Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.26/04-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 24-02-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2016

6. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 823/2015) (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 823/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. Următorul este Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Are caracter organic. Raport de respingere din partea comisiei.

Inițiatorii?

Domnule deputat, sunteți inițiator. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Când veți vota acest proiect de lege vreau să răspundeți la o întrebare: știți să acordați primul ajutor? Poate că nu, și atunci vă veți da seama care este motivația acestui demers legislativ.

Practic, prin această lege, se introduce materia Noțiuni de prim ajutor ca disciplină obligatorie în instituțiile de învățământ.

Motivația unui astfel de demers legislativ este cât se poate de clară: sunt numeroase situațiile în care orice cetățean este expus la un pericol, e calm și nu știe să-l evite sau să reacționeze, iar urgențele medicale fac parte din viața noastră de fiecare zi.

Actuala pregătire slabă privind acordarea acestor măsuri de prim ajutor se datorează în principal neeficienței programelor care sunt în funcție. Cauzele ar fi multiple. Dacă vreți, să spun doar: acest caracter de disciplină opțională, desconsiderată sau scoasă din materia de predare la școală, predarea sporadică sau superficială de către profesorii de dirigenție, biologie sau de educație fizică și, de ce nu, pregătirea sumară a celor care dau diverse noțiuni de prim ajutor prin diverse școli, când ajung, unde ajung și nu se realizează esențialul. Exact să se ajungă cu aceste noțiuni în mediile defavorizate unde informația medicală este necorespunzătoare.

Proiectul meu de lege corectează toate aceste neajunsuri și duce la o informare corectă, făcută de către personal avizat, într-un ritm cuprinzător, în așa fel încât să aibă eficiență maximă.

Vă reamintesc că aceste noțiuni de prim ajutor se predau în toată lumea civilizată și după ce au fost introduse în școală, s-a obținut un răspuns maxim din partea populației, așa că vă mulțumesc că m-ați ascultat și înainte de a vota acest proiect de lege, puneți-vă acea întrebare: voi știți să acordați primul ajutor?

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Comisia. Raportul. Domnul deputat Zisopol.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere, în fond, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Propunerea are ca obiect de reglementare această modificare, referitoare la includerea disciplinei Noțiuni de prim ajutor, ca disciplină obligatorie de studiu, în toate nivelurile sistemului național de învățământ.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaților fiind primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, comisia a propus, cu unanimitatea voturilor celor prezenți, respingerea propunerii legislative, din două mari considerente:

1. Planurile-cadru și programele școlare, precum și conținutul disciplinelor studiate în învățământul preuniversitar se stabilesc prin ordin de ministru;

2. Curriculumul la dispoziția școlii se constituie atât din pachetele disciplinare opționale de la nivel național, regional și local, cât și din pachetele disciplinare opționale de la nivelul unității de învățământ. Astfel, curriculumul la decizia școlii se stabilește de consiliul de administrație al unității de învățământ, în urma consultării elevilor și părinților, ținând cont de resursele disponibile.

Și astfel am răspuns și stimatului nostru deputat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dezbateri.

Domnul Benga, domnul Iane, domnul Cernea.

Două minute. Nu, 5 minute, la grupurile parlamentare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Benga:

Domnilor colegi,

Vreau să spun două lucruri.

În primul rând, cred că acest proiect de lege nu este o treabă a Parlamentului. Conținutul curriculei îl stabilește Ministerul Educației, prin ordin de ministru, exact așa cum s-a spus. Și, din experiența noastră anterioară, avem următoarele exemple: în mod sistematic, profesorii diriginți, cu ajutorul celor care se pricepeau, aveau băgate în planificarea de la orele de dirigenție noțiuni de prim ajutor, la fel cum aveau și profesorii de sport.

Cred că ar fi inutil să încărcăm, cu încă o oră, copiii noștri, care sunt și așa foarte solicitați.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Iane.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Propunerea pare să fie bună, dar, de fapt, duce într-un domeniu în care... nu știu cine poate să-și asume, dintre elevii care vor participa la aceste ore, cine poate să-și asume o intervenție medicală de prim ajutor asupra cuiva. Pentru că cazurile sunt multiple.

Vă dați seama ce înseamnă să pregătim acești copii, în orele de clasă, cu o materie care, vă spun sincer, de multe ori, și doctorilor, și celor care sunt calificați pentru primul ajutor, paramedicilor, le scapă.

Mi-e greu să cred că o asemenea materie ar putea să aducă un beneficiu real acestor elevi. Eu aș prefera să introducem mai multe ore de română și de matematică.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Cernea. Domnul Szabó, după aceea, domnul Szabó Ödön.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Eu susțin acest proiect, cred că este necesar și deosebit de util.

S-a spus - și am văzut și punctul de vedere al comisiei - că planurile-cadru se stabilesc prin ordin de ministru.

Vă reamintesc însă că noi am votat aici, în Parlament, cum anume se studiază religia. Așadar, există și excepții. Și, în principiu, sunt de părere că ar trebui ca și Parlamentul să poată să aibă un cuvânt de spus, cu privire la disciplinele studiate în învățământul public.

Eu voi vota pentru. Contraargumentele care au fost aduse, după părerea mea, nu se susțin.

Ceea ce se studiază în școli, acum, într-adevăr, din păcate, se studiază superficial și mai degrabă nu se studiază astfel de noțiuni de prim ajutor. De aceea, cred că noi, ca politicieni, ar trebui să tratăm cu mare responsabilitate un astfel de subiect și să milităm pentru introducerea unor astfel de ore - obligatorii, nu opționale, nu ore la decizia școlii, ci obligatorii - în învățământul public preuniversitar.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Szabó Ödön.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

În Parlamentul României, până acum, au existat o serie de asemenea inițiative și pe toate le-am respins din același motiv. Legea nr. 1 și toate legile educației naționale, aprobate în ultimii 26 de ani, au fost foarte clare: curricula școlară nu se aprobă în lege, curricula școlară este, prin metodologia ministerului, realizată prin ordin de ministru. În acest context, ne-am trezi, dacă am aproba una din asemenea inițiative, ca, începând de săptămâna viitoare, alte cursuri, alte materii să apară ca inițiativă legislativă care ar trebui să fie cuprinsă în Legea nr. 1.

Foarte important, a doua informație: toate dezbaterile publice care sunt pe curricula școlară - și știți foarte bine că în momentul de față se dezbate curricula școlară pentru clasele V-VIII - din partea părinților, a corpului profesoral și a tuturor actorilor implicați, vine înspre direcția de a decongestiona acest sistem, nu de a mai băga alte materii, ci, eventual, de a decongestiona sistemul de învățământ, și nu de a suprasolicita și a supraîncărca acest sistem.

Din aceste motive, foarte clare, UDMR nu va susține această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vă reamintesc câteva lucruri clare. Poate trebuie s-o fac chiar de la tribuna Parlamentului.

În primul rând, ne aflăm în forul legislativ al acestei țări. Putem legifera în orice domeniu și nu cred că un consiliu de administrație al unei școli sau un minister al educației are mai multă competență de a legifera decât Parlamentul României.

În al doilea rând, o fi aglomerată programa aceea școlară, nu contest - probabil că de aceea vreți să scoateți și limba română din programă -, dar în fiecare zi vă veți confrunta cu o situație de urgență medicală, mult mai des decât integralele de prin nu știu ce domeniu, și s-ar putea ca aceste noțiuni de prim ajutor să vă salveze viața.

În al treilea rând, aceste ore de educație pentru sănătate fac parte din strategia Ministerului Sănătății, și vreau să-i mulțumesc președintelui și Comisiei pentru sănătate că au adoptat, au dat aviz favorabil pentru acest act normativ, înțelegând că poate unele ore mai pot lipsi, dar noțiunile de prim ajutor în niciun caz.

Eu sper că măcar v-am sensibilizat astăzi și voi veni cu un nou proiect de lege, ca măcar aceste noțiuni de prim ajutor să fie predate facultativ, și poate atunci Parlamentul României își va lua și rolul de legislativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte intervenții la acest proiect de lege?

Domnul deputat Merka, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Da, într-adevăr, avem o lege în vigoare, ne-au explicat colegii de la Comisia pentru învățământ, dar, stimați colegi, vin atâtea inițiative legislative, pe diferite domenii și în special aplicate în învățământul preuniversitar...

Doamnelor și domnilor,

Stimați deputați,

Toate aceste inițiative vin la solicitările din teritoriu, ori ale cadrelor didactice, ori ale părinților, ori ale asociațiilor elevilor.

Ministerul... și acum există o dezbatere generală, dacă luăm ceea ce va ieși, ca sinteză, din cadrul ministerului, noi suntem cei care răspundem față de alegători, față de cei pe care vi i-am precizat.

Ridic problema în Parlamentul României, în Camera Deputaților: aceste probleme ar trebui discutate, poate, la inițiativa Comisiei pentru învățământ, în Parlament.

Noi suntem cei care suntem, la un moment dat, luați la întrebări. Miniștrii vin și pleacă, lasă după ei câte o lege bună sau foarte bună. Dar noi suntem cei care... asta fiecare apreciază - sau mai puțin bună, cum spuneau colegii - dar noi suntem cei care încercăm să îmbunătățim, lăsând la îndemâna unui ministru, printr-un ordin de ministru sau prin alte modalități, interne ale ministerului, fără ca noi să putem să ne spunem punctul de vedere. Este foarte greu să explicăm pe urmă de ce noi, ca parlamentari, nu putem să fim o voce a celor care ne-au trimis în Parlament.

Da, sunt cadru didactic, sunt director de școală. Suntem și noi mulți, aici. Mergem în mijlocul profesorilor și spunem: "Știți, ministerul a decis pentru această problemă."

Într-adevăr, acum, în momentul de față, cum este legea, noi nu ne putem exprima. Dar de ce? Ne punem întrebarea: de ce? Noi, ca Parlament, nu putem să schimbăm această situație?

În momentul de față, această propunere legislativă nu avem cum să o susținem, pentru că nu suntem pe lege.

Dar, pe viitor, de ce nu putem să îmbunătățim?

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Îmi cer scuze, au vorbit doi de la PSD, poate nu știm regulamentul. E pentru toți egal, și pentru colegii mei de partid.

Mulțumesc.

Nu mai avem alte intervenții.

Raportul comisiei sesizate în fond propune respingerea acestei inițiative legislative.

Comitetul liderilor, vă rog frumos să faceți ordinea de zi pentru ședința de vot final.

Suspend lucrările... 5 minute?

Ne vedem peste 5 minute, pentru sesiunea de vot final, din care avem un vot cu bile, pentru arestare preventivă, da?

Comisia juridică să se pregătească...

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 21 october 2019, 10:48
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro