Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.24/02-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 22-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 februarie 2016

2. Dezbateri politice cu participarea ministrului transporturilor, domnul Dan Marian Costescu, la solicitarea Grupului parlamentar al UDMR, cu tema "Stadiul de execuție al Autostrăzii Transilvania. Situația existentă pe fiecare tronson, problemele la zi, existența autorizațiilor, acordurilor și avizelor, termene de execuție, perspective de inaugurare în anii 2016-2017".

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Potrivit art.205 din Regulamentul Camerei Deputaților și programului de lucru, în ședința de astăzi, în cadrul Orei Guvernului, avem organizate dezbateri politice la solicitarea Grupului parlamentar al UDMR, cu tema "Stadiul de execuție al Autostrăzii Transilvania. Situația existentă pe fiecare tronson, problemele la zi, existența autorizațiilor, acordurilor și avizelor, termene de execuție, perspective de inaugurare în anii 2016-2017".

Din partea Guvernului participă la aceste dezbateri politice domnul ministru Dan Marian Costescu, ministrul transporturilor.

Având în vedere prevederile regulamentare și propunerile Biroului permanent și Comitetului liderilor grupurilor parlamentare, vă prezint procedura de desfășurare a dezbaterilor și timpul maxim care să fie alocat participanților, după cum urmează: reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea - cinci minute; reprezentantul Guvernului, domnul ministru - cinci minute pentru a răspunde; reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea - trei minute pentru lămuriri suplimentare; grupurile parlamentare și reprezentantul Grupului neafiliați - trei minute pentru fiecare grup parlamentar; un minut pentru reprezentantul deputaților neafiliați; în final, domnul ministru - cinci minute pentru a putea răspunde.

Sunt obiecții vizavi de aceste propuneri? Nu.

Supun votului dumneavoastră aceste propuneri.

Cine este pentru? Vă propun, stimați colegi, să votăm cu mâna ridicată.

Cine este pentru? Rog secretarii să numere. 70 de voturi pentru.

Împotrivă? Nu.

Abțineri? Nu.

Propunerile au fost adoptate.

Începem dezbaterile.

Din partea Grupului UDMR îl invit pe domnul deputat Cseke Attila-Zoltán, reprezentantul grupului, pentru a prezenta tema moțiunii.

Domnule deputat, aveți cinci minute. Vă rog, microfonul central să-l deschideți dumneavoastră.

Scuzați, nu moțiunea. Dezbaterea... tema dezbaterii, da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Stimate domnule ministru,

Doamnelor și domnilor deputați,

Grupul UDMR a propus pentru astăzi să discutăm la Ora Guvernului cu ministrul transporturilor despre Autostrada Transilvania, un proiect de infrastructură care n-ar mai trebui să ne preocupe deloc, ci doar să citim denumirea acesteia pe indicatoare când circulăm pe ea.

Înlesnind legăturile României cu vestul Europei și contribuind la dezvoltarea economică a comunităților locale, construirea Autostrăzii Transilvania a fost, este și va fi o prioritate pentru UDMR.

Domnule ministru,

Pentru că anul inițial de finalizare a Autostrăzii Transilvania, 2012, a trecut de trei ani, și noi nu că nu avem autostradă de la Borș la Brașov, ci avem doar 52 de kilometri circulabili din 415 kilometri inițial prevăzuți, vă propunem azi o altfel de dezbatere.

Sunteți un tehnocrat într-un guvern tehnocrat, fără presiuni de ideologii politice și departe de vreun interes politic imediat într-un an electoral. Societatea și-a pierdut răbdarea, vrea fapte, astfel că e timpul să dați soluții și să inaugurați cât mai urgent tronsoane din Autostrada Transilvania.

Drept urmare, vă propunem ca această dezbatere să nu aibă ca principal subiect determinarea actualului Executiv de a construi autostrăzi, eventual banii alocați, ci chestiuni foarte concrete: identificarea problemelor acolo unde există, comunicarea unor termene realiste și determinarea de a munci și de a evolua rapid în construcția acestei autostrăzi.

Astfel, ne interesează pe fiecare tronson din Autostrada Transilvania stadiul acestora, problemele de implementare a execuției acestora la zi, situația plății exproprierilor unde este cazul, existența/inexistența autorizațiilor, acordurilor și a vizelor, termenele de execuție pe fiecare tronson și perspectivele de inaugurare pentru anii 2016-2017.

Vă rugăm, domnule ministru, să ne precizați în ce stadiu este actualizarea acordului de mediu. Dacă este adevărat că Agenția Națională de Protecția Mediului a solicitat documentația pentru întregul traseu al Autostrăzii Borș-Brașov, ceea ce ar conduce în mod evident la un blocaj pe termen lung, sau dacă între timp s-a emis acordul de mediu.

Din informațiile publice știm că pentru loturile Târgu Mureș-Ungheni, Ungheni-Ogra, Ogra-Iernut și Chețani-Câmpia Turzii din cadrul Secțiunii 2A contractele de execuție au fost semnate în februarie și martie 2015, cu durata de execuție de 12 luni, astfel încât ar trebui inaugurate în aceste săptămâni.

Problema e că lucrările nici măcar nu au început.

Aceeași situație există și pentru Secțiunea 3C Suplacu de Barcău - Borș, a cărei contract de execuție a fost semnat în mai 2015, iar în iulie 2017 întregul tronson ar trebui predat circulației.

Nici aici încă nu s-a lucrat pe teren vreo zi.

În legătură cu acest tronson mai există o problemă, pe care deși reprezentanții UDMR au semnalat-o de mai multe ori în cursul anului 2015, nu s-a luat nicio măsură de remediere.

Despre ce este vorba? Deși contractul de execuție este semnat cu termen de finalizare iulie 2017, în Masterplanul general de transport, inclusiv în ultima variantă revizuită, transmisă Comisiei Europene, apare ca an începere lucrări la acest tronson anul 2017, iar ca an de finalizare a lucrării anul 2019.

Pe celelalte tronsoane, lotul Iernut-Chețani și Nădășelu-Mihăiești, precum și Secțiunea 3B Mihăiești-Suplacu de Barcău nu există încă contracte de execuție valabil încheiate.

Singurul lot care mai mult ca probabil va putea fi inaugurat anul acesta este cel dintre Gilău și Nădășelu, de 8,7 km.

Evident că în aceste condiții, se pune întrebarea legitimă: când vom avea evoluții semnificative în predarea spre folosință a acestor tronsoane din cadrul Autostrăzii Transilvania?

Înainte de a concluziona, v-aș mai da o singură informație pe care cred că și dumneavoastră o aveți, și anume că Ungaria începe din aprilie execuția tronsoanelor care fac legătură cu Autostrada Transilvania. Să nu ne trezim că ei își fac treaba, aduc autostrada la graniță, iar noi nu ne facem temele.

Domnule ministru,

Dorim să vă asigurăm că în Grupul parlamentar al UDMR veți găsi întotdeauna sprijinul și deschiderea necesară în tot ceea ce considerați că trebuie făcut și ce depinde de noi ca vremea acelor indicatoare pe sute de kilometri ale Autostrăzii Transilvania să devină realitate cât mai repede.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Îl invit la tribună pe domnul ministru Dan Marian Costescu.

Domnule ministru, vă rog, aveți microfonul central cinci minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Marian Costescu (ministrul transporturilor):

Domnule președinte de ședință,

Stimate doamne,

Stimați domni deputați,

Vă mulțumesc pentru invitația la Ora ministrului în cadrul Camerei Deputaților.

Este o ocazie pentru mine și pentru colegii mei pe care i-am invitat alături să vă prezentăm stadiul proiectelor noastre și să vă informăm asupra proiectelor considerate prioritare atât de Ministerul Transporturilor, cât și de dumneavoastră, lucru confirmat prin aceste întrebări.

O să intru direct în subiect. O să mă refer la Autostrada Transilvania. Nu o să fac un istoric al acestei autostrăzi, pentru că ar trebui să mergem prea mult în urmă în timp. O să mă concentrez pe situația pe care am găsit-o acum trei luni pe aceste șantiere și cu aceste proiecte și pe măsurile pe care noi ne-am propus să le luăm pentru a rezolva blocajele de acolo. Pentru că trebuie să vă spun, este vorba de foarte multe blocaje pe care le-am găsit. Pentru ele, în afară de termenul concret și de soluțiile concrete de rezolvare, ne-am concentrat și în a găsi soluții pe termen lung pentru ca aceste blocaje să nu se mai repete pentru proiectele care vor urma.

O să mă refer la soluțiile găsite pentru eliminarea acestor blocaje pe viitor, pe viitorul îndepărtat, dar și în viitorul apropiat, după ce voi răspunde la întrebările punctuale cu privire la Autostrada Transilvania.

Începem cu Sectorul 1C care ține de la Târgu Mureș la Ogra. E vorba de 14 kilometri. Pe acest sector, în 17 noiembrie, când am fost învestiți, am găsit HG-urile de un an și jumătate demarate și blocate. Practic, am procedat la deblocarea acestei situații și, pe 27 ianuarie, am aprobat în guvern Hotărârea de guvern de expropriere.

Practic, după acest termen urmează următorul termen, la jumătatea lui martie estimăm că vom obține decizia de expropriere, ceea ce înseamnă că în aprilie vom avea autorizare de construire și vom putea să dăm ordinul de începere a lucrărilor în aceeași lună, în aprilie.

Pentru Sectorul 2A, de la Ogra la Câmpia Turzii e vorba de 33 de km, situația este asemănătoare. În plus, se adaugă probleme cu acordul de mediu, așa cum a fost menționat și de domnul deputat.

În această speță acordul de mediu va fi obținut în luna aprilie, urmând ca autorizația de construire să vină și ea în faza imediat următoare și să avem până în luna mai-iunie lucrările demarate și pe această zonă.

Pentru Secțiunea 2B, am găsit o procedură anulată. Practic, în companie acum se lucrează la refacerea documentației pentru reluarea procedurii, care se va produce undeva în luna martie. 2B, e vorba de nodul Nădășelu, de conexiunea cu B2.

Pe tronsonul 3A, de la Cluj la Mihăiești, practic în momentul în care am preluat acest proiect era avizul de scoatere din circuitul forestier neacordat, practic respins, odată cu el și acordul de mediu, estimarea pentru acordul de mediu incluzând și scoaterea din circuitul forestier, care este în aprilie, urmând ca, după aceea, să se facă și exproprierea. Acum două săptămâni am aprobat prin hotărâre de guvern și HG-ul pentru expropriere pentru acest tronson.

Pentru tronsonul 3A2, Nădășelu-Mihăiești este vorba de 16,8 km unde avem design-build, adică proiectare plus execuție. În acest moment există o situație identificată în procedura de atribuire, numărul unu, cel care a câștigat licitația s-a retras. Numărul doi este, în acest moment, verificat la cererea Companiei CNADNR, la Consiliul Concurenței, pentru că există o suspiciune de acționariat comun și, practic, acest lucru trebuie să ne fie confirmat de Consiliul Concurenței înainte de a valida procedura.

Pentru Tronsonul 3B Mihăiești-Suplacu de Barcău - 80 de km avem în... Deci, este vorba despre un contract în stadiul acesta de proiectare. Patru dintre studiile de fezabilitate sunt deja finalizate. Asta înseamnă că vom putea demara și procedura pentru achiziție, pentru proiectare și, așa cum durează ea de obicei, între 5, 6, 7 luni, practic, spre sfârșitul anului să putem porni la executarea acestor proiecte.

Ultimul dintre aceste tronsoane - este vorba de 3C, între Suplacu de Barcău și Borș, este vorba de 60 de km - a avut un blocaj în sensul că după atribuire consorțiul a avut unele dispute interne. Au fost încă de anul trecut, din decembrie, invitați la sediul companiei.

Compania a mediat aceste dispute, s-a găsit o soluție. În acest moment ei au demarat lucrările. Sunt în curs de redactare a solicitării pentru atribuirea avansului și am convenit cu dânșii, prin companie, eșalonarea livrărilor pentru proiectare, în așa fel încât vom avea în 30 de zile Lotul 1, urmând ca la celelalte termene - 60, respectiv, 90 de zile să primim proiectele pentru celelalte loturi și vom reuși în acest fel să creăm fronturi de lucru succesive începând de luna viitoare, deci, în 30 de zile vom avea și muncitori pe șantier și utilaje, urmând ca în termenele menționate să se completeze practic și celelalte fronturi de lucru, cu mobilizările asumate prin contract.

Practic, acestea sunt sectoarele principale ale autostrăzii, acea secțiune care a fost lansată, evident, aș vrea să spun, și noi ne dorim să facem conexiunea cu autostrada din...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Marian Costescu:

... din Ungaria. Și noi am dus o autostradă la Nădlac, dânșii nu au fost acolo, pe partea cealaltă a frontierei.

Foarte scurt, dacă-mi permiteți, domnule președinte, aș vrea să vorbesc un minut despre ceea ce am făcut. Observați, aici am vorbit foarte mult despre blocaje, blocaje din exproprieri, blocaje de la obținerea utilităților, blocaje de la scoaterea din circuitul agricol, blocaje de la scoaterea din circuitul forestier. Toate acestea, ne-au..., în urma analizelor, ne-au dus la concluzia că am pierdut, în ultimii 6-7 ani, între 4-5 luni până la 2 ani, atunci când aceste cauze se înlănțuiau și se influențau una pe cealaltă, ca urmare, prioritatea noastră este să scoatem din sistem aceste motive de întârziere. Am procedat la redactarea unei ordonanțe de urgență care va fi, sperăm, în două săptămâni pe masa Guvernului spre aprobare, unde toate aceste întârzieri vor fi tratate individual.

De exemplu, scoaterea din circuitul agricol nu va mai dura șase luni, pentru că în aceste șase luni nu se făcea nimic, doar așteptam șase luni ca să treacă, se va înscrie în cartea funciară direct cu destinația pentru care a fost luat terenul, adică investiții, pentru avizele de gaze și utilități se va da..., nu se va mai sta termenul acela lung, ci se va da un aviz de principiu în baza proiectului pe care, după aceea, îl vom completa, dar până la sfârșitul... Deci, vom proceda cu acest aviz la 15 zile, la obținerea autorizației de construire, până la sfârșitul șantierului urmând să fie predat beneficiarului de către constructor.

La fel se va merge și pentru scoaterea din circuitul feroviar... din circuitul forestier, mă scuzați, cu acorduri de principiu date în 15 zile, ca să putem demara rapid cererea autorizației de construire și eliberarea ei și pe același principiu ca până la sfârșit să obținem toate celelalte avize în mâna noastră.

O ultimă prevedere este cea care ne solicită să obținem autorizații de construire pe tronsoane mai mici, funcție de ce autorizații preliminare au fost obținute, nu va mai trebui să așteptăm să dăm autorizația pe tot tronsonul, pentru că ne bloca, vom putea să începem frontul de lucru și aceasta ne va duce la economisirea timpului cu până la 2 ani, așa cum am spus.

Da, vă mulțumesc pentru atenție și...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule ministru.

La finalul dezbaterilor, o să mai aveți încă 5 minute.

Da, da, vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Marian Costescu:

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule ministru.

În continuare îl invit pe domnul deputat Iosif Moldovan, reprezentantul Grupului UDMR, pentru a face precizări dacă mai aveți ceva suplimentar de precizat.

Vă rog, domnule deputat.

Aveți trei minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Moldovan Iosif:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Mulțumesc, domnule ministru, pentru precizările aduse astăzi aici în fața colegilor și în fața plenului.

Totuși, cu toate că colegul meu, domnul Cseke, a avut o introducere foarte bună și v-a spus cam toată istoria acestei autostrăzi, și vă mulțumesc pentru propunerile pe care le-ați făcut deja cu privire la simplificarea și la urgentarea pașilor legali pentru a putea începe aceste lucrări sau a continua lucrările acolo unde sunt întrerupte. E foarte bine-venită inițiativa dumneavoastră, dar aș vrea să vedem această inițiativă, în sfârșit, într-o ordonanță de urgență și pusă în aplicare chiar de mâine, dacă este posibil. Însă, în continuare, aș vrea să vă întreb dacă v-ați gândit și la următoarele aspecte - și mie îmi pare foarte bine că ați precizat că avem probleme pe partea de autorizări, pe partea de autorizații de mediu, de exemplu - cum se face că, în cel mai lung timp posibil pe care l-a avut la dispoziție un Guvern pentru a pregăti avizele, totuși, în zece ani nu avem încă un acord de mediu, adică încă suntem la faza în care pregătim aceste acorduri de mediu, aceste documentații și, totuși, în zece ani ce s-a făcut în acest sens?

După aceea: aș vrea să-mi răspundeți la următoarea întrebare: în aceste contracte există ceva penalități, ceva obligații din partea statului român pentru că aceste tronsoane, aceste șantiere n-au fost predate celor care trebuiau să efectueze aceste lucrări, având în vedere că responsabilitatea eu înțeleg că revine, totuși, statului român că aceste exproprieri nu s-au făcut la timp, avizele nu s-au făcut... cui îi revine obligația și cine este responsabil pentru aceste obligații, dacă ele vor reveni statului român?

Apoi, mai am o întrebare care nu este strict legată de Autostrada Transilvania, totuși vine în continuare, dacă vreți, și să ne gândim într-o perspectivă mai mare a infrastructurilor din România, ce veți face în continuare?

Bun, vom construi Autostrada Transilvania, vom merge până la Târgu Mureș pe autostradă. Ce vom face cu descărcarea traficului greu care va ajunge în mijlocul Transilvaniei pe niște drumuri naționale? Suntem pregătiți în acest moment să preluăm acest trafic greu și să-l transportăm spre estul României, spre granița cu Moldova, spre centrul României? Avem infrastructura necesară în acest sens? Eu mă gândesc aici foarte concret la cum veți prelua acest trafic și-l veți transporta mai departe pe autostradă către granița cu Moldova, și aici avem proiectul Autostrăzii Iași-Târgu Mureș și dacă aveți o prioritizare în acest sens, aș vrea să-mi spuneți, dacă e prioritate pentru Guvern această autostradă.

În același timp, dacă da, de ce tocmai de la Iași, de la Ungheni către Târgu Neamț începem lucrările și de ce nu continuăm de la Târgu Mureș către Târgu Neamț și mai apoi către graniță, ca să ducem din ce în ce mai mult traficul și descărcarea traficului pe zona de est a graniței noastre? Și, sigur, aș vrea să vă mai spun că aș vrea foarte... la fel de bine să vă gândiți că dacă Ungaria vine cu o autostradă către granița României, primul tronson și obligativitatea noastră este să legăm de un tronson existent următorul tronson de autostradă.

Aici, concret, aș vrea să-mi spuneți dacă aveți ca prioritate și ca o prioritizare începerea lucrărilor și predarea acelui tronson care va lega Autostrada Transilvania de autostrăzile din vestul Europei, prin Ungaria, și după aceea, pentru centrul Europei.

Cam astea sunt întrebările care mă preocupă și aici aș vrea să-mi răspundeți dacă aceste drumuri pe care le vom face pentru preluarea traficului sunt în acest moment în proiectele de reabilitare, de modernizare, și mă refer concret la DN12, DN12C, DN15, DN1 care merge către Brașov și, dacă da, atunci când și cum le vom pregăti pentru a prelua traficul de pe Autostrada Transilvania odată predată și dată spre circulație.

Mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, și eu vă mulțumesc.

Acum încep dezbaterile.

Fiecare grup parlamentar are câte 3 minute.

Vă anunț, din partea Grupului parlamentar al PSD sunt înscriși domnii Cornel Itu și Iacoban Sorin.

Din partea Grupului PNL, Lucian Nicolae Bode și Nicu Toader.

Din partea Grupului UNPR, domnul deputat Ioan Hulea.

Grupul ALDE, Ovidiu Ioan Silaghi și din partea minorităților domnul deputat Merka Adrian-Miroslav.

Deci, având câte 3 minute, rog grupurile la care sunt câte 2 vorbitori să ne încadrăm în timp.

Îl invit pentru început pe domnul deputat Cornel Itu, deputat de Cluj.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cornel Itu:

Domnule președinte,

Domnule ministru,

La multe din întrebările pe care voiam să vi le pun ne-ați răspuns pentru Autostrada Transilvania.

Suntem interesați noi, cei din Transilvania, pentru a fi finalizată într-un ritm cât mai rapid și aș vrea să interveniți între controversele care sunt permanente între Compania Națională de Drumuri și Agenția de Mediu. Cred că este necesar acest lucru.

Ca transilvănean și dejean nu pot să nu aduc în discuție și problema centurii ocolitoare a Dejului și drumul expres Dej-Beclean-Bistrița. Traficul a crescut mult în această zonă, iar rețeaua rutieră existentă nu face față cerințelor actuale. Așadar, se impune și urgentarea acestor investiții.

Menționez că centura ocolitoare a municipiului Dej și drumul expres Dej-Beclean-Bistrița este prevăzut în Masterplanul din 2020-2030, dar având în vedere aproape dublarea traficului spre Baia Mare-Satu Mare, e imperios necesară această centură ocolitoare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat Lucian Nicolae Bode, Grupul PNL.

Se pregătește domnul deputat Ioan Hulea, Grupul UNPR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Domnule ministru,

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Consider că este bine-venită prezența domnului ministru al transporturilor în cadrul Orei Guvernului pentru că există o stare generală de nemulțumire la nivelul întregii țări în legătură cu modul în care se derulează proiecte majore de infrastructură în România.

Se discută foarte mult în spațiul public despre acest subiect. Am discutat și noi aici, în Parlament, în comisiile de specialitate și vom discuta în continuare, dar după aceste discuții considerăm că este nevoie de acțiuni ferme din partea instituțiilor care implementează aceste proiecte.

Astăzi, colegii noștri de la UDMR au lansat ca temă de dezbatere Autostrada Transilvania.

Au fost miniștri înaintea dumneavoastră care doar au mimat consultarea cu Parlamentul pe masterplan. N-au fost sinceri cu noi în elaborarea acestui document strategic.

Noi, cei din Partidul Național Liberal, vă reamintim că suntem deschiși să colaborăm pe acest subiect, așa cum ne dorim să lucrăm împreună pe legislația de care aveți nevoie pentru a debloca proiecte, pentru a flexibiliza procedurile de achiziție publică, pentru a compatibiliza legislația națională cu cea europeană.

Domnule ministru,

Încă așteptăm să ne spuneți dacă avem un masterplan aprobat de Bruxelles. Încă așteptăm un răspuns în ceea ce privește modul în care veți adopta acest masterplan. Masterplanul general de transport identifică proiectele Suplacu de Barcău-Borș și Nădășelu-Suplacu de Barcău ca printre cele mai necesare pentru rețeaua de infrastructură rutieră pe locurile 4, respectiv, 6 ca prioritate. Mai mult, se preconiza finalizarea lor până în anul 2020 în cazul aplicării clauzei de reformă structurală care ar permite accesarea unor fonduri rambursabile pentru infrastructura de transport.

Apreciez... apreciem eforturile Guvernului Cioloș de a debloca proiectele de infrastructură, dar cred că suntem într-un moment prielnic să pregătim și proiectele viitoare. Mihăiești-Suplacu de Barcău este un proiect care trebuie demarat în cel mai scurt timp, în contextul în care există întârzieri pentru celelalte proiecte eligibile pe fonduri europene.

Dacă trebuie să învățăm ceva din perioada de programare 2007-2013 este că avem nevoie de cât mai multe proiecte pentru a fi siguri că nu ne trezim cu banii pierduți. Pe transporturi rămânem cu două miliarde de euro în proiecte fazate, adică pierduți, pentru că nu am fost capabili să demarăm la timp aceste proiecte. Nu trebuie să repetăm aceste greșeli.

România are nevoie și de Coridorul Constanța-Nădlac, și de Autostrada Transilvania, și de Târgu Mureș-Iași-Ungheni, iar problema nu e lipsa finanțării, ci capacitatea CNADNR, a factorilor de decizie de a pregăti temeinic proiectele și de a asigura monitorizarea lor permanentă pentru a nu mai exista blocaje care, după cum vedeți, durează luni și ani de zile, așa cum sunt, din păcate, multe exemple și pe Autostrada Transilvania.

Mulțumesc.

Domnule ministru,

Cunoașteți toate aceste probleme, cunoașteți sistemul și știți care îi sunt vulnerabilitățile. Faceți sistemul funcțional, eliminați verigile slabe, evaluați companiile și instituțiile pe care le aveți în subordine și reformați-le pe criterii de performanță și eficiență. În caz contrar, atât Autostrada Transilvania, cât și alte proiecte de investiții în infrastructura de transport nu vor fi finalizate la timp, ci vor rămâne simple declarații de interese și motiv de indignare publică și răfuială politică.

Aveți o responsabilitate uriașă în ceea ce privește atragerea de fonduri europene alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare, dar și prin alte instrumente financiare.

Faptul că am încheiat prost vechiul exercițiu financiar 2007-2013 POS-Transport trebuie să fie o lecție învățată pe care sper să n-o repetăm. Sunt atâtea probleme pe acest dosar al infrastructurii de transport în România care, în lipsa unei viziuni și a unei abordări consecvente, se vor perpetua fără să ajungem la un bilanț pozitiv în următorii ani.

Închei, domnule ministru, spunându-vă cu toată responsabilitatea, de aici, de la tribuna Parlamentului României, că de realizarea Autostrăzii Transilvania depinde în foarte mare măsură dezvoltarea economică a județelor din Transilvania și nu numai.

Este de prisos să vă mai învederez faptul că absolut toți angajatorii din Transilvania, mai mari sau mai mici, și nu numai din Transilvania, solicită la unison dezvoltarea infrastructurii rutiere a României, cu trimitere directă către Autostrada Transilvania.

Un lucru vă mai rog, domnule ministru, să nu scăpați din vedere conectivitatea Autostrăzii Transilvania cu municipiile reședință de județ, respectiv cu localitățile urbane limitrofe.

Domnule ministru,

Așteptăm nu doar răspunsuri la aceste probleme, ci în primul rând soluții și rezultate concrete.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Ați utilizat 5 minute și 30, stimate coleg.

Îl invit, în continuare, la cuvânt pe domnul deputat Ioan Hulea, Grupul UNPR.

Se pregătește domnul deputat Ioan Ovidiu Silaghi, Grupul ALDE.

Vă rog, domnule deputat, aveți 3 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Hulea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule ministru, vă mulțumesc că participați la această discuție.

Eu sunt din Bihor. Nu întâmplător un tronson al acestei autostrăzi Borș-Suplacu are aproape două-treimi chiar prin colegiul meu și sunt foarte interesat de el.

Am să vă spun foarte repede, de fapt, istoria lui, pe care nu ne-ați spus-o dumneavoastră. A fost licitat în 2014, 11 luni i-au trebuit comisiei de evaluare să desemneze câștigătorul. Câștigătorul nu este un consorțiu, ci este o asociere de trei firme spaniole și trei firme românești cu acționariat spaniol. După 11 luni de deliberare, în aprilie 2015, am participat și eu în cadrul Prefecturii Bihor la semnarea acestui contract.

Acum, conform contractului, în patru luni, constructorul, această mare asociere, trebuia să se apuce de treabă, în sensul că trebuia să aibă elaborat studiul de fezabilitate, proiectul tehnic de execuție. Începând cu 1 octombrie trebuia să aibă organizarea de șantier începută. Ce nu ne-ați spus dumneavoastră și am să vă spun eu, ca să știe și colegii de la UDMR, acest consorțiu, împotriva și în dispreț față de Legea achizițiilor publice din România, a fost desemnat câștigător, chiar în condițiile în care s-a descoperit după luni de zile că are datorii la bugetul de stat în Spania. Mă întreb și astăzi cum de s-a putut face lucrul acesta, atâta timp cât este obligația celui care desemnează câștigătorul licitației să ceară înainte de toate un certificat fiscal, o probă a faptului că ei nu sunt datori la fisc.

În aceste condiții, vedeți că s-au scurs deja doi ani de când tronsonul a fost licitat, încă nu s-au apucat de treabă. Dumneavoastră ne-ați spus nouă că peste 30 de zile se apucă de lucru. Haideți, să clarificăm: de ce lucru se apucă? Se apucă de studiul de fezabilitate și proiectul tehnic de execuție, despre asta vorbim. Nu se apucă de treabă efectiv la tronson.

Problema este dacă doriți dumneavoastră să reparați greșelile antecesorilor dumneavoastră.

Mai doresc să aduc la cunoștința dumneavoastră faptul că există o situație care a întrecut orice limită la municipiul Aleșd din județul Bihor, acolo unde de mai bine de 4 ani autoritățile și în mod deosebit Ministerul Transporturilor nu sunt în stare să pornească o lucrare de construcție a centurii orașului. Acel oraș este efectiv sufocat timp de 24 de ore de camioanele care tranzitează dinspre Vama Borș pe Drumul Național 60 către Cluj.

Și al treilea subiect pe care vi l-aș aduce în discuție este faptul că mi se întâmplă să vin și cu trenul de la Oradea. Vin cu 1742, care este indicativul Satu Mare-București Nord, 1741 este București Nord - Satu Mare.

Acest tren are cel mai lung traseu din România și este cel mai - poate nu folosesc un cuvânt potrivit - este cel mai amărât tren din România. Merită să-l vedeți, arată cum arăta pe vremuri "trenul foametei", Iași-Timișoara! Vagoanele de dormit sunt din 1966.

Domnule ministru,

Dacă dumneavoastră credeți că în 2016 mai putem umbla cu acele vagoane care sunt în situația în care din punct de vedere tehnic, probabil, mai corespund, dar interiorul lor vreau să vă spun că se dezmembrează. Ba funcționează, ba nu funcționează încălzirea la ele.

Faptul că eu fac naveta cu trenul nu înseamnă nimic. Trenul acela este arhiplin. Nici nu vă dați seama câți bani vă aduce la bugetul Ministerului Transporturilor. Poate că ar fi bine să luați legătura cu cei de la Vagoane Arad, care vă pot recondiționa vagoanele la jumătate de preț față de cele două oferte pe care le știu eu acum la Ministerul Transporturilor și ar fi interesant dacă ați agrea o ofertă de la Arad, în detrimentul celor două oferte duble la preț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Hulea:

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat Ovidiu Ioan Silaghi, deputat de Satu Mare și se pregătește domnul deputat Merka Adrian-Miroslav, din partea Grupului parlamentar al minorităților.

Vă rog, domnule deputat, 3 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Ioan Silaghi:

Domnule președinte de ședință,

Domnule ministru,

Stimați invitați,

Stimați colegi,

Întrebarea pe care eu aș dori să v-o pun, în primul rând, cred că ar trebui mai degrabă să o adresez Ministerului Transporturilor, dar v-o pun dumneavoastră, finanțelor.

Având în vedere numărul mare de claim-uri, și de DAB-uri pe care le aveți de soluționat la CNADNR, la CFR Infrastructură, la... mă rog, alte corecții financiare care, din păcate, vin abia acum când ar trebui să folosim M + 3 în favoarea noastră, nu să... din vechiul ciclu financiar al Comisiei Europene n-o să-l mai putem folosi.

Credeți că bugetul care vă este alocat va fi suficient să continuați aceste lucrări nu atât doar la Autostrada Transilvania, cât și la multele șosele de centură despre care se face vorbire în această sală și care multe sunt legate de Autostrada Transilvania, pentru că masterplanul, oricât ar dori dânsul să fie de generos și oricât s-a muncit pe el, credeți-mă, în memoria instituțională a Comisiei Europene e de mamut. Dânșii n-au vrut să audă niciodată de Autostrada Transilvania pusă pe buget european, tocmai pentru că inițial s-a procedat cum s-a procedat la desemnarea câștigătorului acestei lucrări.

Deci, să ne luăm speranța că și după 2020 vreodată fondurile europene vor putea ajuta Autostrada Transilvania și revin cu întrebarea: acele multe DAB-uri, claim-uri pe care le aveți credeți că vă sunt suficiente... și corecțiile financiare pe care o să le aveți în urma multor contestații depuse, credeți că vă ajung banii să faceți față?

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Îl invit pe domnul deputat Merka Adrian-Miroslav, reprezentantul minorităților.

Se pregătește domnul deputat Remus Cernea, din partea deputaților neafiliați.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Da, mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Trebuie să-mi felicit colegii care au venit cu un punct de vedere pe situația care există la acest proiect: Autostrada Transilvania - laitmotiv - suntem mulți care ne batem cu cărămida în piept, vorbim, dar așteptăm, într-adevăr, cineva să și pună acea cărămidă nu în piept, ci s-o pună jos și să o realizeze pentru cei care cred că va mai fi autostrada.

Situația, care e puțin ilară pe Maps... hărțile din străinătate, deja o și avem. Mulți sunt cei care mă sună: pe unde trebuie să intrăm? Unde trebuie să ajungem pe autostradă?

Din păcate, o avem pe hartă, dar realizată nu prea, dar eu aș vrea acum să vorbesc pentru că colegii au precizat toate detaliile tehnice.

Dumneavoastră, domnule ministru, ați precizat la fel care este situația reală. Nu doresc să mă întorc în trecut. Și eu beneficiez de acea "vină" că am ajuns în situația aceasta, dar voiam să vă sesizez o situație pe care am mai precizat-o și în Comisia pentru buget, finanțe la momentul respectiv, dar care vreau să se și audă puțin și în Parlament, în plen. Cred că este singura autostradă și singurul traseu în care firmele care au lucrat și firmele care cred că vor lucra în continuare beneficiază de un serviciu al statului român, beneficiază de două drumuri naționale pe care le folosesc.

Din 2004, cetățenii din zona tronsonului Borș și Suplacu de Barcău ne întreabă: oare era nevoie să distrugem și drumurile naționale DN19E Biharia-Chiribiș și DN19B Marghita-Suplacu de Barcău sau puteau să beneficieze și ei la fel de acele drumuri industriale? De ce ne distrugem drumurile noastre? Au și dânșii dreptate. Avem nevoie de infrastructură modernă, avem nevoie ca zona să se dezvolte și ați auzit din fiecare județ, de la toți reprezentanții: e necesar.

De ce să nu spunem: toate firmele fug spre Brașov-București unde au infrastructură în care, totuși, putem să facem o diferență.

Aș vrea să vă precizez, domnule ministru, zona comunei Suplacu de Barcău, una dintre cele mai industrializate zone, o comună care ca venituri este în comparație cu un oraș de provincie, dar nu beneficiază de coborâre de pe autostradă sau de urcare. Am precizat-o și atunci, la buget. Sunt curios dacă reușiți s-o introduceți pe acele proiecții, pe acele proiectări care urmează să fie făcute. Nu că sunt eu din Suplacu de Barcău, dar în momentul în care faci comparație între ceea ce ai nevoie, ca zonă, s-o dezvolți, și ceea ce ai nevoie să sprijini, trebuie să spun, colegii mei bihoreni ne-au sprijinit, au venit, și mă mai repet încă o dată, și au precizat necesitatea acestei autostrăzi, nu mă refer la colegii de la UDMR, asta este, au inițiat-o dânșii și trebuie să le mulțumim. Dar noi trebuie să facem acel liant între colegi și între dumneavoastră care sunteți acum în fața noastră și să vedem într-adevăr unde vom ajunge.

Sper că vă putem felicita pentru ceea ce ați spus în final, că reușește statul în 15 zile, în 30 de zile, să pună în aplicare o decizie a statului în interesul României. Nu aștept acum răspunsuri, cine răspunde pentru acele luni sau acei ani de zile în care s-au tărăgănat aceste realizări, dar sper să vă pot felicita pe dumneavoastră, pentru că într-adevăr veți pune punctul pe i în aceste probleme.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, și eu vă mulțumesc.

Îl invit în continuare pe domnul deputat Remus Cernea. Aveți un minut, domnule deputat. Și se pregătește domnul deputat Sorin Iacoban, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte de ședință.

Felicit Grupul UDMR pentru aducerea în dezbaterea plenului a acestei teme extrem de importante. Dezvoltarea României este frânată de inexistența autostrăzilor. Explicațiile pentru cei 26 de ani în care lucrurile au trenat, trebuie date cumva și știți bine, sunt politice, în primul rând.

De asemenea, consider că avizele de mediu care trebuie date, nu trebuie date pur formal și sper ca toate autostrăzile care se construiesc în România să aibă prevăzute și acele pasarele sau tuneluri pentru ca animalele să poată să le traverseze.

Regret însă că o temă atât de importantă nu se bucură de prezența mult mai multor colegi deputați și cred că aici grupurile politice au o mare responsabilitate, cât de convingători vom fi anul acesta cu cetățenii, când le vom cere votul, dacă la ședințele de plen nu venim. Pentru ce să ne voteze? Să venim sau să nu venim la ședințe.

Și pentru că situația este realmente dezolantă, sunt prea puțini colegi, o să fac două selfie-uri cu sala pentru a le pune pe pagina mea de Facebook.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Declarațiile politic, stimați colegi, vă rog eliberați microfonul central să putem continua.

Îl invit în continuare pe domnul Sorin Iacoban. Se pregătește domnul deputat Mircea Toader.

Declarații politice, joia dimineața.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Dragi colegi și colege,

Astăzi e o temă foarte importantă, felicit și eu colegii de la UDMR, o temă legată și de modul și de ritmul în care se construiesc autostrăzi în România. Deci, astăzi, punctual, Autostrada Transilvania, și anume stadiul de finalizare a acestei lucrări de infrastructură care vrea și trebuie să lege capitala țării de granița de vest a României.

Nu o să insist cu date tehnice, știu, domnule ministru, că ați luat o stare de fapt, dar pentru că sunteți ministru în funcție, trebuie să ne răspundeți la câteva întrebări și în special la cauzele care au generat această stare de fapt. Avem un Masterplan general de infrastructură care și-a propus niște obiective importante, dar care se împotmolește, din păcate, din nou în hârtii și în neputința autorităților.

Aflăm din presă, bunăoară, ca un exemplu concret, că Autostrada Transilvania s-a blocat într-o pădure din cauza faptului că avizele de mediu, care justificau defrișările necesare, pur și simplu au expirat. Mai concret, pe tronsonul Gilău-Nădășelu, constructorul ar trebui să se oprească la liziera pădurii, să înconjoare 7 hectare de pădure și după care să continue lucrarea.

Prefectul județului dă vina pe societatea care trebuia să refacă avizele de mediu, societatea respectivă dă vina pe CNADNR pentru că nu i-a specificat la timpul potrivit faptul că e nevoie de un nou proiect tehnic și deci de certificate de urbanism conforme și în atari condiții Agenția de Mediu spune da, vom da avizele, dar peste câteva luni, pentru că durează.

Domnule ministru, să ne spuneți și nouă care este cauza care a generat acest blocaj.

De asemenea, am constatat că fundațiile diferitelor tronsoane sunt în curs de executare, o parte sunt finalizate împreună cu viaductele necesare, doar că pe aceste tronsoane nu se poate circula, pentru că se pleacă de nicăieri către nicăieri. Adică atât punctul de plecare al acestor tronsoane, cât și punctul final se află în câmp.

De ce nu se reușește, domnule ministru, unirea acestor tronsoane pentru a le putea face operaționale.

Domnule ministru, ați analizat și dumneavoastră în amănunt studiile de execuție a diferitelor tronsoane din această autostradă și ați găsit doar concluzii de felul: lucrări neîncepute, contract semnat și parțial executat, parțial în execuție, adică, cu alte cuvinte, ori nimic, ori jumătăți de măsură. Din ce cauză se întâmplă asemenea lucruri?

Și, nu în ultimul rând, domnule ministru, pentru a mă încadra în timp, aș mai dori să vă pun o întrebare. Autostrada A3, Autostrada Transilvania propune două noduri rutiere de importanță deosebită, și anume Brașov și Târgu Mureș. Nodul rutier de la Târgu Mureș este de importanță deosebită și pentru Autostrada Moldova, și anume Ungheni, Iași, Târgu Mureș, deoarece ar urma să asigure legătura dintre Moldova și granița de vest a țării. Deci, Autostrada Transilvania urma să se prelungească până la Iași și chiar la granița de vest a Uniunii Europene.

Având în vedre toate acestea, domnule ministru, aș dori să aflu pentru cetățenii din cele 8 județe ale Moldovei, când se va asigura legătura dintre Moldova și granița de vest a țării, via Târgu Mureș sau via Brașov.

Cu siguranță, domnule ministru, că nu-mi puteți da un răspuns la acest moment, deoarece, din punctul meu de vedere, cu acest ritm de construire și realizare de autostrăzi în România, cu siguranță că mai degrabă se va inventa teleportarea și nu vom mai avea nevoie de autostrăzi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. O invit în continuare pentru 15 secunde pe doamna deputat Andreea Paul.

Domnule Mircea Toader, vă pregătiți imediat.

Vă rog, m-a rugat pentru 15 secunde.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Fiind deputat de Țara Oașului, adică exact la granița ucraineană a României, vreau să vă spun că unui sătmărean îi ia în medie cam 10 ore să parcurgă întreaga țară din București până în Satu Mare sau până la Negrești Oaș și asta în condițiile în care apasă pedala de accelerație destul de strașnic. Întrebarea mea pentru domnul ministru este: când va putea sătmăreanul să parcurgă aceeași distanță în 5 ore, așa cum se întâmplă decent în orice zonă europeană dezvoltată și civilizată.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Și ultimul vorbitor domnul Mircea Toader, după care îl invit pe domnul ministru.

Domnule Toader, aveți un minut.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Domnule ministru,

Domnilor secretari de stat,

Eu sunt gălățean, o să cer și eu când se conectează Autostrada Transilvania cu Galațiul. Cred că n-o să ajungem în situația asta, dar trecând peste glumă, am intervenit din două motive. L-am auzit pe domnul ministru că se întâmpină greutăți cu exproprierea și vă rog să mă credeți că în legislatura trecută am reușit destul de greu să aprobăm Legea nr.255 de expropriere de utilitate publică, unde sunt prevederi foarte clare și ca durată, e și un articol acolo care spune: celelalte avize trebuie date cu prioritate. Și cred că ordonanța pe care o gândește domnul ministru trebuie să spună foarte clar, acolo trebuie să intre, că dacă o lasă pentru cine știe ce, trebuie să intre în această lege concret care sunt modalitățile ca odată stabilit traseul, se expropriază și să nu mai aibă niciun fel de impediment constructorul în final.

Și ca o sugestie de care cred că e bine să țineți cont, când ați dat termen de 15 zile, să presupunem, să dea avizul sau să transfere sau să realizeze scoaterea din circuitul agricol, nu l-a dat în 15 zile, se consideră dat de drept. Că, altfel, o să avem permanent tot felul de litigii.

Și a doua intervenție, care mă miră cel puțin, s-a spus pe undeva că la un tronson există un punct de vedere al Consiliului Concurenței și ne oprește și să le cerem ceva.

Domnule ministru, Consiliul Concurenței face numai anchete după ce s-a produs ceva. Dacă încercați să cereți doar un punct de vedere, durează doi ani de zile până găsesc un punct de vedere. Vedeți-vă de treabă și dacă se constată într-o formă sau alta că s-au încălcat prevederile legii, vor plăti 10 la sută din venituri, sunt modalități coercitive. Deci, asta am vrut să spun și apropo și de gălățeni. E o firmă din Galați, săraca, care a câștigat nu știu ce licitație pe tronsonul ăla și așteaptă de aproape un an de zile să înceapă lucrările.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

Îl invit în finalul dezbaterilor pe domnul ministru Dan Marian Costescu.

Domnule ministru, aveți 5 minute pentru a răspunde la problemele pe care colegii mei vi le-au ridicat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Marian Costescu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

O să încerc să mă încadrez în cele 5 minute.

Cu privire la penalizările pentru întârzieri, într-adevăr, ele sunt și se răsfrâng în bugetul statului român și tocmai despre aceste penalizări vorbim când deschidem discuția și despre DAB-uri și despre celelalte revendicări. Nivelul lor este acum în curs de inventariere și practic ordonanța de urgență pentru accelerare are un capitol special care se referă și la aceste DAB-uri.

Practic este vorba să rezolvăm ceea ce vine din trecut. Asta se face prin achiziționarea de consultanță calificată, pentru că în trecut am avut legislație care ne trimitea cu finalizarea acestor DAB-uri în forma lor finală la Curtea de Arbitraj de la Paris, ceea ce dezavantaja profund constructorii și beneficiarii români. Deci, avem acum evidența și asistența tehnică pentru tratarea acestor spețe. Pe viitor vom modifica ordinul în așa fel încât aceste lucruri, fără a restrânge libertatea de a se adresa justiției, să fie rezolvate la o instanță românească, va fi mult mai bine pentru companiile românești. Cu privire la Autostrada Montana și la descărcarea traficului greu, întrebarea era, de fapt, de ce s-a început cu aripa est a Autostrăzii Montana de la Ungheni, Iași, Târgu Neamț, când s-ar fi dorit cu latura vest.

Sunt două răspunsuri. Unul din ele este pentru că atât a încăput în buget, autostrada de câmpie a putut fi introdusă în buget, pentru că are un cost estimat de 3 sau 4 ori decât autostrada de munte care s-ar fi dorit făcută, cea care să înceapă de la Târgu Mureș. Și este normal să fie așa, va fi una din cele mai grele autostrăzi pe care le vom avea de făcut din punct de vedere tehnic și prețul va confirma acest lucru.

Și, în al doilea rând, am considerat că mergând pe unul din principiile Masterplanului de dezvoltare echilibrată a țării, și Moldova merită ceva la acest moment. Pentru că Moldova nu avea aproape nicio investiție în acest moment. Și de aceea s-a considerat, a fost al doilea motiv pentru care am ales varianta est.

Referitor la Suplacu de Barcău, am menționat când se începe, ordinul de începere a lucrărilor va fi undeva în luna aprilie, deci atunci vor începe lucrările, execuția, nu altceva.

DN 12 nu este în Programul de investiții, dar este în Programul de reabilitare și de reparații. Apoi, Beclean - Bistrița este în aceeași situație, intră în Programul de reabilitare.

Adoptarea masterplanului este ceea ce vom face, nu l-am îngropat, el este dezvoltat la nivel de lege și practic vă va putea fi înaintat în cursul lunii martie pentru a fi promovat. Ne-am consultat în acest scop și cu colegii de la Senat și cu colegii din comisii, și practic considerăm că va fi un obiectiv foarte interesant și pentru dumneavoastră în campanie, să ne ajutați să promovăm acest masterplan, astfel încât la sfârșitul sesiunii parlamentare actuale, să putem să ne lăudăm cu un nou document programatic și strategic pe următoarea perioadă de timp. Deci ne bazăm pe sprijinul dumneavoastră pentru a aproba în procedură accelerată acest document strategic pentru țară și pentru noi.

Cu privire la clauza de reformă structurală, și noi ne-am fi dorit să o activăm. Din păcate, modificările din luna octombrie-noiembrie cu privire la anumite drepturi salariale nu ne mai permit acest lucru. Ne găsim ca urmare a acelui demers la 2,95 deficit ESA în acest moment, ceea ce ne împiedică să accesăm această clauză. Ceea ce facem acum, în schimb, fără a abandona această variantă de a extinde masterplanul cu un pachet suplimentar de proiecte, este să analizăm traiectoria țintelor de deficit bugetar pentru următorii ani și să încercăm să negociem încă din acest moment cu Comisia Europeană măcar o deviere parțială, dacă nu 0,5 la sută, cât ar fi fost dacă am fi fost undeva la 1,5 deficit ESA, ci cum spuneam, măcar un 0,3 care înseamnă și el câteva miliarde, dacă reușim să ajungem într-un an sau doi, conform estimărilor Ministerului Finanțelor, la un deficit de măcar 2 la sută.

Capacitatea CNADNR, care se dorește mărită, este la fel de importantă ca și capacitatea CFR, ca și capacitarea Metrorexului, pentru ea am lucrat la un pachet de măsuri suplimentar față de cel de simplificare legislativă inițial. E vorba de consolidare instituțională. O să enumăr aici pe scurt, noi lucrăm de mult, dar deja vedem rezultatele, acum sunt în curs de implementare în organigramele celor trei mari administratori de infrastructură. Este vorba, în primul rând, de eliminarea unei vulnerabilități majore pe care aceste companii o aveau. Nu aveau proiectare proprie, erau la îndemâna proiectanților terți, care putea să facă proiecte pentru oricine, dar numai pentru interesul companiei și al țării nu. În acest moment deja la CFR este implementată proiectarea proprie, CNADNR-ul este în curs de implementare. Ieri am văzut noua organigramă. Vor deveni operaționali cât mai curând și vom elimina această vulnerabilitate care ne afecta atât de mult și pentru care vedem practic aceste cheltuieli mari, inclusiv la nivelul DAB-urilor.

Vom avea, de asemenea, foarte pe scurt, mutarea centrului de greutate al unităților de implementare a proiectului de la central, din București, către zonele unde facem aceste investiții de fapt. Vor fi angajați specialiști locali care, în afară de atașamentul pentru zona în care trăiesc împreună cu familia, vor avea și avantajul unei prezențe zilnice pe șantier, față de cazurile de până acum sau din trecut, cum vreți să le spunem, când aceștia apăreau pe șantier o dată la două săptămâni sau la trei săptămâni, bazându-se doar pe consultantul angajat care ar fi trebuit să fie acolo zilnic.

Pentru Borș-Suplacu de Barcău, pentru domnul Hulea am răspuns.

În legătură cu trenul care vine de la Oradea, situația îmi este cunoscută. Unul din secretarii mei de stat vine cu același tren și am aceste informații. Ce vă pot spune despre cum ne dorim să remediem acest lucru. Ministerul Transporturilor a oferit în acest an, după 6 ani de lipsă a oricărei investiții în material rulant, a bugetat o sumă suplimentară pentru CFR Călători care va pune bazele practic reînnoirii flotei de material rulant în toată țara. Este vorba de 100 de milioane, plus 126 din reîntregirea sumelor pentru subfinanțare din trecut, care folosiți ca și cofinanțare, va extinde suma până la 500 de milioane până în 2020. Este în curs de finalizare strategia pentru dezvoltare de material rulant. Cu acești bani se vor cumpăra 83 de rame electrice moderne și 27 de rame Diesel care sunt folosite pentru zonele neelectrificate, împreună cu un program masiv de modernizare de peste 80 de vagoane, 40 dintre ele apte să atingă 200 km pe oră, sunt de obicei garniturile care merg spre Viena.

Aradul este unul din partenerii noștri. Sunt pe lista de invitație la orice licitație, evident că nu ne putem adresa direct, va trebui să mergem pe procedură competitivă și dacă au o ofertă așa de bună, cu siguranță că vor câștiga.

Cu privire la... revin la...pentru DAB-uri am explicat o dată. Pentru coborâre de pe Autostradă veți vedea că în masterplan există o prevedere care nu ne mai lasă să facem o simplă țeavă din punctul A în punctul B, adică să avem 100 km fără să avem nicio coborâre. Am stabilit criterii, funcție de numărul de locuitori și însemnătatea economică sau de altă natură a diverselor obiective, reședințe de județ sau zone industriale sau altfel de zone și acest lucru va fi reglementat. Nu va mai rămâne la simpla alegere a proiectantului și a simpatiilor pentru aceste descărcări. Practic vor fi ori dintr-un număr fix de kilometri, ori pentru a deservi zone importante care nu mai trebuie ratate ca și descărcări. Acest lucru va fi parte din lege.

Pentru traseul care s-a blocat în pădure, tronsonul cu pricina, OUG-ul practic va... oricum situația este spre deblocare, dar OUG-ul de accelerare tocmai aceste situații își propune să trateze.

Cu privire la exproprieri, vreau să vă spun, domnule deputat Toader, da, într-adevăr, legea a făcut mari progrese pe partea de expropriere. Eu m-am referit la ordonanța de urgență pentru aspectele cu privire la avizele preliminare autorizației de construire, circuitul agricol, circuitul forestier și avizele celelalte. Evident că avem o mică completare și pentru această expropriere, mă refer aici la cazul când, de exemplu, în afara culoarului de expropriere, solicitat inițial, am lucrări neprevăzute, de exemplu, capetele de pod ale lucrărilor care ies în afara culoarului și trebuie obținute rapid suplimentări, completări ale exproprierii. Pentru acest caz, noi am venit și completăm legea pe care dumneavoastră ați menționat-o.

Consiliul Concurenței, am considerat că în perioada în care oricum licitația era oprită, eram în termen de răspuns, am solicitat acest aviz de la Consiliul Concurenței, până acum experiența este foarte bună, avem relație directă cu dânșii și nu durează luni întregi. Am avut și răspunsuri de pe o zi pe alta. Sperăm să, prin această consultare de principiu, practic, să evităm niște cheltuieli într-un proces care ar fi urmat prin neconsultare, dacă am dat drumul la licitație.

Sper că am răspuns la toate întrebările dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Nu dialogați cu sala, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Marian Costescu:

Revin la sfârșit cu rugămintea la dumneavoastră să ne sprijiniți pentru proiectul de masterplan care, așa cum v-am spus, vă va reveni spre dezbatere în luna martie. Cu acest document, practic, vom putea să rescriem, să restartăm cumva de la zero infrastructura românească și să putem să respectăm aceste obiective pe care ni le-am propus cu toții.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 19 noiembrie 2019, 22:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro