Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Sittings of the Chamber of Deputies of March 10, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.40/18-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 10-03-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 10, 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.3 Aurelian Mihai - considerații asupra unor subiecte precum legea privind libera circulație a românilor în străinătate, votul prin corespondență, înființarea de noi consulate și accesarea fondurilor europene;

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Îl invit, în continuare, la cuvânt pe domnul deputat Aurelian Mihai, Grupul parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Mihai:

Bună dimineața!

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am să încep cu subiectul zilei de ieri, privitor la Legea nr. 248 privind libera circulație a românilor în străinătate.

Așa cum am spus și ieri, cred eu, că dumneavoastră, colegii, nu ați știut în totalitate conținutul propunerii de modificare a legii care privea valabilitatea pașapoartelor speciale electronice. Nu ceream altceva decât o valabilitate extinsă la 10 ani.

Am convingerea că data următoare, când vom aduce acest proiect de lege în Parlament, poate discutându-l mai mult prin comisii, și dumneavoastră să luați la cunoștință că într-adevăr România are un deficit de timp și de aplicare a normativei europene, poate vă veți convinge ca data viitoare să-l și votați. Nu era o modificare legislativă care să aibă o țintă ideologică sau doctrinară, pentru un partid sau altul. Pur și simplu trebuie să ne aliniem totuși la condițiile administrative în materie de documente de stare civilă care există în interiorul Uniunii Europene, pentru că suntem stat partener, suntem stat comunitar.

Punctul nr. 2. Venind din Italia, unde am fost aproape o săptămână, zilele trecute, vă pot spune că, în discuțiile pe care le-am avut și cu autoritățile italiene, cărora le-am cerut sprijinul, toți membrii delegației, pentru a ne ajuta în privința alegerilor parlamentare care vor urma, aici, în Parlament, va trebui să aducem, de asemenea, o serie de modificări asupra legislației existente.

Noi am creat cadrul legislativ toamna trecută, pentru că era nevoie de votul prin corespondență. Și așa este, am făcut bine. Însă poate în Comisia de cod electoral sau poate aici, în plenul Camerei Deputaților, ar fi trebuit să fim mult mai atenți asupra amendamentelor care s-au dezbătut. Este nevoie să modificăm atât Legea nr. 208, cât și Legea nr. 288 din 2015, privind votul prin corespondență și privind alegerea Camerei Deputaților și Senatului. Sunt anumite chestiuni care privesc românii din străinătate și vă spun că vom avea aceleași probleme ca și în 2014, pentru că sunt români care astăzi trăiesc, multe doamne care lucrează în case în Italia - "badantele", cum sunt numite acolo - care nu pot vota, pentru că nu au certificat de rezidență, nu au un domiciliu stabil, pentru că aceasta este situația. Eu însumi, când am fost imigrant, 11 ani, o mare parte din perioada de început, 3 ani și jumătate, am fost imigrant ilegal, nu este nicio rușine, acestea erau condițiile de viață din acele țări, în acele vremuri. Dar și astăzi, pentru a obține un certificat de rezidență este foarte, foarte complicat, astfel că avem poate 700.000-800.000 de cetățeni în interiorul Uniunii Europene, partea aceea denumită migranți, care nu pot să beneficieze de prevederile legale în vigoare. De aceea, va trebui să-i includem, acești oameni chiar nu pot vota. Dacă nu ai un certificat de rezidență - și nu este obligatoriu să-l ai, v-am spus - pentru a solicita astăzi date în țara respectivă, dacă nu ai un contract de muncă și dacă nu găsești un angajator, va fi foarte, foarte greu să obții documente de ședere legală. Cel mult, te poți înscrie la primărie.

Cred eu că în baza acelui document am putea să facem efortul de a amenda legislația, ca până la sfârșitul sesiunii actuale să avem aceste modificări pertinente, complete, iar legea să fie adoptată, pentru a avea noile modificări pregătite pentru la toamnă.

Punctul nr. 3, consulate. Tot am spus în acești ani că este nevoie de noi consultate. De fiecare dată când merg - eu, sau dumneavoastră sau orice alt coleg - constată că românii din afara țării cer prezență consulară.

Dacă nu suntem pregătiți din punct de vedere bugetar să înființăm acolo unde este nevoie, atunci trebuie să luăm în calcul, ca prioritate, pentru românii care sunt cel mai departe de punctele consulare, va trebui obligatoriu să ne gândim să rupem din buget, că nu sunt bani mulți, să înființăm aceste secții. Iar acolo unde nu este cazul încă deocamdată, pentru că nu suntem un stat bogat, va trebui să avem consulate itinerante. Dar ambasadele nu dispun nici ele de buget la nesfârșit pentru a avea astfel de puncte de lucru, să spunem, diplomatic, pentru românii din afara țării. Va trebui să-i ajutăm cu puțin buget, este nevoie, iar informația va trebui să fie, de asemenea, mediatizată.

Punctul nr. 4. Votul prin corespondență deja a început să fie mediatizat. Eu am fost prezent în Madrid, Barcelona - la invitația ministrului delegat pentru românii de pretutindeni -, Bologna, Roma, Rignano Flaminio ș.a.m.d.

Va trebui și dumneavoastră, când mergeți în străinătate, în delegațiile pe care le aveți, să amintiți câte ceva, pentru că am votat împreună această lege.

Cazul Iatan Cătălin din Mejorada del Campo din Spania - tot am insistat, au fost și emisiuni la radio și emisiuni în televiziune, acel băiat are trei ani și ceva de zile de când, pur și simplu, ieșind din comă, după accidentul pe care l-a avut în 2012, zace acolo, îngrijit de mama lui, îngrijit de puținii oameni pe care pot să-i plătească și de familie, care suportă greul tratamentului. Este un caz nefericit, pentru că așa se întâmplă uneori în viața omului, să ai parte și de necazuri.

Nu am cerut multe lucruri. Și acum cer în continuare, am făcut și interpelarea respectivă, pe care am adresat-o Guvernului, cer în continuare să fie pusă la dispoziția acestei familii, de aici, din România, o echipă de consilieri în drept internațional, pentru a-i ajuta. Nu este mare efort din partea statului român să ajute această familie.

Voi încheia prin a spune un lucru destul de dureros: suntem în al nouălea an în care putem să ne denumim stat comunitar, stat european care și-a făcut treaba la cea mai mare parte dintre capitolele la care a negociat, înainte de a fi component al Uniunii Europene.

Vă spun un lucru. Fondurile europene, dacă ele nu sunt accesate în întregime, atunci poate că trebuia să aibă loc o campanie de informare, ca atare. Sunt patru milioane de români la mine în colegiu, 20% din populația țării. Dacă acești oameni nu au avut acces la fonduri europene, poate că cineva trebuia să-și pună problema, din Guvern, că ar fi trebuit să aibă loc o campanie de informare. Poate nu cunosc realitatea atât de bine, la sate și la orașe, la comune, în România, dar poate și acolo ar trebui să se înceapă deja lucrul la așa ceva. Pentru că dacă Polonia a accesat 100% din fondurile europene, Cehia, Ungaria ș.a.m.d., înseamnă că ceva s-a mișcat acolo, în ceea ce înseamnă accesare de fonduri europene și o bună informare. Dacă nimeni nu s-a prins până în momentul de față că lipsește această componentă, este cazul deja să aibă loc aceste campanii de informare.

Și tot am repetat-o, pentru că oamenii, dacă nu sunt informați, nu cunosc avantajele acestor fonduri europene, iar dacă nu cunosc avantajele, nimeni nu le accesează. Dacă nimeni nu le accesează, statul acesta rămâne și mai sărac, necreându-se locuri de muncă, pentru că locurile de muncă, trebuie să admitem, în momentul de față, în această țară, le creează Dumnezeu.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 22 august 2019, 4:02
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro