Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 25, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.81/29-04-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 25-04-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 25, 2016

8. Prezentarea interpelărilor adresate Guvernului.  

     

Domnul Petru Gabriel Vlase:

      ................................................
Video in format Flash/IOS  

Trecem la interpelări.

 
Video in format Flash/IOS Liliana Mincă

Doamna Mincă. Aveți trei depuse, aveți dreptul să citiți una, da? Vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Liliana Mincă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Interpelarea mea este adresată domnului Dacian Cioloș, prim-ministrul Guvernului României.

Subiectul interpelării: Compania Națională "Loteria Română SA" a încredințat administrarea activității sale unei persoane care figurează cu cazier fiscal. Nereguli grave în CNLR!

Domnule prim-ministru,

În data de 17 noiembrie 2015, în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.159/1999, aprobată prin Legea nr.288/2001, modificată prin O.U.G. nr.77/2009 și Hotărârea de Guvern nr.870/2009, a prevederilor Ordinelor președintelui Oficiului Național pentru jocuri de noroc nr.289/2015, 293/2015, 547/2015 și a Hotărârii Adunării Generale a Acționarilor nr.1/2015, a fost convocată, la sediul Companiei Naționale "Loteria Română" SA, ședința adunării generale a acționarilor.

Pe ordinea de zi a ședinței s-a aflat numirea, în calitate de administrator al Companiei Naționale Loteria Română SA, a domnului Tudor Șimota, conform Ordinului președintelui Oficiului pentru jocuri de noroc nr.289/13.XI.2015. Numirea s-a făcut pe poziția vacantă de administrator până la aplicarea prevederilor O.U.G. nr.109/2911 privind guvernanța corporatistă a întreprinderilor publice, prevederi care nu s-au mai aplicat nici până în prezent, iar neregulile din Compania Națională "Loteria Română", nu doar în acest lucru constau.

Domnule prim-ministru, vă informez faptul că, în aceeași zi, pe 17 noiembrie 2015, s-a și încheiat un contract între domnul Tudor Șimota și Compania Națională "Loteria Română", deși legea prevede că atât numirea, cât și începerea activității efective a unui administrator să nu se realizeze decât după ce Oficiul Național al Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul București eliberează actul doveditor prin care se arată dacă administratorul în cauză are sau nu cazier fiscal. Ei, bine, domnule prim-ministru, domnul Tudor Șimota, administrator al Companiei Naționale "Loteria Română" SA, are cazier fiscal, fapt dovedit prin rezoluția nr.199170 din data de 30 decembrie 2015, emisă de către ORC în dosarul nr.435548/26.XI.2015.

Rezoluția arată fără tăgadă că domnul Tudor Șimota prezintă fapte înscrise în cazierul fiscal, actul normativ încălcat fiind Ordonanța de urgență nr.39/2015.

Lăsând la o parte faptul că, din data de 17 noiembrie, când a fost numit și remunerat în baza contractului dintre el și Compania Națională "Loteria Română", încheiat în aceeași zi, adică în data de 17 noiembrie 2015, ca administrator, fără a se ști că are cazier fiscal până în data de 30 decembrie 2015, când ORC a emis dovada că domnul Șimota are cazier fiscal, acesta a îndeplinit ilegal funcția de administrator.

Vă aduc la cunoștință, domnule prim-ministru al României, că și în prezent domnul Tudor Șimota îndeplinește aceeași funcție, fără ca nimeni din Secretariatul General al Guvernului, care are în subordine Oficiul Național pentru jocuri de noroc, care controlează Compania Națională "Loteria Română", să se autosesizeze cu privire la aceste grave aspecte.

Prin urmare, având în vedere cele prezentate mai sus, domnule prim-ministru, vă solicit să-mi răspundeți la următoarea întrebare, în scris și verbal: ce urmăriți prin aceste numiri ilegale, ce măsuri veți dispune pentru ca această situație neconformă cu legile în vigoare din cadrul Companiei Naționale "Loteria Română" SA să înceteze?

Solicit acest răspuns, așa cum v-am spus, în scris și oral.

Deputat Liliana Mincă, deputat de Botoșani, Circumscripția electorală nr.7, Colegiul uninominal nr.3.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Sorin-Avram Iacoban

Domnul Iacoban.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am depus patru interpelări.

Aș vrea să v-o prezint pe cea adresată domnului ministru al sănătății, Patriciu-Andrei Achimaș-Cadariu și are ca subiect: "Scăderea numărului de paturi din spitalele din România".

Domnule ministru,

Printr-un proiect al dumneavoastră, al ministerului pe care-l conduceți, ați hotărât că în anul 2016 veți reduce numărul de paturi din spitale cu peste 4000 de paturi, continuând, de altfel, politica iresponsabilă a altui guvern, din 2010; așa, din pix, dintr-un simplu calcul contabil.

Într-adevăr, datele oficiale arată că România se menține la valori superioare mediei europene ca număr de paturi decontate prin asigurările de sănătate, dar nu mai puțin adevărat este că România se menține la valori superioare mediei europene și în cazul îmbolnăvirilor.

Astfel, știm cu toții că suntem pe primul loc în Uniunea Europeană la incidența bolilor cardiovasculare, la numărul de îmbolnăviri de tuberculoză, la numărul de decese ale pacienților de vârstă fragedă și la numărul de infecții intraspitalicești dobândite de pacienți.

Acest lucru ne face să credem că vina pentru numărul ridicat de paturi nu se datorează proastei administrări la nivel de unitate spitalicească, ci ineficienței în activitatea de prevenție. Rațiunea că trebuie să reducem numărul de paturi din spitale ca să ne raportăm la acordurile României cu Fondul Monetar Internațional, cu Banca Mondială sau cu Comisia Europeană este una greșită atâta timp cât în spitalele românești există numeroase cazuri în care pacienții stau înghesuiți câte doi sau chiar trei într-un pat.

Domnule ministru,

Am avut un ministru contabil, dar dumneavoastră sunteți medic care provine din sistemul medical public din România, și nu sunteți un contabil. Nu putem hotărî soarta pacienților români prin invocarea unei simple scheme de costuri, indiferent dacă această schemă a fost convenită cu unele organisme internaționale.

Avem de ales între a ne încadra în anumite limite de costuri și a condamna definitiv la moarte toți bolnavii din România.

Dacă dumneavoastră, de la înălțimea funcției pe care o aveți, nu știți că cetățenii români nu își permit să facă tratamente în străinătate sau la unitățile private medicale, este un lucru cu adevărat grav, care nu demonstrează altceva decât faptul că tehnocrația v-a îndepărtat foarte mult de la realitățile din România.

Astfel, având în vedere toate cele precizate, vă rog să aveți amabilitatea să răspundeți la următoarele întrebări:

  1. A scăzut, în ultimii doi ani, numărul de internări în unitățile spitalicești?
  2. În ultimii doi ani, nu s-au mai înregistrat cazuri de supraocupare în secțiile unităților spitalicești?
  3. Pe ce se fundamentează procentul de 30-40% de cazuri care au fost tratate în spital, dar care ar fi putut fi rezolvate în ambulatoriu de specialitate?

Solicităm răspuns scris pentru fiecare punct în parte, în termenul prevăzut de lege.

Sorin-Avram Iacoban, deputat de Iași.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Traian Dobrinescu

Domnul Dobrinescu. Domnul Dobrinescu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Traian Dobrinescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată doamnei Anca Dana Dragu, ministru al Ministerului Finanțelor Publice, și are ca obiect: "Emiterea de urgență a normelor metodologice pentru OUG nr.8/2016".

Este binecunoscut faptul că pentru investițiile pe fonduri europene care nu se finalizează până la data de 30 iunie 2016 trebuie returnate în totalitate fondurile către Uniunea Europeană.

Pentru a evita restituirea banilor Comunității Europene, Guvernul actual a hotărât să acorde primăriilor garanții pentru obținerea creditelor cu care să reușească finalizarea acestor investiții, prin emiterea Ordonanței de urgență nr.8/2016 privind unele măsuri financiare în vederea finalizării proiectelor finanțate din fondurile Uniunii Europene aferente perioadei de programare 2007-2013, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, în data de 25 martie a.c.

Pentru proiectele finanțate din fondurile externe nerambursate în perioada de programare 2007-2013, care nu s-au finalizat în perioada de implementare, respectiv 31 decembrie 2015, s-au semnat acte adiționale de prelungire a duratei contractelor de finanțare, în scopul îndeplinirii integrale a obiectivelor și indicatorilor proiectelor și în vederea asigurării funcționalității acestora până cel mai târziu la data de 30 iunie 2016, din sursele beneficiarilor.

Dar ce este de criticat este faptul că nici pentru această dată Ministerul Finanțelor Publice nu a emis Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr.8/2016, prin care primăriile să poată accesa credite și să achite contravaloarea lucrărilor executate.

Prin urmare, vă întreb, doamna ministru, care este termenul la care vor fi emise Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG nr.8/2016, astfel încât comunitățile locale, în scurtul timp care a mai rămas, să poată achita cheltuielile necesare finalizării proiectelor până la data de 30 iunie 2016.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

 
Video in format Flash/IOS Ioan Tămâian

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Tămâian? Văd bine, nu văd? Sunteți în sală, domnul Tămâian, nu? Vă rog.

Deschideți microfonul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Tămâian:

Se aude, da?

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Tămâian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Interpelarea mea este adresată domnului Vlad Alexandrescu, ministrul culturii.

Obiectul interpelării este: "Observații asupra Proiectului de Lege privind modificarea și completarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor, drepturile conexe, aflat în dezbatere publică."

Pe site-ul Ministerului Culturii, pe data de 4 martie a.c., în temeiul art.6 din Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică ați supus dezbaterii publice Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe.

Am primit numeroase sesizări asupra acestui proiect de act normativ prin care se dorește implementarea Directivei 26/2014 a Uniunii Europene, dar care nu respectă cerințele principiului subsidiarității, prin aplicare la dreptul intern deja reglementat.

Concret: se dă posibilitatea imixtiunii autorității în modul de funcționare al organelor de conducere din rândul fundațiilor și asociațiilor, se creează situații confuzionale deliberate în actul de gestionare colectivă și subordonarea acestora autorității publice ORDA.

Actul normativ nu folosește instrumentele juridice ale subsidiarității în elaborarea și reglementarea mecanismelor ce pot fi avute în vedere prin raportarea la directiva sus-menționată.

În niciun alt stat membru UE nu există o instituție publică cum se regăsește în România sub titulatura de ORDA și care să dicteze modul în care organismele de gestiune colectivă, devenite deja concurente, trebuie să obțină avize de funcționare și de gestionare a drepturilor de autor ale propriilor membri.

Reglementarea dreptului de autor se face potrivit elementelor subsidiarității, pornind de la necesitățile naționale locale spre interesele comunitare, și nu invers, cum încearcă să stabilească propunerea legislativă. Mai exact, este principiul conform căruia Uniunea nu întreprinde acțiuni - cu excepția domeniilor care țin exclusiv de competența sa, și nu propune proprietatea intelectuală - dacă acestea nu sunt mai eficiente decât acțiunile întreprinse la nivelul național, regional sau local.

Acest principiu este strâns legat de principiile proporționalității și necesității reglementării dreptului de autor la nivel național, conform căruia niciuna dintre acțiunile întreprinse de Uniune nu trebuie să depășească nivelul care este necesar pentru realizarea obiectivelor tratatului în speță - reglementarea cât mai simplă și eficace a domeniului, discuția reprezentând-o proprietatea intelectuală.

Propunerea legislativă se corelează direct cu Directiva Uniunii Europene din 2014 cu nr.26, cu celelalte reglementări specifice...

Da, îmi cer scuze, voi încheia.

Vă întreb, în încheiere, vă întreb dacă veți ține cont de observațiile enumerate și aștept răspuns în scris.

Cu deosebit respect, Ioan Tămâian.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Aurelian Mihai

Domnul Mihai. Domnul deputat Aurelian Mihai.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Aurelian Mihai:

Interpelare adresată doamnei Anca Dana Dragu, ministrul finanțelor publice.

Prevederile noului Cod fiscal pot afecta românii care muncesc în străinătate.

Stimată doamnă ministru,

În ultimele luni, s-a discutat foarte mult asupra modului în care prevederile noului Cod fiscal pot afecta românii care muncesc în străinătate, astfel că acest nou Cod fiscal are câteva referiri cu privire la acest aspect, referiri care trebuie clarificate.

În mass-media s-a adus la cunoștința românilor care muncesc în străinătate și care au domiciliul stabil în România, obligativitatea plății asigurărilor sociale și asigurărilor de sănătate în România, cetățeni care nu au un document care să ateste faptul că sunt asigurați în sistemul de sănătate al unei țări din Uniunea Europeană, dacă referirea se face doar la românii care trăiesc în spațiul comunitar european.

Legat de această situație, introducerea obligativității pentru cetățenii români în sensul explicațiilor către ANAF cu privire la stadiul de asigurat care își produce efectele în România constă cu siguranță într-o procedură încă neexplicată cu suficientă claritate, procedură necunoscută marii majorități a românilor din străinătate.

Așadar: care din prevederile noului Cod fiscal privesc categoriile de persoane care se află în străinătate și care vor plăti obligatoriu asigurările de sănătate în România și care este procedura pe care trebuie să o parcurgă pentru a plăti această asigurare?

Care sunt categoriile de persoane care se află în străinătate și care nu vor plăti obligatoriu asigurările de sănătate în România și ce pași trebuie să urmeze pentru înștiințarea ANAF cu privire la acest aspect?

Care sunt efectele nerespectării procedurii de înștiințare a ANAF cu privire la plata sau neplata asigurărilor sociale în statul în care se află?

Și ultima: Care sunt efectele neplății asigurărilor sociale în România, având în vedere faptul că acești cetățeni se află în străinătate?

Dincolo de toate aceste aspecte neplăcute, consider necinstită luarea în discuție a plății și a altor impozite și taxe pentru românii care trăiesc departe de casă, în situația în care românii din diaspora sunt deja cel mai mare investitor al țării, fluxul valutar către România fiind net superior din partea românilor care trăiesc în diaspora, depășind cu mult orice sumă a oricărui investitor străin și chiar totalul investițiilor străine directe, potrivit indicatorilor statistici.

Vă solicit răspuns în scris.

Aurelian Mihai, deputat diaspora.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Florin Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am o interpelare adresată atât domnului ministru al energiei, domnul Victor Vlad Grigorescu, cât și președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Energie, domnul Niculae Havrileț.

Obiectul interpelării: "Pierderile rețelelor de distribuție transferate în facturi."

Domnule ministru,

Domnule președinte,

Ultimul raport al Curții de Conturi a României reflectă nereguli majore în formarea prețului pentru consumatorii finali, în special casnici, motiv pentru care tarifele au crescut constant cu peste 33% în numai ultimii patru ani, în contextul în care în majoritatea statelor europene tarifele au stagnat sau s-au redus sensibil.

Cauza principală a acestei situații este identificată de către auditul Curții de Conturi în pierderile uriașe pe care le înregistrează rețelele de distribuție ca urmare a unei lipse vădite de investiții în infrastructură. Astfel, peste 82% din pierderile estimate la 4,62 de miliarde de lei au fost transferate către consumatorii finali cu acordul ANRE, în condițiile în care majoritatea societăților de distribuție și-au asumat un plan investițional pe termen scurt și mediu, care nu a fost realizat.

În aceste condiții, vă rog, domnule ministru și domnule președinte, să aduceți următoarele clarificări:

1. Care este baza legală pentru care s-a aprobat transferul pierderilor în sarcina consumatorilor finali?

2. De ce atât Ministerul Energiei, cât și ANRE nu acționează față de lipsa totală a investițiilor care trebuiau și trebuie realizate de către operatorii economici din distribuție?

Solicit răspuns în scris și oral.

Deputat PSD, Florin Gheorghe.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Declar ședința închisă.

 
     

Lucrările ședinței s-au încheiat la ora 17,55.

 
     

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 21 november 2019, 18:14
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro