Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 mai 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.96/25-05-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 17-05-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 mai 2016

5. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea Legii nr.208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente (Pl-x 52/2016). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 52/2016

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

6. Bun. Continuăm atunci, după ce am refăcut ordinea de zi, continuăm cu Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr. 208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente.

Inițiatorii.

Pe procedură, domnul deputat Victor Paul Dobre, viceliderul Grupului parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Este vorba de o propunere legislativă a Grupului PNL, o inițiativă majoră, care are în vedere o mai bună reprezentare a diasporei în Parlamentul României, corespunzător, sau cât mai corespunzător vizavi de numărul important de cetățeni români care locuiesc, muncesc în străinătate.

Această propunere legislativă, din păcate, a fost discutată în comisiile de specialitate, are un raport de respingere. Noi vă propunem să o retrimitem la comisie pentru o nouă analiză.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Câte săptămâni?

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor-Paul Dobre:

O lună.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O lună. Patru săptămâni. Retrimitere la comisie.

Voturi pentru? Rog secretarii să numere.

53 de voturi pentru.

Abțineri? Nu sunt.

Voturi împotrivă? Vă rog numărați.

67 de voturi împotrivă.

Parlamentari prezenți care nu-și exprimă votul? Nu sunt.

Cererea de retrimitere la comisie a fost respinsă.

Continuăm.

Inițiatorii. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Mihai:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am solicitat retrimiterea la comisii pentru a avea un alt punct de vedere, un alt raport și o altă analiză, mult mai atentă, a ceea ce înseamnă reprezentare în Parlamentul României, pentru românii din diaspora, români care au plecat cu milioanele dincolo de frontierele statului român, poate și din cauza anumitor greșeli pe care multe guverne care s-au succedat pe la Palatul Victoria, multe greșeli care s-au făcut și poate că această situație care s-a creat și din 2008 până în prezent de reprezentare minimală ar fi trebuit corectată. Până la urmă suntem, ca reprezentanți ai românilor din diaspora, grupul cel mai mic de susținători direcți ai acestor oameni: 2 senatori și 4 deputați.

Dacă ar fi să facem un calcul la peste 20% din populația României care a emigrat, numai la mine în colegiu, în Europa de Vest, la peste patru milioane de români care trăiesc în această zonă, pe continent, cred eu că just ar fi fost să fi cerut suplimentarea acelor mandate cu peste 60 de deputați și cine știe cât, 30 de senatori. Dar, am considerat că de bun-simț a fost ca această solicitare de dublare a numărului de parlamentari să vină în fața dumneavoastră, pentru a obține susținerea necesară și înțelegerea de care ar fi trebuit să avem parte. Nu am cerut mult. Nu am cerut nici măcar încărcarea bugetului statului cu, evident, costurile care ar însemna susținerea a 6 reprezentanți în plus. Buget care, totuși, este alimentat de pe urma unei creșteri economice, de pe urma încasării unor taxe și impozite pe care, de multe ori, și românii din diaspora le plătesc.

Trimitem peste 10 milioane de euro zilnic în România. Ceea ce am cerut noi astăzi este prea puțin. Am cerut prea puțin unui Parlament care ar fi trebuit să înțeleagă. Și ar fi fost onorabil, pentru că tot dumneavoastră ați înțeles anumite demersuri pe care noi le-am făcut în această legislatură. Iar parlamentarii diasporei, chiar și din PSD, pentru că aveți un senator, parlamentarii diasporei care sunt astăzi prezenți în legislativ și-au făcut datoria față de oamenii pe care-i reprezintă. Nu cerem mult. Cerem doar un vot împotriva respingerii acestui proiect, cerem un vot pentru armonizarea legislației și pentru, practic, modificarea Anexei nr. 1 din Legea nr. 208, care a fost votată anul trecut. De la 6 la 12 parlamentari ai diasporei este mult prea puțin ceea ce vă cerem: înțelegere. De fiecare dată când ați venit cu argumente pentru românii pe care-i reprezentați din fiecare județ, cred eu că parlamentarii diasporei și-au făcut datoria și au votat inițiativele dumneavoastră. Și le-am votat. Pentru că, într-adevăr, legile bune se votează.

Dar astăzi, când vă cerem sprijinul pentru a avea câțiva deputați și senatori în plus, când astăzi avem un grup al minorităților care reprezintă cu mândrie oamenii care i-au votat în Parlament, nu am făcut altceva decât să propunem o inițiativă de modificare a legii, de bun-simț.

Eu cred că mai avem timp până la votul final să ne răzgândim, să susținem această propunere de lege, pentru că românii din diaspora chiar merită. Merită adoptarea acestei inițiative și merită ca dumneavoastră să-i onorați astăzi cu un vot, așa cum acei oameni așteaptă. Nu cerem mult! Pentru Parlamentul României nu este decât o datorie morală și o obligație din partea celor pe care-i reprezentăm, ca să aducem această modificare a legii.

Vă mulțumesc că m-ați ascultat și, în speranța că la votul final o să avem cu toții o participare demnă și un vot pe măsura așteptărilor diasporei, vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Márton Árpád, Grupul parlamentar al UDMR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Avem și noi speranța măcar ca propunerea de respingere să nu treacă, fiind o lege organică, și atunci va fi retrimisă la comisie. Aici, însă, într-adevăr, eu am o problemă de fond. Noi am discutat aceste legi electorale într-o comisie specială. Evident, această comisie a avut o activitate cu caracter limitat și de atunci aceste legi se discută de comisiile juridice, pentru administrație și alte asemenea. Comisia inițială nu mai dezbate aceste legi. Nu mi se pare că este corectă această procedură.

Revenind la cele spuse anterior, eu doresc să vorbesc despre cetățenii români din străinătate, dacă-mi permiteți, nu numai de români, pentru că eu cred că pentru reprezentare corectă, într-adevăr, trebuie să fie luate, conform principiului constituțional și al legii, persoanele care locuiesc, au o locuință stabilă într-o circumscripție. Și dacă noi vorbim de două-trei milioane de cetățeni români care au un astfel de domiciliu în străinătate, înseamnă că este cea mai mare circumscripție, mai mare ca Bucureștiul, și ni se pare corect să avem măcar teoretic o reprezentare pe măsură, pentru că dincolo de faptul că acești cetățeni nu vor fi reprezentați de cei propuși acolo și votați de ei, dincolo de acest fapt, voturile date în străinătate care se vor reîntoarce în țară, și cei care sunt împotriva acestui proiect de lege să se gândească și la aceasta, vor distorsiona voturile din județele țării, pentru că dacă avem două mandate de senator înseamnă că s-ar putea ca toate voturile din străinătate să se întoarcă în țară și la redistribuire să decidă cine va fi deputat de Iași, de Cluj, de București și alte asemenea, venind un număr mare de voturi nefolosite din străinătate.

Deci și cei care nu sunt pentru o astfel de reprezentare s-ar putea gândi că ar fi mai bine să avem o reprezentare proporțională și să nu votați proiectul de respingere a legii.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Iane, vă rog frumos. După care domnul Cernea.

Scuzați-mă! După aceea, dumneavoastră.

Domnul Iane.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cumva tema este adusă în discuție într-o manieră puțin emoțională. Sigur, românii stabiliți în străinătate trebuie să fie reprezentați corect în Parlamentul României. Să nu uităm că suntem una dintre puținele țări care avem parlamentari de diaspora. Cu toate că nu am avut în trecut nici colonii și nici ținuturi autonome în alte părți, în afara granițelor țării.

Sigur că dacă vorbim de cifre, probabil că ar fi corect să ne gândim la o suplimentare. Dar dacă argumentul că dublarea numărului de parlamentari nu este suficient, atunci de ce nu s-a cerut triplarea numărului de parlamentari. Dacă se dorește o reprezentare corectă, proporțională cu ceea ce avem în România, de ce nu s-a cerut o mărire a numărului de parlamentari conformă și reprezentativă pentru cei de afară? Sigur că parlamentarii de diaspora spun că reprezintă interesele celor de acolo, dar vă spun personal, din listele pe care le-am avut, fiind membru al Comisiei pentru românii din diaspora, că nu se simt reprezentanți de parlamentarii din diaspora în mod deosebit. Adică, nu recunosc neapărat că parlamentarul de diaspora, chiar dacă este persoana respectivă, îl reprezintă în mod corect.

Acei cetățeni ce vor de fapt? Vor ca interesele lor de cetățeni români aflați pe teritoriul unui alt stat să fie apărate. Avem misiunile economice și diplomatice care fac acest lucru, avem Parlamentul României. Acei oameni au un domiciliu, pentru că vorbim despre cei care au un domiciliu și în România, și au familii din România, unii dintre ei. Deci, în opinia noastră, nu cred că formula dublării este ceea ce este un lucru corect pentru românii din diaspora, ci să încercăm mai bine să ne așezăm la masă și să găsim o formulă de reprezentare corectă și să vedem ce fel de interese le reprezentăm aici, în Parlamentul României. Pentru că noi facem legi pentru granițele acestei țări, în interiorul acestei țări. Nu facem legi pentru țările din exterior.

De aceea, noi considerăm că nu este o măsură necesară în momentul de față și trebuie să venim cu o soluție corectă pentru reprezentare și vom vota pentru respingere.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, nu putem nega că în exteriorul României se află foarte mulți români și, de asemenea, nu putem nega faptul că acești cetățeni români trebuie și ei reprezentați în Parlamentul României. Însă, să știți că nu putem să continuăm la nesfârșit să facem legi după ureche și după calcule electorale care astăzi ne convin, mâine s-ar putea să nu ne mai convină.

Din acest motiv, am văzut că inițiatorii nici nu au put să facă o evaluare concretă a numărului de cetățeni români care se află în afara granițelor țării. Din acest motiv, Grupul parlamentar al PSD nu va susține acest proiect de lege pentru că considerăm că este făcut superficial și pe fugă și credem că trebuie făcută o lege corectă pentru toți românii, să fie reprezentați corect în Parlamentul României.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Lubanovici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea Lubanovici:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Dacă Grupul PSD crede că acest proiect a fost făcut superficial, tocmai acesta a fost unul din motivele pentru care noi am cerut retrimiterea la comisie.

Stimați colegi,

Încă din 2007, clasa politică din România a înțeles valoarea diasporei și a înțeles contribuția diasporei la economia românească. În 2008, românii din diaspora au trimis în țară 8 miliarde de euro, ceea ce echivala cu balanța de plăți a României în acea perioadă.

Stimați colegi,

În 2008, într-adevăr, clasa politică românească a decis bine ca diaspora românească să aibă 2 senatori și 4 deputați în Parlamentul României și cred că în legislația românească s-a putut vedea o îmbunătățire în ceea ce privește românii din diaspora.

Personal, sunt onorat să reprezint românii din Colegiul nr. 3 diaspora care include: Statele Unite, Canada, Australia, Noua Zeelandă și toate țările din America Centrală și America de Sud. În colegiul meu au ales să locuiască peste 2 milioane de români.

Această propunere legislativă vine să îmbunătățească acea reprezentativitate și vă întreb cât de bine poate să fie reprezentată această mulțime de peste 2 milioane de români de un singur deputat și un senator?

Stimați colegi,

Eu cred că retrimiterea la comisie era o formă bună, puteam s-o îmbunătățim. Încă mai este timp să putem să venim în sprijinul românilor din afara granițelor țării. Noi, Partidul Național Liberal, vom vota împotriva respingerii acestei propuneri legislative și vă rog ca și dumneavoastră să vă revizuiți votul dumneavoastră în ceea ce privește românii din diaspora.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Cernea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Benga (din sală):

Câte voturi ați avut de la cei 2 milioane de români? 10 voturi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Stimați colegi,

Românii care trăiesc în afara țării sunt puternic conectați, probabil în marea lor majoritate, cu familiile lor din România, sunt interesați de ce se întâmplă în țara noastră. S-a văzut și la ultimele rânduri de alegeri în mod evident acest interes.

Așadar, cred că gestul de a crește numărul de deputați și senatori care-i reprezintă ar fi un gest realmente superb din partea României. Ar fi confirmarea că suntem atenți noi, parlamentarii, la evoluția lucrurilor, la modul în care între românii din țară și cei din străinătate aceste legături puternice într-adevăr contează.

Cred că trebuie să ne deschidem. S-a tot discutat în ultimii... și am discutat aici în ultimii doi ani despre legislația electorală nouă. Cred că trebuie să facem gesturi prin care să arătăm că ne deschidem măcar puțin și spre vocile care vin dinspre societatea civilă sau dinspre cetățenii obișnuiți, voci care în mare măsură, trebuie s-o recunoaștem, nu se simt cu adevărat reprezentate.

Și da, colegul meu de la PSD a vorbit mai devreme, da, noi facem legi nu pentru alte țări, dar facem legi pentru... putem face legi pentru românii care trăiesc în alte țări. Sau putem face legi pentru familiile românilor care trăiesc în alte țări, familii care, însă, locuiesc în România.

Așadar, fiecare gest al nostru, fiecare direcție politică pe care o imprimăm acestei țări are un impact și poate avea un impact major și asupra sentimentelor, gândurilor, așteptărilor, aspirațiilor românilor care trăiesc în străinătate.

De aceea, eu vă îndemn totuși să votăm pentru acest proiect de lege. Repet, îl văd ca fiind un gest realmente extraordinar, superb, pe care România l-ar face pentru conaționalii noștri care trăiesc în străinătate.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Iordache, pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Pe procedură intervenția mea este următoarea: mai sunt mai puțin de șase luni până la alegerile parlamentare. În momentul în care am adopta această lege, tocmai am fi în contradicție cu deciziile Curții Constituționale care spun că în ultimul an de alegeri nu se schimbă legislația electorală. Cu tot respectul și din partea PSD, suntem cu toții deschiși la ideea că putem modifica legislația, dar ar fi inoportun și neconstituțional ca acum, la mai puțin de șase luni până la alegerile parlamentare, să modificăm legislația și să stabilim un alt număr de parlamentari, mă refer la deputați și senatori, în diaspora.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Constituțional ar fi, dar nu s-ar aplica la alegerile de anul acesta.

Constituțional este, dar nu se aplică la aceste alegeri. Exact ce ați spus dumneavoastră.

Alte intervenții?

(Domnii deputați Mihai Aurelian și Remus-Florinel Cernea doresc să intervină.)

Îmi pare rău, nu se poate. La începerea dezbaterii pe articole, inițiatorul poate interveni oricând, ca și președintele comisiei. La dezbateri generale, doi din fiecare grup parlamentar și un deputat neafiliat. Ați fost dumneavoastră. Nu! La sfârșitul dezbaterii, nu generale, la dezbaterile proiectului de lege în sine.

Cu mare plăcere. Sunt foarte mulți colegi care pot interveni la dezbateri generale.

Să ajungem la comisie. Deocamdată au fost...

Comisia.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate spre dezbatere în fond cu Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr.208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, trimisă cu adresa nr.52 din 2016.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins inițiativa legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea Anexei nr.1 din Legea nr.208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente în sensul majorării numărului de mandate de senatori, de la 2 la 4, și a celor de deputați, de la 4 la 8, în Circumscripția electorală nr.43 pentru cetățenii români cu domiciliul în afara țării.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au constatat că expunerea de motive nu cuprinde o justificare a soluției concrete propuse, care să aibă la bază date statistice oficiale referitoare la numărul exact al cetățenilor români cu domiciliul în afara granițelor țării, creându-se astfel premisele existenței unor vicii de neconstituționalitate sub aspectul încălcării prevederilor art.1 alin.(5) din Constituție, referitoare la supremația Constituției și a legii.

Totodată, prin soluția propusă nu este respectată norma de reprezentare propusă la art.5 alin.(2) și (3) din Legea nr.208/2015, astfel că nu se înțelege cum s-a stabilit un număr de 4 senatori și 8 deputați.

Având în vedere cele constatate, membrii Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au hotărât cu majoritate de voturi respingerea propunerii legislative.

De asemenea, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au examinat această inițiativă și au propus respingerea inițiativei respective.

În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc comisiei.

Bun. Am făcut un pic procedura inversă. Au intervenit toate grupurile parlamentare înainte, din dorința de a închide această discuție.

Dacă dintre...

Nu sunt amendamente admise sau respinse.

Dacă dintre inițiatori mai dorește cineva să intervină la final.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Mihai:

S-a spus la acest microfon că proiectul este unul superficial. Este greșit. Tocmai am explicat că din dorința de a nu încărca cu anumite costuri exagerate bugetul statului, am făcut acest demers: să avem cel puțin un număr dublu de parlamentari ai diasporei. Și am insistat asupra faptului că este o propunere de bun-simț, de a avea de la 6 parlamentari la 12.

În privința numărului de cetățeni care există, cel puțin la mine în colegiu, să știți că atunci când am făcut acea referire la peste 20% din populația țării, 4 milioane de cetățeni, am luat în considerare interpelări pe care le-am trimis Ministerului Afacerilor Externe, răspunsuri pe durata acestor trei ani de zile cu privire la o prezență a cetățenilor în Colegiul nr. 1 Europa de Vest, pe care-l reprezint. Nu cred eu că ne încurcăm aici în date statistice și nu cred eu că acest proiect, așa cum a fost dezbătut astăzi, a creat atâtea emoții în rândul colegilor încât să nu înțeleagă faptul că propunerea de lege este una obiectivă, pertinentă, și, de ce să nu spunem, modestă din punct de vedere al cererii.

De aceea, vă îndemn încă o dată să vă gândiți mai bine asupra votului pe care îl veți da, pentru că la momentul la care noi am votat inițiativele noastre pentru cetățenii pe care-i reprezentați, având în vedere pertinența acelor propuneri de lege, nici măcar nu am clipit, pentru că știam că sunt în beneficiul celor pe care-i reprezentați cu atâta onoare în Parlament.

Iar din acel punct de vedere al datelor economice, cum spunea colegul meu parlamentar al diasporei, să știți că până la această oră probabil în contul României, în băncile comerciale și în economiile cetățenilor români se află deja câteva milioane de euro intrați tocmai din diaspora, care este cam singurul investitor serios, face atât de bine economiei românești, și care nu au uitat niciodată drumul european pe care-l are România.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Proiectul de lege merge la votul final, conform art.104 din regulament. Știți foarte bine ce prevede.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 21 noiembrie 2019, 2:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro