Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.84/05-05-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 26-04-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016

13. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii 550 din 29 noiembrie 2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române (Pl-x 47/2016). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 47/2016

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

8. Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr. 550 din 29 noiembrie 2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române.

Inițiator? Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Acest proiect cu privire la înființarea posturilor de jandarmerie în mediul rural, pe care l-am inițiat împreună cu alți 23 de colegi din Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal, vine în ajutorul a ceea ce reprezintă ordinea, menținerea, păstrarea și apărarea ordinii publice în localitățile mici - și mă refer în primul rând la mediul rural. De ce? S-a constatat, în ultima perioadă, o creștere a infracționalității în localitățile mici și o incapacitate din pricina resurselor limitate ale poliției de a face față acestor provocări.

De aceea, Jandarmeria venind prin acest parteneriat, să-i spunem, între Inspectoratul General al Jandarmeriei și Ministerul de Interne, ca o forță de sprijin al poliției în mediul rural și în localitățile mici, unde adeseori poliția este depășită de lipsa resurselor și lipsa de oameni pe care să-i disloce pe teren, nu poate să fie decât o măsură de restabilire a ordinii publice și un factor de sprijin al activității Ministerului Afacerilor Interne. Spun acest lucru deoarece acest proiect de lege a venit și ca urmare a foarte multor sesizări primite din partea primarilor din mediul rural și a cetățenilor care nu se mai simt în siguranță și veți vedea la nivelul României, în localitățile mici, cum pe o rază de zeci de kilometri pătrați acționează doar doi, trei agenți de poliție, cum foarte multe din posturile de poliție din localitățile din mediul rural au devenit posturi fantomă, cum mica infracționalitate este scăpată de sub control, în special în localitățile mai izolate și sărace din România.

Și, de aceea, Jandarmeria, care are o bază de efective foarte voluminoasă în acest moment și pe care, din păcate, nu și le pune în valoare, deoarece nu-i permite legea, ar veni ca o forță de restabilire a ordinii, acolo unde Poliția nu mai face față. Și vorbim de o colaborare între cele două entități. Să nu uităm că această Jandarmerie rurală a existat și în România interbelică, iar România interbelică consider că era un exemplu de democrație, comparativ cu România de azi și un exemplu de civilizație.

Ceea ce m-a surprins este avizul negativ venit din partea Guvernului, dar și din partea Comisiei pentru administrație a Camerei Deputaților, un aviz negativ care spune ceva de genul: da, legea este bună, ar fi bine să facem așa, dar, știți, nu se respectă normele de legistică formală și de elaborare a proiectului legislativ. Mi se pare un lucru total fals, în condițiile în care avizul primit de la Consiliul Legislativ este unul pozitiv. Nu este în măsură Guvernul României, spre exemplu, și nici Ministerul de Interne și nici vreo altă comisie să stabilească în ce fel se elaborează aceste norme de legistică formală și de construcție a unui proiect de lege. Iar acest lucru, după cum spuneam, Consiliul Legislativ l-a considerat ca fiind bine construit în cazul prezentului proiect de lege.

Iar a doua obiecție majoră care a fost adusă o reprezintă resursa financiară. Dar, în acest proiect de lege cu privire la înființarea subunităților de jandarmerie rurală se vorbește clar de 1 ianuarie 2017. Așadar, nu există impact bugetar pe anul în curs.

De asemenea, se vorbește de logistică. Există la nivelul orașelor mici, dar mai ales la nivel local, la nivel rural există o serie de foste posturi de jandarmi, foste posturi de poliție, unități militare dezafectate care pot servi ca bază logistică înființării acestor subunități de jandarmerie rurală.

Mie personal mi se pare că este o lege pe care sistemul nu o dorește, pentru că în România vedem cu toții cum se întâmplă; ASF-ul, BNR-ul vor să-și facă ei singuri legile, la fel vedem că și instituțiile de forță, Ministerul de Interne și așa mai departe și dumnealor doresc să-și facă singuri legile, de parcă n-am avea legislativ... Aceasta este situația în România, ...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... țara unde structurile de forță fac legea...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... și nu Parlamentul, așa cum ar fi normal.

De aceea, vă rog să votați împotriva respingerii acestui proiect de lege și pentru adoptarea Proiectului de Lege cu privire la înființarea Jandarmeriei rurale.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia?

Domnul Mircovici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Niculae Mircovici:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au fost sesizate cu această inițiativă cu nr. Pl-x 47/2016.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a emis un aviz favorabil.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea unor prevederi ale Legii nr. 550/2004, în sensul înființării de către Ministerul Afacerilor Interne, la propunerea Inspectoratului General al Jandarmeriei, de unități și subunități de jandarmerie rurală, în baza criteriilor demografice și teritoriale, precum și în funcție de evoluția fenomenului infracțional, la nivel rural și în orașele mici, în limita posturilor aprobate și a fondurilor bugetare alocate.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 63, comisiile au discutat în ședințe separate, în 12 aprilie Comisia pentru administrație publică și ulterior Comisia pentru apărare. La Comisia pentru administrație au participat 21 de deputați din cei 22. La Comisia pentru apărare 20 din cei 27.

Cu ocazia dezbaterilor s-a constatat că inițiativa legislativă nu respectă condițiile stabilite de art. 31 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă - și este vorba, stimați colegi, de faptul că instrumentul de prezentare a demersului legislativ ar trebui să cuprindă cerințe care reclamă intervenția legislativă cu referire clară la insuficiențele și neconcordanțele reglementărilor în vigoare. Pentru că una este reglementarea privind obligația pe care o are Jandarmeria de a restabili ordinea și liniștea publică, pe când cu totul altele erau atribuțiile Jandarmeriei rurale, la care s-a făcut referire și care are mult mai multe obligații, preluând o parte din obligațiile Poliției, lucruri care trebuiau reglementate prin lege.

Totodată, soluția propusă are și un impact financiar, având în

vedere că trebuie identificate spațiile de cazare și surse de plătire a drepturilor aferente personalului ce urmează a fi încadrat și așa mai departe.

Cu majoritate de voturi, cu două abțineri, s-a hotărât respingerea inițiativei legislative.

În raport de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Dobre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Câteodată sunt și situații mai puțin plăcute, când trebuie să combați opinia unui coleg de-al tău.

Eu apreciez efortul depus de colegul meu. Expunerea Domniei Sale are în vedere multe observații pertinente și reale, însă introducerea în acest fel a Jandarmeriei rurale nu este posibilă, atât din punct de vedere al suprapunerii unor atribuții, din punct de vedere logistic, din punct de vedere al dotării și din punct de vedere al funcționării ansamblului acestor instituții. Nu poți să faci suprapuneri între Poliție și Jandarmerie și Poliție locală. Nu poți să intervii la Jandarmerie fără să modifici la Poliție sau în alte legi în cadrul general legislativ privind sistemul de apărare, ordine publică și siguranță.

De aceea, din păcate, nu vom vota acest proiect de lege și vom fi pentru respingere.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Domnul Mircovici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Niculae Mircovici:

Domnilor colegi,

Și în Comisia pentru apărare s-a discutat cu mare atenție această inițiativă legislativă, plecându-se de la ideea că există anumite zone în zona rurală în care înființarea unor astfel de posturi de jandarmi ar fi benefică pentru asigurarea pazei bunurilor cetățenilor, plecându-se și de la respectul pe care l-a avut lumea pentru astfel de posturi de jandarmi existente la țară.

Din păcate, așa cum a arătat și președintele Comisiei pentru administrație publică, sunt necesare modificări în mai multe reglementări pentru a nu se realiza suprapunerile care sunt în momentul de față, pe de o parte, dar, pe de altă parte, pentru a se putea asigura protecția reală a cetățeanului și nu supunerea lui la anumite abuzuri care pot avea loc, în condițiile în care legea este neclară și insuficientă.

De aceea, colegii din Comisia pentru apărare au apreciat inițiativa, interesul și punctul de vedere al celor care au făcut această inițiativă legislativă și apreciază că este bine să ne gândim într-o perspectivă, să realizăm o astfel de legislație care României i-ar fi necesară. Dacă nu am realiza această corelare, am ajunge la un moment dat în situația în care am considera că cele mai periculoase zone din punct de vedere al securității o reprezintă zonele rurale, or, nu astfel de lucruri au avut în vedere inițiatorii în momentul în care au făcut această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții, dacă mai sunt? Nu. Mulțumesc.

Propunere de respingere. Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 13 decembrie 2019, 7:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro