Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 17, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.20/26-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-11-2019
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 17-02-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 17, 2016

16. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a educației naționale (Pl-x 821/2015). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 821/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

23. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2001 a educației naționale - Pl-x 821/2015.

Dacă din partea inițiatorilor dorește să intervină cineva?

Domnul Zlati.

Vă rog, domnule Zlati.

Video in format Flash/IOS

Domnul Radu Zlati:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Legea educației naționale spune că la formarea grupelor de grădiniță sau a claselor din învățământul preuniversitar există un număr minim și un număr maxim de elevi, sau de copii, în cazul grădiniței; și cu asta punct. Unde-i lege, nu-i tocmeală!

Totuși, Legea educației naționale nr.1/2011 permite o derogare, și anume: în cazul grupelor sau claselor formate cu copii, respectiv elevi care învață în limba minorităților naționale, este permisă excederea numărului minim sau maxim.

Propunerea pe care am onoarea să v-o aduc în față extinde această derogare și la copiii, respectiv, elevii majorității, pentru că izolarea culturală, însoțită de cea geografică în cazul limbilor minorităților naționale este gravă, dar tot atât de gravă este și izolarea economică, geografică, socială a elevilor sau copiilor care vorbesc și învață în limba majorității.

Din acest punct de vedere se ridică, totuși, o problemă pe care amendamentul meu la lege nu o rezolvă: problema banilor necesari pentru înființarea unor clase suplimentare.

Să sperăm că Legislativul provenit din alegeri generale din noiembrie 2016 va rezolva această situație, încercând să nu mai refuze educației naționale bugetele la care aceasta ar avea dreptul.

Inițiativa a avut în comisia de specialitate un vot unanim din partea reprezentanților tuturor partidelor politice și sper din tot sufletul ca același vot se va reflecta și în plen.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Diaconu Adrian-Nicolae, președintele Comisiei pentru învățământ, să prezinte raportul și apoi luările de cuvânt.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Nicolae Diaconu:

În baza prevederilor art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa Pl-x 821/16 decembrie 2015, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale.

Aceasta are ca obiect de reglementare modificarea alin. (3) al art. 63 din Legea educației naționale, în sensul că în situații excepționale formațiunile de preșcolari sau de elevi să poată funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări scrise venite din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, și nu ținând seama de încadrarea în fostul standard per elev și în numărul maxim de posturi aprobat pentru învățământul preuniversitar și la nivelul județului, respectiv al municipiului București, cum este în prezent.

Această inițiativă face parte din categoria legilor organice.

Suntem prima Cameră sesizată, iar în urma dezbaterii, în ședința din 2 februarie 2016, comisia a propus, cu unanimitate de voturi, adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele admise în anexă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, vă mulțumesc.

La dezbateri generale, în ordinea înscrierii domnul Szabó Ödön, Grupul UDMR.

Se pregătește domnul Iacoban, Grupul PSD.

Câte un vorbitor de grup.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă aduce o noutate în legislația românească, și anume nu prin faptul că se acordă aceleași drepturi majorității ca și minorității, ci prin faptul că dacă o să observați în textul inițial se spune... că numărul de posturi care trebuie aprobate vine de la nivelul ministerului pentru fiecare județ și se spune în art. 63 alin. (3): "În situații excepționale, formațiunile de preșcolari din grupa mare sau de elevi pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar ținând seama de încadrarea în costul standard per elevi și în numărul maxim de posturi aprobat pentru învățământul preuniversitar și la nivelul județului, respectiv al municipiului București".

Această ultimă parte lipsește, ceea ce înseamnă că ministerul, până în momentul de față, spune pentru fiecare județ: "Pentru personalul didactic aveți un anumit număr. Pentru județul Alba, Bihor ș.a.m.d."

Ei, inițiativa legislativă spune că atunci când la nivel local sau la nivelul ministerului sunt situații care sunt exceptate în aceste condiții, aceste posturi care sunt exceptate, aceste poziții care sunt exceptate, clase, în aceste cazuri posturile nu trebuie să se încadreze în acel număr maxim pe care-l dă ministerul.

Și vă dau un exemplu foarte clar. În momentul de față, în trei județe ca și mărime similară din România: Cluj, Bihor, Timișoara, unde există un număr aproape egal de elevi, diferența de posturi alocate de minister este de până la o mie de posturi didactice mai multe pentru județul Cluj, sau cu peste 600 de posturi mai multe pentru județul Timișoara, deși, de exemplu, județul Bihor are mai mulți copii în sistemul de învățământ decât județul Timișoara, respectiv are o populație școlară ruralizată cu aproape 60% în mediul rural și cu doar 40% în mediul urban, plus o populație școlară din rândul minorităților naționale de 25%.

Învățământul în limba minorităților naționale presupune și ore în plus, ceea ce presupune catedre în plus, pentru că indiferent în ce limbă înveți, dacă înveți în limba ta maternă, mai puțin cea română, ai patru ore în plus limba maternă la toate specializările.

În acest context, această inițiativă va fi susținută de către noi pentru faptul că exceptează școlile care au această aprobare specială, inclusiv cele care se referă la minorități, de la numărul standard prevăzut de către minister.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Poziția ministerului a fost una specială, în sensul în care a restrâns doar pentru zona montană, a dorit restrângerea acestei posibilități doar pentru zona montană și pentru Deltă, ceea ce ar fi presupus ca nici măcar pozițiile actuale din Legea nr.1 să nu poată fi aplicate.

Vă mulțumesc.

Are această inițiativă susținerea noastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Discutăm de județul Timiș, cred că ați vrut să ziceți județul Timiș, nu Timișoara.

Mulțumesc.

Domnul Iacoban.

Vă rog. Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Și Grupul PSD din Camera Deputaților susține acest proiect de lege ce are ca obiect de reglementare modificarea alin. (3) din art. 63 din Legea educației, și anume prevederea faptului că în situații excepționale formațiunile de preșcolari din grupa mare și formațiunile de elevi pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților a avut în dezbatere acest proiect și a fost aprobat în unanimitate. Au fost trei amendamente care vizau normele de tehnică legislativă.

Prin această măsură vom putea înființa mai ușor grupe sau clase, în special în localitățile izolate, localități care nu pot asigura numărul minim de elevi fără constrângeri de natură financiară.

Ca inițiator atrag atenția și eu că actuala formulare a art. 63 alin. (3) este discriminatorie față de formularea în vigoare la înființarea de clase cu efective sub limitele prevăzute de lege sau peste aceste limite, atunci când este vorba de clase cu învățarea limbii materne a minorităților naționale.

De asemenea, s-a considerat faptul că de un regim juridic asemănător trebuie să se bucure și localitățile din Delta Dunării, din localitățile de munte izolate sau acele localități care nu au un acces convenabil la o rețea de transport.

Cu privire la formularea "în cazuri excepționale", caracterul de excepție va rezulta din justificarea prezentată de către cei care solicită excepția.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe domnul Varujan Pambuccian, liderul Grupului minorităților.

Se pregătește domnul Oros, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Suntem în fața unei măsuri foarte bune, pentru că ea tratează uniform o chestiune care arată similar, aici, dacă vorbim de minorități naționale sau dacă vorbim de majoritate, problema fundamentală este legată de faptul că într-un anumit areal geografic nu există suficienți elevi, suntem sub efectiv, și că elevii aceia trebuie să aibă același drept la a învăța pe care-l au elevii din zonele cu concentrație mare de populație.

Deci, dacă vorbim de o discriminare și de o nediscriminare, nediscriminarea pe care o facem, o facem între zonele cu populație suficientă pentru a asigura efectivele școlare și zonele cu populație insuficientă în mod uniform și este foarte bine că a fost luată, în sfârșit, această măsură.

Problema este însă alta. Problema este dacă această măsură va fi respectată, pentru că noi avem o istorie cu măsura aceasta destul de lungă și de asta asupra acestei chestiuni vreau să atragem atenția.

Mă bucur că o vom monitoriza mult mai mulți acum.

Până acum o monitorizau două grupuri parlamentare relativ mici. Acum sunt convins că o vom monitoriza cu toții și că lucrul acesta va fi benefic.

Mă surprinde însă ideea aceea "cu peste efectiv" și sper ca ea să nu ducă la abuzuri. Pentru că uneori, din dorința de a face economii, putem să construim lucruri care să ducă spre un nefiresc în zona respectivă, în acest caz în zona educației.

Repet, este o măsură foarte bună. Este bine că o luăm, noi o vom susține cu toții. Sper că așa cum o susținem acum cu toții o vom monitoriza cu toții în anii care urmează.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Nechita-Adrian Oros, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nechita-Adrian Oros:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Grupul Partidului Național Liberal va vota pentru adoptarea acestei propuneri legislative.

Prin forma propusă de către inițiator se asigură faptul că în cazuri excepționale, sigur, caracterul de excepție urmând să rezulte din justificarea prezentată de către cei care solicită excepția, se vor înființa grupe și clase, în special în localitățile îndepărtate, unde transportul elevilor din localitate sau punctul de referință către școala arondată e foarte greu de asigurat, fără a putea fi evocate motive financiare sau de structură a organigramei personalului.

Se au astfel în vedere localitățile din Delta Dunării și din zonele montane sau acele localități sau zone rezidențiale care nu au un acces convenabil la o rețea de transport.

Din aceste motive, Grupul Partidului Național va vota pentru adoptarea acestei inițiative legislative.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Movilă, vă rog. Ultimul vorbitor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt două aspecte de semnalat la acest proiect de lege. Faptul că se creează condiții corecte ca în comunitățile cu probleme speciale să existe, să funcționeze o unitate de învățământ corectă, și al doilea lucru, care este poate mai important decât acesta, faptul că se descentralizează decizia, se duce decizia în comunitate, acolo unde primarul, Consiliul local, în corelație cu Direcția deconcentrate, cu inspectoratul școlar decid împreună ceea ce este mai bine pentru copii și pentru comunitate.

Dacă luăm în considerare faptul că satul românesc a fost tot timpul îmbogățit și mândru cu școala și biserica, cred că această măsură o să vină să păstreze o parte dintre aceste valori și tradiții, Mișcarea Populară va vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții, mergem la raport.

Sunt trei amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Articolul unic. Observații? Nu. Adoptat.

Art. 63 alin. (3) modificate de comisie. Observații? Nu. Adoptat.

Rămâne la votul final. Caracter organic.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 13 november 2019, 5:00
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro