Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 martie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.34/11-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 03-03-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 martie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  

     

Ședința a început la ora 8,44.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, președinte al Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bună dimineața!

Declar deschisă ședința consacrată declarațiilor politice.

 
Video in format Flash/IOS Mihăiță Calimente - mesaj de susținere față de Majestatea Sa Regele Mihai;

Îi dau cuvântul domnului Calimente.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aveam de gând să prezint o cu totul altă declarație politică, însă evenimentele care s-au întâmplat ieri - anunțul pe care l-am primit pe posturile de televiziune, cum că Majestatea Sa Regele Mihai se află într-o grea suferință, în urma unei operații complicate și a unei boli nemiloase - mă fac să-mi schimb subiectul declarației politice, și am să încerc să spun câteva cuvinte despre Majestatea Sa.

Ca un făcut, ieri, în acest Parlament, sub această aulă, am avut o dispută asupra datei Independenței României, dată legată intrinsec de regalitate. Pentru că data de 10 mai a fost considerată de toți oamenii politici ai epocii, inclusiv de Kogălniceanu, cel care citise la 9 mai Declarația de Independență, că Independența României trebuie legată de regalitate, pentru că fără Regele Carol I această independență probabil că nu putea fi dobândită atunci.

Carol I a fost primul domnitor și după aceea rege, care a fost recunoscut ca egal de capetele încoronate europene, și nu un pașă cu trei tuiuri, așa cum erau considerați domnitorii dinainte de către turci sau vreun administrator de gubernie, așa cum îl considerau rușii, care erau putere tutelară.

Dincolo de acestea, vestea bolii Majestății Sale m-a întristat foarte mult, pentru că Majestatea Sa a reprezentat, în toți acești ani, de când a abdicat și până la această vârstă respectabilă, un simbol al demnității, un simbol al eleganței și un simbol al României, atât prin prestația pe care a avut-o ca monarh, prima dată la o vârstă foarte fragedă, atunci când, la moartea Regelui Ferdinand a fost încoronat Rege și s-a instituit o regență, până în 1930, când tatăl său, Carol Caraiman la acea vreme, s-a întors și l-a detronat, iar el a devenit Mare Voievod de Alba Iulia și, a doua oară, atunci când a abdicat, în 1940, Carol al II-lea, și a domnit până în 1947. Este perioada cea mai fertilă, cea mai puternică din îndelungata viață a monarhului nostru, pentru că atunci s-au întâmplat lucruri deosebite, atunci monarhul nostru a fost singurul om care i-a întors spatele lui Hitler și prin actul de la 23 August, pe care l-a condus nemijlocit, a salvat România de la un dezastru și poate de la pierderea definitivă a Transilvaniei.

De asemenea, prin greva regală, pe care a instituit-o împotriva abuzurilor guvernului comunist condus de dr. Petru Groza, a încercat, pe cât a putut, să apere interesele poporului român, a încercat să apere interesele democrației.

Sigur că, în final, a fost obligat, cu pistolul pe masă, să abdice de către Gheorghiu Dej și Petru Groza, Palatul Regal fiind înconjurat de Divizia rusificată Tudor Vladimirescu, și cu amenințarea că acei 1.000 de studenți, arestați în timpul manifestațiilor proregaliste care avuseseră loc cu câteva zile mai înainte, vor fi împușcați dacă Majestatea Sa nu abdică.

A abdicat, a părăsit demn țara, fără acele bogății de care tot s-a spus că ar fi fost cărate cu trenul regal, cu care a părăsit țara.

Evenimentele de după 1990 se cunosc mai bine, le-ați văzut și dumneavoastră, ați văzut cu câtă ostilitate a fost primit la început, cu toate că populația, la prima vizită, a fost extraordinar de entuziastă, lucrurile s-au reglementat după aceea. Sigur că președintele Băsescu, care probabil n-a înțeles niciodată nici ce înseamnă un monarh, nici ce înseamnă monarhia constituțională, i-a adus cuvinte de jignire și a încercat să impună un așa-zis rege sau principe care nu există, și pe care l-a sprijinit și l-a...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să încheiați, domnule...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihăiță Calimente:

Am să închei, domnule președinte, rugându-l pe bunul Dumnezeu ca, în aceste clipe grele, să-i dea Majestății Sale încă zile multe și sănătate pentru binele poporului român și al patriei noastre, România.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ion Eparu - declarație politică despre Necesitatea construirii sălilor de sport în școli;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Eparu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Declarația mea politica de astăzi este în cu totul alt registru decât cel al colegului antevorbitor: "Necesitatea construirii sălilor de sport în școli".

Două sunt motivațiile pentru care m-am oprit la această temă. Una din motivații este cea legată de faptul că săptămâna trecută, la Comisia pentru învățământ, tineret și sport, a fost prezentă doamna Elisabeta Lipă, care, sub diverse forme, a confirmat realitatea celor pe care eu le voi afirma în această declarație politică. Și cea de-a doua motivație este legată de faptul că, în ultima perioadă, în spațiul public, sunt destul de intense dezbaterile cu privire la modificarea cadrului învățământului preuniversitar, dar și universitar, în legătură cu creșterea numărului de ore de sport, ca activități obligatorii.

Stimați colegi,

Educația fizică reprezintă una dintre cele mai importante discipline din programa școlară.

Cu scopul inițial de a susține dezvoltarea armonioasă și de a îmbunătăți calitatea vieții, încă de la o vârstă fragedă, aceasta a devenit în timp un promotor al practicării sportului de performanță, încurajând tinerii să aleagă o carieră în domeniu.

Însă, în ultimii ani, din ce în ce mai puțini elevi îmbrățișează o carieră sportivă. Sunt 3,2 milioane de elevi în sistemul preuniversitar și doar 12.000 de sportivi înregistrați.

Unul dintre principalele motive care au condus la scăderea numărului interesați de sportul de performanță îl reprezintă lipsa sălilor de sport din școli sau a echipamentelor adecvate, care ar fi trebuit să le cultive și să le dezvolte acestora talentul sportiv.

25% din școlile din România organizează cursurile de educație fizică în spații improvizate, multe dintre sălile de sport nefiind reabilitate la timp și devenind spații de depozitare.

Există, de asemenea, școli în care o sală de curs a fost golită de mobilier și transformată periodic în sală de sport, pentru ca elevii să-și poată desfășura, totuși, activitățile.

Dacă în perioadele călduroase ora de educație fizică poate avea loc în curțile școlilor sau în alte zone, pe perioada iernii însă mii de elevi se văd nevoiți să rămână în sălile de curs, activitățile sportive fiind înlocuite cu diverse alternative.

Astfel, pentru respectarea principiului promovării educației pentru sănătate - inclusiv prin educația fizică și prin practicarea activităților sportive, principiu care guvernează învățământul preuniversitar și pe cel universitar, precum și învățarea pe tot parcursul vieții din România, precizată în Legea nr. 1/2011 a educației naționale - se impun măsuri care să reglementeze această situație.

Sistemul de învățământ este obligat să creeze cadrul oportun desfășurării în mod corect a tuturor disciplinelor din aria curriculară. Este necesar ca fiecare școală să beneficieze de o sală de sport modernă, complet echipată, în care elevii să poată efectua, în condiții de siguranță, educația fizică, fără a mai fi nevoiți să sisteze sau să înlocuiască orele de sport cu alte activități.

Se va asigura astfel nu doar o dezvoltare fizică armonioasă a elevilor, ci și susținerea sportului de performanță românesc.

În încheiere, să vă precizez câteva cifre care sper eu că sunt edificatoare.

În Prahova sunt 309 școli - 56 de școli primare, 206 gimnaziale și 47 de licee sau colegii; sunt 160 de săli de sport, adică 52% din școlile prahovene au o sală de sport.

În Ploiești, unul din marile centre urbane ale țării, situația este un pic mai bună, dar, de asemenea, nu este deloc îmbucurătoare: din 41 de unități școlare - 17 licee, 24 de școli generale - pentru aceste unități există 28 de săli de sport, adică 68% din unitățile școlare.

Cred că orice alt comentariu este de prisos.

Vă mulțumesc foarte mult pentru atenție.

Ion Eparu, deputat PSD, Colegiul 10, Prahova.

 
Video in format Flash/IOS Romeo Florin Nicoară - declarație politică: Domnule premier Cioloș, redați localităților din Satu Mare o șansă de dezvoltare;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Romeo Florin Nicoară:

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Domnule premier Cioloș, redați localităților din Satu Mare o șansă de dezvoltare".

Stimați colegi,

Guvernarea Ponta a însemnat pentru Administrația Publică Locală din Satu Mare o calamitate politică pe care noul Guvern condus de premierul Dacian Cioloș este obligat s-o îndrepte.

Așa cum cunoaștem deja cu toții, pe durata mandatului de premier al lui Victor Ponta a crescut exagerat controlul politic al funcțiilor și resurselor publice, pe toate nivelurile.

Practic, așa cum vorbeam cândva de FSN-izare, în anii ’90, acum, în ultimii 3 ani, am putut asista la o PSD-izare accelerată a tot ceea ce înseamnă poziții și proiecte publice.

Din păcate pentru sătmăreni, lucrurile au luat o turnură și profund penală în cazul liderului PSD Satu Mare, fapt reliefat atât de presă, chiar în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale, cât și de recentele acțiuni ale DNA.

PSD a reușit, împreună cu prietenii săi de interese din ALDE, să pună Satu Mare nu doar într-o listă a celor mai nedezvoltate județe, dar și pe harta rușinoasă a corupției.

Cerem Guvernului condus de Dacian Cioloș o cât mai rapidă punere în ordine a procedurilor de finanțare a proiectelor administrației locale.

Satu Mare suferă deja sub conducerea incompetentă a alianței din consiliul județean, PSD-ALDE, în urma căreia au fost atrase zero fonduri europene. Distorsionarea permanentă de PSD a administrației locale, prin redirecționarea fondurilor de la centru către favoriți politici, dublată de șantaj și presiuni politice, a ruinat comunități întregi și, din păcate, continuă să persiste prin interpușii acestui partid în diverse funcții.

Principalul obiectiv pe care Guvernul Dacian Cioloș și l-a asumat a fost acela de transformare a administrației publice românești în general, într-una modernă, cu principii corecte de funcționare.

Sunt nevoit, ca parlamentar, să atrag atenția că suntem încă departe de acest deziderat și că, din păcate, compromisurile făcute PSD-ului permit perpetuarea unor comportamente anacronice, aș spune, uneori, chiar feudale.

Timpul de grație al acestui Guvern, acel an de aur, interval de oportunitate pentru a porni reforme fundamentale, se scurtează rapid.

Domnule premier Cioloș și stimați miniștri,

Vă invit să vă asumați rolul politic primit de la români, acela de reprezentant nepartizan al tuturor oamenilor, din Satu Mare până la București.

Sprijiniți cu echitate și echidistanță proiectele locale de valoare și stabiliți un mecanism durabil, care să permită tuturor localităților să-și construiască strategii de dezvoltare coerente, nu doar să trăiască din pomeni politice și favoruri. Creați un spirit nou în administrația românească!

Vă mulțumesc.

Romeo Nicoară, deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Mihai Deaconu - declarație politică intitulată Responsabilitate în sănătate;

Vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Deaconu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația politică de astăzi se intitulează "Responsabilitate în sănătate".

Stimați colegi,

Vorbeam, săptămâna trecută, de la această tribună, despre importanța familiei și situațiile prin care trec membrii acesteia, în special, copiii. Astăzi vreau să vorbesc despre bebeluși, a căror viață se află cu totul în mâinile doctorilor și ale părinților.

Fiind deputat de Argeș, am urmărit cu și mai multă atenție cazul copiilor diagnosticați cu Sindrom hemolitic uremic din județ, încă de la declanșare, la 1 februarie. Am fost surprins neplăcut să văd parcursul acestui caz atât de controversat, din cauza faptului că, după ce diagnosticarea târzie a dus la pierderi de vieți omenești, cauza bolii nu este nici acum demonstrată în mod concludent.

Nici nu-și are rostul să fac apologia vinei, cui îi aparține, cine trebuie să răspundă pentru consecințele incompetenței, însă nici nu trebuie să uităm de responsabilitatea pe care fiecare dintre noi trebuie să o demonstreze în timpul exercitării muncii sale, fie că vorbim de un antreprenor, de un medic sau de un ministru.

În acest moment, gândurile noastre trebuie să se îndrepte spre cei 45 de copii internați încă în spitalele din Argeș, cei 6 copii internați la Spitalul Marie Curie din Capitală și către toți copiii țării noastre, pentru ca astfel de cazuri să nu se mai repete.

După câteva teste eșuate, specialiștii de la ANSVSA au descoperit că bacteria E.coli se regăsește într-un sortiment de brânză de vaci, produs de o firmă locală din județul Argeș, din care a consumat un copil, deja decedat.

Dacă este o coincidență sau cauza efectivă, specialiștii nu au reușit să spună, însă ministrul agriculturii a făcut deja public numele firmei locale, provocându-i acesteia prejudicii majore, pe baza unor rezultate parțiale.

Nu mă voi alătura celor care cer demisia ministrului sănătății, pentru că demisia acestuia nu va conduce la o îmbunătățire a situației dramatice prin care trec familiile acestor copii, nici nu va produce o schimbare radicală în abordarea responsabilă a sistemului de sănătate. Însă fac apel la o evaluare serioasă a competențelor cadrelor medicale, a dotărilor la care acestea au acces, pentru exercitarea în condiții optime a muncii lor, a capacității de management a conducerii spitalelor și ministerului.

Fac apel la responsabilitate în sistemul de sănătate, pentru că viața fiecăruia dintre noi depinde de aceasta.

Deputat Mihai Deaconu, Colegiul nr.3, Circumscripția nr. 3, Argeș.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Iacob Pușcaș - declarație politică: Ajutor umanitar și diplomatic pentru Siria;

Domnul Pușcaș?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Iacob Pușcaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Voi vorbi astăzi despre Siria și despre un posibil ajutor umanitar și diplomatic pentru această țară, pe care România poate să-l ofere.

Oricât de avansate ni s-ar părea demersurile internaționale referitoare la procesul de pace din Siria, țară despre care mass-media occidentală secularizată ne-a servit o imagine distorsionată, România nu poate rămâne indiferentă, impasibilă la dezastrul material și uman generat într-un stat altădată prosper economic, cu o populație pașnică, recomandat, înainte de așa-zisul război civil, ca fiind printre cele mai liniștite și recomandabile pentru turism din regiune.

Situația Siriei capătă însă o cu totul altă conotație, negativă, lucru care ar trebui să ne dea de gândit în ceea ce privește modul de a distruge echilibrul unei țări, de a transforma mediatic această țară într-o zonă periculoasă, în care asasinatele în masă sunt trecute cu vederea sau răstălmăcite, de a manifesta nuanțe de inflexibilitate față de drama unui popor atacat, de fapt, din exterior de teroriști străini veniți dinspre Liban și Turcia, care au determinat o criză înfricoșătoare, caracterizată de ucideri în masă, bombardări de așezări umane, distrugeri de biserici creștine, răpiri, jafuri etc.

Este regretabil să constați că, la toată această dezolantă agresiune care a transformat Siria într-un veritabil teatru de război, fie diplomați, fie jurnaliști ai Occidentului au călcat în picioare judecata obiectivă din interese meschine și, părând a nu înțelege că invazia asupra Siriei constituie de fapt un precedent pentru invazia Occidentului european, au încercat să ne determine să nu-i privim cu compasiune pe acești - cum le-au zis - sirieni teroriști arabi.

Cum acest fel de a vedea lucrurile nu corespunde realității, lăsând la o parte felurite interese care sunt în joc, consider că țara noastră, la nivelul Ministerului Afacerilor Externe și al altor foruri de resort, își poate intensifica și mai mult eforturile umanitare și diplomatice în vederea sprijinirii materiale a poporului sirian îndurerat, a restabilirii păcii și reconstrucției acestei țări creștine.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, închideți microfonul, vă rog frumos, că l-ați uitat toți și sunt 14 minute, nu mai știu cât ați vorbit.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - comentarii pe marginea declarațiilor ministrului agriculturii privind firma de lactate de la Brădet;

Domnul Guran.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Mulțumesc.

Mă întreb când vom vedea un guvern care să înțeleagă, de fapt, că prosperitatea unei țări constă în prosperitatea economică a acelei țări.

Am văzut o atitudine a unui ministru - în speță, ministrul agriculturii - care foarte lejer, chiar cu nonșalanță a ajuns la concluzia că, domnule, am greșit când am afirmat despre o firmă că din cauza ei s-a răspândit acest virus și a zis: "Sper să nu-i fi creat prea mari prejudicii".

Încă o dată trag concluzia că, ceea ce văd de 26 de ani, autoritățile nu-i respectă pe cei care încearcă să creeze, de fapt, economia reală a acestei țări și să structureze această dezvoltare reală.

S-o fi gândit acest ministru tehnocrat la ce se poate întâmpla cu acea firmă care investește de ani de zile, care are credite, are mulți angajați și acei angajați pot rămâne pe drumuri?

Mă întreb, în același timp, dacă ar fi fost o firmă străină, o multinațională, dacă își permitea să iasă atât de lejer pe post și să spună: domnule, ei sunt vinovați, și să termine o afacere?

Personal, m-am săturat de acest stil. Și aduc o critică foarte pertinentă, cred, ministrului. Cine nu știe să se exprime, cine nu știe să conducă un sistem și să priceapă un sistem nu are ce căuta într-o anumită funcție.

Cred eu că această birocrație, acest sistem în care oameni care nu pricep deloc ce înseamnă economia reală și ce înseamnă responsabilitate față de cei care duc greul, până la urmă, angajații și angajatorii, cei de la care se colectează taxele și trăiește sistemul birocratic al României, deci, dacă nu vor înțelege acest lucru, cred că trebuie să lase pe alții.

Și sper ca viitorul Guvern să înțeleagă ce înseamnă o economie reală și împreună cu noi, cu Parlamentul, să încerce, și nu numai să încerce, să reușească să aducă țara într-un echilibru economic.

De fapt, este singura soluție pentru prosperitate, pentru un sistem de sănătate corect, pentru un sistem de învățământ și pentru o democrație reală.

Mulțumesc.

Deputat PNL, Guran Virgil.

 
Video in format Flash/IOS Valerian Vreme - declarație politică cu tema: Respectul nu costă;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Vreme.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Valerian Vreme:

Mulțumesc, domnule președinte.

"Respectul nu costă".

Stimate domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Avem în România probleme cât să ne țină ocupați trei vieți. Aș fi putut vorbi astăzi despre amenințările externe, criza imigranților sau securitatea spațiului. Toate, veți spune, chestiuni complexe și suficient de sofisticate pentru o declarație pretențioasă în fața instituției legiuitoare a acestei țări.

Prefer însă să vă aduc în atenție o problemă locală. Dezbaterea cea mai arzătoare, astăzi, în Onești este despre gunoi. Mai exact, discuția se frământă în jurul prețului încasat pentru colectarea acestuia și a modalității lipsite de transparență a alegerii operatorului.

În fapt, la sfârșitul anului trecut, după un proces îndelungat, început încă în 2010, pe vremea vechii administrații, Consiliul Local Onești a aprobat o taxă de salubrizare în valoare de 9,25 lei/persoană/lună, un preț abuziv, nejustificat și, mai important, incorect din punctul de vedere al tarifelor licitate. Decizia, motivată superficial, a provocat, pe bună dreptate, nemulțumirea întregii comunități, dând naștere unor dezbateri aprinse și inițiative civice de admirat, unice în România.

O problemă aparent nesemnificativă, jenantă chiar pentru unii, a avut puterea, în virtutea nedreptății ridicate la rang de lege, de a solidariza o întreagă comunitate. Peste 5.000 de oneșteni au semnat o inițiativă corectă de recalculare și reducere a taxei de salubrizare. Mai mult, peste 500 dintre aceștia au participat și la o dezbatere pe marginea acestui subiect. Timp de câteva ore, aceștia au avut răbdarea de a analiza argumente și calcule anevoioase, de a le contrazice, dacă a fost cazul, de a protesta, dacă au ochit nereguli. Pe scurt, s-au implicat la modul sincer și responsabil în rezolvarea unei probleme care afectează întregul oraș. Evenimentul a fost un model de acțiune comunitară, profund democratică, pentru care oneștenii merită să fie felicitați.

Stimați colegi,

Dincolo de valoarea propriu-zisă a taxei, oamenii, de fapt, s-au revoltat împotriva nedreptății, împotriva unor decizii luate în pripă și, în unele cazuri, din rea-voință. Locuitorii Oneștiului au dat o lecție. Au transmis, prin reacție imediată și extrem de hotărâtă, că nu vor permite celor aleși să le reprezinte interesele, să-i disprețuiască.

Este rândul aleșilor locali să demonstreze o atitudine demnă de funcția pe care o ocupă. Această problemă trebuie tratată dincolo de angajamente și interese politice înguste. Decizia, în acest caz, va trebui să fie motivată temeinic și direct proporțională cu interesul cetățeanului.

Problema gunoiului în Onești nu este despre scump sau ieftin, este despre respect și responsabilitate, iar acestea nu costă.

Mulțumesc.

Valerian Vreme, Circumscripția electorală nr. 4, Bacău.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valerian Vreme:

Mulțumesc, domnule președinte.

 
Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică referitoare la moștenirea Brătianu de la Florica;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Daniel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi vizează moștenirea Brătianu de la Florica.

Recent, am văzut cum din nou, nu că ar fi o surpriză, statul român a neglijat în cursul anilor precedenți, prin Ministerul Culturii, aplicarea acelui drept de preempțiune cu privire la Conacul și Domeniul Brătianu de la Florica, un monument de artă, de istorie și de patrimoniu cultural național, deosebit de important. Să nu uităm că familia Brătianu se întinde pe o perioadă istorică de mai bine de un secol - 1848-1948 -, în care, dincolo de Partidul Național Liberal, au reprezentat cea mai puternică dinastie politică din Europa de sud-est, o dinastie politică pe care Nicolae Iorga o asemuia, în anii ‘20, chiar cu dinastia conducătoare a României, cu Hohenzollernii. Chiar spunea Iorga, dinastia de Florica a ajuns s-o înlocuiască pe dinastia de Sigmaringen, atât de puternici fuseseră Brătienii.

Să nu uităm, Casa lui Ion C. Brătianu și a lui Ionel I.C. Brătianu reprezintă unul din punctele fundamentale a ceea ce a însemnat construcția României moderne, a României Mari. Acolo au pășit Regele Ferdinand și Regina Maria, acolo s-au făcut și s-au desfăcut guverne. Reprezintă un punct nodal pentru ceea ce înseamnă moștenirea tradiției politice a României moderne.

Nu trebuie să ne pierdem memoria. Din păcate, acest drept de preempțiune nu s-a aplicat și recent am văzut cum Casa Brătianu de la Florica, pe care a administrat-o și îngrijit-o foarte bine Consiliul Județean Argeș - și vreau să felicit Consiliul Județean Argeș pentru felul în care s-a ocupat și preocupat de Casa brătienilor de la Florica - a fost scoasă la licitație pe un site care aparține unei foarte cunoscute case de licitație. Mi se pare absolut strigător la cer să scoți la licitație istoria neamului românesc și să-i tratezi pe brătienii care au construit România mare și modernă ca pe oricine altcineva dintr-o panoplie de moștenitori mai mult sau mai puțini reali.

Această acțiune de scoatere la licitație a Casei Brătianu reprezintă un gest imoral, un gest antinațional și o batjocură la adresa istoriei neamului românesc. Mă uit cum tratăm patrimoniul istoric, patrimoniul simbolic al identității românești. Ne purtăm exact precum hoții din piramidele egiptene. Mie mi se pare că în România o să ne trezim la un moment dat se vor scoate la licitație Patriarhia României, Muzeul de Istorie, Palatul Peleș sau, de ce nu, chiar Casa Poporului. Eu personal, în calitatea mea de deputat al Partidului Național Liberal și de român, consider total descalificantă această scoatere la licitație a Casei Brătianu și mi s-ar părea absolut abject ca în această locuință care ar trebui să fie un simbol a ceea ce înseamnă sacrificiu pentru construcția unei națiuni, să ne trezim că își face loc vreun parvenit al tranziției sau vreun oligarh străin.

Din păcate, statul român are doar două variante în această situație. În primul rând, există unele pârghii legale prin care se poate opri această licitație și chiar cred că ar fi de bună-credință să se investigheze dacă nu cumva în această procedură de licitație interferează și anumite interese ale ceea ce se numește mafia imobiliară care a jefuit patrimoniul imobiliar, patrimoniul arhitectural, cultural și istoric al României în ultimii ani și, de asemenea, să negocieze, ceea ce nu a făcut, spre rușinea sa, Guvernul României, să negocieze răscumpărarea acestei clădiri de patrimoniu istoric și a parcului natural din jurul acestei clădiri.

Mi se pare absolut inuman să scoți la licitație mormintele brătienilor. Este aproape ca și cum ai scoate licitație mormintele domnitorilor României.

Din păcate, în concluzie, mi se pare că nu este un gest absolut neașteptat acest dezinteres față de moștenirea celei mai mari familii politice a neamului românesc, oamenii care au construit această țară prin sacrificii, prin luptă și care, mulți dintre ei, precum Gheorghe Brătinau sau Dinu Brătianu, au murit în închisorile comuniste. Este absolut o chestiune... mai curând este nefiresc în societatea în care trăim astăzi. Să nu uităm cumva că inclusiv casa lui Ionel Brătianu din București, de la Piața Amzei, este în paragină și este subiect în litigiul dintre Academia Română și Primăria Capitalei, alături de Ministerul Culturii. Casa Brătienilor de pe Bulevardul Dacia cu Dorobanți este cafenea. Conacul lui Gheorghe Brătianu este în paragină... Așadar, am un singur mesaj, atât pentru dumneavoastră, stimați colegi, cât și pentru autoritățile din această țară: Salvați Casa Brătianu!

Vă mulțumesc.

Daniel Gheorghe, deputat PNL de Ilfov.

 
Video in format Flash/IOS Ovidiu-Cristian Iane - declarație politică intitulată: PNL - sănătatea - Legea prevenției, măsura incompetenței;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Iane.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Declarația mea se intitulează: "PNL - sănătatea - Legea prevenției, măsura incompetenței".

După ce câțiva colegi de la PNL au venit cu o bazaconie de lege care obligă aproape toată populația României, indiferent că locuiește la orașe sau la sate să treacă pe la examenele medicale pentru a-și putea deconta ulterior tratamentele - neținând cont de faptul că Constituția prevede că accesul la sănătatea... la domeniul și la sănătatea publică este gratuit -, am asistat la o altă măsură a incompetenței, pentru că noi considerăm că Guvernul actual este, de fapt, un guvern PNL. În matematică este o egalitate care spune că dacă A egal cu B și B egal cu C, A egal cu C. Deci, dacă domnul Iohannis este de la PNL și domnul Cioloș este premierul domnului Iohannis, înseamnă că domnul Cioloș este de la PNL. Deci, noi considerăm că, de fapt, Guvernul actual este un guvern PNL. A mai fost și suntem obișnuiți cu miniștrii PNL de la Ministerul Sănătății - care n-am să dau nume - nu au fost în stare într-un an și ceva de mandat să adopte lista medicamentelor compensate, ba, dimpotrivă, au scos și cele pentru cancer din farmacii și așa mai departe. A trebuit să vină un ministru de la PSD să reducă medicamentele... unele medicamente cu 20%, să facă lista de compensate și să reintroducă medicamentele pentru cei bolnavi de cancer.

Să revenim acum la ceea ce s-a întâmplat. Mai avem o zi sau poate chiar astăzi este o lună de la primul caz în care s-a semnalat acel caz cu bebelușii care sunt contaminați și încă, stimați colegi, încă nu avem niciun fel de imagine despre cine este vinovat și care este sursa acestei infecții. S-au bâlbâit pe rând și ministrul sănătății, și ministrul agriculturii, și șeful de la DSV, încercând să găsească o variantă de răspuns la aceste cazuri, dar încă la ora actuală nu avem niciun fel de răspuns care să ne spună care este sursa și de ce s-au îmbolnăvit acești copii și de ce au murit acei copii.

Nu facem decât să ne învârtim în cerc. Așa că, recomandarea pe care le-o fac miniștrilor în funcție, responsabili, este de a lăsa pe alții în locul lor și a-și da demisia și, de asemenea, colegilor de la PNL, al cărui guvern actualmente guvernează, le fac recomandarea să nu mai ascundă pe sub fustele doamnei Gorghiu Legea prevenției în sănătate și s-o scoată la lumină ca să vadă și poporul român ce oameni au trimis în Parlament.

Vă mulțumesc.

Ovidiu Iane, deputat PSD.

 
Video in format Flash/IOS Ghervazen Longher - declarație politică cu referire la Conferința Europa Carpaților;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ghervazen.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ghervazen Longher:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sâmbătă, 27 februarie a.c., la invitația mareșalului Seimului Republicii Polone, Marek Kuchciński, a avut loc la Przemyśl (Polonia), întâlnirea reprezentaților țărilor din Regiunea Carpatică.

Încă din 2010, conferința "Europa Carpaților" este un forum al schimbului de idei în ceea ce privește acțiunile comune întreprinse nu doar pentru dezvoltarea Regiunii Carpaților, dar și a întregii Europe Central-Estice.

La conferință au participat reprezentanți ai Parlamentului, ai administrației guvernamentale și ai autorităților administrative din Cehia, Slovacia, Ucraina, Ungaria și România. Obiectivul acestor întâlniri este acela de a întări colaborarea dintre țările din Regiunea Carpatică. În timpul conferinței din acest an, la care am participat, s-a atins problema securității în Europa Central-Estică, inclusiv cea a situației actuale a migraților și controlului la granițe. De asemenea, s-a discutat despre oportunitatea colaborării în vederea îmbunătățirii infrastructurii în regiunea Munților Carpați, dar și spre cultura și moștenirea comună pe care toate țările participante o au.

La conferință au luat cuvântul peste 20 de vorbitori, abordând tematicile: "Securitatea în Europa Central-Estică; colaborarea multilaterală și bilaterală; spațiul Schengen - Grupul de la Visegrád (V4) - Vecinii", "Strategia Carpatică - viitorul colaborării", "Carpații - arii de cooperare".

În cadrul tematicii "Carpații - arii de cooperare", am prezentat poziția oficială a României, și anume că de-a lungul timpului România a fost un partener al Grupului de la Visegrád, care a susținut și sprijinit aceleași poziții în cadrul Uniunii Europene. Am menționat că Parteneriatul Estic, lansat în urma unei inițiative comune polono-suedeze, a adus țările partenere mai aproape de UE și au ajutat proiectarea unui climat de securitate, stabilitate și progres.

Este de necontestat faptul că avem multe în comun în acest spațiu al Carpaților, ce reprezintă un spațiu imens de cooperare în domeniul agriculturii, energiei, mediului, comerțului, transporturilor și problemelor civice.

Am subliniat că România acordă o mare importanță Convenției Carpatice, care a creat un format flexibil și deschis pentru dialog și pentru cooperare între țările participante.

Deși Convenția a ajutat la o apropiere a țărilor din Carpați, mai sunt încă multe de făcut. Prin urmare, salutăm eforturile Poloniei în organizarea acestor acțiuni care permit discuții de interes pentru acestea.

Vă mulțumesc.

Ghervazen Longher, Grupul parlamentar al minorităților naționale.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Sorin-Avram Iacoban - declarație politică cu subiectul: Sportul românesc se apropie de colaps;

Domnul Iacoban.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi, vă voi prezenta declarația politică: "Sportul românesc se apropie de colaps".

Dragi colegi,

Pentru că anul 2016 este un an olimpic, am căutat să fac o scurtă trecere în revistă a situației actuale în care se află sportul românesc, în antiteză cu ce a reprezentat acesta în trecut.

România este una din țările cu tradiție olimpică, participând încă din anul 1900 la toate edițiile Jocurilor Olimpice de Vară, cu doar două excepții, 1932 și 1948. Participările nu au fost nicidecum întâmplătoare sau fără rezultate, România clasându-se în ierarhia generală pe locul 2 ca rezultate obținute, la categoria țărilor care nu au organizat nicio ediție a Jocurilor Olimpice de Vară.

Din păcate, începând cu ciclul olimpic 2004-2008, România nu a mai obținut rezultatele cu care ne-am obișnuit, direct proporțional, probabil, cu lipsa fondurilor alocate de guvernele care s-au succedat la conducerea țării. Doar talentul și munca nu s-au dovedit a fi de ajuns pentru a menține ștacheta ridicată. Astfel, dacă în anul 1984, la Los Angeles, din calitate de unică țară din blocul comunist care nu a respectat hotărârea de boicotare a acelei ediții a Jocurilor Olimpice, România a adăugat la zestrea sa 53 de medalii, începând cu ciclul olimpic 2004-2008, numărul medaliilor a scăzut îngrijorător la 8 medalii în 2008 și 9 medalii în 2012.

Nu numai că a scăzut valoarea sportivilor care au participat la Olimpiadă dar, a scăzut îngrijorător și numărul lor. Astfel, față de ciclul olimpic anterior se preconizează o scădere a participării cu 50% a sportivilor. Dacă în luna decembrie 2015 aveam deja 30 de sportivi calificați, acum în luna martie 2016, la zi, avem doar 35 de jucători, deși Ministerul Tineretului și Sportului preconiza un număr minim de 50 de sportivi calificați.

Conform declarațiilor președinților Federațiilor sporturilor olimpice, se estimează câștigarea unui număr de 8 medalii, fără să reușim vreo îmbunătățire a rezultatelor sportive, deși de la bilanțul slab din 2008 au trecut deja 2 cicluri olimpice.

Federațiile, care de-a lungul timpului au dat multe medalii țării noastre, se confruntă cu mari probleme. Dacă Federația de Gimnastică Artistică a oferit până în prezent 72 de medalii, acum speranțele sunt minime, deoarece România a pierdut statutul de mare putere în acest sport. Canotajul care a adus României glorie și 37 de medalii olimpice, abia dacă mai califică câte un echipaj. Atletismul, cu 35 de medalii, este în prag de colaps cu privire la rezultatele sportive, iar luptele, cu 32 de medalii, pur și simplu aproape că nu mai există. Despre performanțele olimpice se vorbește doar la trecut, prezentului fiindu-i destinat doar știrile despre calificarea la Jocurile Olimpice.

Programul olimpic de la Rio de Janeiro cuprinde 28 de sporturi și 41 de discipline olimpice, însă, din păcate, România nu a calificat nici măcar un număr de sportivi egal cu numărul disciplinelor la care se va concura în Brazilia.

Vorbim, din păcate, despre autorități locale care cad victime legislației contradictorii și care plătesc pentru îndrăzneala de a finanța sportul de performanță.

Deși subsemnatul a amendat Legea de aprobare a O.U.G. nr. 2/2015, în sensul în care, autoritățile publice locale pot finanța cluburile sportive locale - nonprofit inclusiv cu cheltuieli de personal, Curtea de Conturi semnalează serioase probleme în ceea ce privește folosirea fondurilor publice în acest domeniu, asta pentru că Legea nu acționează retroactiv.

Suntem într-o țară în care se vorbește despre sume nejustificate, despre scandalul pariurilor, despre denunțuri în timp ce cluburile sportive școlare dispar din cauza lipsei de finanțare.

Tradiția noastră în disciplinele de drept nu recunoaște un drept al sporturilor, asemenea dreptului afacerilor. Avem foarte puțini specialiști care să cunoască ansamblul de legi care constituie dreptul sporturilor.

Lipsesc cu desăvârșire studiile de management sportiv din oferta educațională pusă la dispoziție de instituțiile de învățământ de profil.

Însă cea mai mare problemă este lipsa de corelare între legislația specifică domeniului sportului și legislația în materia finanțelor publice. Atât timp cât noi, ca unică autoritate legiuitoare a țării, nu vom îndrepta conflictele pozitive între normele legale din legislația sportului și normele legale din legislația specifică domeniului finanțelor publice, sportul românesc va rămâne în continuare fără finanțare.

Dragi colegi, s-a întârziat prea mult cu actualizarea Legii educației fizice și a sportului, conform realităților actuale. Dispoziția legală curentă este una care nu mai răspunde realităților românești, tocmai din această cauză, consider că un efort al nostru, al parlamentarilor, de stabilire a unui nou cadru legal și pentru domeniul sportului este soluția urgentă în materie, pentru a se evita ca, pe viitor, în loc să vorbim despre campioni și medalii să vorbim despre colapsul sportului românesc.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ovidiu Alexandru Raețchi - mesaj de solidaritate și de sănătate adresat Majestății Sale Regele Mihai;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Raețchi.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ovidiu Alexandru Raețchi:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dați-mi voie să profit de bunăvoința dumneavoastră pentru a adresa de aici, din Parlament, din partea parlamentarilor, cred că în asentimentul tuturor colegilor, un mesaj de solidaritate și de sănătate Majestății Sale Regele Mihai.

În 1927, cred, pe când avea doar 6 ani, Majestatea Sa a fost trezită în zori de către guvernantă, care pentru prima dată i-a spus altfel decât Mihai, i-a spus "Majestate" și l-a anunțat că bunicul său a murit, Regele Ferdinand, și că trebuie să preia niște responsabilități atipice pentru un copil de 6 ani. Regele a fost de acord cu amendamentul că ar vrea totuși să se joace puțin înainte de a-și asuma responsabilitatea regală.

Peste alți câțiva ani, când Regele Carol al II-lea aplecat din țară, tânărul, foarte tânărul Mihai a fost din nou trezit în zori și anunțat că în foarte scurt timp va depune jurământul și va prelua din nou povara României, într-un moment extrem de greu. Peste alți câțiva ani, din nou în zori, regele a fost nevoit să plece urgent de la Sinaia, să ajungă la București, pentru a fi amenințat cu pistoale de socialiștii de rit vechi, de comuniști să plece din țară. S-a adunat, de bună seamă, multă oboseală încă din copilăria regelui, după toate aceste evenimente și cred că e un bun prilej pentru Majestatea Sa să se odihnească în aceste zile și să revină cât de curând în Parlament, la această tribună, pentru a ni se adresa din nou.

Vă mulțumesc și încă o dată, însănătoșire grabnică.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Radu Zlati - considerații privind dezbaterea unor propuneri legislative în Parlamentul României;

Domnul Zlati.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Ieri, în această aulă, s-a petrecut un fapt care pe mine m-a îngrijorat și ar trebui să vă îngrijoreze și pe dumneavoastră, stimați colegi, și anume faptul că o propunere legislativă care prevedea ziua de 10 mai ca zi a independenței României a fost modificată într-o comisie, în mod fundamental, și anume schimbarea datei de pe 10 mai pe 9 mai. Este ca și cum astăzi, că tot e ziua domnului Iliescu, căruia îi urez la mulți ani, indiferent de locația unde o să-i trăiască, azi colegii de la PSD ar veni și ar spune: "Oferim din partea statului român un apartament în Palatul Mogoșoaia domnului fost președinte al României". Și într-o comisie s-ar modifica, din Palatul Mogoșoaia în Jilava. Păi se poate așa ceva?!

Dincolo de acest fapt, m-au întristat argumentele, pentru că tot ce au spus colegii de la PSD era adevărat, toate acele documente oficiale existau și marcau ziua de 9 mai ca zi a proclamării independenței. Dar ceea ce uitau onorații colegi de la PSD era faptul că autorii actului de proclamare a independenței, însuși personajul principal, prințul Carol, care, într-adevăr, scria, într-o memorialistică updatată, că în ziua de 9 mai a fost proclamată independența. Ei bine, tocmai acești eroi principali ai evenimentelor au sărbătorit timp de decenii Ziua independenței nu pe 9, ci pe 10 mai.

Atenție, cu acte oficiale putem demonstra multe lucruri, dacă peste 10 - 15 ani un namesnic va veni și va spune: "Domnilor, nu sărbătorim pe 1 Decembrie Ziua națională a României, pentru că în 1 decembrie n-a fost niciun act oficial emis", noi ce vom spune? Că voința celor adunați pe Câmpia de la Alba Iulia, nefiind un act oficial, nu trebuie luată în considerație, că spiritul popular nu înseamnă nimic? Că memoria deceniilor petrecute într-o anumită paradigmă mentală nu înseamnă nimic?

Închei aici, cu regretul că am petrecut ieri acele clipe triste în sala Parlamentului și, mă rog, împreună cu colegii liberali, pentru sănătatea Regelui Mihai căruia îi doresc viață lungă și împlinită, dacă așa va hotărî Dumnezeu!

Radu Zlati, deputat de Cluj.

 
Video in format Flash/IOS Varol Amet - declarație politică intitulată: Eroul tătar Numan Çelebi Cihan;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Amet, vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Varol Amet:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "Eroul tătar Numan Çelebi Cihan".

Anul acesta se împlinesc 98 de ani de la moartea regretatului lider Numan Çelebi Cihan, care a rămas în memoria tătarilor ca fondator al Republicii Populare Crimeea și conducător al primului guvern al tătarilor.

Numan Çelebi Cihan a trăit între anii 1885 - 1918, fiind un politician tătar de renume, muftiu al tătarilor crimeeni, avocat și totodată scriitor. Acesta este cunoscut ca primul președinte în timpul scurtei existențe a Republicii Populare Crimeea, proclamată pe data de 26 noiembrie 1917, dar și ca mare compozitor al poemului "Ant Etkenmen", care mai târziu avea să devină Imnul tătarilor crimeeni.

Numan Çelebi Cihan s-a născut în satul Büyük Sonaq (Crimeea) unde și-a petrecut întreaga copilărie, fiind trimis ulterior de către tatăl lui, în 1908, să studieze dreptul la Constantinopol, aflat la acea vreme sub dominația Imperiului Otoman. Pe parcursul studiilor s-a remarcat ca fiind un elev cu un potențial mare, reușind ca în această perioadă să publice și primele sale lucrări literare: "Lumina aurie" și "Colecție de poeme".

După finalizarea Facultății de Drept, se reîntoarce în Crimeea unde se implică în mișcările liberalilor, fiind selectat reprezentant al Peninsulei Crimeea în cadrul Congreselor de Partid ale Tătarilor Crimeeni. Acesta a fost cel mai popular delegat al acestei organizații datorită implicării de care a dat dovadă, deși era la o vârsta fragedă, dar și a pregătirii și educației dobândite în urma studiilor efectuate la Istanbul.

Ca repercusiune a activității sale politice intense și a luptei asidue duse împotriva tuturor pentru a face Crimeea o republică autonomă, după pătrunderea forțelor bolșevice în Crimeea, acesta este arestat și închis în Sevastopol, iar pe data de 23 februarie 1918 este asasinat, corpul lui fiind aruncat în mare.

Numan Çelebi Cihan a fost un om politic excepțional, scriitor și conducător care a rămas în sufletul tătarilor de pretutindeni, iar în ciuda scurtei sale existențe a reușit să realizeze tot ceea ce azi ne definește pe noi ca popor și ne face mândri că suntem tătari.

Vă mulțumesc.

Deputat minorități, Amet Varol.

 
Video in format Flash/IOS Paul Dumbrăvanu - declarație politică referitoare la necesitatea transparentizării totale a activității administrației publice.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

De-a lungul celor aproape 4 ani de mandat, am încercat prin intermediul declarațiilor susținute să aduc în atenția dumneavoastră probleme ce afectează toți cetățenii României, nu doar pe cei din municipiul Ploiești, pe care-i reprezint în Parlament.

Astăzi însă consider că este necesar să fac referire la o problemă punctuală ce mi-a fost adusă la cunoștință în timpul audiențelor ținute în cadrul biroului parlamentar. Din nou, deși aparent aspectele pe care urmează să le prezint afectează doar locuitorii Ploieștiului, veți putea observa cu multă ușurință faptul că problemele semnalate de concetățenii mei sunt unele ce afectează locuitorii tuturor orașelor și municipiilor din România.

Doresc să amintesc membrilor Consiliului Local Ploiești faptul că au obligația de a aduce la cunoștința cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează colectivitatea locală, de a organiza periodic, cel puțin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetățenii, de a acorda audiențe și de a prezenta în consiliul local o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetățenii.

Nu trebuie să uităm, stimați colegi, faptul că membrii consiliului local sunt în serviciul colectivității locale și au acces la orice informație de interes public. Autoritățile administrației publice locale și centrale, instituțiile și serviciile publice, precum și persoanele juridice de drept privat sunt obligate să asigure informarea corectă a aleșilor locali, potrivit competențelor ce le revin asupra treburilor publice și asupra problemelor de interes local. Pornind de la această premisă, a luat naștere o listă a informațiilor de interes public, la care ploieștenii au dreptul să aibă acces, informații nefurnizate în prezent pe pagina de internet a Primăriei Municipiului Ploiești sau printr-un alt mijloc de comunicare. Este vorba despre cheltuielile efectuate, toate tipurile de contracte prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, plățile efectuate de către Primăria Ploiești și beneficiarul acestora, lista întâlnirilor trimestriale cu cetățenii, din ultimii ani, lista activităților desfășurate pentru cetățeni în afara ședințelor consiliului local, data concluziile și raportul acestora, lista dezbaterilor publice inițiate de primărie și asociații, efectuate în ultimii doi ani de mandat.

De asemenea, foarte importantă este lista diurnelor pentru deplasări în interes de serviciu, structura organizatorică și fișa de post a fiecărui angajat, precum și raportul lunar de activitate pentru fiecare direcție din Primăria Ploiești.

Procedura de achiziții să fie transmisă video, este o doleanță foarte importantă pentru transparență în ceea ce înseamnă decizie a administrației publice locale.

Ceea ce solicit astăzi este extrem de simplu, transparentizarea totală a administrației publice din Ploiești și publicarea în fiecare lună a tuturor cheltuielilor efectuate din bugetul local. Este un demers necesar, o abordare nouă și utilă cu privire la funcționarea administrației publice locale din Ploiești.

Cred cu tărie, doamnelor și domnilor, că această necesitate a luat naștere și din cauza faptului că, deși legislația din România prevede obligația de a furniza cetățenilor informațiile de interes public, neîndeplinirea acestei obligații constituie o abatere și atrage răspunderea disciplinară a acelui vinovat.

Atâta vreme cât nu există sancțiuni clare, mai aspre și o lege care să nu permită angajatului desemnat refuzul tacit de a furniza informațiile, este imposibil să se realizeze transparentizarea administrației publice locale.

Trebuie ca în viitorul apropiat să aducem modificări importante legislației în domeniu și îmi doresc, stimați colegi, ca împreună să ducem la bun sfârșit un astfel de proiect.

Vă mulțumesc.

Paul Dumbrăvanu, deputat PNL.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 10,00.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 14 noiembrie 2019, 11:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro