Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 10-05-2016

Ședința Camerei Deputaților din 10 mai 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.2 Nuțu Fonta - semnal de alarmă în legătură cu starea deplorabilă a DN 18, ce asigură legătura dintre Maramureș și Suceava;

   

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Din partea Grupului parlamentar al PNL, momentan, nu este niciun coleg.

Dacă este prezent domnul deputat Nuțu Fonta, Grupul parlamentar al UNPR?

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nuțu Fonta:

Vin în fața dumneavoastră cu o problemă legată de începutul mandatului meu de parlamentar, problema veșnică a lui DN 18, legătura dintre Maramureș și Suceava.

Domnule prim-ministru Dacian Cioloș,

De mai bine de doi ani de zile, fac întrebări și fac declarații politice pe această temă, adresându-mă tuturor factorilor de decizie, actuali sau foști secretari de stat, miniștri ai transporturilor, inclusiv domnului fost prim-ministru.

Nu aș putea accepta dezinteresul arătat de cei a căror responsabilitate este asigurarea condițiilor decente de transport pentru locuitorii și turiștii dintr-o zonă cu potențial turistic enorm.

În numele celor aproape 50.000 de locuitori din Borșa, Moisei, Cârlibaba și Ciocănești reafirm și aduc la cunoștința Guvernului României faptul că această întârziere de rezolvare a problemei Drumului Național 18 este dezastruoasă pentru zonă și locuitorii săi. Cele patru localități, de o frumusețe aparte, recunoscută pe plan intern și internațional, cu un potențial turistic fantastic și cu o faimă recunoscută la nivel național în ceea ce privește păstrarea și perpetuarea obiceiurilor tradiționale românești străvechi, au ajuns în pragul falimentului din punct de vedere economic și social, dintr-un singur motiv: starea deplorabilă a DN 18.

Deși la începutul anului 2015 am fost asigurat că în semestrul II al anului vor începe efectiv lucrările de reabilitare pentru acest tronson, DN 18 Moisei-Iacobeni, nici în momentul de față nu s-au început lucrările. Doresc să cred că asumările făcute de responsabilii Ministerului Transporturilor, prin răspunsurile date la întrebările și interpelările făcute de mine în calitate de deputat, se pot bucura de o urmă de credibilitate, în continuare.

În orice țară civilizată, oamenii ar trebui să fie pe primul loc în ceea ce privește prioritățile decidenților politici și administrativi. Ca locuitor al orașului Borșa nu pot să fiu de acord cu revolta locuitorilor, dar, totodată, vă spun că au dreptate. Starea impracticabilă a DN 18 a paralizat aproape toate activitățile economice și sociale din zonă, atât turismul și prelucrarea lemnului, cât și cele conexe - comerț, transport, construcții, servicii etc. Afacerile mor una câte una, locurile de muncă dispar, această zonă urmând a fi transformată dintr-o zonă care aducea plusvaloare economiei naționale într-una asistată din punct de vedere social.

CNADNR a comunicat, în iulie 2015, rezultatul procedurii de reatribuire a contractelor privind DN 18, pentru Lotul 1 Moisei - Borșa și Lotul 2 Borșa-Șesuri, firmele câștigătoare fiind SC Tehnic Asist SRL & SC Specialist Consulting SRL și S.C. Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SRL, iar conform fișelor de lucrări termenul de începere a lucrărilor era data de 15 martie 2016. Am sperat că demararea efectivă și finalizarea lucrărilor să nu fie îngreunate de cei responsabili cu punerea în practică a acestui proiect, aceștia să dea dovadă de seriozitate și că de data aceasta promisiunile oficialilor CNADNR să fie onorate.

Dacă pot să înțeleg unele întârzieri datorate rezilierii contractelor de reabilitare anterioare, actuala stare de fapt nu poate avea nicio justificare. Nu pot fi acceptate indolența responsabililor din CNADNR, care întârzie cu justificări reabilitarea DN 18. Asistăm azi la o încercare a incompetenței prin proceduri birocratice, prin pasarea responsabilităților de aprobare a soluțiilor tehnice de la structura națională la cea regională, de la o structură regională la alta și așa mai departe, până la încheierea exercițiului bugetar actual. Nu înțeleg cum este posibil ca persoane plătite din banul public să împiedice demararea lucrărilor, fie din incompetență sau indolență, sau fie din fugă de responsabilitate.

Domnule prim-ministru,

Nu sunt de acord cu această soluție a nesupunerii civice, dar nici nu pot să accept ca persoane pe care deja le suspectez de rea-credință, să-și bată joc de drepturile locuitorilor din Borșa, Moisei, Cârlibaba și Ciocănești.

Solicit intervenția corpului de control al primului-ministru pentru identificarea cauzelor care au condus la această situație, remedierea deficiențelor semnalate, cât mai urgent. Este necesară o stabilitate, în regim de urgență, o verificare a CNADNR la nivel național sau regional, structură responsabilă cu aprobarea proiectului tehnic. Intervenția de la cel mai înalt nivel guvernamental se impune, deoarece izolarea de mai bine de 5 ani a celor peste 50.000 de cetățeni români și lipsa unui culoar de transport funcțional între Maramureș și Moldova constituie o gravă problemă de siguranță națională. Lipsa unei reacții urgente din partea persoanelor responsabile mă va obliga să cer o analiză a acestei situații în Consiliul Suprem de Apărare a Țării.

Aștept, domnule prim-ministru, să îmi infirmați temerile și să nu dezamăgiți așteptările maramureșenilor de la guvernul tehnocrat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat.