminare, deci și a infracțiunii de "defăimare a țării și a națiunii", este profund neconstituțională.

Chiar dacă Parlamentul României a întârziat foarte mult punerea în aplicare a Deciziei Curții Constituționale, obligația nu s-a prescris din punct de vedere legal, astfel încât îmi rezerv dreptul ca săptămâna viitoare să depun un proiect de lege de reincriminare a infracțiunii menționate, aceasta reprezentând, printre altele, un act de reparație morală la Constituția României.

În ultima perioadă, asistăm la o ofensivă totală împotriva dispozițiilor art. 12 din Constituție, care are denumirea marginală "Simboluri naționale" și care stabilește cadrul juridic în ceea ce privește existența Drapelului național, a Zilei naționale, a Imnului național, a Stemei și Sigiliului statului. Această ofensivă generală a fost ușurată și de faptul că, din nou, legiuitorul român, aflându-se într-o eroare evidentă, mai mult sau mai puțin provocată, a dezincriminat infracțiunea de "ofensă adusă unor însemne", situată la capitolul "Infracțiuni contra autorității", din Codul penal al României.

Pentru faptul că unii dintre colegii mei de la Senat au sesizat această eroare și au depus un proiect de lege de reincriminare a acestei infracțiuni, nu mai insist asupra protecției juridice penale, care este necesară și pentru art. 12 din Constituție. Cu toate acestea, am constatat faptul că Legea nr. 75/1994, lege-cadru care reglementează, în amănunt, arborarea Drapelului României, intonarea Imnului național și folosirea Sigiliilor cu Stema României de către autoritățile și instituțiile publice, nu mai este îndestulătoare în ceea ce privește raportarea acesteia la noile realități pe care le trăiește țara. Astfel, Drapelul României este dat jos de pe clădirile instituțiilor publice sau este înlocuit cu banderole negre, în semn de dispreț, sau cu drapele ale unor state străine, în timp ce Imnul național este dublat sau înlocuit de imnuri ale unor state străine sau ale unor organizații constituite pe criteriu teritorial și etnic, care cer, la nivel național, segregarea teritorială.

Având în vedere toate cele precizate, vă anunț, pe această cale, că săptămâna viitoare voi depune un proiect de lege de modificare a acestei legi, Legea nr. 75/1994, care va avea ca principal scop repunerea Drapelului național și a Imnului național la locul meritat, conform dispozițiilor art. 12 din Constituția României.

Nu în ultimul rând, prin modificările făcute, am căutat să sensibilizez opinia publică în ceea ce privește rolul și însemnătatea Imnului și Drapelului național, conferindu-le acestora prestigiul oferit de lege.

Vă mulțumesc.

Sorin-Avram Iacoban, deputat de Iași.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 13 november 2019, 22:20
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro