Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.75/26-04-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 18-04-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 18, 2016

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (PL-x 19/2016) (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 19/2016

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

8. PL-x 19, Proiectul de Lege privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziții publice, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, PL-x 19.

Domnul secretar de stat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Bogdan Pușcaș:

Suntem de acord cu proiectul de lege propus și vă propunem adoptarea acestuia, pentru a întregi cele trei directive în transpunerea lor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Varga. Avem raport comun - Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru industrii și servicii. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Cele două comisii au fost sesizate spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, cu proiectul pe care l-ați anunțat.

Senatul, ca primă Cameră, a adoptat proiectul.

Consiliul Legislativ, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia pentru muncă și protecție socială au dat un aviz favorabil.

Ca obiect de reglementare, este vorba despre un sistem de remedii și de căi de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziții, a contractelor de achiziții sectoriale și a contractelor de concesiune, precum și organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, în vederea transpunerii prevederilor Directivei 89/665 a Consiliului, din 21 decembrie 1989.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

O chestiune am, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

În preambul, la art.33 alin.(2) este vorba despre o eroare materială și, ca atare, "pentru a dispune suspendarea procedurii de atribuire sau executării contractului, partea care solicită trebuie să constituie în preambul o cauțiune calculată prin raportare la valoarea estimată a contractului sau la valoarea stabilită a contractului, după cum urmează:...".

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

La dezbateri generale? Vă rog, domnul Traicu, PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Rodin Traicu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

O să încerc să fiu foarte scurt. Dezbaterile care au fost în comisiile reunite pe tema legilor achizițiilor publice au fost deosebit de dure, consistente, dar cu un rezultat pozitiv, din punctul meu de vedere, având în vedere faptul că problemele soluționate s-au referit atât la elaborarea caietelor de sarcini, un lucru foarte important, ce înseamnă "entitatea per susținător", inclusiv condițiile de eligibilitate, care sunt deosebit de importante, în condițiile achizițiilor de valori foarte mari, în special în domeniul lucrărilor și serviciilor.

Acum, vizavi de problemele acestea, cu dezbateri publice și așa mai departe, legea a fost în dezbatere publică o grămadă de timp, iar la comisii, iar la comisiile reunite, toată lumea a fost anunțată, a fost invitată prin SMS și așa mai departe.

Consider că a spune că acest pachet de legi nu a fost dezbătut este eronat.

Să nu uităm că este o transpunere a unei directive importante, iar la toate, la absolut toate articolele care au fost dezbătute au luat parte toate instituțiile interesate. Și, dintre ele, aș menționa, în primul rând, Curtea de Conturi și Ministerul de Finanțe, ceea ce dă o legitimitate deosebită articolelor adoptate, inclusiv faptul că au participat și societatea civilă, experți în tehnică legislativă și achiziții publice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții dacă mai sunt?

Grupul parlamentar al PNL și apoi domnul Cernea. Vă rog, domnule deputat. Domnul Cupșa. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Cupșa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu o să mai reiau. Sigur, Partidul Național Liberal sprijină, va vota adoptarea acestui proiect legislativ, un proiect care face parte din pachetul mai mare despre care făceam vorbire ceva mai devreme.

Este evident, este evident că o soluționare rapidă, o soluționare efectivă și o soluționare unitară a tuturor posibilelor litigii care se pot naște în legătură cu achizițiile publice ne interesează pe toți. Cum spuneam și ceva mai devreme, aceste proceduri trebuie să fie clare, trebuie să se desfășoare cu celeritate, iar soluțiile care se dau prin hotărârile sau prin deciziile care se vor lua trebuie să aibă un caracter unitar, pentru a nu mai confuza autoritățile contractante și, respectiv, antreprenorii care participă ca ofertanți sau contractanți în aceste proceduri.

Am urmărit să atingem aceste scopuri, cel privitor, cum spuneam, la soluțiile juste, soluțiile cu caracter unitar și date într-un termen cât mai scurt, am stabilit proceduri clare, termenele sunt foarte scurte, atât de scurte cât ne permite, din punct de vedere practic, activitatea specifică administrativ-jurisdicțională, adică funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, și atât de scurte cât ne permite în prezent funcționarea instanțelor de judecată în completele pe care noi le vrem de acum înainte specializate. E un câștig mare al acestei legi faptul că stabilim că toate aceste proceduri vor fi judecate în partea lor judiciară de către complete specializate, subliniez, în achiziții publice.

E demn de subliniat și faptul că Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor beneficiază acum de o reglementare exactă, o reglementare judicioasă privitoare la competențele, la atribuțiile specifice pe care le are.

Este un proiect legislativ pe care eu îl calific ca unul bun, sigur, doar în confruntarea cu situația reală, cu ceea ce se întâmplă în viața de zi cu zi vom putea constata dacă și acest proiect legislativ absolut necesar, deosebit de important este unul de succes sau doar am reușit să însăilăm cuvinte frumoase, într-o procedură judicioasă, o procedură parlamentară potrivită.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alt grup parlamentar dacă mai dorește? Nu mai dorește nimeni. Domnul Cernea. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dacă se întâmplă o dată un abuz, poți să consideri că este o situație circumstanțială, poți să cauți circumstanțe atenuante. Dar mă tem că avem de a face cu un abuz de sistem. Și i-am văzut și pe colegii mei, pe domnul Iancu și pe celălalt coleg de la PSD, spunând că dezbateri au fost. Sigur că au fost, dar la comisii! Logica rapoartelor făcute de comisii este ca noi, toți ceilalți, din plen să avem răgaz de 5 zile să ne uităm pe raport, să ne facem o opinie, să vedem dacă avem ceva de spus, dacă dorim să venim cu o contribuție la dezbaterile din plen și apoi să ne formulăm decizia de vot în conformitate cu propria conștiință.

Ce ne împiedică să respectăm aceste proceduri firești, democratice, de dezbatere parlamentară? A spune că au fost dezbateri, dar la comisii, și oricine putea să vină este o sfidare a spiritului democratic al dezbaterilor din plen. Păi atunci să eliminăm plenul, că am avut dezbateri la comisii!

Raportul pe legea anterioară are 298 de pagini. Raportul pe această lege are 60 și ceva de pagini. Când să le citim? Aici, în plen?! Când să ne mai gândim la ele? Când să mai căutăm informații, să ne documentăm, să căutăm să formulăm un punct de vedere propriu? Când?! Și, dacă vor fi greșeli în aceste legi, a cui va fi răspunderea? Dacă vom încălca niște directive prin adoptarea acestor legi, cine va răspunde?

De aceea - și suntem Cameră decizională, nu suntem prima Cameră - ce ne împiedică să respectăm termenele și să lăsăm dezbaterea să curgă așa cum scrie în regulament, fără excepții și fără nu știu ce aranjament al liderilor, care omoară dezbaterea din plen?!

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Alte intervenții? Domnul Cupșa. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Cupșa:

Astăzi ne aflăm într-o situație cu un caracter special. Acest pachet legislativ trebuia adoptat până astăzi, 18 aprilie 2016. Drept urmare, se justifică o astfel de procedură, o procedură de urgență. În ceea ce privește dezbaterea acestor legi, cele patru legi din acest pachet legislativ, dezbaterile au început în luna iulie a anului 2015. Este un model, cred eu, mai rar întâlnit de dezbatere îndelungată și la care au luat parte toți factorii interesați, indiferent că a fost vorba despre persoane fizice, pentru că au fost și persoane fizice prezente, persoane juridice, asociații antreprenoriale, asociații sindicale, reprezentanți ai autorităților contractante, cu toții, toți cei care au avut ceva de spus au fost bine primiți, au dezbătut și am concluzionat, am adus în fața Parlamentului, așa cum am știut, cum a reieșit din aceste dezbateri, subliniez, îndelungate, uneori agitate, deseori foarte intense, am adus aceste pachete legislative. Este inadmisibil...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Cupșa:

Permiteți să termin, 15 secunde.

Este inadmisibil să spui că nu ai putut să cunoști conținutul acestei inițiative legislative, atât timp cât a fost, încă o dată subliniez, în dezbaterea publică, adusă la cunoștința tuturor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Vă mulțumesc.

Avem 94 de amendamente admise, 10 amendamente respinse.

De la 1 la 30 dacă sunt observații? Nu.

De la 31 la 60 dacă sunt observații? Nu.

De la 61 la 90? 92? 93? 94?

Vă mulțumesc. Rămâne la votul final de miercuri. Are caracter ordinar.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 21:17
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro